Miksi joitain ärsyttää moderni valkoinen sisustus?

  • Viestiketjun aloittaja ihmettelen vaan
  • Ensimmäinen viesti
dfgh
Alkuperäinen kirjoittaja Myönnän:
Ärsyttäähän se jos sattuu itse tykkäämään väreistä, antiikista ns. "tunkkaisesta mummolatyylistä" ja suurin osa suomalaisista lämpenee vain haaleille skaaloille. Ei löydy enää jakajia omille intoiluille! En ole tuntenut itseäni koskaan suomalaiseksi makuni vuoksi. Mm. Remu Aaltosen ja Kata Kärkkäisen tyylikkään rento antiikkiromutyyli olisi noille valkofanaatikoille kauhistus. Mutta jotkut vaan sattuvat kaipaamaan silmänkarkkia ja loputtomia yksityiskohtia. Yleensä luovat ihmiset. Miltei kaikki valkoisen sisustuksen kannattajat ovat kaikkea muuta kuin luovia. Eivät tee ja harrasta mitään kodeissaan. Kaikki tuntemani valkoista suosivat ovat kuolettavan tylsiä ihmisiä...

Mä pidän itseäni ihan luovana, työnikin sitä vaatii ja kotonakin harrastan mm. kuvataiteita. Mä vain yksinkertaisesti en pystyisi asumaan muunlaisessa kuin lähes täysin valkoisessa ja eleettömässä kodissa. Ei se kodin siisteys, valkoisuus ja kliinisyys kerro, etteikö pään sisältö olisi kaoottinen ja värikäs. Jos silmänkarkittomuus pelottaa, niin koitapa mennä vaikka ulos välillä ;)
 
"Pippuriina"
Valkoinen sisustus on vaikea. Se vaatii tosi hyvät ja siistit seinäpinnat, laadukkaat huonekalut, paljon valoa. Iltaisin pitää olla tosi hyvin suunniteltu valaistus, oikeat värilämpötilat jne.

Kauhistus on lastulevyiset valkoiset ikeahuonekalut, perusenergiansäästölamput ja seinissä likaisen maalarinvalkoista. Siitä ei saa millään kynttilöillä tunnelmallista.
 
ihmettelen vaan
[QUOTE="Pippuriina";30721728]Valkoinen sisustus on vaikea. Se vaatii tosi hyvät ja siistit seinäpinnat, laadukkaat huonekalut, paljon valoa. Iltaisin pitää olla tosi hyvin suunniteltu valaistus, oikeat värilämpötilat jne.

Kauhistus on lastulevyiset valkoiset ikeahuonekalut, perusenergiansäästölamput ja seinissä likaisen maalarinvalkoista. Siitä ei saa millään kynttilöillä tunnelmallista.[/QUOTE]

Meillä on tuota maalarinvalkoista eikä sitä juuri erota vitivalkoisesta. Ihan vitivalkoinen oli jotenkin halvemman oloinen. Ehkä näissä on sitten sävyeroja kun tuo näyttää seinällä ihan vaan valkoiselta. ei yhtään sellaiselta vähääkään kerman sävyltä. Miten voi olla?
 
itse en erota
[QUOTE="Pippuriina";30721728]Valkoinen sisustus on vaikea. Se vaatii tosi hyvät ja siistit seinäpinnat, laadukkaat huonekalut, paljon valoa. Iltaisin pitää olla tosi hyvin suunniteltu valaistus, oikeat värilämpötilat jne.

Kauhistus on lastulevyiset valkoiset ikeahuonekalut, perusenergiansäästölamput ja seinissä likaisen maalarinvalkoista. Siitä ei saa millään kynttilöillä tunnelmallista.[/QUOTE]



Kumpi tässä on, vitivalkoinen vai maalarinvalkoinen? En itse tätä nimittäin erota värinä, mutta kokonaisuuteen saattaa hiukan vaikuttaa. Ihmettelen että joku yökkii energiansäästölampuille ja maalarinvalkoiselle joten onko niissä suurikin ero sitten?
 
"Pippuriina"
Meillä on tuota maalarinvalkoista eikä sitä juuri erota vitivalkoisesta. Ihan vitivalkoinen oli jotenkin halvemman oloinen. Ehkä näissä on sitten sävyeroja kun tuo näyttää seinällä ihan vaan valkoiselta. ei yhtään sellaiselta vähääkään kerman sävyltä. Miten voi olla?
Siten, että maalarinvalkoinen ei ole kerman sävyinen, vaan harmaanruskeaan taittuva valkoinen. Varsinkin hämärässä ja keinovalossa näyttää helposti likaiselta.
 
