Maaliskuiset 2018 *syyskuussa*

Mekin ekassa raskaudessa saatiin tavaroita sieltä ja täältä ja anoppi ja mun äiti kilpaa osteli tarvittavia tavaroita. Noh, toista se oli toisella kertaa :rolleyes:. Oli vissiin uutuudenviehätys lapsenlapsesta karissut. Ja enpä usko, että nyt kolmannellakaan kertaa jaksaa enää sukulaisia kiinnostaa :cautious:. Meillä on aika rajallisesti säilytystilaa ja oon välissä aina hankkiutunut suurimmasta osasta vauvatavaraa eroon, etenkin nyt, kun ei pitänyt välttämättä ees tulla lisää lapsia enää. Vaunut varastettiin viime vuonna rapusta, niin nyt tarvii sellaisetkin jostain keksiä. Oon miettinyt jotain, mihin sais sisaristuimen, kun tuo 2v on sen verran holtiton haahuilija, että en tiiä tuleeko meidän liikkumisesta mitään, jos hän itse kävelee sitten :D .
Kovasti odottelen, että liikkeet alkaisi tuntua. Välillä luulenkin tuntevani, mut en sit kuitenkaan oo varma, että liekö jotain ilmavaivoja kuitenkin ne :D

lloyd + otus 14+2
 
@marjutan kuulostaapa ihanalta tuommoinen hotelliyö ihan omassa rauhassa! En ole koskaan ajatellut, että hotelliin voisi mennä yksin, mutta nyt kun aloin asiaa miettimään niin olisipa ihanan rentouttavaa. :)

Täällä aamupahoinvointi nostelee päätään. Olen aina rakastanut aamupalaa ja siksi herään arkenakin hyvin aikaisin että kerkeän kokkailla aamupalat. Nyt ei kuitenkaan enää mene aamuisin alas kuin joku todella raikas ja kylmä, hedelmät on olleet kovassa käytössä. Toisaalta ei haittaa - tykkään hedelmistä niin paljon. :p

Painoa ei ole vielä tullut grammaakaan.. Ehkä se ei ole vaarallista? Neuvolasta kyllä viimeksi sanottiin, että nyt saisi alkaa hiljalleen painokin nousemaan. Kai nämäkin jutut ovat yksilöllisiä... (n) Mahaa on kyllä tullut siitäkin edestä. :D

Suikku + pieni 14+2 (lloyd, mennään muuten just samoilla viikoilla näköjään ;))
 
Huomenia!

Nukuin superpitkät, hyvät yöunet. Lluulisi nyt tänään sitten virtaa riittävän :)

Mullakaan ei ole paino vielä noussut yhtään.

Alkaako täällä vähän keskustelu hiljenemään? Itsekin enimmäkseen fb-puolella höpöttelen..

Mekkuli ja mini6 13+5
 
Toivottavasti keskustelu ei täällä kokonaan hiljenisi!!! @mekkuli81 Itsekin kuulen fb-ryhmään, mutta minusta tämä on ehkä jopa helpompi paikka käydä lukemassa mitä teille kaikille kuuluu! :)

@iiel Mullekin oli yllätys että sikiö liikkui niin paljon nt-ultrassa. Luulin että olis suht paikoillaan. Jotenkin varmaan hämää kun kaikki ultrakuvatkin on siitä samasta kuvakulmasta ja niin saman oloisia.

Mulla on ollut karmee viikko, mutta 'onneksi' aikalailla vain henkisesti... :( Meillä on töissä 'vähän' miehistö vajetta ja nyt joudun tekeen oman työn ohella toisenkin ihmisen työt! (n) Hermot meni eilen, enkä pystynyt hillitseen kyynelkanavia... Itkin kun mikäkin psykopaatti, vit**ti kaikki liian kovasta vessapaperista alkaen! Huhuhuh, nyt voi jo onneksi nauraa eiliselle! :ROFLMAO:

Liikkeitä täälläkin odotan kuumeisesti! :LOL:

Aurinkoinen ja yksi, 14+5
 
Voi, toivottavasti tämä palsta ei hiljene. Itse en ajatellut siirtyä fb ollenkaan.

