Talven 2011-2012 aikana lapsettomuushoidoista plussanneet

Mirdav onpa teillä ollut rankka reissu, mutta onneksi kaikki on nyt parempaan päin ja pääsette toipumaan koko perhe kovasta koettelemuksesta. Nyt kun sinulla on niitä apujoukkoja siellä kotona, niin lepäät vaan ja nautit ihanan pienen poikasi seurasta. Kaunis nimi hänellä! Halaus myös sinulle!

Dreamer varmasti hämmentävää kun on noin monta mielipidettä ja päätös on tavallaan jätetty teille. Olisi helpompi jos joku vaan sanoisi, että näin tehdään. Mutta tosiaan viikot on jo vallan mainiot, se meidän ystävienkin vauva pääsi noilla viikoilla ihan normaalisti kotiin, rintaa ei vaan tosiaan jaksanut imeä. Mutta oikein vauhdikas ja terve lapsi on nyt!

Täällä on vähän ollut neidillä masuvaivoja öisin. Ostin Cuplatonia, toivottavasti auttaa! Kovasti on painoa saanut lisää ja tuossa rinnalla viettääkin kovasti aikaansa. Olemme alkaneet ulkoilla ja ristiäispäiväkin on päätetty.
 
Mirdav, kiitos synnytyskertomuksesta!! Hyvä että voitte nyt molemmat paremmin eikä mitään pysyvää pahaa tapahtunut. Onnea vielä hirmuisesti!!:flower::heart:

Dreamer, voi teidän pikkuista! Hirveän vaikea varmaan tietää mikä olisi paras toimintatapa, ja siitähän nuo asiantuntijoidenkin eriävät neuvot johtunevat kun ei näihin tilanteisiin ole käsikirjaa missä olisi yksiselitteinen toimintaohje, vaan aina pitää harkita yksilöllisesti. Jotenkin itsestä kyllä tuntuisi että eikö olisi parempi nopeasti käynnistää synnytys/tehdä sektio kun kerran viikot ovat noin hyvät jo, ja on jo todettu ettei vauva enää kunnolla kasva kohdussa. Tuntuisi loogisimmalta silloin ns. vaihtaa maisemaa. Helppo tietysti näin ulkopuolisena pohtia, olisin varmaan ihan sekaisin ja paniikissa oikeasti. Tsemppiä kovasti sinne ja pidän sormet ja varpaat ristissä että kaikki menisi hyvin! :hug:

ON. Vointi ihan kohtalainen, oon viime päivinä hiukan pystynyt tekemäänkin. Vauvan kaikki tekstiilit alkaa olla nyt kasassa, puuttuu toki vielä kalusteet ja vaunut yms isot hankinnat, ja sit vaipat ja salvat jne. Mutta kiva että yksi "osa-alue" on nyt hoidettu valmiiksi :) Oon ruvennut laulamaan lapselle tuutulaulua aina iltaisin, kun oon kuullut että jos se kohdussa jo tottuu johonkin tiettyyn sävelmään niin rauhoittuu sitten syntymän jälkeenkin helpommin samaan lauluun. Tuntuu hassulta laulaa mahalle, mutta jos siitä suinkin on sitten myöhemmin itkuöinä mitään apua niin I´m all for it!
Sokerirasitus oli normaali, paastoarvo 4,5, 1h 7,4 ja 2h 5,6 eli varsin hyvät. Phew! :whistle:

Rödluvan ja Beetakingi 25+1
 
Viimeksi muokattu:
Voi valtavasti onnea Mirdav, koko teidän ihanalle perheelle :heart:! Sinulla oli kyllä aika rankka synnytys kaikkiaan, mutta onneksi kaikki on nyt hyvin! :flower:. Olet kyllä vahva nainen, ja ihana äiti :heart:, nousi kyyneleet silmiin kun luki kertomustasi. Kirjoitat jotenkin niin reippaan oloisesti, vaikka olet joutunut kestämään monenlaista.

Dreamer, varmasti huolet nostavat taas päätään, mutta hyvin siellä kuitenkin tulee menemään :). Varmaan sitten parempi että ottavat tytön tänne ulkomaailmaan kasvamaan. Muista että tyttönne on kuitenkin jo ihan hyvän kokoinen, ja pärjää kyllä täälläkin :). Vauva on kuitenkin oikeasti JO noin 2kg! Työkaverini vauva syntyi (22v sitten) viikolla 32, ja juuri kertoili että kasvoi täällä sitten tosi nopeasti viiteen kiloon, n. puoli kiloa viikossa tms! En nyt kyllä muista hänen syntymäpainoa, mutta pieni oli. Tuolla hän nyt porskuttaa pitkin yliopistoja...Mutta hyvin te siitä selviätte, plus että eipä sitä kai sen valmiimmaksi koskaan tule kuin nytkään on.

Kauhean iso vastuu, on ainakin itselläni vähän alkaa painamaan. Ei sillä ettenkö selviäisi, tai etteikö selvittäisi, kun onhan meitä kaksi vanhempaa tässä, mutta ehkä näin vähän vanhemmalla iällä varsinkin sitä miettii ihan liikaakin kaikkea. Ja vaikka niitä lapsia on paljon hoitanutkin ja sisaruksilla on paljon, niin se on niin eri asia kun sitten on se oma.

Haaveilija, ihana kuulla teistäkin :). Ihanaa että pääsette nyt vaunuttelemaankin :). Pidättekö muuten isot ristiäiset?

Onnea Rödluvan hyvistä sokerirasitustuloksista! Vähän suloista tuo laulaminen vauvalle :heart:. Ihana juttu vaan. Minulta on valitettavasti jäänyt se tekemättä. En oikein osaa...

