~HUHTIvauvat 2009~ huhtikuussa

  • Viestiketjun aloittaja millipilli
  • Ensimmäinen viesti
joonalla on kaikki hyvin :heart: lääkäri kuunteli keuhkot, katsoi silmät, korvat ja nenän. ja myös muuten vauvan olemusta. sanoi pojan olevan terve. kakominen on kuulemma lievää takaisinvitausta, joka helpottaa ajallaan ja mitenkään vaarallista se ei ole. nyt sitten vaan seurataan helpottaako. jos ei niin uudelleen lääkäriin.

on kyllä helpottunut olo. eilen oksennettiin kerran, mttei niin paineella. kakomista on ollut mutta vain pari kertaa päivässä. toivotaan että pikkuisen olo helpottaa ja saa itsekkin paremman mielen :saint:
 
Hanille myöhäiset synttäri onnittelut :flower:

Meillä sitten hätistelty kärpäläisiä ja hirviöitä ja perhosia koko viimeyön. Esikoinen kuumeessa ja näki harhoja, eikä millään uskonut ettei niitä oikeesti ole täälä kämpässä ja tärisi, huusi ja itki että ne puree :'(

Vauva nukkui sitten vasta painoksi sillä aikaa 8h putkeen :eek: ja juu ruoka maistuu äärettömän hyvin. iltasin sitten valvoo useita tunteja putkeen.

kakkaamisesta: meillä oli pari väivää sitten niin ettei kakka tullut kun kerran päivässä ja sekin pieni, mutta pissaa sitten sekin edestä. mut nyt tuntuu taas tulevan jo muutaman kerran päivässä.

ois niin kiva lähteä ulos koko perheen voimin mutta tuo yks kun on kuumeessa niin meen varmaan vauvan kanssa kaksin sitten vaunuttelemaan.

Nellah ja Toni 11vrk
 
onko teillä vielä väsynyt olo siitä synnytyksestä??? minusta tuntuu etten toivu siitä ollenkaa... :ashamed: mua väsyttää lähes kokoajan ja pää on kipiä.valvoin kyllä sen synnytysyön ja huonosti olen nukkunut sairaalassa.kotona yöt ihan hyvin nukun,vauva herää 3-4h välein,mutta aamulla herätään jo 7:ltä.eli n.8h /yö,syötöt välillä.
mulla oli noussu nyt verenpaineet.senki vuoksi pitäs jaksaa levätä mahdollisimman paljon.

vauva on erittäin kiltti ja ihana pakkaus.. :heart: aivan rakas =) se vaan nukkuu ja syö,välillä valvoo tunnin tai kaks mutta ei kitise. röyhtäyttää täytyy aina syötön jälkeen,muuten kipristelee, ilmaa mahassa.

mies lähti töihin,täytyis selvitä yksin lasten kans. =) totta sitä selviää,mutta ois se niin mahtavaa ku mies vois pitääainaki sen pari viikkoa lomaa.no se saataaki myöhemmin onnistua.pitäs käydä kattoon kelan sivuilta,miten sitä isyysrahaa tulee.

ulos me ei uskalleta vielä.minä en jaksa kovin pitkiä aikoja kävellä,ku rupiaa heikottaan. selkä ja ylävartalo on niin jumissa,että hierojalla pitäs käydä.

mutta pikkuhiljaa tästä toivutaan,olihan tää muksu meille jo kuudes että alkaa jo kroppaki olla "vanha" näistä synnytyksistä että hitaasti palautuu.

Pai ja "Jannuska" 9vrk :heart:
 
Heippa äidit ja vauvelit! :)

Vihdoinkin saan aikaiseksi kirjoittaa tänne puolelle :)

Täällä on lähtenyt sujumaan ihan hyvin ja kyllä tämä vauva-arki onkin sitten ihanaa! :heart: pikkuista voisi vain katsella tunti kaupalla :heart:

imetys sujuu hyvin rintakumien kanssa. Maitoa tulee todellakin riittävästi. Alkuun piti syödä yötäpäivää kolmen tunnin välein ja välillä tuntui kurjalta herättää pikkuinen kesken unien, mutta nyt heräilee jo itse syömään ja aikalailla 2-4 tunnin välein.

nukkuminen, poitsu nukahtaa päivisin ilman mitään ongelmaa omaan sänkyyn, mutta alkuyöstä on ollut vähän vaikeuksia nukahtamisen kanssa. Nyt viime yönä kokeiltiin kapalointia ja siis nukahti samantien. Ei pitänyt oikeestaan minkäänlaista ääntä nukkumisen aikana ja me miehen kanssa nukuttiinkin kans tosi hyvin. Eli siis kapalointi näyttää meillä rauhoittavan pikkuisen todella hyvin. Ainakin viime yönä :D Oootteko muut käyttäneet tuota?

Hanille ja vaaville onnittelut!! =) :flower:

masuvaivat, täällä ei mitään pahempia masuvaivoja vielä oo onneks ollu. Pikkuisen välillä vääntää, mutta poitsu on kova prutkuttelemaan ja vaipassa on kyllä tavaraa oikeestaan joka vaipan vaihdolla. Vielä ei siis olla alotettu relatippoja tai muita vastaavia..

