Hägglund ei hyväksy läskejä naisia

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
metsänpeitto ei kirj
[QUOTE="vieras";23654557]metsänpeitto: Minä olen lihava, ja olen mitä onnellisin, kun olin surullinen vuosia sitten, en syönyt juuri lainkaan. Minä voin henkisesti ja fyysisestikin hyvin, VAIKKA olen lihava, minulle vain maistuu hyvin hyvä ruoka :) Lenkillä käyn koiran kanssa. Elämässäni kaikki asiat hyvin. En oikein allekirjoita väitettäsi.[/QUOTE]

Eihän sun sitä tarvitsekaan allekirjoittaa, ei se ole mikään yleismaailmallinen totuus vaan minun näkemykseni asiasta, minun mielipiteeni :) Ehkä mun pitää lisäksi myös mainita se, että puhun nimenomaan merkittävästi tai sairaalloisesti lihavista ihmisistä, en niistä joilla ylikiloja on vähemmän.

En mä tiedä, minkä painoisista ihmisistä Hägglung puhui, mutta oletin että kyseessä oli kuitenkin merkittävä ylipaino. Voi tietysti olla, että hänen mielestään jo viiden kilon ylipaino on merkittävä turn off, mutta se hänelle suotakoon.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";23654588]Tässä lihavuuden syyt. Lähde, Duodecim, terveyskirjasto, eli minä olin oikeassa :)))

Lihavuuden syyt

Lihavuus johtuu aina siitä, että energian saanti ruoasta on pitkään suurempi kuin energiankulutus. Lukuisat muutokset yhteiskunnassa viimeisten 50 vuoden aikana ovat johtaneet siihen, että tämä epätasapaino syntyy aikaisempaa herkemmin. Energiankulutusta ovat pienentäneet ruumiillisen työn ja arkiliikunnan väheneminen sekä istuvan elämäntavan (TV:n ja tietokoneen ääressä, autossa jne.) lisääntyminen. Energiansaantia ovat lisänneet ruoan suuri rasvamäärä, napostelukulttuuri ja perheen yhteisten kotiaterioiden väheneminen.[/QUOTE]

En kuitenkaan sanoisi ongelman olevan liian suuressa rasvamäärässä, ennemmin päinvastoin. Katsopa mitä nuo lihavat oikein syövät. Yleensä terveellisiä kevyttuotteita mutta suuria määriä. Arkiliikunnan vähyys ja se että syödään ruokia jotka eivät pidä nälkää loitolla (höttöä) on syynä.
 
[QUOTE="vieras";23654583]Tiedän sen, mutta elintapojen muuttaminen on vaikeaa. Kyse ei ole itsekurin puutteesta ainakaan siten että sillä tarkaistaisiin ongelma. Ihminen on mukavuudenhaluinen eikä mikään kone ja se pitää huomioida laihdutuksessa.

Itse laihdutin aikoinaan nelisen kiloa ja olen myös lopettanut tupakanpolton. En ole ylipainoinen mutta minusta monella jojo-laihduttajalla on parempi itsekuri kuin minulla. Kyse on vain siitä että he yrittävät puskea tahdolla läpi harmaan kiven, minä teen elämästäni miellyttävää enkä käytä pakkoa.

Minun elämäntavoissani on myös vikoja, en syö tarpeeksi kasviksia enkä kuntoile tarpeeksi. Herkut kyllä kelpaavat, vaikka en syökään niitä ylettömästi. Kun herkuttelen niin herkuttelen, sen sijaan en syö ruokaa napostellen nauttimatta siitä.[/QUOTE]

minä taas ajattelen juurikin niin, että koska ihminen on mukavuudenhaluinen, siksi itsekuri nousee korkealle laihdutuksessa.tai missä tahansa alkuun "ei niin kivassa" jutussa.
muutoshan on aina vaikeaa, siinä olen samaa mieltä pitkälti. mutta lopussa kiitos seisoo. kun on karistanut useat kymmenet kilot läskiä pois, on parempi olla, kun on päässyt tupakasta eroon,on parempi olla jne. itsekurin määrä alkuvaiheessa määrää sen onnistuuko vai ei - jatkossa lisääntynyt hyväolo jo yleensä riittää jatkamaan tapaa.
jojo-laihduttajilla ei ole minusta itsekuria ollenkaan ja koko systeemi on jo alusta asti tuhoon tuomittu. se on pelkkää itsepetosta minusta.
 
toinen vieras
[QUOTE="vieras";23654588]Energiansaantia ovat lisänneet ruoan suuri rasvamäärä, napostelukulttuuri ja perheen yhteisten kotiaterioiden väheneminen.[/QUOTE]