Meille ei kuulu mitään uutta. Tänään käydään tutustumassa naikkarilla, mutta ei sen kummempaa. Väsyttää aika paljon, eilenkin päivällä vedin kahdet päikkärit. Miten teillä muilla myöhäisten viikkojen odottajilla? Musta kun tuntuu että olen koko ajan poikki, ja jos käyn kaupoilla, niin melkeen raahaudun kotiin, ainakin silloin jos siellä menee parikin tuntia. Yhden asian kerrallaan voin tehdä, sitten pitää huilia, ihan fyysisestikin.

Edelleen öisin pelkään että lyttään vauvan alleni kun nyt hänen raajat voi tuntea melkein koko ajan yhdestä kohtaa mahasta. Sitten kun olen "sillä" kylljellä, niin ne raajat jää sinne alle :xmas:. En vaan pääse tuosta kauhukuvasta eroon. Tänä aamunakin miehen kanssa tuota pohdin, hän kyllä lohdutteli että eipä ole koskaan kuullut että kukaan äiti olisi kohtuunsa vauvansa luita murtanut. Se vauva vaan on niin pieni ja hauras...:heart:.

Ihana olisi kuulla lisääkin vauvojen saaneiden alusta ja arjesta :heart:.

Eipä muuten sitä hellettä ole oikein näkynyt...:D.

Susirouva ja sudenpentu 35+6
 
  • Tykkää
Reactions: Mangu76
Dreamer Onpas taas ikävä tilanne teillä. Teille on kyllä annettu liikaa vastoinkäymisiä tähän raskauteen :/ mutta onneksi teillä on nyt jo viikot hyvällä mallilla ja vauva on hyvässä seurannassa. Itse kyllä lähtisin siitä, että vauva ulkomaailmaan kasvamaan. Tämä on nyt vaan minun mielipiteeni, mutta perustuu siihen mitä oma erikoislääkäri sanoi silloin kun olin osastolla ja hän sanoi että viikolla 34 vauva on jo "valmis" vaikka toki aina olisi parempi jos vauva kasvaa sinne viikolle 37-38, mutta kyllä sulla on jo hyvät viikot. Mun kaveri on saanut molemmat vauvat alle 35 viikkoisina ja molemmat ovat täysin terveitä lapsia, toinen niistä pääsi kotiin 4 sairaalapäivän jälkeen, toinen viikon jälkeen. Kyllä teidän pieni prinsessa jo selviää tässä maailmassa.

Uusimassa vauva-lehdessä oli muuten juttu, jossa kasvun hidastuman jälkeen sektiossa syntyi vauva viikolla 29 ja painoi vain n. 700g tai 900g en nyt muista ja oli tosiaan istukan takia tuo kasvun hidastuma ja ainakin siinä vaiheessa kun painoon oli mennyt juttu, niin vauvalla oli vakaa tilanne.

Halaus ja jaksamista!!

Mirdav raskas on ollut sinunkin taipaleesi, mutta onneksi nyt on kaikki hyvin <3 ihanaa että sulla on siellä tukijoukkoja. Ihana nimi teidän prinssillä :)

Haaveilija
jos masuvaivat jatkuu niin kannattaa käyttää "koliikki" hieronnassa fysioterapeutilla. Mulla on todella monien kavereiden vauvoilla auttanut. Toivottavasti masuvaivat katoaa :) on varmaan aivan ihana siellä nyyttiä hoitaa??

Rödluvan
mukava kuulla, että sun olo on vähän parempi, muista kuitenkin levätä. Mulla ainakin yhdessä vaiheessa kostautu kun supistuksia oli vähemmän ja rupesin puuhailemaan enemmän. Se veikin sitten vuoteeseen useaksi päiväksi kun supisteli sitten ihan kunnolla. Sullahan on hyvin jo kun on tekstiilit laitettuna, loput on sitten simppeliä hankkia jos tietää mitä haluaa :) mulla on vielä hankkimatta amme, vaipat ja ne mitä apteekista pitää hakea eli D-vitamiinitipat ja itselle rintarasvaa. Äidinmaitokorviketta voisi tietysti muutaman purkin varalta ostaa.

Susirouva
mä kans makaan vauvan pyllyn ja selän päällä. Tuskin tuo tuosta vahingoittuu, tosin melko hyvin venyttelee aina aamuisin kun menen selälleni makaamaan :) Mä olen kans nyt tosi tosi väsynyt ja nukun päivisin 2 päikkärit ja yöllä vessareissuja lukuunottamatta todella sikeästi. Ja tosiaan sama homma, että jos jotain vähän tekee niin väsymys iskee tosi kovaa ja on pakko levätä. Kuuluu varmaan asiaan?

ON
täällä supistelee aika-ajoin ja nyt uutena on tullut jomottava selkäkipu levossa, kipu puskee jopa unen läpi välillä. Tosin vielä saan nukuttua suhteellisen hyvin. Menkkamainen kipu on myös lisääntynyt. Lapsivesitestit ovat negatiivisia vaikka jokapäivä jotain lorahtelee ihan kunnolla??!! No keskiviikkona on viimeinen lääkärikäynti, joten katsotaan mitä siellä sanoo. Turvotus sekin vain lisääntyy ja enää ei mene omat kengät jalkaan, pitää miehen kengillä löntystellä :/ verenpaine on taas nousussa ja pitää varmaan aamulla soitella neuvolaan jos en saa kohtuullista lukemaa. Proteiinia ei ole virtsassa ollut, eikä pääkipua tai muutakaan oiretta...

Vauva liikkuu ahkerasti ja melko säännöllisesti joten siitä ei tarvi olla huolissaan. Joku kyseli että olenko jo malttamaton synnytyksen suhteen ja KYLLÄ olen!! voisin mennä jo synnyttämään, mulla on niin hankala olo tän turvotuksen takia ja maha on niin iso että on tosi vaikea tehdä mitään. Närästys on loppunut onneksi kun vauva on niin alhaalla että ei masu enää paina.. :) se on ihana tunne kun ei enää närästä <3 lisäksi mulla on ihan mahdoton hoitamisen tarve ja haluaisin oman vauvan syliini.. en malta enää odottaa..