Ristiäiset on meillä vasta 14.6. Oli oikeestaan ainut viikonloppu, mikä sopii kaikille. Ajattelin tehdä oikein kutsukortitkin jos jaksaisin väsätä :) Meillä pidetään kaste kirkossa ja kahvittelut seurakuntasalissa kirkon vieressä. Nimikin on pikkuiselle jo valmiina ja täällä palstalla on yksi kaimakin tulossa :)

Vieraista, meillä on käyny vain isovanhemmat, mun veli ja muutama kaveri. Haluttiin ensin miehen kanssa kotiutua kunnolla vauvan kanssa ennenkun ruvetaan ottaa vieraita paljon vastaan. Kaikki oli kuitenkin ensimmäisinä päivinä niin uutta ja ihmeellistä. Ei kyllä ihmiset oo itteensä tunkenukaan käymään vaan ovat lähinnä sanoneet että ilmotelkaa kun voi tulla. Jos tässä pikkuhiljaa avais ovea vieraille :D

JJ-t, ihanaa että pikkuisella on kaikki kunnossa! :) toivottavasti poitsulla olo helpottaa niin rauhoittaa omaa mieltäkin :hug:

Röyhtääminen, täällä poitsu on välillä vähän huono röyhtäilemään ja tuntuu että silloin tulee useammin puklua. Välillä röykky tulee jo tissillä heti syönnin jälkeen, mutta välillä taas ei millään vaikka kuinka kauan yrittää kävellä ja taputella pepulle. Mutta eikai siihen mitään poppaskonsteja oo.. Oisko kellään hyviä vinkkejä? :) Kuinka teillä muilla vauvelit röyhtäilee? ja puklailee?

Vaipoista, meillä on käytössä liberon 2-4kg. Pampersin vaipat falskaa meillä ja siis ne on mun mielestä ihan silminnähden paljon isommat kuin nuo liberon. Hoikka ja pieni poitsu täällä, joten senkin takia nuo liberot varmaan sopii paremmin.

Pai-29, jaksuja sinne ja pikaista palautumista :hug: Itse palauduin todella nopeasti, mutta esikoinen sieltä meille tupsahti. Kroppa tosiaan varmasti reagoi eri tavalla kuudennen lapsen synnytykseen. Ja et varmasti samalla tavalla pääse rentoutumaan ja huilaamaan päivisin. Pikkuhiljaa hyvä tulee :)

Mutta nyt ruokaa lämmittämään, niin ehdin syödä ennenkuin pieni rakkauspakkaus tuolta heräilee :) :heart:

Oikein ihanaa vauvantuoksuista arkea kaikille!! :)

Sannismami ja poitsu 2vkoa 1vrk
 
Vaipoista Meillä on käytössä muumi. Esikoisella oli myös ainoo sopiva se. Libero falskaa, pamppers ei oikeen istu mitenkäänpäin. liberoon mennään varmaan siinä vaiheessa kun housuvaippoihin siirrytään mutta nuo teippivaipat ei toimi meillä. dailyn vaippoja ei edes kokeilla tälle lapselle missään muodossa, eskoiselle tuli niin järkyttävät ihottumat että kesti monta kuukautta niitä parannella.
 
vaipat meillä kans käytössä muumi ja libero.. pampersit falskaa eikä istu.. :|

röyhtäily ei meilläkää aina onnistu vaik kui pitkää yrittää syötön jälkee.. se takia varmaa vähä kipristelee masua välillä.. tulee sitten toisesta päästä ulos :D puklailee sillon tällön.. yöllä pelottaa aina ihan kauheesti jos pikkanen on selällään et tukehtuu omaan pukluun :( vähänki ku kuullostaa et puklaa ni heti on noustava kattomaa :D

väsymys iskee täälläkin aina välillä, mut sit taas saa jostain kummasta virtaa.. vaik en itekkää oo saanu synnytyksen jälkeen kunnolla nukuttua yhtään yötä, eikä päivisin vaan osaa nukkua.. :( eilen illalla pääsi kyllä itku ku alko olemaan nii väsyny.. mut eipä sille oikeen minkää voi :(

nyt neitin kanssa neuvolaan :) toivottavasti ois paino taas noussu, viimeeks oli viidessä päivässä tullu 100g.. :)

ziki ja vielä nimetön neiti 1vk5pvä :heart:
 
Huomenta äidit.

Meidän vaavilla on yökiukuttelut lisääntyneet ja tosiaan pari yötä sitten mulle tuli sellainen olo, etten enää yksinkertaisesti kestä tota huutamista. Seuraava yö menikin hyvin ja sitten taas viime yönä oli yhtä taistelua saada poika nukkumaan. Sylki rintaa vaan pois suusta ja kiljui. Sitten oli pakko antaa reilu desi korviketta, että saatiin nukkumaan. Aamuyöllä ja päivällä ja vielä alkuillasta poika syö rintaa ihan kiltisti, mutta sitten noi keskiyön tienoot onkin ihan mahdottomia. En tajua. Vatsaa selvästi vääntää enemmän ja mietittiinkin, ettei lisätä d-vitaaminitippojen määrää yli kahteen tippaan. Ulkona on aurinkoista ja pitää vaan poitsua vaunutella enemmän, jos saisi luonnon omaa d-vitamiinia auringosta sitten. Eilen annettiin vähän disflatyliäkin, muttei kyllä mun mielestä auttanut. Oma olo on tosi kurja ja tuntuu, ettei musta ole mihinkään, kun en pysty edes omaa lastani syöttämään tyytyväiseksi. Maitoa valuttaa rinnoista aamuisin, mutta edelleenkin sama juttu, että iltaisin tuntuu, että rinnat on jo ihan tyhjät. Masentaa ja itkettää. Etukäteen olin ajatellut, etten ota imetyksestä mitään stressiä ja tässä sitä nyt sitten kumminkin ollaan nyyhkimässä huonon äidin tunnetta.

