Siis ei voi olla totta!! (hääkutsusta)

Voi että
Hyvä Loru ! =)

Tämä morsiuspari kutsui YHDESTÄ perheestä TOISEN LAPSEN, mutta eivät kummilastaan ....

Se tässä siis outoa on tuon ap:n mielestä ja loukkaavaa, että YKSI perheenjäsen oli kutsumatta .
Eli tuon morsiusparin olisi pitänyt kutsua pelkät vanhemmat ilman yhtäkään lasta ja sitten olla loukkaantumatta jos eivät kutsutut olisi löytäneet lapsenvahtia (koska kuka h.ullu lähtee häihin ja jättää pienet lapset YKSIN kotiin?) ...

Että näin .......... :whistle:
 
kannanottaja
Mielenkiinnolla olen seurannut ketjun etenemistä ja samalla on tullut opittua myös noista lasten kehitysvaiheista. Eli tosiaan morsian on tainut ajatella kuten arvelinkin, siis lapsettomat häät, mutta vauva voi tietenkin tulla mukaan.
Ketjua lueskellessa voi siis vetää yhteen, että nyt 10 kk oleva lapsi on siis vauva, joka ei kävele, ei puhu ja on äidin rinnassa kiinni. Toisaalta lapsi voi häissä jo juosta, huutaa, vetää tavaroita lattialle ja olla muuten vaativa vahdittava. Ja imetysketjuihin viitaten varmaankin edelleen tississä kiinni. B)
Ei tosiaan ole helppo lapsettomana arvioida, minkä ikäinen lapsi vaatii äidin läsnäoloa koko ajan ja milloin taas lapsen voi jättää hoitoon.
Ap:lle tsemppiä Suomeen kotiutumiseen. Harmi, jos häät vaativat yli yön hoitoa tai lapset vielä totuttelevat kotiutumista tms. miksi häät jäävät väliin. Elämä jatkuu kuitenkin =) . Ja lapset kasvaa.

Jotta ilta ei rauhottuisi liikaa, niin lisään, että olen paitsi naimaton ja lapseton kolmekymppinen, niin myös ainoa lapsi, joka pääsi alle 2-v:a kymmeniä lapsia ja neljä osastoa käsittävään päiväkotiin kun äitin piti mennä tehtaaseen töihin. Se oli sitä ihanaa 70-lukua ;) . Onneksi nyt voi olla toisin.
 
Tässä tapauksessa ilmeisestikin kutsuja oli ajatellut, että toinen lapsista on vielä niin pieni, että on äidistään enemmän riippuvainen kuin se isompi. Miedän häissä vauvat oli myös kutsuttu, juuri sen takia. Omilla lapsillani on neljän vuoden ikäero, että olisin ymmärtänyt täysin jos kuopuksen ollessa vauva vain hän olisi kutsuttu eikä esikkoa ollenkaan. Siis mä en vaan näe tossa ongelmaa, mutta kuten sanoin jokaisella on oma tapansa toimia ja, koska tässä tapauksessa ei tunne taustoja eikä muutakaan on vaikea ehdoittaa mitään ratkaisua. Itse ottaisin sen kymmenkuisen mukaan ja laittaisin esikoisen hoitoon (jos se on mahdollista) ja näin ollen kunnioittaisin morsiusparin tahtoa. Jos hoitajaa ei ole niin sitten jättäisin kokonaan menemättä.
 
erikoista
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.05.2007 klo 20:44 mutsi ap kirjoitti:
Muita lapsia ei ole kutsuttu kuin tämä meidän 10kk ikäinen ja siksi, että on varmaan aika kiinni minussa (ovat kyllä siinä oikeassa) mutta yhtä kiinni tuo isompikin on kun ollaan tosiaan vasta tänne suomeen taas muutettu. En alkanut asioita tivaamaan, koska olisin tosiaan aika epäkohtelias silloin. Olen aina ollut tosi kiltti, joten nyt sitten olen ihan hermoraunio, kun en tiedä mitä teen. Haluan säilyttää välit, mutta lapset tietysti tärkeimmät!