Huomenna on se päivä kun meidän vauvaa ei luokitella enää keskoseksi <3

LadyBlue ja pikkutirri rv 36 +6
 
Ihanasti kirjoitit taas LadyBlue, helpotti omaa paniikkia :). Ja sama juttu, voisin mennä jo synnyttämään, sen verran tukalaa on olo. Pudotan vielä koko ajan kaikki käsistäni, ja sitten on mukava nostella...Mulla myös vauva liikkuu edelleen tosi hyvin, mutta vielä on sen verran ylhäällä että närästää usein. Sullapa on muuten tosi myöhään tuo viimeinen nla lääkäri. Mulla oli jo viime viikolla, rv 35. Eipä tässä sitten tiedä omasta tilanteestaan oikeastaan mitään tarkkaa ennen synnytystä.

Mulla puuttuu hankinnoista vielä nuo D-vitamiinitipat ja amme. Äidinmaidonkorvikettakin hankin muutaman purkin varmuuden vuoksi. Siis ihan sellaisia annoskokoja. Nan:ia. Paljoa ei viitsi etukäteen ostaa kun ensiksikin tarkoitus on imettää mahd. paljon, ja jos se ei jostain syystä onnistukaan, niin ei voi varmaksi tietää mikä korvike vauvalle sitten sopiikaan. Koliikkituttipullon ostin myös, ja kolme tuttia, samoin vaipat ja sinkkisalva on hankittu.

Ostin yösiteitä jälkivuotoa varten, mutta ei taida riittää? Miten te synnyttäneet, pitääkö olla jotain TenaLadyja (vai mitä ne nyt onkaan)?

Sairaalakassiakaan en ole pakannut, kun en usko että tässä nyt muutamaan viikkoon lähdetään vielä minnekään. Vauva kun ei ole edes laskeutunut, eikä ole muutenkaan mitään merkkejä synnytyksen aikaisemmasta käynnistymisestä. Supistuksiakaan ei ole paljoa tullut. Missä vaiheessa te muut olette sen kassin pakanneet, ja mitä sinne olette mukaan ottaneet? Aika minimiin se tavaramäärä kai kannattaa jättää? Saahan mies sitten tuotua lisääkin jos sairaalassaoloaika venyy.

Huomenna taas neuvolaan, mutta tuskin tässä taaskaan sen kummempia.

Susirouva ja sudenpentu 36+0
 
Apua!! Huomenna aamupaivalla selviaa meidan kohtalo....
Jos punktion tulokset tulee positiivisena (keuhkot on kypsat), niin keisarinleikkaus tehdaan torstaina tai perjantaina talla viikolla!!!

Niin me luultiin etta viela on 4 viikkoa aikaa laittaa kaikki valmiiksi, mutta tytto olikin toista mielta....

Dreamer ja viimehetken paniikki paalla
 
Ja niinhan siina kavi, etta keuhkot on kypsat.

Meilla on sitten keisarinleikkaus perjantai aamuna. Toivotaan etta aiti ja tytto tsemppaa ja kaikki menee hyvin eika tule kummallekaan isompia komplikaatioita...
Laitan varmaan sitten jossain vaiheessa viikonloppua kuulumiset tulemaan tanne taas...

Dreamer ja pikku tytto 36 viikkoa
 
ETsemppiä dreamer <3

Täällä viimeinen neuvolalääkäri takana. Olipa ihana lääkäri <3 huomenna labraan antamaan kaikenmaailman näytteitä ja perjantaina sitten lääkäri soittaa tulokset ja sen perusteella ja tietenkin mun olon perusteella lähetettä äitipolille .. Lääkäri meinas että mielellään käynnistellään ensi viikolla. Mulla siis turvotus ja paineet vaan nousussa.

Tsekkas lantion ja hyvä on, mahtuu vauva tulemaan. Oli muuten melko ikävä toimenpide se lantion tarkastus. Kohdunkaula 1.5 cm ja pehmeä, parille sormelle edestä auki. Lääkäri meinas että ei varmaan ihan vielä itsestään ole tulissa... Mutta eihän sitä koskaan tiedä..? Sf mitta oli 34cm vasemmalla puolen ja oikealla 37cm koska vauva pukkaa oyllyä ylös.. Pää on hyvib kiinnittybyt.

Susirouva: sairaalakassi on pakattu. Mulla on siellä omat hygieniavälineet,sisäkengät,vaihtovaatteet,vaatteet vauvalle ja miehelle puhdas oaita. Lisäksi kamera, kännykän laturi,kirja,
Siinäpä niitä.. Lisäksi jääkaapissa on limukkaa ha kaspissa namuja.. Mies tekee sit eväät jos yöllä tulee lähtö.. Kaipa sitä noilla pärjää?

Anteeksi kirjoitusvirheet, näppäilen kännyllä sängyssä :)

Ladyblue ja pikkutirri rv 37 + 2
 
Hui kuinka jännää, Dreamer ja LadyBlue! Kohta teillä siis on vauvat sylissä, ainakin Dreamerilla. Toki kurjaa LadyBlue, että sulla ilmeisesti siis on raskausmyrkytys, mutta onneksi vauva on ihan kohta jo täysiaikainen, että eiköhän kaikki suju hyvin! Tsemppiä teille!!:flower:

ON. Tänään neuvolassa sf-mitta 26cm, yhä hiukan yläkäyrän yläpuolella. Kätilö sanoi alustavasti että mun ja miehen ruumiinrakenteen, sf-mitan ja näppituntuman perusteella olisi tulossa n. 4000 g vauveli, vaikka näin varhain on toki tosi vaikea sanoa kuinka lopulta käy. Mutta siis meidän on turha toivoa mitään siroa 3000 g lasta. No, arvasin sen kyllä jo. Hui, toivottavasti mulle tehdään sitten myöhemmin kunnon synnytystapa-arvio! Painoa mulle oli tullut 700g/viikko, nyt 9 kg alusta lähtien. Mielestäni hiukan liian tuhti viikkonousu, pitääpä nyt tosissaan yrittää vähentää herkuttelua. Oon nimittäin mättänyt naamaani aika estotta kaikkea hyvää ja sokerista. Mutta muuten oli kaikki oikein hyvin. Seuraava neuvolakäynti onkin sitten uudella paikkakunnalla, pitääpä soittaa sinne lähipäivinä ja varata aika. Muutto on viikon päästä.