Toinen silmä on ruvennut rähmimään ihan hirveästi, kyynelkanava varmaankin tukossa ja sammasta näyttää olevan kielessä. Höh. Pitääkin olla koko ajan jotain vaivoja.

Onneksi tänään on neuvola ja täytyy käydä läpi sammaksen ja silmien kotipoppakonsteja. Napa on jo vähän parempi (napasieni), mutta voipi olla, että tarvii ainakin yhden laapis hoitokerran vielä. Pojan paino tuntuu lisääntyneen kivasti, toivottavasti neuvolan vaaka on meidän kanssa samaa mieltä - jospa vaikka olis jo kohta 4 kg rikki! No, tuun kertomaan sitten, päästiinkö jo kuinka lähelle.

Meillä on ristiäiset la 23.5. ja toiset miehen puolen kummit on vielä kysymättä. Nimi ollaan jo kerrottu osalle - eli ei olla salailtu, kun ei keksitty hyvää syytä nimen salaamiseen. Ja hyvä harjoitella pojan kutsumista omalla nimellä jo alusta asti. Vaikkei hän kai mitään ymmärräkään :)

Olipas vaan omanapajuttuja - tai siis myös pojan napaa :)

Voimia ja aurinkoisia päiviä kaikille! :flower:

kadak&tiikeripoika 3 vko 3 pv

MUOKS, ai niin siitä röyhtäyttämisestä, meillä toimii suht hyvin se heijaaminen/keinuttelu - ei ihan joka kerta, mutta aika hyvin - eli nostetaan syömisen jälkeen poju pystyyn rintaa vasten ja keinutellaan edes takas omaa ylävartaloa ja vähän taputellaan selkään samalla. Pulauttelua meillä ei tule läheskään joka kerta. Joskus lentää iso läjä kaaressa ja joskus tosiaan tulee vaan pikku röyhy ilman pulautusta ja joskus ei mitään.

sannismami, kiitos tuosta kapalointivinkistä, kokeiltiin eilen muutamaankin otteeseen ja tuntui, että toimi aluksi tosi hyvin, mutta sitten yöllä ei oikein toiminut mikään. Yritettiin jopa turvautua tuttiin, jota meillä ei muuten käytetä, muttei se tuttikaan auttanut. Täytyy sinnikkäästi jatkaa kapalointikokeiluja kuitenkin!
 
kadak sun kertomukset yökiukutteluista tuntuu tutulta. meillä on kiukkkua yleensä ennen ensinmäisiä päikkäreitä ja illalla ennen nukkumaan menoa. yöllä oon saanut pojan nukahtamaan lähes joka kerta noin tunnissa, mutta pahoin pelkään että sekin menee vaikeemmaksi. poika on päivä päivältä virkeempi ja itkeskelee juuri väsymystään. aamulla herättiin kuudelta ja sen jälkeen torkkui seitsemään, vata 11 sain pojan nukutetuksi ja koko tämän ajan piti olla sylissä |O oon ekaa päivää vauvan kanssa yksin ja tuntuu tämä kamalata kun on ihan kiinni toisessa ja hirvee olo kun toivoo vaan että vauva nukahtaa :ashamed:

kyllähän tää helpottuu kun ikää tulee lisää, mutta haluaisin nauttia myös näistä ensi viikoista. tänään mennään anopille yökylään koko porukka ja toivon että saisin kerrankin kunnon yöunet. ja vapuksi mennään mökille meidän porukoiden kanssa ja äiti lupasi hoitaa poikaa :saint:

kuinka teillä mies osallistuu hoitoon, vaikka töissä?? meillä mies oli lomalla 2 viikkoa ja kertaakaan ei hoitanut koko yötä, vaikka sovittiin. nyt sovittiin että hän hoitaa ekan yösyötön, joka on nyt ollut siinä klo 23-24. no kyllä se sen syötön hotaa, mutta tuo itkevän vauvan kehtoonsa mun viereen ja mä joudun hänet tuudettamaan uneen. se idea siinä että mies hoitaa yhden syötön on että myös vauvan saisi nukkumaan ja itse saisin edes 4 tuntia nukuttua :kieh: onko kohtuutonta pyytää miestä valvomaan 1-2 tuntia yöllä, kun on töissä? mielestäni ei todellakaan!!

vauvan kapalointi oon huomannut että kevyt kapalointi auttaa nukkumisesa. onko hyvä kapaloida myös päikkäreille? vai vaan yöksi? kauanko tätä voi käyttää, ettei vauva "totu liikaa"?

kuinka herkästi nostatte vauvan sängystä kun kitisee nukkuessaan? olen lukenut ettei kannata nostaa aina heti syliin, koska tällöin vauva tottuu siihen että nostetaan aina hyssyttelemään kun vähän kitisee. mä herään kaikkiin pikku ääniinkin ja helposti nostan vauvan syliin. valveilla ollessaan vauva on lähes taukoamatta sylissä, ei viihdy sitterissä tai lattialla. onko tää normaalia vielä näin pienen kanssa, vai onko meille tullut oikea sylivauva..? :D

JJ-t ja joona 2 vko 4 pvä
 
huomenta mammat B)

jj-t ihana että teidän pienellä oli sieä lääkärissä kaikki ok :hug: ilmeisesti myös se sun kohtutulehdus on paranemaan päin lääkkeiden voimalla?