[/quote]

Musta on aika erikoista että ei kutsu omia veljenlapsiaan häihin... :whistle: Oli budjetti miten tiukka tahandsa... Tai jos sisaruksia on 10 niin ymmmärrän sitten mut jos kyse "normi"perheestä.... eikä teilläkään ole kymmentä lasta.
Itse sinun tilanteessa en menisi, ihan lasten takia. Hääparilla ei myöskään ole mitään oikeutta tollasesta nokkiinsa ottaa :hug:
 
Kyllä mäkin pikkasen ihmettelen ja kun kyse vielä hääparin kummilapsesta ja kyse kuitenkin niinkin läheisestä sukulaisesta kuin miehen veli. En käsitä. Ja sitten vielä vain toinen. Enemmän varmaan jo 2 v uskoo komentamista kuin se 10 kk. Ja ei ne lapset kyllä budjettiin ainakaan vaikuta, kun harvoinhan noin pienistä menee mitään maksujakaan.
 
kyllä minulla jäisi menemäti noihin häihin.
Jos lapsia ruvetaan erottelemaan ja sitten pitäisi vielä etsiä hoitaja kotiin jätettävälle. Kaikki sukulaiset ja tututhan on tietty tuolla häissä joten ainoa vaihtoehto olisi vieras hoitaja.
Minulla ei ainakaan ole varaa palkata esim. MLL:n hoitajaa, sehän maksaa jo 8,20e/tunti ainakin täällä pääkaupunkiseudulla. Muualla suomessa vielä 6,20e.
 
jessicanmami
en lukenu kokonaa tätä ketjua et jos joku on sanonu samast asiast ni ei sit mitää mut tuli vaan mieleen et jos ovat ajatelleet tälle kummilapselleen jonku erityistehtävän siel häis ja ajatellu ettei sitä tartte erikseen kutsuttu tai sit jos sille on tulos oma kutsu?
 
Taas jokakesäinen urputus häihin kutsutuista ja kutsumatta jätetyistä. Niiiiin turhaa valitusta...

Häiden järjestäjä saa itse päättää ketä kutsuu. Vieraslistaa saattaa rajoittaa myös raha ja tilan puute. Yksi kaksivuotias ei ehkä tunnu isolta kuluerältä tai tilanviejältä, mutta näitä kutsumatta jätettyjä kaksivuotiaita saattaa olla vaikka kymmenen (joiden tilalla hääpari kutsuu vaikkapa heille läheisiä ystäviä).

Jos asia harmittaa, voi koko perhe jättää menemättä.

 
Mulle ei ainakaan olisi tullut mieleenkään jättää omaa kummilastani kutsumatta!!

Mutta kun kyse noin läheisesti sukulaisesta, niin eikös sitä voisi ihan suoraan kysyä? Jos tosiaan on tulossa oma kutsu tms.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.05.2007 klo 22:34 Kaisa kirjoitti:
Taas jokakesäinen urputus häihin kutsutuista ja kutsumatta jätetyistä. Niiiiin turhaa valitusta...

Häiden järjestäjä saa itse päättää ketä kutsuu. Vieraslistaa saattaa rajoittaa myös raha ja tilan puute. Yksi kaksivuotias ei ehkä tunnu isolta kuluerältä tai tilanviejältä, mutta näitä kutsumatta jätettyjä kaksivuotiaita saattaa olla vaikka kymmenen (joiden tilalla hääpari kutsuu vaikkapa heille läheisiä ystäviä).

Jos asia harmittaa, voi koko perhe jättää menemättä.
Mutta kun Kaisa ei ihan tajunnut homman ydintä, eikä Loru avitteluista huolimattakaan. Kun morsian loukkaantuu ja hänen päivänsä pilataan sillä, että ap jää pois lapsia hoitamaan.

Ei se voi olla hääpariltakaan mahdotonta ymmärtää, jos joku ei jätä kaksivuotiasta, joka on ollut Suomessa vasta muutaman kuukauden, vieraiden ihmisten hoitoon. Vaikka hääpäivä on hääparille varmaan järjettömän tärkeä päivä, ei se ole sitä välttämättä kaikille vieraille. Ei se yksi hääpäivä voi olla niin ihmeellinen, että se kaatuu siihen, ettei sulhasen veljen vaimo tule paikalle.