Rödluvan ja Beetakingi 25+4
 
Dreamer74; Tsemppiä sektioon. :)

LadyBlue: Sinullakaan ei ole enää pitkä matka, että saat pikkuisen syliin. Onneksi vauva on jo täysiaikainen. :)

ON: Minulla oli eilen neuvola ja samalla kävin lääkärin tutkimuksissa. Nythän kävi niin, että sokeria löytyi ja ensi maanantaiksi sain sokerirasituskokeeseen ajan. Painoa ei onneksi ollut tällä kertaa tullut kuin pari kiloa, yhteensä on tullut reilu 9 kiloa. Verenpainekin ole korkeampi kuin viime kerralla, mutta toivottavasti se johtui vain siitä, kun ennen mittausta sain tietää noista sokereista. Hemoglobiinin olin saanut vähän nostettua noilla rautatableteilla, mutta niiden syönti jatkuu. Oma terveydenhoitaja oli sairaana, joten nuo ekat jutut teki yksi kätilö-harjoittelija, joka oli sitten myös siellä lääkärin luona.

Lääkärin luona nuo tutkimukset tuntuivat vähän sekavilta, kun kaksi teki melkein kaikki jutut. Ensin harjoittelija alkoi hakemaan missä se pikkuinen on ja löysikin pään alhaalta, mutta koska syke löytyi vähän ylempää, vaikkakin olin itse kuulevinani tutun äänen sieltä alempaa, niin lääkäri alkoi itsekin tarkistamaan miten päin pieni on. No, tällä kertaa pää löytyi ylhäältä, vaikka olin vasta aamulla tuntunut potkut keuhkojen alla. Sf-mittauksenkin kanssa oli ensin eroavaisuutta, kun ensin harjoittelija mittaisi, että se on 24,5cm, mutta kun pää löytyi ylhäältä lääkäri mittaisikin, että se on 28cm eli yläkäyrillä mennään täälläkin. Loppujen lopuksi sisätutkimuksessa pää löytyi alhaalta ja se mitä he luulivat pääksi ylhäällä olikin vissiin takapuoli. Pikkuisen syke oli onneksi normaali ja kaikki muutkin olivat ihan ok.

Eilen, kun säikähdin tuosta sokeri-asiasta, niin aloin heti hakemaan tietoa miten voisin ruualla vaikuttaa tuohon. Karkitkin menivät pannaan, vaikka laatikossa olisikin niin houkuttelevia salmiakkikarkkeja. Löysinkin HYKS:in sivuilta jonkinlaiset ohjeet ja minulla on yksi kirja missä on taulukko, jossa on listattu eri raaka-aineita ja kuinka paljon niissä on hiilihydraatteja 100g:ssa. Siitä pystyn sitten laskemaan paljonko päivän aika tulee syötyä noita sokereita ja mitä ruokia kannattaa välttää ja mitä syödä. Tein jauhelihakeittoa ja laitoin siihen sitten vähän enemmän porkkanaa ja otinkin lautaselle enemmän porkkanaa kuin perunaa. Illallakin mietin tarkemmin mitä kannattaa syödä ja tänä aamulla laskin hiilihydraattien määrän. Mie en halua todellakaan raskausdiabetesta, jos vain jotenkin pysyn sen välttämään, enkä kyllä halua kauhean isoa lastakaan, vaikka nyt kyllä näyttää, että iso sieltä on tulossa. Tietysti tärkeintä, että pikkuinen voi hyvin. :)

Peppi1981 ja Sykerö 27+3
 
Ens viikolla sitten näkee kuinka meidän kåy.. Huomenna toki lääkäri soittaa..

Peppi: käy lukemassa käypä hoito ohjeet, siellä on tarkkaan haoteltu kuinka rd:ss syödään hiilareita. Tärkeintä on syödä säännöllisesti n. 2 tunnin välein jotta sokerit pysyvät tasaidina. Hiilareita vuorokaudessa 150-250g ja ne haetaan päivän ruuille. Herkut pois ja jos jotain makeaa tekee mieli niin yhdistä se ruoan kanssa, eli jälkkäri. Erillinen mässyttely ja jarkkipäivät on huono homma.

On tää iso maha jo jännä. Saa kyllä ihmusiltä hymyjä ja huomiota. Jokapäivä joku kyselee millon syntyy tms. miten muilla, mulle kyllä ihan tuntemattomat ihmiset tulee sanomaan tai kaupsn kassat tms. :) eipä tuo haittaa..


Ladyblue ja pikkutirri rv 37 + 3
 
Täällä pinossahan alkaa olla kohta taas jännät paikat! Ihana kun saadaan lisää vauvoja! Kovasti tsemppiä viimemetreille! Käyn täällä lukemassa, mutta harvemmin kommentoin kun tää kännykällä kirjoittaminen on niin tuskaa... Kovasti olette kuitenkin jokainen kun mielessä ja teidän puolestanne täällä jännitänniin hyvissä kuin niissä hankalemmissakin hetkissä mukana.

Joku vihjaisi fysioterapeutin antamasta koliikkihoidosta, onko siihen siis jotkut erikoistunu vai hierooko kaikki vauvoja?