solina tuliko sulle se rintatulehdus ja miten selvisit/selviät siitä? ymmärsin et jos se tulee, niin pitää nopeesti saada antibiootit jottei maito lopul. tai näin mua peloteltiin joskus :/

täällä saatu tänään ristiäispäivä varattua ja la 9.5. klo 15 loppuu sit meidän neitin nimen salailu :D salaillaan koska kaikki meidän suvussa salailee ja nimen arvaus on kunnon perinnehuvi vedonlyönteineen ja uteluineen :D

meillä mies yrittää osallistua vauvan hoitoon mutta helppoa ei ole kun vauva tykkää olla niin paljon rinnalla, usein menee 6-8h kun syö ja leikkii tissillä. tuttia ei huoli eikä vielä olla kokeiltu tuttipulloakaan. eilen mies kyllä desinfioi jo rintapumpun josko pumppaisin jossain välis maitoo ja sais hänkin osallistua enempi vauvanhoitoon. etenki iltaisin kun töistä tulee ja mä oon ihan katki väliin jos/kun en ole yöllä saanu nukuttua enkä päivälläkään ehtinyt niin ois kiva jos saisin vaikka puolen tunnin tauon vauvan hoidosta... yöt on silti täysin mun vastuulla, mies ei edes herää kun syötän ja vaihdan vaipat.

mä oon väliin aika väsy kun vauva on rinnalla ja valvoo niin paljon |O on hereillä tosiaan jo 12h/pv ja syö aina vähintään 1/2h kerrallaan, usein tunninkin ja esim eilen illalla oli viitisen tuntia rinnalla siten että vain hetkeksi (5-10min) sai isän syliin. sit alkoi huuto et tissiä. eikä ole ainakaan kokonaan huvittelua, koska tuttia ei huoli ja maitoa mulla tulee suihkuamalla, eli onko tällä pienellä nyt vaan joku tiheän imun kausi? :eek: väsymyksestä huolimatta on onnellinen ja tasapainoinen olo, ei itketä eikä harmita ja tuntuu että pärjään vauvan kanssa. väsymys on kuitenkin aika pieni juttu kun ei tarvi huolehtia vauvan voinnista (raskausajan huolet kummittelee mun mielessä yhä :| ).

me ostettiin eilen vesiliukosta d-vitamiinia ja vaikuttas että vauvan masua nippailee vähempi. jos kuitenkin vielä nippailee, vois varmaan kokeilla rela-tippoja. vai mitä olette vatsakipuihin antaneet?

röyhtäytys niin tää neiti ei oo varmaan kertaakaan röyhtässy mutta puklailee kesken ja jälkeen imetyksen. maitoo tulee niin paljon ettei ihme kun osa tulee ulos. mulla maitoa alkaa suihkuta (kirjaimellisesti) tisseistä jo silloin kun vauva tulee lähelle. ja se sattuu kun alkaa maito herumaan, semmoinen viiltävä kipu mistä tietää et nyt aukes hanat vaikkei ois saanu viel rintsikoita pois päältä.

joo, jospa lähtis harjaileen hampaita ennenkuin vauva taas heräilee. sitte vaunutteleen tonne auringonpaisteeseen B)

t. manna + neiti 3vkoa ja päivä :heart:
 
heips mammat ja pikkuset!

zikiziki, me ollaan kääritty fleecehuovasta sellainen käärö, joka laitetaan aina vauvan selän taakse sängyssä niin ei pääse kellahtamaan selälleen. Mua meinaan kans pelotti että kääntyy yöllä selälleen ja puklailee, niin tuo estää kyllä sen :) kannattaa kokeilla :) vielä ainakin toimii, mutta sitten kun vauvalle tulee lisää voimaa ja liikkuu enemmän niin on tietty eri asia varmasti.

väsymys, täällä päivät menee oikein mainiosti eikä väsymystä tunne ollenkaan, mutta alussa yöt tuntui raskailta ja väsy painoi. Nyt kuitenkin vauveli nukkuu yöt paremmin ja pidempiä pätkiä niin saa itekin nukuttua paremmin. Viime yönäkin söi puoli 12 ja sitten neljän jälkeen ja sitten kaheksalta aamulla, niin saatiin ite nukuttua kunnolla.

JJ-t, me ollaan kapaloitu vaan yöksi. Meillä vauva nukahtaa päivällä ilman mitään ongelmaa omaan sänkyyn, mutta alkuyöstä kun on levottomampi niin tuo on rauhoittanu tosi hyvin.
Meillä vauva kyllä kanssa sylissä oikeestaan aina kun on valveilla. Tai sitten seurustellaan ja hassutellaan meidän sängyssä. Me ei olla vielä sitteriä tai lattialla oloa kokeiltu ollenkaan. Ei sitä pientä malta käsistään laskea :) :heart:

Syliin nostaminen, täällä vauva kitisee välillä masua unissaan niin aika herkästi kyllä mennään kattomaan ja noustaan sängystä, mutta ei nosteta syliin jos pientä masukitinää. Hissukseen hierotaan joskus masua ja menee nopeasti kyllä ohi. Sit jos huutoa tulee niin nostetaan kyllä syliin, silloin yleensä tissiä kaivataan :)

Jospa joisi vielä kahvikupposen ennenkuin tissiä kaivataan taas :) vauvantuoksuista päivää kaikille!

