***RD ODOTTAJAT 2010-2011!***

bubbeli Nyt ku oon viikonlopun netissä pyöriny ja tietoa ettiny, niin saman käsityksen oon saanu että ei se ihan taida parissa päivässä käsi parantua vaikka lievä erbi olisikin. Mutta aamusta soitan äitipolille että pääsen lääkärin kans jutteleen asiasta. Saas nähä kuinka käy.
 
Bubbeli, täällä ollaan vielä silloin tällöin notkumassa :D
Mulla oli lopussa insuliinin määrä 68 yksikköä ja mulle tosiaan väläyteltiin, että insuliineja voidaan joutua jatkamaan tai sitten vaihtaa tablettilääkitykseen. Synnytyksen aikana mulla oli sokeri-infuusio, mutta yhtään insuliinia ei tarvinnut pistää. Vauvan sokerit oli koko ajan kunnossa ja mun paastoarvo sairaalassa oli 4,7, mitään muuta arvoa ei edes kontrolloitu. En ole kotonakaan vilkaissutkaan mittarin suuntaan, vaan ajattelin odottaa 6 viikkoa, jolloin sokerirasitus taas tehdään.

Käynnistämisestä on paljon ollut puhetta, joten ajattelin kertoa omastani. Täähän oli mulle kuudes käynnistys, joten sinänsä tuttu juttu. En olisi millään halunnut cytoteceja, mutta niinhän siinä kävi, että kaulakanavaa oli niin paljon jäljellä, ettei mikään muu käynyt, joten sillä liikkeelle rv:lla 38+5. Sain cytoteceja yhteensä kahdeksan, ilman mitään sen suurempaa vaikutusta. Toki supistuksia aiheuttivat ja ekan päivän jälkeen olin jo yöllä synnytyssalissakin, kun supistukset olivat tulleet useita tunteja 2-4min välein ja tekivät jo kipeää. Ne supistukset oli kuitenkin kätilön sanoin cytotec-supistuksia ja eivät tehneet mitään. Seuraavina päivinä supistuksia tuli harvakseltaan, mutta eivät tehneet mitään. Neljäntenä päivänä sitten pienisorminen lääkäri päätti puhkaista kalvot ja kun sitten siihen vielä lisättiin oksitosiini-infuusio, niin synnytys käynnistyi muutaman tunnin päästä ja loppujen lopuksi kesti vain neljä tuntia. Ihan ok meni siis ja tyttö syntyi rv 39+2 painaen 4218g.

Parasta muuten oli se, kun lastenlääkäri sanoi, ettei vauva ole sokerivauvan oloinen ollenkaan ja kehui, että äiti on hyvin hoitanut diabeteksen =)

Theresia ja Neiti Näpsä 1vk
 
Marlin
Mä olen myös ymmärtänyt asian noin, että ei ole mikään pikkujuttu..

Theresia
Mikä on sokeri-infuusio? En ole ikinä tollasesta kuullutkaan! Mulla menee tällä hetkellä 100 yksikköä insuliinia. HUI KAUHEETA, kun näkee ton lukuna! Saa nähdä siis miten käy meikäläisellä.
Sulla ei selvästikään ole huonoja kokemuksia käynnistelystä? Paljonko sulla oli painoarvio ultralla vauvalle?

Bubbeli 30+3
 
Meillä töissä syntyi rd-diabeetikko äidille viime joulukuussa isohko vauva eli oli jotain 4600 g. Pojalla todettiin erbin pareesi. Alussa kun kävin häntä katsomassa retkotti käsi todella pahasti. Leikkausta harkittiin. Pikku hiljaa toiminta palautui osittain. Käy nyt ja vielä ensi talvenakin fysioterapiassa, eikä käden kunto ole normaali.

MInulla oli pojilta kirjoitettu epikriisiin jo ennen kuin olin synnyttänyt lääkäri Sirkku Tulokkaan kommnetti,ett insuliini lopetetaan synnytykseen. Näin todennäköisesti nytkin. Viimeksi 48 yksikköä/pv ja nyt vain 22 yksikköä.