"Pippuriina"
Ja nimimerkille "en itse erota": valokuvista on mahdotonta sanoa yhtään mitään, kun koko sävymaailma riippuu kameran tai kuvankäsittelyohjelman valkobalanssiasetuksista. Mutta noin pääsääntöisesti sinkkivalkoista käytetään tosi vähän: lähes aina se on johonkin suuntaan sävytettyä.

Toki näillä asioilla ei ole kaikille niin suurta väliä. Mutta jos jollekulle on, se ei ole mitään "yökkimistä" vaan mielipide siinä missä muutkin.
 
"valkovuokko"
[QUOTE="Pippuriina";30721728]Valkoinen sisustus on vaikea. Se vaatii tosi hyvät ja siistit seinäpinnat, laadukkaat huonekalut, paljon valoa. Iltaisin pitää olla tosi hyvin suunniteltu valaistus, oikeat värilämpötilat jne.

Kauhistus on lastulevyiset valkoiset ikeahuonekalut, perusenergiansäästölamput ja seinissä likaisen maalarinvalkoista. Siitä ei saa millään kynttilöillä tunnelmallista.[/QUOTE]

Samoilla linjoilla. Jos kuvitellaan, että kyseessä on halpa vuokrakämppä muovimattoineen niin edullisesti ja värikkäästi kirppistyyliin siitä saa paljon paremman näköisen kuin valkoiseksi sisustettuna. Valkoisessa ympäristössä muovimaton rumuus vain korostuu. Eivätkä värit tarkoita automaattisesti mitään sateenkaariväripommia! Väriskaala voi olla tosi hienostunut.

Valkoinen sisustus tosiaan on vaativa. Vaatii taitoa jos meinaa pienemmällä rahalla selvitä. Riippuu siis ympäristöstä ja kalusteista onko valkoinen valju vaiko raikkaan kaunis. Pääsääntöisesti voi sanoa, että raha- ja laatuihmiset suosivat valkoista ja väri-ihmiset kierrätyshenkeen rentoa "kirppistyyliä". Kirppistyyli harvoin istuu valkoiseen sisustukseen.

Henkilökohtaisesti karsastan kaikenlaista elintasosisustusta. Laatu ja tyyli merkitsee erilaisia asioita eri ihmisille. Valkoinen ei ärsytä, niin kauan kuin se ei ole teennäisesti toteutettu. Siis yritetään saada laadukkaamman ja rikkaamman näköistä, vaikkei ole mitään silmää.
 
[QUOTE="Juulianna";30722412]En osaisi kuvitella sulle valkoista kotia, sun kodissa pitää olla väriä. :)[/QUOTE]

Ei valkoista mulla :) Tai siis on mulla valkoisia juttuja kyllä mutta ne on kyllä vähäisiä. Lähinnä tummaa...
 
Viimeksi muokattu:
En ymmärrä. En sitten niin millään.

Tuntuu, että moni sivuuttaa aivan täysin sen, että kauneus on todella katsojan silmässä ja etenkin silloin, kun kyseessä on iso joukko aivan tavallisia ihmisiä (eikä siis mitään sisustusalan asiantuntijoita), ei mielestäni voida järin vakavalla mielellä vääntää siitä, että mikä on kaunista ja mikä rumaa. Ymmärrän kyllä sen, että "ihan kivan" saa ehkä melko pienellä vaivalla muutettua "todella kivaksi", mutta moniko peruspulliainen todella erottaa sen maalarivalkoisen toisesta valkoisesta, jos sävyeron huomaa lähinnä vain hämärässä, kynttlänvalossa, tai silloin, kun lännestä tuulee 2 m/sek?

Asun vuokralla ja kodissani on rumat muovimattolattiat. Lähtökohta ei siis ole paras mahdollinen, mutta ei se siitä kyllä paremmaksi sillä muutu, että sisustan kotini siten, miten se ehkä jonkun "asiantuntijan" mielestä pitäisi sisustaa, mikäli tuo tyyli ja värimaailma ei kohtaa omaa mieltymystäni.

Oma valintani on valkoinen, sillä se tuo kotiini lisää valoa ja tilan tuntua. Se saattaa kyllä riidellä lattiamme kanssa melko pahastikin, mutta valintani on ennemmin riitelevä lattia, kuin riitelevä koko koti, jossa en viihdy.