Tämä on hauska yksityiskohta, tuo suuri rasvamäärä. Suomalaisten syömän rasvan määrä on laskenut tasaisesti 70-luvulta näihin päiviin asti. Ylipaino on mennyt täsmälleen toiseen suuntaan. Ovatkohan duodecimin arkikulutus- ja liikuntatiedot yhtä vankalla pohjalla ;-)
 
o_O
[QUOTE="vieras";23654663]Minä syön aina onnellisena, ruokahalu katoaa jos murheita. Yleisestihän ihmisen ruokahalu katoaa, jos elämässä on murheita.[/QUOTE]

Emmä tiedä, kyllä tunnesyöppö syö oikeastaan ihan mihin tahansa tunteeseen.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";23654620]En kuitenkaan sanoisi ongelman olevan liian suuressa rasvamäärässä, ennemmin päinvastoin. Katsopa mitä nuo lihavat oikein syövät. Yleensä terveellisiä kevyttuotteita mutta suuria määriä. Arkiliikunnan vähyys ja se että syödään ruokia jotka eivät pidä nälkää loitolla (höttöä) on syynä.[/QUOTE]

Kai sekin on lihavasta kiinni, joku lihoo kevyttuotteilla, joku rasvalla, joku hillareilla.

KUITENKIN tärkeintä on päivän kalorimäärä, ei se laatu(laatu tosin tärkeä tietenkin sydämelle jne.) mutta ihminen voi laihduttaa vaikka suklaakekseillä pelkästään syöden, kunhan päivän kalorimäärä ei ylitä esim. 1200 kaloria.
 
"vieras"
Tämä on hauska yksityiskohta, tuo suuri rasvamäärä. Suomalaisten syömän rasvan määrä on laskenut tasaisesti 70-luvulta näihin päiviin asti. Ylipaino on mennyt täsmälleen toiseen suuntaan. Ovatkohan duodecimin arkikulutus- ja liikuntatiedot yhtä vankalla pohjalla ;-)
Tarkoittanee sipsejä ja suklaata, missä rasvaa on paljon, ja mitä syödään paljon. Samoin hampurilaisia syödään enemmän=rasvaa
 
toinen vieras
[QUOTE="vieras";23654729]Tarkoittanee sipsejä ja suklaata, missä rasvaa on paljon, ja mitä syödään paljon. Samoin hampurilaisia syödään enemmän=rasvaa[/QUOTE]

Mutta puhtaasti grammoina mitattuna lapset syövät nykyään huomattavasti vähemmän rasvaa kuin 60- tai 70-luvulla. Tuli se rasva sitten sipseistä, suklaasta, voista tai lihasta.
 
"vieras"
Mutta puhtaasti grammoina mitattuna lapset syövät nykyään huomattavasti vähemmän rasvaa kuin 60- tai 70-luvulla. Tuli se rasva sitten sipseistä, suklaasta, voista tai lihasta.
Voi olla, mutta kulutus on sitten taas huimasti laskenut, mitä oli vuosikymmeniä sitten. Ollaan tietokoneella ja pleikalla ja ei olla ulkona kiipeilemässä, kuten ennen.
 
"vvieras"
Itsekuria vaatii moni asia. Kukaan ei suitsi hoikkaa siitä, ettei hän saa esim. lopetettua tupakointia. Tiedän myös hoikkia naisia, joiden koti on kuin KAATOPAIKKA, joten sekin vaatii tietynlaista itsekuria, että osaa ja voi pitää kotinsa siistinä. Itse en polta tupakkaa, siivoan kerran viikossa ja olen normaalipainoinen. Mä kuitenkin olen todella saamaton joissakin asioissa. Mulle on ihan ylivoimaista hoitaa asiat ajoissa, esim. palauttaa kirja kirjastoon, postittaa joku kirje tai täyttää esim. veroilmoitus.
 
toinen vieras
[QUOTE="vieras";23654806]Voi olla, mutta kulutus on sitten taas huimasti laskenut, mitä oli vuosikymmeniä sitten. Ollaan tietokoneella ja pleikalla ja ei olla ulkona kiipeilemässä, kuten ennen.[/QUOTE]

Mutta kun se kulutus ei ole laskenut huimasti. Leikkiminen on muuttanut muotoaan, mutta kyllä lapset osasivat ennenkin paikallaan olla. Nykylapsi surffaa netissä, mutta 60-luvulla oli suosittua kuunnella radiosta kuunnelmia. Nyt pelataan pleikkaa, ennen pelattiin Finanssia. Liikunnan ohjattu harrastaminen on nykyään paljon yleisempää kuin ennen. Nykyään lapsia kuskataan autolla ratsastamaan, ennen ne jäivät kotiin. Jne.
 