Discovery 32+1
 
Hei kaikille :wave:
Mä tulin tänne hiukan kyselemään kun mietityttää tuo raskausajan sokerijutut.
Mulla oli viimmeviikolla (ke)sokerirasitus koe josta arvot oli 5,3 seuraava 13,4 ja vika 9,7 jos en ihan väärin muista.Mut yli arvojen ne meni kuitenkin...

Neuvolasta laitettiin äitipolille lähete ja sanoivat et lähettävät ruokailu ohjeita kotiin.
Nyt vaan mietityttää et kuin tarkasti noita ruokia sitten pitäis miettiä ja onkohan se kuin vakavaa jos pullan tai tuplan välillä syö? Ja mitä sitä oikeestaan saa edes syödä.Ku ei niitä ohjeita ole vielä tullut...

Kauankohan sinne polille saa odottaa sitä aikaa ja mitäköhän siellä tehdään?Mä sain sellaisen kuvan et sieltä saa kotiin mittarin millä niitä sokeriarvoja sitten katsotaan...

Muuta ei nyt tule mieleen :D Ja kun ihmetyttää koko juttu niin ei jaksa odotella neuvolasta niitä ohjeita tai sitä aikaa et pääsisi kyselemään.Ja tietenkin huolestuttaa
:ashamed:

Sintsu ja öhkö 28+6
 
:wave:

Sintsu
Hyvä neuvo pieneen herkutteluun on, että yhdistä pääateriaan. Silloin ei turha niin suurta piikkiä, kuin jos syö pelkällään herkkuja.
Kannattaa noudattaa esimerkiksi hiilarimääriä, jotka usein saa polilta. Itse en niitä ole saanut mutta olen saanut täältä neuvoja siihenkin. Googlettamalla löytyy myös paljon tietoa, voin kaivaa sinulle yhden linkin. Siihen kannattaa alkaa tutustumaan jo ennen polikäyntiä. Oletko missä sairaalassa hoidossa? Siitäkin varmaan riippuu, että koska saat ajan.
Yleensä tuo seurailu aloitetaan juuri kotimittailulla ja onneksi kaikki nuo välineet tulee valmiina, emmekä joudu niitä itse hankkimaan. Sieltä tulee myös jonkinlainen seurantavihko, johon arvoja kirjaillaan. Mittaustiheys määräytyy yksilöllisesti ja ohjeet siihenkin tulee polilta.

Toivottavasti näistä oli jonkinlaista apua :) Täältä kyselemällä saa vertaistukea ja kokemuksia muiden käynneistä ja hoidoista. Itse sain esimerkiksi vinkin pyytää pitkävaikutteista insuliinia 2 x pvä, kun Theresia:lla oli samankaltainen tilanne kuin minulle :) Itse en sellaista olisi muuten edes ajatellut!

Bubbeli 30+4
 
Jaahas...tuli iffiltä lisäkyselylappu vauvavakuutukseen liittyen. Siellä nyt ilmeisesti pohtivat päänsä puhki myöntävätkö ja millaisin rajoituksin. Nyt täytyy kopioida neuvolakortin kaikki sivut ja kaikkien tutkimusten (ilmeisesti ultrat) kjirjalliset tulokset...kauhee ettiminen noissa papereissa. Tuskin myöntävät koko vakuutusta kun huomaavat vielä neuvolakortista että raudanpuuteanemiakin rd:n lisäksi koko kesän jyllännyt :attn: . Kattoo nyt sitten!
 
jääräpää, me ei saatu lisälapuista huolimatta esikoiselle sitä vakuutusta joten ei nyt sitä edes sitten koitettu hakeakkaan. Ja ihan hyvin ollaan nyt pärjätty tolla syntymän jälkeisellä vakuutuksella.