Miten teillä muilla sujuu liikunta? Sali tökkii itseä nyt aika kovasti, kun ei jotenkin pysty treenata kunnolla ja liikkeet, joissa vatsalihakset aktivoituu tuntuu ilkeiltä (n) Ja vatsojahan just piti treenata. Kuvittelin käyväni salilla ainakin vuoden loppuun, mutta saapa nähdä. Juoksu jäi ennen plussausta hengästymisen vuoksi (mistä ihmeestä sekin johtuu?) ja nyt ennemmin teen kävelylenkkejä.

Muutenkin suunnitelmat ja käytäntö ei oikein kohtaa. Otin alkuraskauden rennosti ja ajattelin, että tulee varmaan helpohoitoinen lapsi kun ei altistu työ- tai muullekaan stressille:ROFLMAO: No, nyt ressaa sitten ihan kaikki. Onko vauva ok, kun ei tunnu mitään, mitä kaikki sanoo, miten pärjätään taloudellisesti jne. Kolme viikkoa vielä seuraavaan ultraan. Lapsista nuorimmainen möläytti vauvauutisen jo yhdelle mummuista :rolleyes: Ja toisessa mummulassa kertoi, että ostettiin pinnasänky. Olen taas yrittänyt siirtää kertomista eteen päin. Jos vaikka seuraavan ultran jälkeen vikolla 17.. :oops:
 
@Lily79 Olen kyllä käynyt salilla aktiivisesti kaksi kertaa viikkoon ihan alusta asti, kuten jo ennen raskautta.
Kevensin kuitenkin saliohjelmaa ja nyt pyrin ylläpitämään vain nykyistä lihasmassaa ja kuntoa.
Pari viimeistä viikkoa on mennyt laiskan puoleisesti, mutta jospa sais taas itseä niskasta kiinni.
Jalkatreeni on ollut mulle se vaikein, vaikka kuinka oon keventänyt, on mun ollut pakko käydä vali yrjöllä... :ROFLMAO::sick: Ja hiki tulee nykyään kun ajatteeleekin salia! :LOL:
 
Mulla jatkuu facebook boikotti, joten täällä olen lueskellut tekstejä ja välillä kirjotellut. On muuten aika paljon kevyempi olo kun face ei ole päällä! Kohta kahteen viikkoon en ole siellä käynyt. Mulla väsymys meinaa ottaa yliotteen. Nukun 12h yöunia ja silti oon ku ruumis päivän ajan. Lisäksi en meinaa päiväs aikaan ehtiä muuta tekemään kuin työt. Aika puutunut olo, kohta ei enää jaksa. Mulla vaihtu ihan kertaheitolla 5-6kertaa viikosta aktiiviliikunta nollaan. Omaa lajia en voi tehdä ja aikaa ei jää muuhun, kun olen läsnä treeneissä edelleen vaikka en voi harjoitella enään itse. Tällainen uupunut tilitys tällä kertaa. Ehkä se vireystila nousee kohta niin kuin ne lupailee. Huomenna 14+0
 
@Aurinkoinen# Sama kaksi kertaa viikossa olen nyt raskauden aikana käynyt samalla periaatteella, että jos jostain lihasta saisi pidettyä. Aiemmin kävin neljästi viikossa, mutta nyt ei vaan jotenkin jaksa. Aiemmin salilla tuli hyvä mieli nyt lähinnä ärsyttää ettei pysty samalla tavalla tehdä sarjoja loppuun. No ehkä treenikin alkaa kulkemaan paremmin kun tämä väsymys poistuu. @Pharaoh "kiva" kuulla, että muillakin on vielä väsymystä. Luulin, että väsymyksen olisi kuulunut jo hellittää ja syytin tätä mun hiilarista ruokavaliota väsymyksestä :oops:

Lily79 14+1
 
  • Tykkää
Reactions: Aurinkoinen#
Liikunnat on vähän heikoissa kantimissa täälläkin. Tosin niin ne oli ennen raskauttakin :rolleyes: Ollaan yritetty miehen kanssa käydä vähintään 3-4 kertaa viikossa kävelyillä, että tulisi edes jotain tehtyä. Muuten olotila ihan jees, mitä nyt pientä etomista välillä. Unentarve on selkeästi lisääntynyt raskausaikana. Tarviin normaalistikin unta vähintään 8 h/yö, mutta nyt tuo ei riitä mihinkään, voisin helposti nukkua 9-10 tuntia yössä.