Mutta kun se kulutus ei ole laskenut huimasti. Leikkiminen on muuttanut muotoaan, mutta kyllä lapset osasivat ennenkin paikallaan olla. Nykylapsi surffaa netissä, mutta 60-luvulla oli suosittua kuunnella radiosta kuunnelmia. Nyt pelataan pleikkaa, ennen pelattiin Finanssia. Liikunnan ohjattu harrastaminen on nykyään paljon yleisempää kuin ennen. Nykyään lapsia kuskataan autolla ratsastamaan, ennen ne jäivät kotiin. Jne.
en kyllä mitenkään allekirjoita ja usko tätä.että nykylapset liikkuisi samallatavalla tai lähellekään kuin lapset "ennen vanhaan". tai ainakin todella paljon haluan ihan puhdasta faktaa pöytään asiasta. :)
 
toinen vieras
en kyllä mitenkään allekirjoita ja usko tätä.että nykylapset liikkuisi samallatavalla tai lähellekään kuin lapset "ennen vanhaan". tai ainakin todella paljon haluan ihan puhdasta faktaa pöytään asiasta. :)
En pikaisella etsimisellä löytänyt oikeita tutkimuksia. Mutta jos sinulla on päinvastaista faktaa, niin kerro toki. Usein liikkumisen väheneminen esitetään ohimennen yhtenä mahdollisuutena, mutta sitä tukevaa tutkittua tietoa en ole kyllä nähnyt.

Tähän liittyy paljon yleistä "kaikki oli ennen paremmin" -asennetta. Kun kesätkin olivat kauniimpia, niin lapset eivät juuri muuta tehneetkään kuin juoksivat niityillä, uivat ja sävelsivät sinfonioita.

Itse olen 60-70 luvun lapsi. Kyllä silloinkin oli paljon kavereita, jotka eivät juuri tykänneet liikkua. Mutta he eivät lihoneet, koska joutoaikana ei lipitetty limpparia tai syöty karkkia.

Katsokaa päiväkodin lapsia. Ei kolmivuotiaan harrasteissa ole mitään mullistavaa tapahtunut viimeisen 50 vuoden aikana. Eivät ne aikaisemmin sen enempää maratoneja juosseet kuin nykyäänkään. Silti kolmivuotiaissa on nykyään paljon enemmän ylipainoisia kuin 50 vuotta sitten. Väitän, että tämä johtuu vähintään 95%:sesti ravinnosta.
 
En pikaisella etsimisellä löytänyt oikeita tutkimuksia. Mutta jos sinulla on päinvastaista faktaa, niin kerro toki. Usein liikkumisen väheneminen esitetään ohimennen yhtenä mahdollisuutena, mutta sitä tukevaa tutkittua tietoa en ole kyllä nähnyt.

Tähän liittyy paljon yleistä "kaikki oli ennen paremmin" -asennetta. Kun kesätkin olivat kauniimpia, niin lapset eivät juuri muuta tehneetkään kuin juoksivat niityillä, uivat ja sävelsivät sinfonioita.

Itse olen 60-70 luvun lapsi. Kyllä silloinkin oli paljon kavereita, jotka eivät juuri tykänneet liikkua. Mutta he eivät lihoneet, koska joutoaikana ei lipitetty limpparia tai syöty karkkia.

Katsokaa päiväkodin lapsia. Ei kolmivuotiaan harrasteissa ole mitään mullistavaa tapahtunut viimeisen 50 vuoden aikana. Eivät ne aikaisemmin sen enempää maratoneja juosseet kuin nykyäänkään. Silti kolmivuotiaissa on nykyään paljon enemmän ylipainoisia kuin 50 vuotta sitten. Väitän, että tämä johtuu vähintään 95%:sesti ravinnosta.
minä olen kanssa 60 luvun lapsi. ja uskallan kyllä sanoa, että silloin liikuttiin paljon enemmän kuin nykyisin. ei silloin vahdattu tietokonetta eikä telkkaria. vaan pelattiin ulkopelejä ja sellaista. kavereille mentiin pyörällä. ei kukaan kuskannut. ja ei todellakaan lipitetty karkkia, jäätelöä ja eikä limsaa. ehkä pari kertaa kuussa sai.
 