Seinilläni on kyllä muutakin väriä, kuin vain sitä maalarinvalkoista, joka taittaa nyt siis ilmeisesti siihen likaisen harmaaseen, eikä pehmeän kermaiseen...mutta muut seinieni värit on valittu nimenomaan niistä kylmistä harmaan sävyistä, joten kaipa se maalarinvalkoinen sitten sopii kuitenki yleiskuvaan. Vaikka se yleiskuvakin on ilmeisesti väärä...jos seinien siis pitäisi olla sävyltään lämpimät (vaikka asukas itse haluaisikin kylmää säyä seinilleen).

En epäile pätkääkään sitä, etteikö kodistani saisi kauniimpaa. Enkä epäile sitäkään, etteikö kodistani saisi kauniimpaa jopa siten, että myös itse pitäisin sitä kauniimpana, kuin mitä se nyt on. Mutta koen kuitenkin, että kotini on riittävän kaunis. Se näyttää minulta (vaikka ilmeisesti valkoinen koti onkin lähes poikkeuksetta persoonaton) ja siellä on hyvä olla. Joten mitä sitä muuttamaan? Vielä. Tiedän jo valmiiksi, että muutoksen aika kyllä tulee. En ole aina tykännyt valkoisesta, enkä tule siitä aina tykkäämään, mutta nyt tykkään.
 
"mie"
Muistakaas nyt sitten se että väreihin vaikuttaa ikkunat ja niiden ilmansuunnat.

Olettisin että suurin osa tajuaa tuon verran. Maalarinvaloikoinen on aivan eri värinen idän puoleisessa valossa kuin vaikkapa etelästä tulevan valossa....Jotka oikeasti tietää valkoisella maalamisesta jotain, tiedostaa sen että "tasaisen valkoinen" efekti saadaan käyttämällä erilailla taittuvia valkoisia sävyjä. Jos käytät sitä maalarivalkoista, voin taata että eri huoneissa se näyttää erilaiselta. Yhdessä kermaiselta, toisessa likaisen harmaalta jne...
 
[QUOTE="mie";30722521]Muistakaas nyt sitten se että väreihin vaikuttaa ikkunat ja niiden ilmansuunnat.

Olettisin että suurin osa tajuaa tuon verran. Maalarinvaloikoinen on aivan eri värinen idän puoleisessa valossa kuin vaikkapa etelästä tulevan valossa....Jotka oikeasti tietää valkoisella maalamisesta jotain, tiedostaa sen että "tasaisen valkoinen" efekti saadaan käyttämällä erilailla taittuvia valkoisia sävyjä. Jos käytät sitä maalarivalkoista, voin taata että eri huoneissa se näyttää erilaiselta. Yhdessä kermaiselta, toisessa likaisen harmaalta jne...[/QUOTE]

Taidan olla vähemmistöä. En edes tiedä, mihin suuntaan meidän ikkunamme osoittavat. Saati että tietäisin vielä sen lisäksi sen, että miten se vaikuttaa väreihin :D
 
Mutta eiköhän tärkeintä ole se, että sisustaa omien mieltymystensä mukaan eikä sisusta muiden mieltymysten mukaan. Sillinhan siellä kotona ei oikeasti viihdy ja masennus saa vallan.
Just tämä :)

Jokainen rakentakoon ja siten sisustakoon kotinsa heijastamaan juuri omaa itseänsä. Kyllä sen pitää olla semmonen paikka, missä viihtyy kokonaisena ja mistä saa voimaa. Oli sitten sisustuksen väreinä mitä tahansa ja tykkäspä siitä sitten kaverit tai siskonserkunkaimanvävynkissa :D

Eli mua ei ärsytä valkoinen, moderni sisustus - eikä kyllä kenenkään muunkaan kehittämä tyylivirtaussuuntaus. Pääasia, että itse siinä viihtyy.
 
  • Tykkää
Reactions: chef ja BootyPeppi
asasa
Jos vaalea tyyli on jotain muuta kuin ikean sivulta repäisty, sitten ihan ok. Ja jos pinnat todellakin puhdistetaan pölystä viikottain ja valkoisella sohvalla ei ole tahroja, sitten ok. En vaan ole nähnyt tällaista siistiä valkoista kotia kuin blogeissa.... Itse joskus aloin sisustaa valkoisella ja ei kiitos enää. Sai pyyhkiä pöydät ja hyllyt joka päivä.
 
[QUOTE="Pius";30722677]Mä luulen, että valkoinen väri tai sisustustyyli ei itsessään ärsytä, vaan se mielikuva ihmisistä. Joku tätä samaa taisi jo sanoakin..[/QUOTE]

Minkämoisia mielikuvia tällaisesta ihmisestä sitten yleisesti ottaen on?