NP-ultra jännittää tosi paljon. Kävin katsomassa seulontaverikokeiden tulokset ja S-Pappa vaikutti aika matalalta. Plus en edelleenkään ole saanut sykkeitä kuuluviin dopplerilla. Toivotaan, että kaikki on kuitenkin pikkuisella hyvin, huomennahan se selviää. Välillä olen tosi luottavainen sen suhteen, että kaikki on hyvin, ja välillä oon ihan paniikin partaalla.

Pikkukaveri tänään 12+0 :love: Ihanaa, kun riskisimmät ajat alkaa vähitellen olla takanapäin.
 
Täälläkin on liikunta vähentynyt tosi paljon siihen verrattuna mitä se oli ennen raskautta. Se vähän harmittaa, kun olen tottunut liikkumaan paljon. Ei vaan aamuisin oksentelujen jälkeen ole ensimmäisenä mielessä salille lähtö... Jos tämä pahoinvointi vaan hellittää, koitan kyllä taas aktivoitua liikkumisen kanssa.

@Jesy Tsemppiä väsymyksen kanssa! Täällä ihan samat fiilikset. Viime yönä nukuin 22-07 eli 9h. Silti ekat päikkärit oli pakko ottaa jo 9:30, kun ei vaan pysynyt hereillä. :LOL: Täytyy nyt toivoa, että nämä olotilat olisivat väliaikaisia ja jossakin vaiheessa helpottaa.
 
Kyllä se väsymys toisilla kestää läpi raskausajan. Tai isompi unentarve ainakin. Loppuraskaudesta muistan nukahdelleeni paljon päivisinkin :D. Nyt ei ole sellainen mahdollista kyllä, koska oon niin paljon lasten kanssa kolmisin eikä niitä voi valvomatta jättää. Vähän on ollut nyt rankkaa, kun 2v on sairastanut ja pitänyt minua öisin hereillä yskällään ja sit on kuitenkin päivisin pitänyt pystyä olemaan suht skarppina, kun opiskelen. Onneksi nyt on enää nuhainen ja muuten ihan ok, niin jospa tuo tuosta.

Liikuntaa en ole kyllä harrastamalla harrastanut, mun liikkumiseni toki ennen raskauttakin oli lähinnä siirtymiä polkupyörällä/kävellen ja kävelylenkkejä metsässä. Nyt en ole kyllä lenkilläkään jaksanut käydä, osin kun on ollut niin kurjat säät eikä ole sateessa huvittanut mennä, kun mun ainoat vedenpitävät kengät on kumpparit ja sit toisaalta kun on ollut niin väsyttävää tämä arki, ettei sit ole jaksanut, vaikka toisaalta sieltä sitä yhdenlaista energiaa saisikin. Jospa se tästä.

Hengästyminen johtuu siitä, kun verimäärä kehossa lisääntyy ja sit sydämen pitää jaksaa pumppailla se kaikki :D. Ihan luonnollista siis, mutta ärsyttävää. Toki jos oikein kovasti hengästyttää, niin voi olla raudasta vajetta.

Mulla ei nyt liiemmin raskausoireita ole. Mitä nyt hampaidenpesu on edelleen yököttävää...

lloyd + otus 14+3
 
Heippa pitkästä aikaa,

Oon ollu ihan poikki niin en oo tänne jaksanut kirjotella nyt vähään aikaan. Pahoinvointi menny ohi mut siis kauhee väsymys.o_O

Tervetuloo uusille ja onnea esim @Cumina lle hyvistä uutisista :)

Tääl kauhee lenssu ja nukun huonosti yöt :/ Vaikka toi vartalotyyny on kyl taivaallinen. Viime yönä oli nii kipee kurkku et piti ottaa panadolia et sain nukuttua.

Mä jouduin kertoo töissä et oon raskaana kun siirryin kotihoiroon töihin, jossa sattuu toi tiedonsaanti oleen heikonlaista. Etten mee tietämättäni sellasiin paikkoihin missä olis jotain riskiä.

Sattuuko tääl oleen hoitoalan ihmisiä, jotka tietäis mitä kaikkee pitää varoo? Meijän tiimin oma terkka kun ei osannu kertoo juurikaan.