"vieras"
Duodecim ehkä tietää paremmin, mitä mitäs nyt-mamma. Ennen mukulat juoksivat pihalla, tekivät majoja, koulumatkat aina kävellen, pyörällä. Nykyisin ISTUTAAN koneella/pleikalla. Eli kulutus on laskenut huimasti!
 
toinen vieras
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;23655055:
minä olen kanssa 60 luvun lapsi. ja uskallan kyllä sanoa, että silloin liikuttiin paljon enemmän kuin nykyisin. ei silloin vahdattu tietokonetta eikä telkkaria. vaan pelattiin ulkopelejä ja sellaista. kavereille mentiin pyörällä. ei kukaan kuskannut. ja ei todellakaan lipitetty karkkia, jäätelöä ja eikä limsaa. ehkä pari kertaa kuussa sai.
Tuossa viestisi loppuosassa se todellinen syy tulikin. Karkki, jäätelö ja limsa.
Minun isosiskoni oli aika hiirulainen lapsena. Ei hän tai kaverinsa paljoa liikkuneet. Eivät suostuneet mihinkään "rajuihin" leikkeihin, eivätkö paljoa pyöräilleet, kävelleet tms. Kukaan ei silti ollut ylipainoinen.

Yksi kummipoikani taas on lapsesta asti ollut kova menemään. Aina juoksee, kiipeilee, tappelee ja touhuaa. Kesällä lisäksi jalkapallo ja partio, talvella jääkiekko ja muuta sekalaista. Ikinä ei ole paikallaan. Silti hän, kuten monet ikätoverinsakin ovat aika pulskia.
 
ja minä olen 80 - luvulla elänyt lapsuuteni,eikä me silloinkaan lähellekään samassa mittakaavassa pelailtu konsoleilla ( niitä ei ollut,eikä edes tietokoneita kaikilla.. ) kuin mitä nykypäivän monet,monet lapset pelaa.
mun luokalla oli tasan yksi lihava lapsi.yläasteella kaksi.tänä päivänä taitaa olla lukemat vähän erilaisia tai ainakin kuvittelisin niin, kun katselee katukuvaa ja siellä liikkuvaa ala-asteikästä.

mutta kun asiaa ajattelee, niin varmasti myös se ravinto on suuri ( suurin ? ) syy lihomiseen jo lapsena. pullamössöruokaa jatkuvasti möpötetään.siihen yhdistettynä se lisääntynyt paikoillaan olo,niin kappas ; vararengas kasvaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;23655055:
minä olen kanssa 60 luvun lapsi. ja uskallan kyllä sanoa, että silloin liikuttiin paljon enemmän kuin nykyisin. ei silloin vahdattu tietokonetta eikä telkkaria. vaan pelattiin ulkopelejä ja sellaista. kavereille mentiin pyörällä. ei kukaan kuskannut. ja ei todellakaan lipitetty karkkia, jäätelöä ja eikä limsaa. ehkä pari kertaa kuussa sai.
Minä olen 80- ja 90-lukujen vaihteen lapsi, ja allekirjoitan tämän. Meillä naapurissa asuu kouluikäisiä poikia molemmin puolin, ja en ole nähnyt heitä ulkona kertaakaan. Isänsä kyseli meidän netin toimivuudesta, kun harmittaa kun poikien nettipelit ei suju katkeilevan netin takia. Teki mieli sanoa että voi ei, mitä ne sitten keksii tekemistä? Mutta eipä se minulle kuulu.
 
toinen vieras
[QUOTE="vieras";23655067]Duodecim ehkä tietää paremmin, mitä mitäs nyt-mamma. Ennen mukulat juoksivat pihalla, tekivät majoja, koulumatkat aina kävellen, pyörällä. Nykyisin ISTUTAAN koneella/pleikalla. Eli kulutus on laskenut huimasti![/QUOTE]

Viitatussa Duodecimin jutussa ei ollut mainintaa mistään alkuperäistutkimuksesta, missä laskenut kulutus, ja sen vaikutus oli todistettu. Vain ylimalkaista jorinaa, joka jo rasva-osion perusteella todettiin virheelliseksi.
 
Minä olen 80- ja 90-lukujen vaihteen lapsi, ja allekirjoitan tämän. Meillä naapurissa asuu kouluikäisiä poikia molemmin puolin, ja en ole nähnyt heitä ulkona kertaakaan. Isänsä kyseli meidän netin toimivuudesta, kun harmittaa kun poikien nettipelit ei suju katkeilevan netin takia. Teki mieli sanoa että voi ei, mitä ne sitten keksii tekemistä? Mutta eipä se minulle kuulu.
niinpä. mä olin mun ystävällä yhden viikonlopun. ja siellä nuoriso istui 90 % valveilla olo ajastaan tietokoneella ja loput valveilla oloajat vahdattiin telkkaria. kun omani pyysi ulos, niin vastaus oli, että ei kun minulla on pelikesken. ja kun mä nätisti pyysin, niin rumasti mua katselivat.
 

Yhteistyössä