Sannismami ja poitsu 2vkoa 2vrk :heart:
 
Jospa kerkiäis muutaman rivin kirjoittaa. Vauva ja 1,5vuotias taapero vie ajan oikein kiitettävästi =) Masuvaivoja näyttää aika monella olevan, niiin täälläkin jonkin verran. Cuplaton aloitettiin viime pe ja se on kyllä auttanut. Ongelmana meillä on varmaan se kun vauva nukahtaa rinnalle ja röyhtäys jää usein tulematta, en kyllä raski herättää röyhtäisemään kun sitten unen saanti on taaas vaikeeta. Kapalointia on meilläkin harrastettu, rauhoittaa vauvan hyvin. Tuttiakin on nyt muutamana yönä tarjottu imemisen tarpeeseen ja on sen avulla onneks nukahtanutkin, ettei tarvii koko ajan olla tissi suussa. Hyvin tulee ilmaa ulos kun ollaan pidetty vauvaa vatsallaan ja sitten jumppailtu "pierujumppaa" eli vauvan jalkoja koukkuun kevyesti mahan päälle ja sit suoraks. Isoja pieruja on saatu aikaiseks tuolla konstilla. Mies osallistuu kiitettävästi vauvan hoitoon, yöt on mun vastuulla eikä niissä oikein mitään autettavaa olekaan kun imetän ja vauva nukkuu vieressä. Auttaa kyllä jos pyydän.

Kadak mitä sulle sanottiin silmien rähmimisestä neuvolassa? meidän vaavilla myös rähmii toinen silmä, oon sitä ahkerasti puhdistellut mut vielä se vaan rähmii.

Voimia kaikille väsyneille :hug:
 
manna toivottavasti suihkutissi ongelma menisi parempaan päin, sillä jos vauva imee paljon, maitoa tulee paljon ja jos imee harvemmin, maidon tulo vähenee. se on se kysynnän ja tarjonnan asia, mitä mulle sairaalassa paljon toitotettiin, kun pumppasin. sen takia kun tuntui että tissit räjähtää..

tutti pysin jo sairaalassa tutin ja ntoivat. meille ei kelpaa kun se perinteinen malli, muut sylkäsee heti pois. tutun kanssa kyllä rauhoittuu tietyissä tilanteissa. esim. kun on kova imemisen tarve, vaikka juuri syönyt niin heiluttelee päätä sillais sivuttain ja röhisee, niin tutti suuhun ja ollaan iloisia :D tää on aika hauskan näköistä :LOL:

masuvaivat täällä on kitisty masuvaivoja jo sairaalasta asti. eihän tällänen uusi äiti edes tiennyt että vauvoja pitää röyhtäyttää :ashamed: huonekaveri sitten 5 lapsen äitinä antoikin hyviä vinkkejä :saint: mä röyhtäytän pari kertaa kesken syönnin ja jos siihen ei nukahdeta niin syönnin jälkeen. ja jos on tosi väsy niin laslen vauvan siihen rinnalle ja hellästi taputtelen peppua, sillain tulee myös usein röyhy, ilman turhaa riepotusta. cuplatonia on annettu jo viikon verran ja rela-tippoja vähän vajaa. d-tipat alotettiin 5 päivää sitten ja tuntuis että niistä selvästi tulee masuvaivaa. no korvikkeella kun mennään niin pitää antaa "vain" 3 tippaa päivässä :D

nenä valuu täällä varsinkin aamulla. eli yön aikana on tullut räkää.. kuinkas muilla? onko jo kokeiltu suolatippoja tai niistäjää? tarviiko epäillä flunssaa jos nenä valuu ja henki rohisee aina sillon tällön..? mistä tunnistaa vauvan flunssan?

käytiin pienellä kävelyllä ja kyllä mulla on huono kunto :eek: oli kyllä kuuma ja mulla aivan liikaa vaatetta päällä, mutta siinähän oikeen hengästy ja tuli hiki, vaikka suht hitaaseen tahtiin mentiinkin. kävin hakemassa allergialääkettä. yöllä vaivasi aivastukset ja pelkään että jos on flunssaa niin tartutan vauvan. koitetaan nyt jos olis allergiaa, mikä tuppaa tähän aikaan vuodesta mulle jo iskemään..

vauva taas röhisee tulla kehdossa. katsellin juuri kun toinen yritti saada unen päästä kiinni. voi että niitä ilmeitä :heart: siis kymmeniä eri ilmeitä ja silmät muljuu puolelta toiselle kun taistelee unta vastaa. välillä kuuluu sellanen pieni "kiljahdus" :heart: on se kyllä totta että nukkuvaa lasta vois katsella ivaikka ikuisuuden :saint: paitsi öisin kun ei suostu nukkumaan :kieh: :LOL:
 
Eipä ole juuri tänne ehtinyt kirjoittelemaan vie tuo 2 v ja vauva ajan aikalailla loistavasti.

Synnytyskertomuksen laittelinkin jo aikaisemmin tuonne huhtivauvojen puolelle joten nyt vain kommentoin tätä vauva-arkea.

Muutamat muutkin täällä painiskelleet ton imetyksen kanssa , samoin minä.
nyt armahdin itseni ja lopetin L
alussa maitoa tuli todella hyvin vaikka vauva oli sairaalassa sen 10 pvää.
Lisämaitoa piti antaa kun se keltaisuus oli aikalailla voimakasta ja muutenkin vauva on tosi kova syömään, ottaa varmaan kiinni sitä kun syntyi sen verran ennenaikaisesti?
Meillä saattoi mennä 1,5 tuntiakin tissillä ja sen jälkeen vielä korviketta päälle 60-100ml joten eihän siitä mitään tullut.Multa meinas loppua hermot kun väsyin niin hemmetisti siihen tissittelyyn.
Pumppailin sitten tunnollisesti että maidontuotanto säilyisi mutta kuinka ollakkaan niin vain herra tänään kieltäytyi tissistä kokonaan, eli pulloruokinassa ollaan.
Olen kieriskellyt omantunnon tuskissa että olen huono äiti kun en jaksanut vain yrittää mutta musta tuntui että mua tarvitaan (toi esikoinen 2v) muutenkin ja jos olen väsynyt ja kiukkuinen niin kukaan tässä perheessä ei voi hyvin.
Onneksi neuvolatätikin armahti mut ja sanoi että pääasia että vauva saa ruokaa eikä näe nälkää.