Kun sitä arvostusta muilta hakee, sitä kannattaa myös vähän osoittaa!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.05.2007 klo 12:17 oidipus kirjoitti:
mikä hitto teitä vaivaa???? aikuisia ihmisiä!!! jos kutsussa lukee että äiti ja isä ja vauva niin mitä siitä purnaamaan????? se sillon tarkottaa sitä! jokaisen hääparin OMA asia haluaako lapsia häihin vai ei, vaikka olisi kummilapsiakin. Ovat varmaan ajatelleet kutsua vauvan sen takia että se on niin pieni, ettei voi jättää hoitoon. Joten hommaa hoitaja muille muksuillesi ja menkää kolmistaan.

En tajua miksi pitää aina purnata näistä kutsuttu -asioista. EIKÖ VOI TAJUTA ETTÄ JOKAISELLA KUTSUJALLAON OMAT SYYNSÄ VIERASLISTAN RAJOITTAMISESSA????? Ei sen tarvi aina olla mitään hlökohtasta.

t. 5kk sitten naimisiin mennyt
ja ei voi ymmärtää miksi vain toinen kutsutaan...
 
toinen vieras
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.05.2007 klo 22:42 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.05.2007 klo 22:34 Kaisa kirjoitti:
Taas jokakesäinen urputus häihin kutsutuista ja kutsumatta jätetyistä. Niiiiin turhaa valitusta...

Häiden järjestäjä saa itse päättää ketä kutsuu. Vieraslistaa saattaa rajoittaa myös raha ja tilan puute. Yksi kaksivuotias ei ehkä tunnu isolta kuluerältä tai tilanviejältä, mutta näitä kutsumatta jätettyjä kaksivuotiaita saattaa olla vaikka kymmenen (joiden tilalla hääpari kutsuu vaikkapa heille läheisiä ystäviä).

Jos asia harmittaa, voi koko perhe jättää menemättä.
Mutta kun Kaisa ei ihan tajunnut homman ydintä, eikä Loru avitteluista huolimattakaan. Kun morsian loukkaantuu ja hänen päivänsä pilataan sillä, että ap jää pois lapsia hoitamaan.

Ei se voi olla hääpariltakaan mahdotonta ymmärtää, jos joku ei jätä kaksivuotiasta, joka on ollut Suomessa vasta muutaman kuukauden, vieraiden ihmisten hoitoon. Vaikka hääpäivä on hääparille varmaan järjettömän tärkeä päivä, ei se ole sitä välttämättä kaikille vieraille. Ei se yksi hääpäivä voi olla niin ihmeellinen, että se kaatuu siihen, ettei sulhasen veljen vaimo tule paikalle.

Kun sitä arvostusta muilta hakee, sitä kannattaa myös vähän osoittaa!
:wave: Veit jalat suustani!
 
Enpä jaksa koko ketjua lukea, mutta sen verran sanon, että ymmärrän jos halutaan lapsettomat häät. Ne tulee jotka pääsee ja sillä selvä, ja siitä asiasta on turha valittaa. Se on hääparin oma päätös ja siihen heillä lienee oma syynsä. Mutta tosi oudolta kuulostaa, että perheen lapsista kutsutaan vain yksi :eek: Mun järkeen ei mene mikään "2-vuotiaat ei jaksa olla kirkossa"-selitys, ja aika oudolta kuulostaa että kummilapsi olisi kutsuttu erikseen. Kaikilla joiden häävalmisteluja olen elämäni aikana ehtinyt seurata, on ollut aika paljon hommaa, joten tuskinpa 2-vuotiaalle aletaan erikseen omaa kutsua värkkäämään :LOL:
Ainoa "järkevä" selitys olisi inhimillinen erehdys, vaikka sekin kuulostaa kaukaa haetulta; kuka nyt unohtaa kummilapsensa perheestä juuri kummilapsensa :LOL:
Mä varmaa kysyisin onko siinä jokin virhe, ja jos ei olisi, niin jättäisin luultavasti menemättä, koska on epäkunnioittavaa jakaa perhe tolla tavalla. Kuten sanoin, vanhemmat/ lapset-jako vielä menee, mut ei noin..
 