Mua alkaa taas naurattaa tää insuilu ja pillereiden napsiminen. Tänä aamuna luvut taas aamulla yli (6,2) ja sitten taas puolestaan loppupäivän luvut tuntuu vaan paranevan loppua kohti. Omituinen kroppa mulla! :D

Kävin ikeassa tossa viime viikolla ja huomasin että siellä myytiin niitä kauralastuja minkä välissä on suklaakerros. Pyysin jo miestä hommaamaan semmosen laatikon synnytyksen jälkeen kotiin. Toki myös olen aiemmin tehny tilauksia lähes kaikesta kielletystä, että voi olla että tiukkaa tekee kun ne kaikki koittaa vetää ekana parina päivänä :LOL:

Mietin kylläkin että vois synnärille ottaa kyllä mukaan pari suklaapatukkaa, pieneks onnistumisen palkkioks. Tosin jos vanhat merkit pitää paikkaansa, en mä niihin kajoa. Viimeksi meillä oli varattuna pieni skumppapullo synnärille, mutta kyllä se tuli ihan yhtä täytenä kotiin takaisin :) Taidettiin sitten vihdoin kuukausi synnytyksestä uutena vuonna sitten korkata se. Oli itse asiassa kyllä melko pahaa,joten ihan hyvä että jäi juomatta :)

Se poksuis tänään viikotkin sitten, 32+0
 
Heipparallaa pitkästä aikaa!

Maanantaina kävin äippäpolilla tarkistuttamassa istukan paikan. Oli kyllä niin positiivinen reissu kuin vain voi olla :)
Istukka oli noussut ylös,altiesynnytyslupa myönnettty,pojan paino oli 1500g ja rv. siis 32. Syntymäpainoarvio alle 3kg :) :) :) jos jatkaa samaa linjaa kuin nytkin. Sokeriarvot tosi hyviä ja enää ei tarvi mennä laitokselle muuta kuin synnyttämään <3

t 77 ja pikku ukko rv.32+2
 
Heippatirallaa kaikille! :wave:
Sain tuossa tovi sitten rd diagnoosin, ja tietoa siitä etsiessäni löysin myös tämän pinon.. Jos passaa, niin tulisin mielellään mukaan jakamaan kokemuksia ja kuulumisia yms... Luinkin pinon läpi, kun oli tarve vähän saada infoa, millaista tämä muilla on, ja mitä kaikkea tämä onkaan.. Paljon onkin tullut jo uutta tietoa:)

Eli mulla siis kolmas raskaus, ja tämä on nyt eka jossa kävin sokerirasituksessa, ja narahdin..
Nyt kun olen asiaa miettinyt, tod näk myös kakkosella oli jo, muttei testattu. Nytkään e ekaksi meinannut mennä, mutta ihana neuvolan täti suositteli kovasti, kun massu oli niin iso..
Eli kaksi jälkimmäistä arvoa oli yläkanttiin, en muista yhtään et paljonko, tuli vähän järkytyksenä se puhelu. Vaikka hieman sen testin perusteella aloin epäillä, kun iski niin törkeän huonon olon.. ja muutenkin asiaa miettimään enemmän.. Tällä viikon on nla, joten täytyypä kysellä tätiltä, mitä ne arvot olikaan.
Mittarin sain jo heti samana päivänä kun puhelu tuli, mutta eipä sitä kummoisia osannut kysellä, kun asia niin uusi vielä.. Nyt niitä kysymyksiä sitten vasta onkin, ja moneen olenkin jo iteseasiassa täältä, saanut vastauksia, joten ISO KIITOS siitä :flower:

Mulle se neuvolan tädin "kiire apulainen tms" antoi sen mittarin ja pika ohjeistuksen. ja sanoi ettei tästä MITÄÄN(!) haittaa/vaaraan ole vauvalle! :eek: Ja nyt sitten siihenkin olen saanut täältä pikkasen paremmin tietoa.. Eihän se tarkoita, että välttis onkaan nyt välitöntä vaaraa, mutta olisi se ollut kiva tietää.. osaa pikkasen paremmin varoa, niitä syömisiään yms... ja on motivaatiota enemmän, kun tietää, ettei ihan leikin asia oo.. ja siis ihan ruokavaliolla mennään. Mutta, eiköhän siinä näin ekaksi kerraksi ole jo juttua ;)