Nukkuu sellaisia 3 h pätkiä ja syö n.100ml kerralla.Yöt ollaan vuoroteltu miehen kanssa että toinen saa aina nukkua alkuillan ja toinen aamuyön.On jaksanut paremmin näin.

Kakkaa tekee kerran pari päivässä, mikä outoa kun esikoisella oli kakka melkein joka vaipassa.

Vaippoina on vielä Liberon 2-4kg muita ei olla kokeiltu edes.

Jekovittia annan sen 2 tippaa ja siihen sekaan 2-3krt/pvä Disflatyliä 10 tippaa, kun ilmaa tuntuu olevan masussa.Röyhtäyttää tarttee joka syötön jälkeen muuten on kyllä takuuvarmat itkut.

Ensi viikolla neuvola ja veikkaan että painoa on tullut reippaasti sillä 2 viikossa hänelle oli alussa jo tullut yli 600g!!

Ristiäiset on 17.5 kun ei meinattu saada tuota seurakuntataloa millään ja toi oli ainoa vapaa.
Nimi on keskitty ja nyt tartteis vaan saada vaatetta mammalle sillä kiloja on vielä 15 ylimääräistä.
On siinä tekemistä huh huh!

Juu ja vauvalla nuha kuten muullakin perheellä.Kovasti keittosuolatippoja laitetaan kun se saa aivastamaan ja sitten pikku niistäjällä enimmät räät pois.
Sängynpääty ylhäällä ja ilmankostutin, siinäpä ne keinot ja toivottavasti menis jo ohi onhan tuota viikon jo kestänyt..

Nyt esikoinen heräs joten tarttee alkaa puuhastelee.

Lis69 +vauva 1kk3pvää
 
suluissa syntymämitat

paino 4,490 (3,450)
pituus 55 (50)
pipo 37,5 (34)

eipä siellä muuta ihmeellistä kun kaikki on hyvin. kasvanu on tyttö hurjasti
=)

lääkkeistä mä en anna mitään ylimääräistä pienelle. niin kauan kun vaan ilman pärjää niin en anna. pojalle annettiin pienenä kaikkea ja huutoki väheni sit ku heitin kaikki mäjelle.

isä ei osallistu yöhoitoon millään lailla. eipä hän voisi mitään ees tehdä kun pulloa ei pienelle tarjota. töissä kun on niin ei tarvitse ees osallistua. minä noi yöt oon aina hoitanu.

tuttia ei tyttö suostu syömään, joten ei varmaan pullokaan edes kelpaisi.

röyhtäyttää yritän miten milloinkin. joskus tulee isot röyhyt ja joskus ei, vaikka mitä tekis. öisin en röyhtäytä jos vauva ei ole hereillä tai kitise. unisena se röyhy ei sieltä kuiteskaa tule ja vaavi vaan häiriintyisi.
 
JJ-t Meillä on kans tota rohinaa ym. ja meillä se tulee siitä että menee maitoa syödessä välillä nenään ja sitte se kuivuu sinne ja tuntuu että henki ei kulje..Tänään aamulla kokeilin niitä tippoja ja tuntu että autto mutta oli siis vasta eka kerta niin ihan varma en oo että mikä autto..

 
rähmimisestä meillä on nyt perjantaista asti ollu silmätipat käytössä 4h välein kun ei tiheestä putsaamisesta huolimatta rähmiminen loppunut. neuvolatäti haki lääkäriltä reseptin joten ei tarvinnu kun soittaa neuvolaan. jos rähmä on keltaista niin silmä on tulehtunut (vuoden kokemus jo silmäkierteestä)

mä oon alkanut myös luovuttamaan imettämisen suhteen. hetken tuo jaksaa imeä rintaa ja sitten saa hirveet raivarit :( joten pulloruokinnalla mennään. mulla siis on jo toinen korvike lapsi. ei vfaan nouse maito vaikka kuinka lasta tissillä roikottais ja pumppailis. aina tulee max 20ml pullon pohjalle vaikka kuinka pumppailis. eikä oo kokemusta siitä että paita kastuis. lypsämällä saa aikaseksi tipan ja se siitä. ei oo ihme että toisella hermot menee :(

d-vitamiiniä ei aloteta ainakaan nyt vielä 2 viikon iässä, varsinkaan kun korviketta menee paljon ja vauva saa siitäkin jo d-vitamiinia

Nellah ja Toni 12vrk
 
Imetyksestä Täällä imetys sujuu ihan hyvin..alkaa jo vähän toi kipu helpottaa.Maitoa tulee täälläkin vaikka kuinka paljon ja jo tunnin päästä imetyksestä alkaa tissejä pakottaa.Poika on rinnalla aina jonkun pari tuntia..mikä on vähän puuduttavaa |O Mut kai se tästä. :)
Oliko joku hommannut sen imetystyynyn?? kun ei jaksais aina makuullaan imettää ja istualteen en saa itelleni hyvää asentoa vaikka kuinka yritän laittaa jotain tyynyjä..oon sitte ihan kyyryssä ja jännitän itteäni.

