Maaliskuiset 2018

Mulla ainakin kahvia menee sen suosituksen mukaan, teen kolmivuorotyötä ja yövuoroputken aloituspäivä on tuskaa kun mun oma normaali yörytmi onkin vaihtunut päivärytmiksi raskauden myötä. Joka aamu herään ysiltä viimeistään ja kerkeän päivän aikana jo ne kaksi kuppia kahvia nauttia ja yövuorossa sitten nihkeesti ilman kofeiinia mennään..

lloyd mainitsi heräilystä, onko muilla oma normaali unirytmi / nukkuminen muuttunut?
 
Mun kahvin juonti on nykyään aika rajoittunutta. Aamulla ei enää pysty ja töissä juon n. puoli kuppia kun koko kuppia ei enää saa alas! Pakko juoda ettei jää heti odotuksesta kiinni! :ROFLMAO: työkavereita jotka tietää yrityksestä on kaksi ja he ei ole ainakaan vielä arvanneet.

Ei ne muuten edes tietäis että yritetään, mutta keväällä olisi se tuulimuna tapaus... Niin ei itkemättä töissä voinut olla
 
Mä pystyin aiemmin vapaapäivinä hyvin nukkumaan vaikka yhteentoista asti päivällä, mutta nyt, vaikka eilenkin nukkumaanmeno venyi melkein yhteen asti yöllä, heräilin tänään yhdeksän jälkeen. Havahdun aamuisin siihen, että vaikka väsyttäisi vielä, pyörin vaan sängyssä eikä mukavaa asentoa löydy. Samoin jos yöllä karkaa unet, on vaikea nukahtaa takaisin. Tylsää, kun aina olen ollut niin hyvä nukkuja, mutta se ei kyllä haittaa, että pääsen sängystä jo järkevään aikaan ylös:ROFLMAO:
 
Plaah. Tänään tuli melkein tasan 12 tuntia edellisestä vuodosta ruokalusikallisen verran siteeseen kirkasta verta. Tissit tässä on edelleen arat ja aamulla kuvotti.. Eilen aamulla r-testi näytti hyvin kirkasta plussaa. Että mitäköhän tässä nyt tapahtuu. Neuvolantätiäkään en saanut kiinni...

Oli pakko lähteä kesken päivää kotiin, kun en millään pysty nyt keskittymään töihin. Alaselkääkään ei satu enää. Mahassa on lievää menkkamaista paineen tunnetta. Että sitä loppuvuotoa odotellessa...
 
Edith_87: Tuommoinen vähäinen vuotelu voi mennä vielä täysin normaalin puitteisiin alkuraskaudessa ja varsinkin jos ei oo kovia kipuja, niin voisi ajatella että vielä ainakaan ei suurta hätää ole :) Mutta varmasti todella tuskainen olo henkisesti vuototilanteen kanssa, itsellä oli jo "hullua kyttäämistä" kun tuli pari kertaa punertavahkoa valkovuotoa / vatsakramppeja niin tunnin välein ravasin vessassa tarkistamassa värit ennenkuin ultrassa paljastu että on kaikki ok (itse pelkäsin just esim. kohdunulkoista/rypälettä). Ja jos vuoto runsastuu, tulee kovat kivut niin kannattanee käydä lääkärissä tarkistuttamassa tilanne. Voimia!
 
Mä oon saanut muiden tuntemusten seuraksi päänsäryn. Luultavasti johtuu kuitenkin just kahvin juonnin vähenemisestä. Normaalisti juon todella paljon kahvia (ja myös kokista), joten taitaa olla vierotusoireita :D
@Edith_87 tsemppiä kipuilujen kanssa! Toivotaan että menee ohi. Selkäkivut ja kramppailu alavatsassa on täälläkin tuttuja, mutta vielä en niistä huolestu kun ei muuta niihin liity.
 