Onnea hurjasti kaikille jo vauvautuneille, ja voimia ja hermoja rd.n kanssa (ja muidenkin vaivojen) painiville :hug:

Supisteleva ja jäätelöä + suklaata kaipaava
Miimaamuu ja pikku Ruu 31+1 (kai ;) )
 
Heippa! Voisin ilmottautua mukaan, jos sallitte. :)

Eli viime viikolla kävin rasituksessa ja käryhän sieltä kävi. Paasto ok (tasan 5, oishan se matalampi saanu olla), mutta tunnin arvo 10,7. Sit kahden tunnin arvo taas ok.

Oon nyt mittaillu pari päivää kotona noita arvoja ja toistaiseksi, yhtä lukuunottamatta (kun taisin syödä liikaa patonkia :snotty: ) ovat loistavia, alle viiden myös ruoan jälkeiset arvot tai sitten vain vähän viiden päälle. Tuo patonkikeikka tosin sitten heitti 7,1 ja kun en silmiäni uskonu ja mittasin uusiksi, sain 7,9. :xmas:

Mutta mä olen vähän rikkonu ohjeita. Mua kiinnostaa tietää, mikä ruoka vaikuttaa mitenkin ja olen mitannu joka ruokaa ennen ja jälkeen (joo, neulatyynyä alkaa olla sormet). Mutta lueskelin tätä ketjua (pääsin johkun sivulle 6 tms.) ja huomasin, että jollakin on kielletty mittaamasta liian usein. Miksi? mitä haittaa siitä voi olla? :snotty:

T. Kärppä ja toukkis 15+1 (vasta, La 8.2.2010)
 
Tervetuloa uudet!

Mä en tiedä mitään suoranaista syytä miks liian usein mittaaminen olis kiellettyä. Mulla itellä piti aluks mitata koko ajan ja siitä jäi paha tapa. Sormenpäät kipeenä ja sitten myöhemmin ei oikein luottanu siihen että sokerit olis ok ja tuli aina "varoiksi" mitattua. Ja kyllähän se elämä sitten pyörikin niiden sokereiden ympärillä :/ Nyt uskallan jo vähän helpottaa mittauksia ja mittaan jos oon syöny jotain extraa, niin silloin ihan varoiks, jotta pysyn kartalla missä mennään. Muuten siis mittaukset äippäpolin ohjeiden mukaisesti.

Tänä aamuna paasto ok, mutta rajoilla eli 5,4 ja eka 16 yksikön iltainsuliini takana. Pidetään nyt sormet ristissä....
 
:wave:

Noniin, josko sitä nukkuneena ja levänneenä jaksaisi kommentoidakin jotain :)

Eri ruoat ja niiden sopivuus
Tämä on näiden kokemuksien perusteella, joita täältä olen saanut, niin hyvin vaihtelevaa. Useilla on maitotuotteet sellaisia, jotka nostavat sokerit kattoon, toisilla taas esim. vaalea leipä. Itse olen sattumuksen ja erehdyksen kautta joutunut nämä oppimaan. Onneksi tietä ohjeistamassa on erilaiset hiilihydraattitaulukot.
Herkkutteluun yritän myös aina sanoa, että yhdistäkää pääaterioihin! Silloin pelkkä vaikka suklaapatukka ei nosta hirveää piikkiä. Pohjalla on kumminkin ruoka ja hitaasti imeytyviä hiilareita, joka tasaa piikkiä.

Mittailusta
Ihmettelin/ihmettelen myös, että mitä haittaa liiallisesta mittaamisesta voisi olla.
Mielestäni alussa juuri näin pitäisi toimia, jotta saadaan kartoitettua sokeritasapaino. Tiheät mittaukset on ainakin minulla auttanut paljon hahmottamaan ruoan määrää ja eri ruokien sopivuutta. Tuo insuliini toki tekee omansa tässä, että osaisin arvioida insuliinin tarpeen aterioilla.
Nykyään toimin samallalailla kuin KeuKeu, en ihan joka välissä jaksa/muista mitata. Tärkeimpänä olen pitänyt aamupaasto ja aamupalan jälkeistä arvoa. Ne ovat omat kompastuskiveni.
Tässä "taudissa" oppii myös tunnistamaan omasta olosta, että onko sokerit missä laidassa.

KeuKeu
Pidetään peukkuja!! Josko 16ky alkaisi jo riittämään! Kuinka monta perättäistä ylitystä sinulla "saa tulla", jotta nostat annosta?

OmaNapa
Siis hitsi vieköön!! Ensimmäistä kertaa koko raskauden aikana unohdin pistää iltainsuliinin!!!!! :kieh:
Miten VOI OLLA mahdollista?? Eihän tässä ole kuin 4kk pistelty iltainsuliinia!
Onneksi paasto ei ollut kuin 5.0 (minulla siis justiinsa rajalla), mutta millaisiakohan piikkejä on tullut yöllä..

Nyt ei tule muuta mieleen :)

Bubbeli 31+0 (mä olin eilen päivän myöhässä :LOL: )
 
Olen aika hermona tuon perätilan vuoksi kun katselin aikaisempia neuvolakortteja ja niissä tytöt olivat molemmat aina rt eli raivotarjonnassa paitsi kuopus kerran "viistossa". Se että 4d-ultran paperiiin läääkäri oli kirjoittanut että täydellinen perätilaj ja totesi minulle vielä että oikein tyypillinen perätilalapsi, niin alkoi nyt jälkikäteen mietityttämään. Olen netistä asiaa yrittänyt selvittää mut siellähän lukee ihan kauheita keskustelupalstoilla eikä yhtään asiallista tekstiä tullut silmiin (siis jotain lääketieteellistä faktaa). En halua synnyttää vauvaa peppu edellä kun siihen liittyy paljon riskejä enkä sektioonkaan halua. Tuohoon perätilaan kun yhdistää tuon syöksysynnytystaipumuksen ja rd:n eli mahdollisesti isokokoisen lapsen niin ei oo paljon vaihtoehtoja miten sen vauvan ulos saa (sektio? tai joku epätoivoinen alatiesynnytys jossa vauvalle tulee lomkkaluksaatiot ja ties mitä ) . Oikeesti pelottaa. rv 25+0
 
Jos joku kaipaa sitä herkuttelua, niin oiva vinkki on syödä tummaa suklaata. Esim. Lidlistä saa todella korkeaprosenttista suklaata, jossa ei ole palassa paljon yhtään hiilareita eli ei nosta verensokereita.

Pähkinät ovat myös kivoja välipaloja. Niistä saa hyviä rasvoja, eikä ole hiilareita paljon.

Sitten on tietysti kermaisat marjarahkat, joihin voi laittaa makeutusainetta. Kannattaa kokeilla. RD:ssä voi herkutella, kunhan herkuttelu suoritetaan ilman sokeria ja vehnäjauhoja. Pelkkä rasva ei nosta verensokeria. Testatkaa vaikka syömällä pari desiä kermavaahtoa.

:LOL:
 
Hop, uusi rd-odottaja ilmoittautuu :wave:

Mulla oli rasituksessa paasto 5,4 (raja täällä 5,3) ja 1h:n arvo 10 (just rajalla) ja näinpä rd-diagnoosi paukahti. Parisen viikkoa olen nyt mittaillut sokereita ja totesin saman tien saman, minkä moni muukin täällä: aamun paasto ja aamiaisen jälkeinen arvo on mun ongelmat. Paasto oli alussa 4,9-5,4, nyt 4,7-4,9. Aamiaisen jälkeiset arvot 6,4-7,3, nyt ne on 5,3-5,8. Ja sain ne laskettua karsimalla hiilihydraatit tosi vähiin. Syön tällä hetkellä sellaiset 60-70 grammaa hiilareita päivässä.

Ongelma on nyt se, että kun hiilarit on tippunut noin alas, en saa myöskään tarpeeksi energiaa. Olen kyllä pyrkinyt lisäämään proteiinin ja rasvan saantia, mutta en ilmeisestikään tarpeeksi. Pidän tarkkaa ruokapäiväkirjaa ja sen mukaan saan nyt n. 1550-1600 kcal päivässä ja sillä mun paino on alkanut vähän tippua. Ei mitenkään radikaalisti, mutta nyt parissa viikossa on lähtenyt muutamia satoja grammoja (ehkä 700g). Muita, joille on käynyt näin?? Mulla kun on bmi 22, niin olis ihan hyvä, jos ei kauheasti tuosta putoisi.

Taustasta sen verran muuten, että tää on mun toinen raskaus. Esikoinen tuskin oli "sokerivauva" tai mistäs sen tietää, mutta ei ainakaan syntymäpainon perusteella. Mulla tosin on jonkinlaista PCO-taustaa (nuorempana todettu monirakkulaiset munasarjat, tilanne parani, kun söin vuosia Diane Novaa), ehkä se on vähän vaikuttanut, että sain rd:n. Tiedä häntä, mutta sen kanssahan tässä on nyt elettävä!

Haven ja matkustaja rv 29+6
 
Kiitos vastauksista. :) Mä itse asiassa tänään muutenkin soittelin neuvolaan ja kysyin, että onkos siitä jotain haittaa, kun oon mitannu noin usein. Sanoi, että ei siitä mitään haittaa ole, sormet tulee van kipeäksi. :D No joo, huomattu. Mutta sen arvoista, kun vielä opettelen tätä juttua (sinänsä melko hyvin hallussa, kun on tuota karppiruokavaliota tullu noudateltua jonkin verran jo entuudestaan). Terkka antoi vielä lisää mulle noita liuskojakin, kun sanoin, että ei siinä paketissa ollu ihan riittävästi viikon tarpeeseen, jos näin usein katon..

Mut joo, hain tänään kirjastosta Heikkilän Diabeteksen hoito ruokavaliolla -kirjan ja meinasin sen pariin syventyä illemmalla, kun tyttö menee nukkumaan. :) Mulla tuntuis tuo ruokavalio tosiaankin toimivan, mutta hiilarit on pidettävä melko minimissä.

T. Kärppä ja toukkis 15+2 (tai kolme tai jotain. Mä en pysy noissa koskaan kärryillä :D)
 
Jääräpää minulla olivat kaksoset 32+6 molemmat rt, mutta 33+6 toinen oli kääntynyt perätilaan, jossa pysyikin loppuun saakka. Jokainen raskaus on omanlaisensa. Hyvin mahtuu ja saattaa vielä kääntyä.

Tervetuloa uudet rd-äidit. Minulla on nyt sokerit pysyneet kurissa. Syön kyllä melko vähän ja paino ei ainakaan ole noussut viikkoon, ehkä päinvastoin. Annokset nyt Protapahane 10 ja Novorapid 4+4+4.

Discovery 32+4
 
Tervetuloa uusille!

Haven, jos et liiku juurikaan tavallisten kotiaskareiden lisäksi, pitäisi tuo energiamäärä olla ok. Ihmiset yliarvioivat usein energiatarpeensa. Paino voi tippua myös ihan siitäkin syystä, että nesteitä on lähtenyt pois hiilareitten määrän tippumisen vuoksi tai kun ei enää ole niin kovin kuumat ilmat. Seuraa tilannetta. Mutta jos energiaa tarvit, niin lorautapa ruokalusikallinen kylmäpuristettua oliiviöljyä tms. salaattiin. Johan tulee eneriaa ja saat hyviä rasvoja roppakaupalla. Pähkinöistä saat helposti lisää kaloreita ja hyviä rasvoja sekä vitamiineja.
 

Yhteistyössä