Ja onko kellään mitään ideoita millä saan pojan nukkumaan omaan sänkyyn??Nukahtaa hyvin syliin mutta heti kun laskee sänkyyn niin herää.Ja yöllä kun imetyksen jälkeen yrittää siirtää omaan sänkyyn herää ja alkaa kitinä eikä enää nukahda :/
Muuten ihan mielelläni nukkuisin poika vieressä mutta en sitte ite nuku kunnolla kun pelkään että toinen litistyy mun alle ja kun herään niin joka paikkaan sattuu kun oon jännittänyt kaikkia lihaksia...

Tuli nyt vähän valivali-tekstiä mutta palailen paremmalla ajalla :wave:

misstar ja venkuli 7vrk
 
JJ:t Hienoa että Joona on kunnossa. Meillä pikku-mimmi on kans kakonut ja itse asiassa kaikki lapset. Olisiko samaa "vikaa". Mutta toisaalta ovat syöneet kaikki niin ahnaasti että voi meillä johtua siitäkin. Ajan kanssa helpottaa. Meillä tosin ei kaaressa ole eväät takaisin tulleet, että en tiedä sitten.

Kakkaaminen ja vaipat: Pikku neiti kakkaa yleensä kerran päivässä, toisinaan voi olla päivän, parin tauko ja sitten tavaraa tuleekin tuutin täydeltä. Korvia myöten on sitten sontaa pesty, kun mikään vaippa ei moista määrää pidättele. Liberoa käytettiin alkuun mutta sitten alkoi falskaamaan ja vaihettiin pampperssiin, joka on nyt toiminut. Siirryttiin vaipoissa 2 kokoon ja ostin taas molempia vaippoja paketilliset, joten saa nähä kuinka pelittävät.
Kestoja olen pari päivässä kokeillut. Vaatteet on pysynyt kuivana, mutta melko pian olen vaihtanut uuteen vaippaan kun vauva on hermostunut. En tiedä sitten, onko tuntunut epämielyttävältä vai muutenvaanko kitisee.

Rytmi: On se että päivällä nukkuu sängyssään 1-2 h pätkän jossain vaiheessa päivää, muuten on pieniä hetkiä kerrassaan sitterissä, muun ajan hengailee sylissä. Pieniä torkkuja vetäsee sylissä jokusia päivän mittaan, mutta annas jos käsistään laskee niin alkaa huuto... Sama "rytmi" tuntuu olevan useilla muillakin... Yöt nukkuu ~4h-3h-3h noin suurin piirtein nukkumaan käyntiaika on yleensä noin klo 22- 23.30. Mutta tänään meni sänkyyn jo klo 20 joten saa nähä mitä tuleman pitää (sängystä kuuluu ähkintää...)

Kapalo: Tälle neidille ostin tarrakapalon, joka on erittäin kätevä. Ihan olen kapaloinut syntymästä asti kaikki lapset jonkun aikaa ja tuskastuin tällä kertaa peitoon ja ostin nopean tarroilla toimivan kapalon. Suosittelen.

Miehen osallistuminen: Yhen yhtään kertaa ei mies ole meillä lapsia syötellyt yöllä. Aina on mun hoidettavaksi yöt jääny. Muuten kyllä hoitelee ja syöttää päiväs aikaan ja hoitaa isompia lapsia.

Ristiäiset; On 16.5. Nimestä ei vielä hajuakaan.

Hoitoon jouduin tänä aamuna äkkiseltään pikkusen raahaamaan. Meidän neidoista keskimmäinen sai vkl flunssan: Heräsi yöllä puoli 3 kun syötin vauvaa ja ei sen jälkeen juuri nukkunut koko yönä kun pieniä torkkuja, itki ja raivosi eikä saanut sanottua mikä hätänä, joi ja kävi vessassa noin tuhat kertaa ja hoiteli asiaa jos toistakin. Aamulla oli sitten 38 kuume ja selvisi että korva on kipeä. Ei sitten muuta kun lääkäriä soittamaan, jota ei tässä tuppukylässä taas ollut ja jouduttiin toiselle paikkakunnalle lähteä lääkäriin tunnin varo ajalla. Eihän siinä sitten muuta auttanut kun kipata pienimmäinen anopille(melkein naapuriin), esikoinen eskariin ja menoksi. (Mies oli yön ollut töissä ja oli tolkku pois). Hienosti oli kuitenkin mummin sylissä hoitoajan viettänyt...

Imetystyyny on kaverilta lainassa ja olen siitä kovasti tykännyt.


No mutta sellanen romaani tällä kertaa...

Iitanen ja pikku mimmi 1kk 2 pv

 
misstar lapsen siirtäminen vierestä omaan sänkyyn onnistuu meillä jos olen käärinyt vauvan ympärille sen oman peiton ja nukahtaa sen sisään,silloin kun sen siirtää lapsen lämpö ei muutu lämpimästä kainalosta kylmään omaan petiin ja pieni ei herää, toimi meillä myös esikoisen kohdalla.

manna mulla kanssa ns.suihkutissit, oli esikoisen kanssa ja taas. rauhoittui esikoisen kanssa vasta kun täys imetys jäi.