Itselleni tulee mieleen nainen (ikää ehkä 28-40v), joka nauttii selkeydestä ja siisteydestä, jolloin hän todennäköisesti myös pitää siivoamisesta. Hän arvostaa estetiikkaa ja tietynlaista rauhaa, jota puhtaan valkoinen "henkii" ympärilleen.

Hänellä ei ole suurperhettä, mutta 1-2 lasta hänellä voi olla. Myös perheen pukeutuminen on samassa linjassa kodin kanssa. Ei välttämättä valkoista, mutta selkeää, siistiä, herkkää vaatetta, rauhallisissa värisävyissä.

Esim. tällaiseen kotiin (kuvassa terassi, mutta siitä näkee sen hengen) voisin ajatella kuvailemani ihmisen.

http://sisustusblogi.fi/wp-content/uploads/2014/05/terassi-valkoinen.jpg

Enkä oikein keksi mitään syytä, miksi sellainen ihminen ärsyttäisi :D
 
Jos vaalea tyyli on jotain muuta kuin ikean sivulta repäisty, sitten ihan ok. Ja jos pinnat todellakin puhdistetaan pölystä viikottain ja valkoisella sohvalla ei ole tahroja, sitten ok. En vaan ole nähnyt tällaista siistiä valkoista kotia kuin blogeissa.... Itse joskus aloin sisustaa valkoisella ja ei kiitos enää. Sai pyyhkiä pöydät ja hyllyt joka päivä.
Mustassa se pöly vasta näkyykin :D
 
dddd
[QUOTE="Jortsu";30720704]Ei kai tuosta kukaan ärsyynny? Mutta onhan tuollainen ihan helvetin tylsä ja mauton sisustus, no sopiihan se toki persaukisille suomalaisille hyvin. Tapetit, värit ja materiaalit kun maksavat enemmän kun se maalarinvalkoinen bulkkimaali...[/QUOTE]

Itseasiassa se on kylläkin rikkaiden suosiossa enemmän kuin köyhien. Luin haastattelun virolaisesta naisesta, joka siivoaa suomalaiskoteja ja hän kertoi, että ainakin suomalaisten sisustusmaku on tullut selväksi. Kaikki on harmaata ja vaaleaa.

Köyhimmillä ei ole varaa palkata siivoojaa kotiinsa eli eiköhän tämä kerro aika hyvin rikkaamman väestön osan tyylistä ja mausta.
 
"Hanna"
Mä en ole ikinä käynyt yhdessäkään valkoisessa kodissa. En edes kodissa, jossa olisi pääasiassa valkoista muutaman muun sävyn ohella. Mun mielestä suomalainen koti on pääasiassa hyvin arkinen ja kaikkea muuta kuin valkoinen, vaikka valkoisia huonekaluja tai mattoja seassa olisikin.

Edellisellä kotipaikkakunnallani työskentelin päiväkodissa, jossa tehtiin kotikäynti jokaisen lapsen kotiin. Näin siis kymmeniä suomalaisia koteja aina kaupungin vuorarivitaloista keskustan hulppeisiin kerrostaloasuntoihin ja siitä aina lähiöiden uusiin omakotitaloihin.
Minulla on ystäviä, naapureita, sukulaisia, työkavereita, sisaruksia, lasten kavereiden perheet yms, joiden kotona olen käynyt. Edelleenkään en ole nähnyt ikinä yhtään erityisen vaaleaa kotia. Tarkoitan valkoisella sisustuksella nyt sellaista kotia, jossa "yli 80% sisustuksesta on valkoista".
Aika arkisia koteja suomalaisilla on. Ei sillä etteikö valkoinenkin voisi olla arkinen. Suomalaisissa kodeissa on paljon puun sävyjä. Uudet talot ovat pinnoiltaan vaaleita, mutta huonekaluissa ja tekstiileissä on yleensä jotain muutakin väriä, kuin valkoista.

Esim. Ohjelmissa äitien sota, erilaiset perheet, teiniäidit, satuhäät, julkkikset lapsenvahteina, duudsonit tuli taloon, pientä pintaremonttia, teinipomo jne vieraillaan erilaisten suomalaisten kodeissa, enkä ole noistakaan ohjelmissa koskaan törmännyt hyvin valkoiseen tai erityisen sisustettuun kotiin. Todella arkisia ja tavallisia koteja. Hyvä niin.
 
djaldödjdj
[QUOTE="Hanna";30722795]Mä en ole ikinä käynyt yhdessäkään valkoisessa kodissa. En edes kodissa, jossa olisi pääasiassa valkoista muutaman muun sävyn ohella. Mun mielestä suomalainen koti on pääasiassa hyvin arkinen ja kaikkea muuta kuin valkoinen, vaikka valkoisia huonekaluja tai mattoja seassa olisikin.