Vauva-arki on aika tunnepitoista. Välillä on onnensa kukkuloilla ja välillä, etenkin väsyneenä, kaikki tuntuu kovin pelottavalle, ns. vastuu painaa :) Uskon että molemmat tunteet kuuluvat tähän vanhemmuuteen kasvuun. Tyttö syö enimmäkseen 2 tunnin välein yötä päivää, ja pari kahden tunnin jaksoa jaksaa jo olla hereilläkin. Sitten on aamulla ja illalla sellaiset parin kolmen tunnin imuttelusessiot kun ollaanededstakaisin tissillä. Imetys on vaikeaa, ensin maito ei noussut, imuote piti opetella, nännit oli hullun kipeät ja nyt kun noista on selvitty niin liika maidon tulo aiheuttaa pienelle masuvaivat. No, uskon kyllä, että sekin tasaantuu ja päästään voitolle.

Sairaalaan mukaan känny, kamera, kotiutumisvaatteet, hygieniatarvikkeet. Siellä on siteitä ja vaatteet talon puolesta. Ja itse tykkäsin kun oli suklaa- ja energiapatukoita ja pillimehua!!! Mulla kun oli sitä oksentelua, niin ne tuli tarpeeseen. Kotona pärjäsin ihan yösiteillä muutaman päivän, sitten riitti normisiteet. Alapäässä kun on kuitenkin haavaa tai repeämää niin sidettä pitää vaihtaa usein ettei tulehdu. Tosin mulla kohtu supistui tosi nopeasti kun vauva oli niin kova imuttelemaan heti alkuun. Ja ostakaa ehdottomasti Lansinohia nännejä varten valmiiksi, on ihan ykkönen aluksi! Mitäs muuta... Luottakaa kehoonne, jokainen supistus tuo vauvaa lähemmäs. Kipu on vaikea mieltää positiiviseksi, mutta synnytyksessä se on sitä :)

Tässä maataan vauvan kanssa napa napaa vasten ja kuuntelen ihanaa tuhinaa... Mies tuo kohta kaupoilta Manducan kantorepun, liinailu oli hankalaa... Oletteko ajatelleet vauvan kantamista? Itse heräsin siihen noiden ilmavaivojen myötä, en usko että evoluutio on tarkoittanut nämä pienet makaamasn sänkyyn. Meillä ainakin nuo mahakivut iskee aamuyöllä, just pitkän makaamisen jälkeen. Toivottavasti neiti viihtyisi repussa.
 
LadyBlue: Siis noi ohjeet, jotka löysin netistä, ovatkin tuolta Käypä hoito-sivulta, pitäisi vielä saada tulostettua nuo jutut koneelta. :) Ainoa ongelma on, että mie en osaa syödä kahden tunnin välein. Äsken tarkistin noita suosituksia ja olen mie tainnut aika hyvin tänään ainakin syödä noiden suositus määrien mukaan, vaikkakin ruokailuvälit eivät ole olleet ne kaksi tuntia. Hankalaa joidenkin oma tekemien ruokien suhteen tietää noita hiilihydraattien määrää, pitää vain yrittää jotenkin arvioida. No, toivottavasti siinä sokerirasituskokeessa tulee hyvät tulokset, niin ei hirveästi tarvitse alkaa noita ruokia kyttäilemään. Kotona tuo voi onnistuakin, mutta en mie osaa miehen vanhempien luona kyläilessä noita alkaa tarkkailemaan, kun siellä ei voi punnita paljonko mitäkin syö, enkä mie voi siellä alkaa parin tunnin välein jääkaapille menemään. :whistle:

Mie pidän tästä mun vatsastani ja joka päivä sitä tulee ihasteltua. Ei sitä meinaa vieläkään uskoa, että on raskaana. :)

Peppi1981 ja Sykerö 27+3
 
Haaveilija

Elikkäs on olemassa fysioterapeutteja jotka ovat erkoistuneet koliikkivauvojen hoiyoon.. Ainakin kannattaa kokeilla jos masuvaivoja on. Itse siis olen lasten fysioterapeutti ja mulla on tuttuja kollegoita jotka kouluttautuneet juuri koliikkiasioihin. Moni on sanonut että on auttanut pahoissakin mahavaivoissa. Löydät varmaan omalta alueelta googlettamalla alan osaajia..