Teps 13+5
 
Itselläni on paino pudonnut noin 2kg sitten plussauksen. Liikuntaa harrastin ennen raskautta noin 3-4 kertaa viikossa ja nyt tasolla 0, koiran saan lenkitettyä ja portaat kiivettyä kotiin mutta siinäpä se. Pelkäänkin, että painonlaskussa hävinnyt lähinnä lihakset. Vatsaa ei näy ja oireina lähinnä väsymys. Unohdan helpolla koko raskauden ja on helppo ajatella, että eihän tässä mitään elämää mullistavaa edes ole tapahtumassa...Onko sitten hyvä juttu, että jääkö valmistautuminen liian vähään vai onko hyvä, että ajatukset on muualla.
 
Hysteerinen ensiodottaja täällä hei :rolleyes: Aamulla tuli ruskeaa vuotoa, jossa punaisia viiruja. Ei muuta kuin ensimmäinen aika yksityiselle gynelle tarkistamaan tilanne. Kaikki hyvin. Kohdunsuu on kuulemma vain turpea ja verestävä ja vuotaa siitä. Eikä aamuisen pelästys vuodon jälkeen ole tullut mitään. Nyt illalla se aamuinenkin vuoto tuntuu aika vähäiseltä. Tyhmältähän nyt tuntuu kun tuli sillä lailla panikoitua, mutta tulipahan maksettua (kalliisti) seuraavan kolmen viikon mielenrauhasta :ROFLMAO:

Täällä on kans liikunnat vähäisiä, kun päivät töissä on aika raskaita muuten. Tai ainakin tuntuvat siltä. Pitäisi ottaa itseään enemmän niskasta kiinni. Valmiiksi ylipainoisena kun ei saisi paino nousta. Muutenkin olo on kuin sotanorsulla, nyt kun maha pullottaa entistä enemmän... Vaa'alla en ole käynyt enkä taida edes uskaltaa :ninja:
 
Väsymys on jotain ihan alytöntä. Neuvolassa tsekattiin jo Hb myös, mutta se ei ollut laskenut yhtään kuukaudessa. Nyt oon yrittänyt liikkua edes sen 30min päivässä, tänään jopa juosten, koska painoa on alkanut jo kertymään, erityisesti turvottaa tosi herkästi.

Viime aikoina on kovasti vaivannut iskias. Onko muita samasta kiusasta kärsiviä?

Huono olo alkaa pikkuhiljaa väistyä. Onneksi.

Tänään 13+5.
 
Väsymystä täälläkin vielä, onneksi kuitenkin vähenemään päin :) tänäänkin meinasin töissä koneen ääressä nukahtaa, ja kotona oli pakko ottaa päikkärit. Mut sit lähdettiin miehen ja pojan + koiran kans metsään, teki hyvää saada raitista ilmaa :) ja syödä mustikoita :D
Hirvikärpäset vain ilmestyneet, ne on niin inhottavia!!

Mäkin liikuin ennen raskautta useamman kerran viikossa (elämäntaparemontti ollut vuoden verran menossa), mut alkuraskaus vei kyllä liikunnat nollaan. Nyt yritys lisätä taas :) ja kun ylipainoa jo valmiiksi liikaa, niin eipä painon saisi nousta, ja siitäkös on hyvä stressata :(
 
En oo viime päivinä ehtinyt juurikaan täällä käydä, kun on pitänyt niin kiirettä. Mulla ei kuitenkaan oo tarkotuksena siirtyä fb:n puolelle, joten toivottavasti keskustelu pysyy yllä täälläkin. :)

@Teps Mä oon hoitoalalla. Mulla sattuu olemaan sellainen työ jota ei raskaana ollessa voi tehdä ollenkaan, mutta yleensä ns. normipaikoissa ei oo mitään erikoisia rajoitteita. Paitsi oma fyysinen jaksaminen tietty. Ainut mikä nyt äkkiä tulee mieleen, niin esim. MRSA -potilaita ei käsittääkseni oo raskaana ollessa pakko hoitaa.

@Madre18 Mulla vaivaa iskias joka ilta. Sama juttu ollut joka raskaudessa ja nimenomaan aika alkuvaiheissa. Loppupuolella raskautta ei muistaakseni oo vaivannut juuri ollenkaan. Ärsyttävä vaiva!

Liikunnasta: koiraa on pakko käydä kävelyttämässä (hitaasti, koska hengästyn niin helkutisti :D ) ja pyörällä käyn töissä. Kauaa en varmaan enää pysty fillaroimaan, viimeistään sitten pitää lopettaa kun liukkaat kelit alkaa. Vähän alkaa tuntua nivusissa ikävältä se pyöräily muutenkin. Odottajien pilateksessa käyn, se on huippua! Suosittelen muillekin. :)

Tää kysymys on ehkä enemmän suunnattu niille joilla on jo raskauksia takanapäin: ootteko käynyt ultrassa np -ultran ja rakenneultran välillä esim. yksityisesti? Jos ootte, niin minkä verran siinä väliajalla pystyi näkemään vauvan rakenteita ja kehitystä? Mulla on nyt ne piinallisimmat ajat menossa kun rakenneultraa odotellaan. Se on vasta 30.10. Mullahan viime raskaudessa ekassa ultrassa kaikki näytti ihan normaalilta, mutta rakenneultrassa todettiinkin vaikeat ja laaja-alaiset poikkeamat ja huono ennuste. Eikä oo tietoa olisko se pystytty näkemään jo aiemmin (rakenne-UÄ oli silloin rv 21 + jotain, kuten nytkin), mutta ehkä olisi, koska tilanne oli silloin jo tosi paha. Niinpä nyt onkin ihan helvettiä odottaa vielä lokakuun loppuun asti sitä rakenneultraa, ja mietin käviskö yksityisellä tässä välissä... Mut sit mietin kanssa sitä, että onko ne rakenteet vielä niin epäselviä, ettei niistä pysty sanomaan mitään.
 
Ollaan me väsynyttä porukkaa :ROFLMAO: Lapset nukahti ja munkin pitäisi siirtyä sohvalta sänkyyn :sleep:

Mutta pikaisesti..
@Madre18 Iskiaksen olin jo unohtanut. Se on tullut riesaksi minulla vasta loppuraskaudessa. Inhottava vaiva :(

@lloyd Ai se on se verimäärä mikä saa hengästymään o_O

@Mimzku85 Voi joo hirvikärpäset:confused: Käytiin puolukassa tänään ja sitten tongittiin ötököitä päästämme.

@Villavarvas Rakkeultra on ilmeisesti viikosta 19 eteenpäin. Enkä ole itse koskaan käynyt ylimääräisissä ultrissa, mutta kummasti kätilö kertoi np-ultrassa mm. että aivojen perhoskuvio on niin kuin pitääkin ja jalkaterät ovat suorat. Olin hämmästynyt että sellaista näki jo silloin. Joten voisin kuvitella, että taitava ultraaja näkee ennen noita virallisia rakenneultraviikkojakin rakenteita. Meillä on jokin keskiraskauden neuvolalääkärin tarkistus viikolla 17. En muista edellisistä raskauksista tuota, mutta kiva ylläri. Neuvolalääkärin ultra vaan on suht onneton, mutta kyllä sieltä ainakin näkee sydämensykkeen.

Nyt nukkumaan..

Lily79 14+1
 
Nopea moi!

Väsymys on niin kauheaa, etten ole jaksanut kirjoitella. Mulla on myös loppurutistus ison työn kanssa, se on ohi parissa kuukaudessa, nyt tuntuu ettei jaksa mitään ylimääräistä. Leikkauksen jälkeinen saikku päättyy pian, enkä ole nytkään kyllä voinut täysin levätä. Hb on matala ja verenpaineet 9x-100/5X, joten selittävät kyllä oloakin.

Mukavaa, että täällä aikoo pysyä porukkaa, niin minäkin! Olen taipumassa nyt siihen, etten liity fb-ryhmään lainkaan, kun en siellä enää tietoisesti muutenkaan juuri käy. Parempi mulle näin. :)

@Villavarvas täällä meillä on rakenneultra vasta sitten, kun 21 viikkoa on täynnä! Ollaan käyty kahden nuorimman odotuksen aikana yksityisellä (rakenne)ultrassa viikoilla 17-19, aiotaan mennä nytkin. Kyllä siellä on hyvillä laitteilla taitava lääkäri aina kaiken rakenteista nähnyt, siis saman, kuin tuossa kunnallisessa. Lisäksi on katsottu 4D:llä mikä vanhemmille tietysti kivaa, mutta paljastaa myös sellaisia asioita, joita ei välttämättä muuten näe. En nyt muista mitä tarkalleen puhui viimeksi, kun käynnistä 6v aikaa.. :rolleyes: Olisiko ollut mm kitalaki-/huulihalkio, joka erottuu jo tuossa vaiheessa 4D:llä hyvin. Tämä vaan esimerkkinä.

Hannah ja pikkunelonen 13+3
 
@Lily79 esikoisen kans mä kävin salilla (tosin kevyesti mutta silti) ja pitkillä kävelylenkeillä ihan loppuun asti, mut nyt mä oon ollut paljon väsyneempi. Vielä toistaiseksi jaksan käydä salilla sen 3x viikossa mitä yleensäkin, mutta vatsojen treenin olen jättänyt pois. Eli vain niitä syviä vatsoja mitä tulee isoissa liikkeissä vähän "salaa" treenattua + kylkiä. Muakin usein kivistää vatsaa salilla, joten jätin kaikkein raskaimmat painot pois. Ei nyt voi mitään, ajattelin että treenaan kyllä mutta vaan silleen mikä tuntuu hyvälle.
Ja joo lenkkeily jäi multakin pois heti plussaamisen jälkeen, vatsa tuntuu ikävälle hölskyessä ja samoin hengästyn kyllä heti :/ pyöräily ja kävelylenkit on korvanneet nyt tuon mutta eihän todellakaan tahti ole sama.

@Hannah4 mulla kans alhainen verenpaine ja hb oli tosiaan sen 105 ekalla neuvolakäynnillä. Aloin syödä raskaus Multivitaa, jotta saisi vähän rautaa ja energiaa enemmän, tänään sitten taas neuvola niin katotaan onko hb noussut yhtään. Väsymys on ainakin sellaista että jos vaan voi niin nukun joka päivä töiden jälkeen 15min-1h päikkärit, mutta vähän kyllä harmittaa kun on tuo 5vee tuossa ja haluaisin tietty hänen kanssaan olla ja toisaalta taas hän ei kyllä välillä edes anna mun nukkua. Työ on onneksi kevyttä, siellä paineet lähinnä henkisiä.

Ootteko muut ostaneet jo rattaat / kaukalon? Meillä oli esikoisella Emmaljungan Nitro City vaunut ja Emmaljungan kaukalo, niitä voin kyllä suositella. Mut nyt päädyttiin sitten Bugaboo Cameleon3-vaunuihin ja Maxi Cosin Cabriofix-kaukaloon. Mulla kriteerinä oli oikeastaan vaan se että pitää olla mahdollisimman kompaktit ja näppärät ja kääntyvät etupyörät. Miksei tyylikäs ulkonäkö sitten kans plussaa :)

Mä en ole liittynyt Faceryhmään joten kirjoittelen täällä vaikka sitten yksikseen jos muut siirtyy sinne :D

marjutan ja muru2 15+6
 
  • Tykkää
Reactions: Aurinkoinen#
NP-ultrassa käyty ja kaikki hyvin <3 Kuulemma istukka on edessä, joten ei ihmekään, että dopplerilla ei sydänäänet kuulu. Plus istukka on osin kohdunkaulankin päällä, joten todennäköisesti vuotelut on tullut sieltä. Rakenneultraan saatiin aika samalla 8.11., kauhean pitkän ajan päästä! Mennään varmaan käymään tässä välissä yksityisellä moikkaamassa vauvaa :love:
 
  • Tykkää
Reactions: Tuut1kk1 ja lloyd
@Jesy onnea hyvistä ultrakuulumisista! :love: Kiva että silti saitte jo rakenneultraan ajan tietoon, me vasta voidaan soitella muutaman viikon päästä aikaa.. ja tuolle samalle viikolle se tulee kuin sinullakin.

@marjutan vielä ei olla rattaita tai kaukaloa katseltu, mutta mietityttää kyllä! Mitään ei ole vauvatavaroista jäljellä ja autokin menee vaihtoon.. saisi olla aika kompaktit rattaat ja sellaiset, joihin saa kaukalon näppärästi kiinni. Hb oli mulla matala jo ekassa neuvolassa, aloin jo silloin käyttää Floradixin Kräuterblutsaft -juomaa. Se on ainoa, jota mun vatsa tuntuu kestävän ja joka oikeasti nostaa hemoglobiinia (ei meinaa raskausaikana oikein mikään valmiste tepsiä). Leikkaus laski Hb:n alle sataan, mutta oli sitä ennen jo noussut hieman tuolla juomalla. Voin suositella, jos ei sulla ollut lähtenyt nousuun (toivottavasti oli)! (y)
 

Yhteistyössä