Jj:t ihana kuulla että pienellä oli kaikki hyvin :heart:

mies ei juuri yö aikaan osallistu, osallistuisi jos pyytäisin ja jos pystyisi.

tutsa ja rasmus 1kk
 
Gimlille pikaisesti rähmimisestä. Kyynelkanavan painelu nenän juuresta auttoi ja sitä neuvolassakin suositeltiin. Eli muutaman kerran päivässä paineltiin ja tänään ei ole silmä vuotanut. Ja sitten ahkeraa puhdistamista. Tippoja ei olla käytetty.
 
tutsa tuota en oo tullu ajatelleeksi,nyt taijan alkaa ottamaan yhen tabun obsidania päivässä,niin saa vähän rautaa vereen.,jos se vaikka auttas!! =) kiitos! aivot sumussa menny tuo alku,nyt alkaa vähän helpottamaan.pääkipuki tuntuu helpottavan.
ajattelin varata muutaman ajan hierojalle. sais noi hartiat ja selän kuntoon.

mies ei meillä paljo voi yöllä auttaa vauvan hoidossa ja onneksi tuo ihana typy on niin hyvänukkumaan ettei sen kanssa tarvi valvoa ku ne syöttöajat,sit nukahtaa.röyhtäyttää täytyy,muuten kääntelehtii ja vääntelehtii ja pieree.. =)

silmät ei rähmi,napa on siiisti.neuvolasta th tulee tänään käymään,saas nähä kui tyty on kasvanu! =) hyvin ainaski ruoka maistuu.

mun dösät on nyt ihan täynnä maitoa,varmaan siksi ku tyttö nukku yöllä 6h putkeen :eek: olin ihan uhmeissäni ku 3lta heräsin että miten kummassa se vielä nukkuu,mutta ku kurkkasin vaunuihin niin heti heräs!! ja imiki sitte ahnaasti!! :D ihana... :heart:

ristiäispäivää ei oo päätetty,mutta luultavasti toukokuun puoleen väliin yritetään saada. en jaksasi edes ennen sitä.. pitää nyt kerätä voimia lepäämällä.mies on meillä kuurannu taloa ja mie vaan lepään... ei vaiskaa,kyllähäntuo luutu tahtoo olla kädessä vähän väliä vaikka mies aina ajaa mut petiin,ku näkee kotihommissa =) täytyy yrittää silti nukkua aina välillä tai ainaski levätä.

mutta ihan parempaanpä'in täällä mennään.
omaa napaa vain... :ashamed:

mutta jakselkaa,voimia niille jotka joutuvat yöllä valvomaan,se on raskasta,huomasin sen sairaalassa,ku tyttö nukku tosi huonosti. nyt ku kotia päästiin,neiti nukkuu erittäin hyvin. =) kotona on hyvä olla =)

Pai ja "jannuska" 11vrk
 
huomenta mammat ja vaavit =)

täällä nukuttu hyvin ja elämä hymyilee B) vauva nukkui 22.30-04 ja sit taas 4.30-7.15, pikkasen oli ihmeissäni :eek: tavallisesti heräilty 2-3h välein ja syöttöön menny tunti tai kaks, joten melkonen muutos aiempaan toi viime yö! eilisenkin vauva oli tosi kiltti, viihtyi sylissä ja lattialla ilman jatkuvaa rinnalla oloa. ehkä se d-vitskun vaihto rasvaliukosesta vesipohjaseen auttoi?

tutsa jee, toinen suihkutissikollega :LOL: arvelinki ettei tää välttis helpota ennenku lopettaa/vähentää imetystä. nlan tätin mukaan ois pitäny jo vko sitte tilanne helpottua jos on helpottuakseen ja mun äitillä ollu tää sama "ongelma" niin eiköhän sitä mennä suihkujen kaa imetyksen loppuun :whistle: vaikka eihän tää suuri ongelma oo, paidat ja vauva (ja sohva ja läppäri ja kaikki lähellä oleva :D ) vaan kastuu, pahempi olis jos ei tulis maitoo riittävästi.

mä kokeilin äsken ekaa kestovaippaa kun toi neiti alkaa oleen yli 3kg ja hyvin sujui =) mulla oli ä-pakkauksen setti kokeilussa ja hyvin piti kunnon kakat. osasin tosin vaihtaa nopeesti kakkojen jälkeen vaipan, ei tiiä oisko pitäny samaa settii montaa tuntii. no, kokeilee vähitellen ja ekaks tosiaan tälleen "valvotuissa olosuhteissa".

imetystyyny tuli hankittua mutta en osaa käyttää :/ mieluummin imetän sylissä, sohvatyyny apuna tai sängyllä pötkötellen. melkein mukavin on syli ihan ilman mitään apuja. mut ehkä mä tota imetystyynyäki kokeilen, kun vauva alkaa saada painoa eikä jaksa enää ilman "apukeinoja".

misStar mäkin olen nukuttanut vauvan öisin nyt siten että otan vauvan oman täkin vauvan/oman kropan lämpöön ja kun vauva alkaa oleen kylläinen/uninen, hivutan vauvan vähitellen oman täkkinsä kanssa pois mun kainalosta. vauva jää kuitenki meiän viereen perhepetiin, mut omaan täkkiinsä väljästi kapaloituna vähä sivummalle, jottei me miehen kaa kierähdetä vahingossa päälle.

käytiin eilen vauvan kaa eka kunnon ulkoilulenkki kaksin B) oli ihanaa niin äitille kuin vauvalle joka nukkui tyytyväisenä koko tunnin lenkin ajan =) ja mä sain vihdoin kaipaamaani liikuntaa ja ulkoilua!! tänään uusiks, ehdottomasti :)

nyt imettään taasen, josko vaik sit sais vauvan taas nukahtaan. hyvin nukutun yön jälkeen nyt tietysti sit valvotaan.

aurinkoista keskiviikon jatkoa!

t. manna + nappula 3vkoa ja 2pv :heart:
 
Kiitos tutsalle ja mannalle tosta nukutusvinkistä :) Kokeilin äsken kun vauva oli nukahtanut miehen rinnan päälle niin hain vauvan peiton ja itse vähän lämmitin sitä ja siinä kannoin omaan sänkyyn...Eikä vauva herännyt!!!! :)
 

Yhteistyössä