Kuulostaa niin ihanalta tuo sinun kuvailemasi vauva-arki.. Meillekin on tulossa mandukan reppu.. :)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Haaveilija 82
Peppille olis täällä DM2 -diabeetikolta ruokailuvinkkejä tarjolla! Mua itseäni helpotti kovasti nimittäin kun sain hyviä vinkkejä toiselta DM2 -odottajalta. Käytännön vinkit on ainakin omasta mielestä paraita!
Itsellä tiukkeni ihan hirveästi mittailut ja ruokavalio heti raskauden alussa ja johtuen jo ennestään viturallaan olevasta sokeriaineenvaihdunnasta ja sain sitten kuitenkin jo rv16 käyttöön insuliinit (näitä en ennen raskautta pistänyt). Mulla siis kovasta yrityksestä ja tsempistä huolimatta ei ruokavalio riittänyt pitämään sokereita kurissa. Toivotaan että sulla käy paremmin vaikka eipä tuo insuliinin pistäminen mikään maailmanloppu ole.
Olen siis ohjauksessa Naistenklinikan äitipolilla diabetekseen erikoistuneiden kätilöiden sekä lääkäreiden toimesta. Tuolla NKL:n ohjauksessa käyvät kaikki etelä-Suomen insuliinihoitoiset odottajat.
Mulle ei ole missään vaiheessa ohjeistettu laskemaan hiilihydraatteja enkä niitä ole laskenutkaan. Ihan sokereita seuraamalla olen hyväksi havainnut tiettyjä ruoka-aineita ja oppinut välttämään toisia. Tietty nämä asiat oon käynyt läpi jo kauan sitten diabeteshoitajan kanssa ja ruokavalio ennen raskautta oli jo diabeetikon ruokavalio. Ruokapäiväkirjat ja ateriarytmit oon hyväksyttänyt NKL:la.
Syön joka päivä tietyllä ateriarytmillä eli aamupalaa klo.7, lounasta klo.11, välipalaa klo.15, illallista klo.18 ja iltapalaa klo.21.30. Mittaan sokereita ennen jokaista ateriaa sekä 1h aterioimisen jälkeen. Lisäksi olen mitannut sokereita satunnaisesti lääkärin pyynnöstä myös öisin. Aterioiden välillä ei napostella eikä juoda mitään kaloripitoisia juomia (vettä ja vihreää teetä olen juonut).
Aamu- ja iltapalaksi syön saman eli 250g rasvatonta maitorahkaa + stevialla makeutettuja pakastemarjoja ja 1-2 viipaletta täysjyväruisleipää levitteellä ja kevyellä leikkeleellä. Lounasta syön työpaikkaruokalassa mutta pyrin ottamaan vähemmän pastaa/perunaa ja tilalle paaaljon kasviksia/salaattia. Välipalaksi naposteluporkkanoita ja minitomaatteja sekä ruisnäkkäriä sulatejuustolla + teetä. Illalliseksi kotona yleensä jotain keittoa + pari viipaletta täysjyväruisleipää tai ruokaisaa salaattia. Ja iltapala tosiaan sama kuin aamupala.
Hedelmiä en juurikaan pysty syömään koska nostavat liikaa sokereita (nostavat vaikka söisin aterian yhteydessä jälkkärinä). Olenkin korvannut välipalahedelmät noilla kasviksilla. Kasviksia kannattaa syödä kaikilla aterioilla tuoreena tai kypsennettynä sillä tasaavat aterianjälkeistä sokeria. Monilla etenkin aamu ja aamupäivä ovat sokerien kannalta herkkää aikaa mutta hiilareita pystyy syömään sitten enemmän illalla (aamupuuro siis kannattaa unohtaa).
Mulle tuolla NKL:lä on kokoajan muistutettu että raskausajasta pitää myös nauttia rd:stä huolimatta! Silloin tällöin voi ja saa herkutella ja satunnaiset arvojen ylitykset ei haittaa (kunhan ne ei ole päivittäisiä).
Kovasti tsemppiä Peppi! Kyllä tästä hyvällä motivaatiolla selviää ja sulla tuntuu olevan motivaatiota ainakin tähän!

Kohta on Dreamerilla ja Ladybluella pienet maailmassa :heart: Dreamerilla varmasti jännittävää tietää että koska vauva syntyy ja odotella sectiota. Huomenna on se suuri päivä! Jännittävä soitto tulossa Ladybluellekin ensi viikolla!

Haaveilijan
vauva-arki kuulostaa ihanalle! Hitsi kun olen itse ostanut myös jo kantoliinan ja voi harmi jos sen käyttö tosiaan on hankalaa. Voisiko olla merkistä kiinni? Meillä on käytettynä hankittu Hug-a-Boob. Onneksi ei ollut monen euron investointi jos jää käyttämättä. Siinäpä mulle projektia huomenna alkavalle kesä/ylityö/äitiyslomalle että opettelen sitomaan tuota kantoliinaa näppärästi :D

Rödluvan
siellä samoissa puuhissa varmaan kuin minäkin tässä seuraavien viikkojen ajan! Meillä muutto reilun viikon kuluttua ja suurin osa tavaroista vielä pakkaamatta (onneksi mulla tosiaan alkaa nyt se loma ja mieskin lomailee ensi viikon)!

Sairaalakassista
Mä pakkailin jo vaatekaapin sisältöä muuttoa varten niin pakkasin sitten ihan erilliseen kassiin sairaalaan suunniteltuja vaatteita. Jos joku paniikkilähtö tulee kesken muuttopuuhien, niin ei tartte miehen sitten tonkia tuolta miljoonista vaatepahvilaatikoista mun imetystoppeja ja muita vermeitä.

(.) Tuntuu että Sintti on laskeutunut nyt jotenkin alemmas sillä painontunne alavatsalla on moninkertaistunut tässä parin päivän aikana. Välillä käveleminen tuntuu ihan tukalalle. Tai siis jokainen askel kyllä tuntuu tuolla alavatsalla ja välillä ikävästikin. Mitään varsinaisia supistuksia (en edes harkkasuppareita) ole kyllä tunnistanut. Onneksi huomenna on viimeinen työpäivä ja mun työmaa on sitten enää kotona muuttolaatikoiden parissa seuraavien parin viikon ajan.

Tuna ja Sintti 30+3
 
Heippa! Pikaisesti piipahdin kertomaan kuulumisia, kun olin aikanaan aloittelemassa tätä pinoa tammikuussa, ja täällä näyttää kuitenkin vielä pyörivän osittain tuttuja nimiä. Se raskaus päättyi silloin surullisesti keskenmenoon hyvin varhaisessa vaiheessa. Kevät sitten jatkettiin hoitoja ja siirryttiin IVF:iin, jotka ei kuitenkaan vielä keväällä tuottaneet toivottua tulosta. Kesä pidettiin paussia hoidoista, ja nyt sitten suureksi hämmästyksekseni plussasin elokuun loppupuolella tehdystä kolmannesta IVF:stä. Plussanneeksi en itseäni vielä oikein osaa laskea, koska olo on todella epävarma ja huoli melkoinen. Siksi en täällä odottajien puolellakaan vielä halua hengailla muualla kuin tuolla keskenmenon jälkeen plussanneiden pinossa. Mutta toivotaan nyt, että se yksi keskenmeno olisi ollut vain surullista sattumaa, ja tällä kertaa kaikki menisi paremmin...
Mukavaa syksyn jatkoa kaikille jo vauvautuneille tai lähiaikoina vauvautuville!! :)
 
Dreamerille voimia ja tsemppiä huomiseen:heart:
Ladybluelle myös tsemppejä ensi viikkoon, jännät on paikat:heart:

Scarleth ihania uutisia, toivottavasti nyt pikkuinen pysyy matkassa loppuun saakka, Onnea :)

Tunalle ja rödluvanille voimia muuttoon. Oma muutto siis takana puoltoista kk sitten ja oli kyllä rankkaa vaikka en ite tehnykkään juuri mitään, henkisesti rankkaa...