Edellisellä kotipaikkakunnallani työskentelin päiväkodissa, jossa tehtiin kotikäynti jokaisen lapsen kotiin. Näin siis kymmeniä suomalaisia koteja aina kaupungin vuorarivitaloista keskustan hulppeisiin kerrostaloasuntoihin ja siitä aina lähiöiden uusiin omakotitaloihin.
Minulla on ystäviä, naapureita, sukulaisia, työkavereita, sisaruksia, lasten kavereiden perheet yms, joiden kotona olen käynyt. Edelleenkään en ole nähnyt ikinä yhtään erityisen vaaleaa kotia. Tarkoitan valkoisella sisustuksella nyt sellaista kotia, jossa "yli 80% sisustuksesta on valkoista".
Aika arkisia koteja suomalaisilla on. Ei sillä etteikö valkoinenkin voisi olla arkinen. Suomalaisissa kodeissa on paljon puun sävyjä. Uudet talot ovat pinnoiltaan vaaleita, mutta huonekaluissa ja tekstiileissä on yleensä jotain muutakin väriä, kuin valkoista.

Esim. Ohjelmissa äitien sota, erilaiset perheet, teiniäidit, satuhäät, julkkikset lapsenvahteina, duudsonit tuli taloon, pientä pintaremonttia, teinipomo jne vieraillaan erilaisten suomalaisten kodeissa, enkä ole noistakaan ohjelmissa koskaan törmännyt hyvin valkoiseen tai erityisen sisustettuun kotiin. Todella arkisia ja tavallisia koteja. Hyvä niin.[/QUOTE]

Samaa ihmettelen minäkin, taitaa olla niiden pahimpien arvostelijoiden omat kodit niitä yleisimpiä ja jotenkin kolahtaa tuo valkea koti? :D En käsitä, harvemmin sellaisiin edes törmää. Itsellekin valkoinen on kaikkein mieluisin väri ja silti kodissani on sitä ehkä korkeintaan puolet sisustuksesta. Kokonaan valkoisella sisustettua pidän sellaista, jossa lattiakin on valkolakattu tai ihan haaleanharmaa, sohva erityisesti valkoinen, seinät valkeat, huonekalut valkoiset, lamput, kynttilät ja piensisustuskin valkoista. Sekin voi olla kaunis esimerkiksi romanttisessa sisustuksessa, mutta todella harvinainen. Vaaleita koteja on jonkin verran, mutta uskaltaisin väittää, että tummia jopa enemmän?
 
"Jortsu"
Itseasiassa se on kylläkin rikkaiden suosiossa enemmän kuin köyhien. Luin haastattelun virolaisesta naisesta, joka siivoaa suomalaiskoteja ja hän kertoi, että ainakin suomalaisten sisustusmaku on tullut selväksi. Kaikki on harmaata ja vaaleaa.

Köyhimmillä ei ole varaa palkata siivoojaa kotiinsa eli eiköhän tämä kerro aika hyvin rikkaamman väestön osan tyylistä ja mausta.
Varakkaatkin suomalaiset ovat persaukisia muuhun maailmaan verrattuna. Ja siivousapua taitaa varsinkin pääkaupunkiseudulla käyttää myös vähän parempituloiset ammattilaisetkin jotka nyt eivät välttämättä ole varsinaisesti rikkaita...

Ja kyllä mulla noista valkosisustajista tulee mieleen lähinnä 25 - 40 vuotias kohta luottotiedoton pikavippimamma joka asuu valkoseinäisessä vuokrakämpässä jossa on typeriä "Home Sweet Home"-tekstejä seinällä, tähtityynyt sohvalla ja se osarilla ostettu Lokki-valaisin kunniapaikalla. Ei rahaa, ei tyyliä eikä laatua.

Sinänsä valkoiset seinät sopii hyvin johonkin 30-luvun funkkisrakennukseen niiden klassikkofunkkishuonekalujen kanssa, mutta en tuollaisessa haluaisi asua. Liian tylsää. Jos tuon aikakauden tyylisessä talossa haluaisin asua niin sitten jossain hillityssä mutta luksusta huokuvassa Art Deco kämpässä kiitos.

Meillä ei kotona ole yhtään valkoista seinää, huonekalutkin ovat pääosin ihan muun värisiä. Kaikki meillä käyneet ovat kehuneet asuntoa todella upeaksi.

Jos haluaa vaaleata mutta kaunista ilman suomalaista valkosisustusta niin mieluummin vaikka tällaisia:



 

Yhteistyössä