lapset tuovat tunnel
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.05.2007 klo 20:08 Keittiönoita kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.05.2007 klo 18:11 lapset tuovat tunnel kirjoitti:
Meidän häissämme oli paikalla n.70 eri-ikäistä lasta ja enemmänkin oli kutsuttu. Kaikkiaan häissä oli n. 200 vierasta. Enemmän itseäni hämmästytti kun jotkut olivat jättäneet osan lapsista kotiin, vaikka onhan se helpompi tulla pienemmällä porukalla. :)

Itse en muista, että lapsista olisi ollut minkäänlaista haittaa kirkossa tai hääjuhlassamme. Kyllä sitä yleensä hääpari on sellaisessa jännityksessä ainakin kirkossa ettei edes huomaa lasten ääniä. Olimme lapsettomia kun menimme naimisiin ja nyt lapsellisina olemme ottaneet kaikki lapset mukaan juhliin (kun on aina kutsuttu) ja niin ovat tehneet muutkin, joilla on lapsia. =)

Mutta kukin tyylillään. :heart:
Kukin tyylillään ja kivaahn se on, jos on hyvät tulot, joilla kustantaa kekkerit 200 hengelle. Harvalla nuorella kuitenkaan on, joten mun mielestä pitäisi muistaa, että joillekin pienienkin häiden järjestäminen voi olla melkoinen taloudellinen ponnistus.
No meillä kyllä on varmaan tavallista pienemmät tulot, mutta molempien vanhemmat avustivat, jotka eivät ole rikkaita hekään. Mutta mitään kalliita tanssi-eikä juominkihäitä ei pidetty vaan seurakunnan tiloissa omalla ohjelmalla. Itse leivoin ja valmistin lähes kaiken. Lahjalistoja (mihin myöhemmin viitattu) ei ollut, äitini jotakin kysyttäessä osasi sanoa.

Luulenpa että nämä häät tulivat suuresta väkimäärästä huolimatta edullisemmiksi kuin toisenlaiset häät pienemmällä väkimäärällä. =)
 
ap lle
Minä jättäisin menemättä ollenkaan.

Hääparilla on siis ns. lapsettomat häät, mutta ap:n pieni "vauva" on kutsuttu ja peruste on, että lapsi on niin kiinni äidissään vielä. Ihan hyvä peruste hääparin ja lapsettoman kannata katsottuna. Ap:n Perheen isompi onkin sitten jo niin iso että on 2 v ja häntä ei kutsuttu. Ja koska tilanne lapsen kannalta ei ole järkevä ulkopuolista lapsenhoitoapua ajatellen tms. . ap.n perhetilanne, muutto suomeen, uutta kaikki, lapsi takertuvainen jne - minä itse vastaavassa tilanteessa jättäisin kokonaan menemättä.
Jos ap:lle sopii että mies menee veljensä häihin, niin mikä ettei. Itse tuskin tuossa tilanteessa menisin morsianta miellyttämään ja omaa lastani enemmän sekaisin laittamaan, MIkä ilo ja juhla se itsellekään on, kun toinen lapsista on pois ja tietää, ettei se ole hyvä asia lapselle. :eek:
 
Keittiönoita
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.05.2007 klo 23:18 lapset tuovat tunnel kirjoitti:
No meillä kyllä on varmaan tavallista pienemmät tulot, mutta molempien vanhemmat avustivat, jotka eivät ole rikkaita hekään. Mutta mitään kalliita tanssi-eikä juominkihäitä ei pidetty vaan seurakunnan tiloissa omalla ohjelmalla. Itse leivoin ja valmistin lähes kaiken. Lahjalistoja (mihin myöhemmin viitattu) ei ollut, äitini jotakin kysyttäessä osasi sanoa.

Luulenpa että nämä häät tulivat suuresta väkimäärästä huolimatta edullisemmiksi kuin toisenlaiset häät pienemmällä väkimäärällä. =)
Mä vähän arvelinkin, että omasta pussistasi et varmaan suuria häitä järjestänyt =) Jotkut joutuu kustantamaan häänsä ihan itse ja mua tää koko asia kiinnostaa ihan jo senkin vuoksi, että mietin, mahtaako mun lapsillani olla ikinä varaa mennä naimisiin. Molemmat kun ovat ihan väkisin hankkiutumassa pienipalkkaisiin hommiin =)
 
lapset tuovat tunnel
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.05.2007 klo 23:54 Keittiönoita kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.05.2007 klo 23:18 lapset tuovat tunnel kirjoitti:
No meillä kyllä on varmaan tavallista pienemmät tulot, mutta molempien vanhemmat avustivat, jotka eivät ole rikkaita hekään. Mutta mitään kalliita tanssi-eikä juominkihäitä ei pidetty vaan seurakunnan tiloissa omalla ohjelmalla. Itse leivoin ja valmistin lähes kaiken. Lahjalistoja (mihin myöhemmin viitattu) ei ollut, äitini jotakin kysyttäessä osasi sanoa.

Luulenpa että nämä häät tulivat suuresta väkimäärästä huolimatta edullisemmiksi kuin toisenlaiset häät pienemmällä väkimäärällä. =)
Mä vähän arvelinkin, että omasta pussistasi et varmaan suuria häitä järjestänyt =) Jotkut joutuu kustantamaan häänsä ihan itse ja mua tää koko asia kiinnostaa ihan jo senkin vuoksi, että mietin, mahtaako mun lapsillani olla ikinä varaa mennä naimisiin. Molemmat kun ovat ihan väkisin hankkiutumassa pienipalkkaisiin hommiin =)
Takerrutaanpas vielä tähän.. Molempien miehen ja minun kotitaloni on maalaistalo. Siihen aikaan kun mentiin naimisiin, mieheni oli vielä kotona töissä navetassa,pelloilla, metsätöissä ym. ja sai palkaksi ainoastaan 1000 markkaa kuukaudessa asunnon vuokraan, muuten elettiin minun opintotuellani. Itse opiskelun lisäksi tein ilmaistyötä navetassa ja lisäksi hoidin pikkusisaruksiani jatkuvasti palkatta. Joten moneen kertaan häärahat oltiin itse tavallaan tienattu, vaikka vanhempien avustuksista puhuinkin.


Että tämmöistä. =) :ashamed:
 
Keittiönoita
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.05.2007 klo 00:15 lapset tuovat tunnel kirjoitti:
Takerrutaanpas vielä tähän.. Molempien miehen ja minun kotitaloni on maalaistalo. Siihen aikaan kun mentiin naimisiin, mieheni oli vielä kotona töissä navetassa,pelloilla, metsätöissä ym. ja sai palkaksi ainoastaan 1000 markkaa kuukaudessa asunnon vuokraan, muuten elettiin minun opintotuellani. Itse opiskelun lisäksi tein ilmaistyötä navetassa ja lisäksi hoidin pikkusisaruksiani jatkuvasti palkatta. Joten moneen kertaan häärahat oltiin itse tavallaan tienattu, vaikka vanhempien avustuksista puhuinkin.


Että tämmöistä. =) :ashamed:
Ymmärrän =) Mulla on tässä lähipiirissä nuoria, jotka koittaa opintotuestaan säästää rahaa edes jonkin sortin häihin ja heille kyllä 200 hengen häät - vaikka sitten virkkaisi hääpukunsa itse muovikasseista leikatuista suikaleista - on aika mahdottomuus toteuttaa. Se opintotuki kun hädin tuskin riittää omaan elämiseen. Kaikilla kun ei tosiaan ole niitä maatiloja - edes vanhemmilla - joista ilmaistyötä tekemällä saisi 200 hengen häiden rahat kasattua.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.05.2007 klo 20:38 Keittiönoita kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.05.2007 klo 20:32 Maria kirjoitti:
Jokainenhan saa kutsua häihinsä kenet haluaa, mutta itse kyllä jätän sellaiset häät väliin johon koko perhe ei ole tervetullut. Minusta jotenkin suvaisematonta, itselle ei olisi tullut mieleenkään omissa häissä rajata kutsuttuja tuolla tavalla.
Mä nyt toistan tätä samaa asiaa :D mutta sulla ei varmaankaan ollut sitten kovin suuri kutsuvieraslista, suurin osa kutsutuista oli lapsettomia tai ainakaan sulla ei ollut ongelmia hääbudjetin suhteen. Minusta ei ole mitenkään suvaitsematonta olla vähävarainen.
Vähävarainen kyllä todellakin olen, mutta silti mieluummin rajasimme ketä kutsuimme muulla tavalla, kuin kutsumalla samasta perheestä vain osan =)
 
Keittiönoita
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.05.2007 klo 00:23 Maria kirjoitti:
Vähävarainen kyllä todellakin olen, mutta silti mieluummin rajasimme ketä kutsuimme muulla tavalla, kuin kutsumalla samasta perheestä vain osan =)
Se on tietysti ihan hyvä juttu, jos rajaaminen onnistuu mutkattomasti. Itse mielenkiinnolla odotan, saanko kutsua kummipoikani häihin vai en. En tosin loukkaannu, jos en saa, sillä ymmärrän morsiusparin budjetin olevan rajallinen. Tiedän kyllä, että kummipoikani kutsuisi omiin häihinsä hänelle koko elämän ajan läheisenä olleet ihmiset mieluummin kuin morsiamen sukulaisten lapset, joita ei ole koskaan tavannutkaan. Toisaalta voi kyllä olla parisuhteelle ihan hyväksikin jo ennen häitä käydä läpi, kumman - morsiamen vai sulhasen - ihmissuhteet ovat tärkeämpiä. Olen kyllä kummipojalle sanonut, ettei murehdi, vaikka morsmaikku mut kutsuvieraslistalta tiputtaisikin. Ei mun ja kummipojan suhde hänen häihinsä pääty...ainakin toivon niin =)
 
NuoriAikuinen
Silmäilin koko ketjun pikaisesti läpi. Itse en ole vielä naimisissa mutta naimisiin ollaan lähivuosina menossa. Tässä mun kannanotot:

1. Aikuisten häät ovat varmaan ihan ok, itse en ole ikinä moisissa ollut ja itse en sellaisia järjestäisi MUTTA suon toki toisille oikeuden järjestää sellaiset häät kuin tahtoo. Jos hääpari haluaa lapsettomat häät, ei vieraat saisi siitä luokkaantua..aivan kuten hääpäri ei saa sitten loukkaantua siitä jos kutsutut eivät voi lapsenhoito-ongelmien tms vuoksi osallistua häihin. Molempien osapuolien pitäisi ajatella asiaa toistensa kannalta ja siten koettaa ymmärtää ja kunnioittaa toisten tekemiä päätöksiä. Niin ja asia pitää sitten kutsussa mainita selkeästi.

2. Mun mielestä häät ovat ensisijaisesti hääparia varten ja vasta toissijaisesti perhettä, sukulaisia ja ystäviä varten. Hääparin ehdoilla mennään mutta hyviä tapoja noudattaen. Hääparilla on oikeus toisten loukkaantumatta rajoittaa vieraslistaa, valita hääpaikka, -aika, tarjottavat jne.. Itsekkyys ei aina ole pahasta, jossain tapauksissa epäitsekkyys on jopa tyhmää. Häiden järjestämisessä on varmasti kovasti stressiä ja puuhaa ja pohdittavaa ilman että tarvitsee miettiä sitä että pahoittaako joku nyt mielensä. Toki mielenpahoittaminen on inhimillistä mutta aika turhaa on pidemmäksi aikaa jäädä märehtimään niinkin vähäpätöisiä asioita kuin kutsutuksia tulemista tai tulematta jäämistä, life goes on. Häät on (toivottavasti) vain kerran elämässä ja jos joku nyt kokee että hän nauttii häistänsä enemmän ilman lapsia niin toki se hänelle täytyy suoda.

Kuten keittiönoita tuossa mainitsi niin budjetti on varmasti monilla yksi ratkaiseva tekijä vieraslistaa laadittaessa. Voi myös olla että esimerkiksi morsian joutuu karsimaan kutsuvieraslistaansa koska sulhasen puolelta ei välttämättä ole niin paljon kutsuttavia (tämä tulee olemaan mulla ja miehellä edessä) musta ei ole kiva että miehen puolelta tulee vaiks 20 ja mun puolelta 50.

2. Sitä en hyväksyisi että perheen lapsista vain osa kutsutaan. Perheen lapsista kutsutaan joko kaikki tai ei ketään, oli sitten seassa kummilapsia ja muita lapsia. Tuollainen jaottelu olisi tökeröä (etenkin ap:n tapauksessa kun on kyse lähisukulaisuudesta, kummiuidesta, uudesta kotimaasta jne jne).

3. Mulla on puoli vuotias tyttö. Hän on mun esikoinen. Mulla ei ole ennen tätä omaa ollut mitään hajua vauvojen kehityksestä, mun mielestä suurinpiirtein kaikki alle metrin mittaiset lapset on vauvoja. Vasta nyt mä tiedän millainen on puoli vuotias vauva ja kuukauden kuluttua mulle selviää kummosia vauvat on 7kk ikäisenä.. Joten en yhtään ihmettele etteivät lapsettomat ymmärrä ja yksinkertaisesti tiedä vauvan/lapsen kehityksestä ja kasvamisesta mitään! Onhan mullakin pari kummimuksua ja lähipiirissä tehty vauvoja viimeisen 5 vuoden aikana tosi paljon mutten mä ole kiinnittänyt sen kummemmin huomiota kuinka he ovat kehittyneet tähän mennessä. Itseasiassa vasta kun tämä oma syntyi niin huomasin etteivät nämä tuttujen "vauvat" olekaan enää vauvoja.. :)

4. Tuossa tuli nuo lahjalistat esille. Joku varmasti loukkaantuu mutta mun mielestä ne on todella tökeröitä, itse en yksinkertaisesti vaan kehtaisi laatia mitään Stockan lahjalistaa. Leuka kolahti lattiaan kun saatiin vuosi takaperin sellainen kutsu jossa oli tuo... musta on todella tökeröä listailla jotain 200 euroa maksavia kattiloita ja mokkamastereita ja herra ties mitä design kamaa (helppo varmaan mun sanoa kun itse en moisista perusta pätkääkään)... Mä luotan siihen että mun tuttavat tuntee mut sen verran hyvin ja tietää mitä meillä on että osaavat varmasti itse päättää ja arvioida mikä olisi mukava pikku lahja ja varsinkin heidän omaan budjettiinsa sopiva. Mun mielestä nuo lahjalistat on hienojen ihmisen kotkotuksia ja itse vieroksun suuresti niiden käyttöä. Ennen vaikka mainitsee kaasolle tai jollekulle muulle vähän listaa että leivänpaahdin ja kynttilänjalka olisivat kivoja ja kaaso voi sitten välittää tietoa eteenpäin jos joku vieras saattuu tiedustelemaan että mitä hääpari toivoisi!


PLUS:mun lähipiirissä ollaan oltu pääosin sen verran syntistä porukkaa että ainakin yksi muksu on yleensä tehty ennen naimisiin menoa joten ne lapset jo kuuluu ihan sitä kautta häihin mukaan kun hääparillakin on ollut lapsia. Meidän suvussa on ollut lapset mukana niin häissä kuin hautajaisissakin.. itseasiassa ei sitä ikinä ole edes tuon kummemmin mietitty, aina on jotenkin ollut päivän selvää että lapset saa tulla mukaan, mutta pakkokaan ei ole ottaa..

Lisäisin vielä että lapset ei loppujen lopuksi paljoa vaadi. Pieni puuhanurkkaus johon leluja ja värityskirjoja, karkkia tms niin johan on lystiä ja mukavat muistot pienelle jää jos ovat jo sen ikäisiä että jotain muistavat..<br><br>
 
Lapset pois
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.05.2007 klo 17:39 Ei lapsia mukaan kirjoitti:
Eipä tulis mieleenkään lähteä häihin pikkupentujen kanssa. Onko aina pakko raahata koko popula mukaan joka kissanristiäisiin?
Aivan. Kyllä se tuppaa olemaan niin, että juhlat missä nämä 'kullannuput' juoksentelevat ympäri huonetta, riehuvat ja melskaavat, eivät ole kuin omien vanhempien mieleen. Muut kiristelevät hampaitaan ja mielessään toivottavat koko lapsiperheen alimpaan h.elvettiin. :$
 

Yhteistyössä