Mirdav, johan oli synnytys, onneksi kaikki vaikuttaa nyt olevan paljon paremmin, Onnea ihan miljoonasti ja myös ihanasta nimestä :)

Pepille tsempit sokereitten kanssa, voihan siis vielä olla ettet saakkaan rdtä?

Täällä oma meno jatkuu rempaten, töitä vielä viikko ennen äitiyslomaa ja kauhea kriisi, että mitä mä sitten teen kun saan olla kotona :LOL:

Lotte + mukula 33+2
 
Yösyöttöterveisiä... Paljonkohan kello on siellä Dreamerillä? Ihan pian taidat saada nähdä masuasukkinne!

Tunafish Liinailussa koin hankalaksi sen kun näin pienen halut on hankala ennustaa ja just kun sai liinaan niin päräytti kauheat kakat tai halusi tissiä. Ja ei kun pura se sidos taas... Tietty jos olis sellainen sidos / liina et ton sais nopeasti tehtyä tai sitten kun vauva on vähän isompi

Tosi paljon onnea matkaan Scarleth!!! Toivon niin kovasti teille sitä ihaninta lopputulosta! Mukava, kun kerroit tännekin uutisen. Halaus!

Ladyblue kiitos vinkistä!

Ja Lotte, kotona oleminen vaatii tosiaan vähän totuttelua, mutta pian siitä oppii nauttimaan :)
 
Tunafish pakko kysyä, että miten uskallat käyttää steviaa? Mua nimenomaan kiellettiin sitä käyttämästä. Lisäksi siitä on tutkimuksia joiden mukaan esim. Hiirilöä on aiheuttanut hedelmättömyyttä ja viidakossa käyttävät steviaa ehkäisykeinona. Meillr sanottiin jo hoidoissa että eisaa käyttää steviaa..

Mullahan oli kans sitä sokeria pissassa ja olen sieltä rv 27 asti mitannut sokereita, mutta niissä ei ole ollut mitään. Ennen ruokailua on aina alle 4,5 ja tunti ruokailun jälkeen on max. Luku ollut 6,0 eli mulla ei tullut sitä rd:tä kuitenkaan.. Olen nyt vähänhöllenyänytkin hiilarirajoituksia ja antanut itselleni luvan taas herkutella.. Eipä ole sekään vaikuttanut sokereihin :)

Jännäilen täällä lääkärin soittoa, katsoin jo eilisen labran tulokset ja muuten jaikki oli ok, mutta valkosolut oli koholla .. Meni 10,2 vaikka viitearvon raja on alle 8... Täällä ouöussa on mainio tuo omahoito netissä, näkee pankkitunnuksilla omat labravastaujset..

Ladyblue ja pikkutirri rv 37 + 3
 
Ladyblue Mä en ole ikinä kuullutkaan tuollaista steviasta :O Ja ihan olen sen käytöstä avoimesti puhunut lääkäreille, hoitajille sekä neuvolassa eikä ilmeisesti heilläkään ole ollut tietoa moisista sivuvaikutuksista. Pitääpä vähän googlailla asiasta lisää!
Mä en voi käyttää vatsavaivojen vuoksi oikein mitään keinomakeutusaineita ja tuo stevia ollut ainoa kaloriton makeutusaine josta vatsanväänteitä ei tule. Harmi jos senkin käyttö on pahasta :( Onneksi en kuitenkaan ihan päivittäin ole käyttänyt! Olipa hyvä kun tuli täällä puheeksi!

Tuna ja Stevialla myrkytetty Sintti 30+4
 
Tunafish-78: Kiitos neuvoista. Itselleni iltasyöminen on hankalaa, kun olen tottunut aika vähään syömiseen iltaisin, eilenkin söin vain viilin mansikoilla. Edellisenä päivänä söin kyllä paremmin, mutta eilen en keksinyt mitä olisin syönyt viilin lisäksi. Pitää ostaa näkkäriä, niin siitä saa hyvän iltapalan viilin lisäksi. :)

Lotte: Joo, ei minulla vielä ole rd:sta todettu, oli vain sitä sokeria. Söin kyllä edellisenä iltana viinirypäleitä ja klementiinin, kun teki niin mieli karkkia. En tiennytkään, että viinirypäleet ovat oikeita sokeripommeja, ajattelin vain, että ne olisivat terveellisempiä kuin karkit. Ensi maanantaina on se testi ja tiistaina kuulen tuloksen. Onhan tuo vatsa aika iso viikkoihin nähen, joten parempi on noita sokereita tarkkailla ja vähentää ihan itse, vaikka tulokset olisivatkin normaalit. Mieheni on miettinyt, että mitä jos lapsi onkin poika, kun on jo noin iso, vaikka ru:ssa näytti tytöltä. :)

Haaveilija: Ihana kuulla vauva-arjesta, itse odotan jo sitä, vaikkakin vähän pelottaa, miten sitä nyt sitten osaa hoitaa niin pientä. Itselleni ei kotona oleskelu niinkään tunnu pahalta, kun olen jo tottunut olemaan päivät kotona. Onneksi meillä on koira, jonka kanssa voi sitten lähteä ulkoilemaan, kun mies on kotona vauvan kanssa. Myöhemmin voi sitten lähteä koiran ja vaunujen kanssa ulos. :)

Peppi1981 ja Sykerö 27+4
 
Tunafish: stevia on sen verran uusi että siitä on vielä aika vähän tietoa.. Samshan se on noiden aspartaamien kanssa, että onko nekään elimustölle hyväkso. Oulun yliopidton eläinlääketieteen keskuksessa on tehty tuo hiiri tutkimus.. Mun kaveri on biologi ja sanoi tuosta tutkimuksesta.. Mulle tosiaan on asiasta sanonut lääkäri lapsettomuuspolilla ja diabeteshoitaja..