@Edith_87 jaksamista työpäivään ja toivottavasti vuotoa ei tule enempää eikä ainakaan olisi merkki mistään ikävästä. Voin kuvitella stressin, kun mitään tuntuu valuvan... ja kun on aiemmin ollut keskenmenoja. Onneksi tuo voi kuitenkin olla vielä ihan normaalia. Hyvä, että oot menossa ultraan ja toivon, että se tuo sulle hyviä uutisia ja mielenrauhan.(y)

@mimosav viestisi olisi voinut olla minun kirjoittamani! Onnea! :love: Ja tosi paljon koen samoja tuntoja kuin sä. Meillä neljännen lapsen ja isompien kolmen ikäero on useampi vuosi, eli tämä on meillä "iltatähti", jota kukaan läheinen ei meiltä enää osaa odottaa. Kertominen siis mietityttää jo etukäteen, sillä en haluaisi keneltäkään ainakaan mitään negatiivista tai tökeröä kuulla. Mies tuntuu kestävän nämä ajatukset paremmin kuin minä, oma päätöksemmehän tämä on. :) Myös pelko siitä, että jotain olisi pielessä on iso. Voiko onni potkia enää neljättä kertaa, voiko mitenkään.. sitä kokee olevansa jo niin onnekas, et pelottaa, toivooko tässä nyt jo liikaa tms.

Kofeiini: aloin vähentää kahvia, kun plussaa uumoilin ja nyt aamukahvi on enää pieni tilkka. :ROFLMAO: Yritän ennakoida sitä ettei se kohta enää edes maistu ja toisaalta en ole koskaan oikein odottaessa halunnut kahvia juoda. Mut lopettaminen saa pään särkemään, siksi hiljalleen.
 
Kiitos kaikille tsempeistä :love: Neuvolaan sain viimein yhteyden. Käski levätä tämän päivän ja huomisen ja laittoi lähetteen ultraan. Sanoi myös, että voi olla ettei ole mitään vakavaa ja jos vuoto tai kivut lisääntyy radikaalisti niin ei muuta kuin päivystykseen. Ehkä tämä tästä. Ainakin aamuinen paniikki ahdistus laantuu. Toivon että vuodot olivat tässä.
 
Edith_87: Mulla tuli edellisessa raskaudessa 12.viikolla yhtäkkiä verta kuin härän kurkusta. Housut oli haaroista polviin asti kirkkaanpunaisen veren peitossa. Kaikki (minä, mieheni, päivystyksen kätilöt) olivat varmoja, että kyseessä on km. Kuitenkin ultrassa näkyi hyvinvoiva sikiö ja hematooma, joka oli vuodon aiheuttanut. Eli kaikenlaisia muitakin syitä onneksi voi vuodolle tosiaan olla, etenkin tuollaisille pienemmille vuodoille. Toivotaan, että sulla kaikki on hyvin.

Hannah4: Joo, tosiaan tiedän lähipiirissämme ihmisiä, joilla itsellään on nimenomaan se 1-2 lasta ja jotka ovat hyvin selvästi antaneet ymmärtää, että heidän mielestään "näin monen" lapsen hankkiminen on rahallisesti ja tilallisesti (koti ja auto pitäisi jossain vaiheessa vaihtaa) järjetöntä. Lisäksi he varmaankin ajattelevat, että lapsemme eivät voi saada meiltä vanhemmilta tarvitsemaansa huomiota, kun on niin paljon sisaruksia. Itse olen myös neljälapsisesta perheestä ja on suuri rikkaus, kun on useampi sisarus tukiverkossa. Myös mun mies on asenteella "ei kuulu muille", mutta jotenkin mun on vaikea sietää sitä, että meidän ratkaisuja voivotellaan tai ihmetellään (vaikkakaan tuskin päin naamaa).
 
Tsemppiä @Edith_87 ! Onneksi pääset nopeasti ultraan niin ei tarvitse loputtomiin odottaa ja jännittää.

Kahvin juonnista. Itse olen aina juonut kahvia tosi paljon. Olen kuitenkin nyt raskayden aikana huomannut, että jos juon sen reilu kaksi kuppia heti aamulla niin päivä lähtee hyvin käyntiin eikä ole myöhemmin ongelmia olla ilman kahvia. Eli kun aamukahvin saa niin kaikki on hyvin. :) Limuja tai energiajuomia tai muuta kofeiinipitoista en ole koskaan aiemminkaan oikein juonut.
 
Onko täällä muuten muita jotka urheilee aktiivisesti? Pari päivää olen pohdiskellut missä vaiheessa pitäisi hellittää normaalista treenitahdista. Treenaan ja kilpailen vielä lajissa joka on fyysisesti melko raskas. Ohjaajalle oli jo pakko sanoa että kilpailut taitaa jäädä kilpailematta syksyn osalta. :D Harmittaa vähän ku pitää asiasta joillekkin jo kertoa, mutta ei oikein auttanut nyt muu. Millaisia kokemuksia on treenaamisesta raskauden aikana?
 
@Pharaoh mää urheilen suht aktiivisesti, paljon tulee joukkuelajeja pelailtua (pallopelejä), lisäksi kuntosalilla suht kovaa treeniä ja satunnaista lenkkeilyä. Plussattuani en uskaltanut tehdä mitään enää. :ROFLMAO: Se kyllä alkoi näkymään yleisvoinnissa - olin tosi väsynyt ja turvonnut kun meni pari viikkoa liikkumatta. Sitten kysyin neuvolasta asiaa, niin sieltä neuvottiin että liikkua ja urheilla saa miten paljon lystää niin kauan, kun mikään ei tee kipeää. Niin olen sitten jatkanut urheilua entiseen malliin eikä ole ollut ongelmia. :)

@Happyellow mä sain neuvolan rv8+0 ja sitä varatessani mulle sanottiin "olipa onni että saatiin noin aikaisin sulle aika kun on kesälomat ja muutenkin ruuhkaa" eli ei kai ole tavatonta että neuvola olisi rv10. Kieltämättä minusta tuntuisi pitkältä ajalta odottaa sinne asti, kun tuo rv8 tuntuu jo ikuisuuselta.:whistle:
 
Eka neuvola tapaa olla siinä rv 8-10 kieppeillä. Ei oo kovin tavatonta toi 10:kään. Joissain neuvoloissa ultrataan, mutta yleensä jos sikiöseulontoihin osallistuu, niin sairaalalla on eka ultra siinä rv 12 tuntumassa. Jos ei osallistu, niin sit sen ajankohdan kans ei oo niin tarkkaa, vaikka suunnilleen samaan aikaan se silti on.

Kahvin juomisen oon onneksi lopettanut jo ennen raskautta, ei nimittäin tekisi yhtään mieli. Nyt piti jättää teekin pois, kun siitä tuli huono olo.

Hyvä, että pääset ultraan, Edith_87! Toivottavasti on kaikki hyvin.

Imetys tosiaan sattuu kovasti täälläkin varsinkin sen alussa. Toivoisin imeväisen vieroittuvan ennen vauvan syntymää. Edellisellä kerralla imetin tovin tandemina ja siihen ei huvittaisi toista kertaa ryhtyä. Ei vaan raaskisi pientä vieroittakaan.

Just kun aamulla mietin, että hämmentävän hyvä olo ollut pari päivää, niin ilmeisesti ton yöllisen valvomisen takia onkin tänään sit vuorostaan ollut aika jäätävä olo. Yh. Kauhean vaikeaa, kun järjellä tietää, että syöminen auttaa siihen oloon useimmiten, mutta kun mitään ei tekisi mieli.
 
Mäkin soitin neuvolaan ja sain ajan rv7. Samalla viikolla on myös lääkäri. Kauheesti jännittää kun ei oo muita oireita kun tissit kipeet ja vatsaa juimii.
Kahvii juon aamuisin. Ei toistaseks tee mikään pahaa..
On tää kyllä vaikee uskoo todeks..kuitenki ikääkin jo on enempi kun tarpeeks. Toivon vaan että kaikki menis hyvin loppuun asti kun tuskin on muuta mmahollisuutta enää saaha vauva.
Tsemppii kaikille odottajille :)
 
  • Tykkää
Reactions: Iltatähti 76
Tänään oli ekat kunnon pahoinvoinnit että salaatit kävi kurkunpäässä kutittelemassa, mutta katselemalla vessan kattoa ja kylmää vettä päälle valelemalla sai rauhoitettua pahimman. Mutta kävelylenkki siirtyi niin ton takia että jäi tältä päivältä lyhyeksi. Meinasi flunssa pukata viime viikolla niin en oo pariin päivään liikkunut ja kyllä pinnaa kiristää..

Ite oon aika aktiivinen urheilija ollu (salia ja pyöräilyä ym.) mut nyt testotauon myötä semmonen "tavoitteellinen treenaaminen" on jäänyt ja oon liikkunut vaan tavoitteettomasti fiiliksen mukaan lähinnä aerobista.

Mut tuntuu et liikunta on tällä hetkellä jotenkin pelastus, antaa hyvän mielen ja tuntuu että "saa aikaiseksi jotain" ja myös kroppa pysyy kunnossa. Nivelreuman ja astman sekä istumatyön takia olis hyvä pysyy liikkeellä mahdollisimman paljon.
 
Moi!

@Edith_87 toivottavasti kaikki on hyvin ja tsemppiä! <3

Täällä alkaa olla tuttu olo edellisistä raskauksista, eli nälkä 2h välein. Jotain pientä on saatava laittaa suuhun. Ja hajuaisti on kyllä herkistynyt entisestään :D

Toisille kertominen tai heidän reaktiot myös vähän jännittää kun kolmas tulossa ja ennestään on jo molempia. Ja lisäksi meillä on kotona aika pienet tilat. 3 lapsen kanssa tulee jo melko ahdasta. Eniten jännittää ehkä oman äidin suhtautuminen.

Kahvia tulee juotua 2-4 kuppia päivässä eikä tee pahaa. Aamulla on saatava pari kuppia ja päivällä vähän tilanteen mukaan. Colaa tai energiajuomia ei tule juotua.

Liikkukaa ihmeessä, jos teillä on olemassa oleva liikuntaharrastus. Niin kauan kuin tuntuu hyvältä, niin kaikki hyvin. Ehkä jotku extremelajit on hyvä jättää tauolle ;) Itsellä pitäisi kyllä liikkua enemmänki. Nyt tulee lähinnä hyötyliikuntaa :)

Pari viikkoa ekaan neuvolaan :)
 
Pikainen tervehdys kaikille ja tervetulotoivotus kaikille uusille (y)
Täällä ollaan niin lomalla, että en paljon ole ehtinyt netissä notkua. Pahoinvointi on tullut tutuksi jälleen kerran ja edellisten kolmen kerran kokemuksella sitä kestäneen jokusen kuukauden :confused:
Ihaniakin uutisia on - mies kosi tänään aivan yllättäen ja nyt on emännällä rinkula sormessa :love:
 
  • Tykkää
Reactions: Cumina
Täällä rajoitettu tsufettelua minkä vuoksi iltapäivästä alkuiltaan väsyttää armottomasti. Mutta hitto kun oon ylpee itsestäni! Enää juon joko pienen mukin aamuisin ja pikkukupin päivällä, tai jätän päivätsufet kokonaan pois. Ennen meni 4 kupillista (2 mukia) aamuisin ja 2 päivällä.

Edith_87: istukka voi kasvaessaan hangata kohdunsuuta aiheuttaen verenvuotoa. Syitä on tosi monua. Täällä kaikki peukut pystyssä, että siellä on kaikki hyvin. ❤
 
Pikainen tervehdys kaikille ja tervetulotoivotus kaikille uusille (y)
Täällä ollaan niin lomalla, että en paljon ole ehtinyt netissä notkua. Pahoinvointi on tullut tutuksi jälleen kerran ja edellisten kolmen kerran kokemuksella sitä kestäneen jokusen kuukauden :confused:
Ihaniakin uutisia on - mies kosi tänään aivan yllättäen ja nyt on emännällä rinkula sormessa :love:
Onnea kovasti
 
Välipäivitys. Toistaiseksi vuodot pysyneet poissa ja samoin eilen vaivanneet menkkamaiset kouristukset ovat hävinneet. Tissit on edelleen ihan megalomaanisen kipeät :D että melkein oviksesta saakka ollut oire on pysynyt tiukasti matkassa. Huomenna aamusta pääsen ultraan tarkistamaan tilanteen :love: Nyt pidän peukkuja pystyssä, että tilanteesta selviäisi säikähdyksellä.

Tuosta kahviasiasta. Kahvi tuoksuu musta jotenkin entistä vastustamattomammalta, mutta jos juon sitä niin stoppi tulee parin kulauksen jälkeen. Ennen tyhjeni mukillinen helposti.
 
  • Tykkää
Reactions: Meora ja Hannah4

Yhteistyössä