Älä nyt säikähdä kuitenkaan. Mun kaveri käytti ekan kolmanneksen kakkosluokan kortisoneja kun luuli että niitä voi käyttää.. Lääkäri siis määräsi ja raskaus olk tiedossa.. Terve laosi syntyi kuitenkin :) vaikka nimenomaan sitä lääkettä ei sasnut käyttää raskaana ollessa.
 
Suloinen pieni TYTTÄREMME saapui maailmaan perjantaina klo 11:18. Paino 2540g ja pituus 46,9cm. Äiti toipuu keisarin leikkauksesta pikkuhiljaa. Tyttö joutui vastasyntyneitten teholle opettelemaan hengitystä ja syömistä. En ole itse nähnyt tyttöä vielä kuin 2 kertaa, mutta mieheni on koonnut sinne tehotiimin hoitamaan rakastamme ja saanut jo vaipatkin vaihtaa useamman kerran... :) Kirjoittelen tarkemmin kunhan tilanne tasaantuu.

Dreamer ja toteen käynyt dream :)
 
Dreamer, IHANAA, onnittelut pikku prinsessasta!!:flower::heart: Huh kun täällä onkin jännätty teidän puolesta! Kertoile enemmän jos/kun jaksat, olisi kiva kuulla.

Scarleth, hienoa että plussasit uudestaan, onnea! :flower:Toivottavasti tällä kerralla käy kaikki hyvin. Ei sitä itsekään osaa lakata pelkäämästä vaikka viikkoja on jo 26...

Tunafish, me tosiaan muutetaan ihan samaan aikaan :) Sulla tosin on viikkoja enemmän. Ootko jaksanut pakata ja puuhastella? Mulla tulee kipeitä supistuksia aika herkästi mutta pienissä erissä oon saanut kyllä laatikkoja täytettyä.

Pepille tsemppiä rd:n selättämiseen!

Haaveilija, kiva kuulla vauva-arjesta! Itsekin olin kyllä ajatellut ainakin kokeilla tuota kantoliinaa kun vaikutti niin kätevältä. Onhan niitä sidontoja joihin voi sit vaan sujauttaa vauvan, että ei tarvi sitoa samalla kun sovittelee vauvaa liinaan.

LadyBlue, jaksamista loppuaikaan. Kuulosti kivalta tuo et iso maha saa paljon positiivista huomiota. Itsellänikin on viikkoihin nähden aika tuhti pallo tuossa edessä mutta en oo vähään aikaan voinut suppareiden ja liitoskipujen takia käydä oikein missään ulkopuolisten parissa niin enpä tiedä hymyilisivätkö :p

Ja nyt muuttolaatikoita pakkaamaan :)

Rödluvan ja Beetakingi 26+0 *poks poks*
 
Talven 2011-2012 aikana lapsettomuushoidoista plussanneet



Nippe............29v..esikoiset..1xinssi, OI........LA 7.8
Jypy..............40v...3.lapsi....4xinssi............LA 20.8...JS
Haaveilija 82..29v..1.lapsi.....3xinssi, 1.IVF.....LA 29.8...
Mirdav...........38v...1.lapsi....3xinssi, luomu...LA 31.8...NKL
Mangu76.......36v...1.lapsi....1.IVF/3.PAS.......LA 30.9...NKL
LadyBlue.......29v...1.lapsi.....2.inssi.............LA 2.10...OYS
mökkelö........26v...1.lapsi.....4xinssi, 1.IVF....LA 7.10...KOS
Ronja R...........?.....?...........2xinssi, 1.IVF.....LA 8.10.....
susirouva......40v...1.lapsi.....1.IVF..............LA.9.10...NKL
Dreamer74.....37v...1.lapsi....1.IVF/1.PAS......LA 11.10...ulkomailla
Albus............35v...3.lapsi.....3xinssi, luomu...LA 11.10...NKL
naapuri........30 v...1.lapsi.....1.IVF...............LA 19.10....NKL
Sartsa00.........?.....?............3.ICSI/1.PAS...................?.....
Jade84...........?
Kebri82.........29v....1.lapsi.....1.IVF..............LA 23.10...SeKS
Tuttava.........?......2.lapsi.....3.IVF/ICSI/PAS............
Lotte10........27v....1.lapsi.....1.IVF..............LA 30.10...TAYS
Areliina........ 29v...1.lapsi.....4xinssi,1.icsi......LA 6.11..TAYS
neulatyyny....38v....1.lapsi.....2.ivf................LA 12.11..TYKS
Tunafish-78...34v...1.lapsi.....2xinssi............LA 19.11..NKL
Uskoa täynnä.........................1xinssi..........LA 24.11
Peppi1981.....30v....1.lapsi....3.ICSI 1.PAS......LA 10.12..OYS
Rödluvan.....30 v...1.lapsi.....1.ICSI 1.PAS.......LA 20.12..TYKS
Alexsandria..35v...2. lapsi....3.IVF..................LA 7.1..LPKS
waninka...............1.lapsi.....3.inssi...............LA 7.1..TAYS


Suuren surun kohdanneet :'(
Scarleth
valoa
Aretha
Hautomo76
luck


:heart::heart::heart:Syntyneet:heart::heart::heart:
6/12 Nippe: tyttö ja poika
11.8 Jypy RV 38+5 poika 4400 g 53 cm py 36 cm
24.8 Haaveilija 82 RV 39+2 tyttö 3030 g 48 cm py 34 cm
26.8 Mirdav RV 39+2 poika 3525 g
14.9 Dreamer74 RV 36+1 tyttö 2540 g 46,9 cm
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä