Talven 2011-2012 aikana lapsettomuushoidoista plussanneet

Hei!

Pitkän hiljaiselon jälkeen päätin tulla nyt onnittelemaan jo teitä jakautuneita ihanien ilouutisten johdosta!:flower::flower::flower::flower:
Mieletön fiilis, kun osa porukkaa on päässyt jo tähän pisteeseen!
Sen verran päivitän omaa tilannetta, että suunniteltuun sektioon on varattuna aika ma 24.9. Ellei nyt sitten typy päätä ilmaantua maailmaan aikaisemmin. Ei kyllä mitään merkkiä moisesta, vaikka oon puuhastellut muuton takia vähän turhankin innokkaasti....

LadyBlue: me ollaan muutettu hiljattain OYSin alueelle, joten samoilla kulmilla meidän pienokaiset näkevät päivänvalon....mikä on olo?

Tosiaan, venähti tuo kirjoittamistauko tänne kesän aikana niin pitkäksi, että sitten jossain vaiheessa tunsin pudonneeni kärryiltä tämän ketjun suhteen, kun tapahtumia on paljon. ja mitä pidemmäksi tauko meni, sitä vaikeammalta tuntui kirjoittaminen.:ashamed:
Joka tapauksessa, hengessä ollaan mukana:) Kuitenkin epäsäännöllisen säännöllisesti olen käynyt kurkkaamassa kuulumisia täällä..

Tsemppiä kaikille; vähiin käy jo monella päivät b:)d

Mangu & Pingu 38+0
 
Mangu: olo on ihan hyvä taas vaihteeksi. Lääkäri soitti perjantaina labra tulokset ja niissä ei näkynyt merkkejä raskausmyrkytyksestä. Käski nyt seuraamaan viikonlopun cerenpainetta ja proteiinua virtsassa,soittaa huomenna taas.

Verenpaine on nyt taas inhimillisellä tasolla, turvotus ei. Särkee niveliä tosi paljon. Supistelua on saman verran kuin aiemmin, ei merkkejä että olis cauva tulossa. Sattuu välillä tosi paljon kun pikkuinen pukkaa pyllyä mun kylkeen. Yritän sille jutella että voisu jo syntyä :)

Aivan ihanaa kun meidän pinossa alkaa vauvoja syntymään oikein kynnolla. Monen pitkä laosettomuystaival päättyy tuhisevaan nyyttiin <3

Saatiin lahjaksi philipsin kamerallinen itkuhälytin :) melko kätevä, caikka voi olla turhaa hifistelyäkin :)

Sori taas kirjoitusvirheet, turvonneilla nakkisormilla tämä kännyllä kirjoittaminen on tosi vaikeaa :-D

Ladyblue ja masussa viihtyvä pikkutirri rv 37 + 5
 
Mangu, aina kiva kuulla sinustakin! Enkä minä ainakaan laske kuka kommentoi mitäkin, ja henkisesti voi olla mukana vaikka ei kirjoittaisikaan. Kiva vaan kuulla teidän kaikkien kuulumisia, myös pitkän tauon jälkeen :).

Jännää kun on tuo sektio teillekin varattu. Tuntuu ainakin näin sivusta ajateltuna, että olisi kyllä kiva tietää etukäteen milloin vauva syntyy, ja olisi kiva jos vauva syntyisi vähän ennen laskettua aikaa. Pelkään omalla kohdallani että menee lasketun ajan yli, ja joutuu käynnistykseen. Vauva kun ei ole vielä edes laskeutunut.

Miltä muutto uudelle paikkakunnalle tuntuu? Aika pitkälle muutitte aiemmasta, onko Oulu teille ennestään tuttu paikka?

LadyBlue, mulla vähän samaa, välillä vauva puskee kyljestä läpi niin että sattuu. On se kyllä uskomatonta että me sitten vihdoin saadaan pitkien lapsettomuusjaksojen jälkeen vauvat syliin! Mietin illalla nukkumaan mennessä synnyttäneitä, nyt eniten Dreameria, kun on ollut suurinpiirtein samoilla odotuspäivillä kuin minä, ja on nyt jo saanut tytön ulkomaailmaan :heart:. Jotenkin tuntuu vieläkin oudolta että tämä unelma tulee toteutumaan, ja on jo monille meistä toteutunut.

Hauska kun saitte niin hienon itkuhälyttimen :)! Siitä on varmasti paljon hyötyä!

Tänne kuuluu nyt niin vähän, ettei oikein tule kirjoiteltua. Kauheasti on vielä siivottavaa ja järjesteltävää ennen vauvan syntymää, mutta tuntuu ettei mitään ehdi tekemään kun on joka päivälle jotain ohjelmaa. Joko tapaan kavereita ja siskoja, tai ravan neuvolassa, labrassa, tai jotain hankintaa tekemässä. Sitä energiaa ei ole normaalin verran, joten yhden päivän aikana ei jaksa montaa asiaa tehdä.

Muuten olo on ihan hyvä, osaan nyt taas nauttia raskaudestakin vähän kun sitä jotenkin ajattelee että tämä ei tule enää koskaan toistumaan, ja enää n. kolme viikkoa elämästäni tulen olemaan raskaana. Vähän ainutlaatuistahan tämäkin on :). Tavallaan sitä voisi ehtiä vielä yhtä yrittää, meillä kun on vielä pakkasessa blastokystikin jäljellä, ja eihän sitä tiedä vaikka tämän jälkeen luomustikin tärppäisi, mutta enpä usko että enää viitsin näin vanhana toista lähteä yrittämään, ja muutenkin, riittäisikö energia edes kahteen pieneen lapseen? No, sellaisiakin ajatuksia täällä.

Susirouva ja sudenpentu 36+5
 
Palailin kertomaan tuoreen vauvaperheen uutiset... :)

Juu keskiviikkona tosiaan saimme lapsivesipunktion tulokset, että keuhkot ovat tarpeeksi "kypsät" syntymään. Sektio päiväksi suositettiin perjantaita, eli tyttö tulisi 4 viikkoa etuajassa. Meillä alkoikin sit heti 2 päivän paniikki saada kaikki kuntoon vauvan tuloa varten. En ollu edes vaatteita pessyt ja alko mietityttää onko sillä edes tarpeeksi vaatteita, kun se on niin pieni kokoinen.... Käytiin miehen kanssa äkkiä shoppailemassa kaikenlaista sekalaista tarviketta ja rahaa paloi.....

Minulla oli vielä vika lääkäriaikakin keskiviikkona. Yllätys yllätys: verenpaine koholla, jalat turvoksissa ja proteiinia virtsassa! Lääkäri passitti kotiin vuodelepoon odottamaan sektiota ja siitä nyt sitten alkoi minun huikea 6 viikon äitiys lomani.

Perjantaina oltiin hyvissä ajoin sairaalalla. Siellä viime valmistelut (tippa, pissakatetri, verikokeet ja sikiömonitoriin) ja sitten odoteltiin lääkärin saapumista. Sitten leikkaus saliin. Jännitti kovasti, mutta mies pääsi onneksi mukaan ja sai istua vieressä koko ajan pitämässä kädestä kiinni. Leikkaus tehtiin spinaali puudutuksessa, eli olin koko ajan hereillä. Se oli kyllä maailman omituisin tunne kun hävisi tunto ja liike koko ala kropasta...

Ei siinä kauaa mennyt ja lääkäri nosti verhon takaa ilmaan pienen tyttäremme, ja sanoimme "hello baby". Hoitotiimi vei sitten hänet samantien viereiseen huoneeseen kuivattavaksi ja tutkittavaksi täkäläisen tavan mukaan. Mieheni pääsi sinne mukaan ja minäkin kuulin pienen tytön ensimmäiset itkut oven takaa. Itku tuli siinä itselläkin. Ja pahoinvointi... Anestesia lääkäri antoi pahoinvointi lääkkeen juuri ajoissa, enkä oksentanut.
Seuraavaksi juoksutettiin pieni tyttö kuivattuna nyytissä luokseni pikaisesti ja mieheni kertoi että hänet vietäisiin vastasyntyneitten teholle, koska hengitys oli tutkimuksen aikana muuttunut vaikeaksi. Sanoin miehelleni että mene sinä hänen mukaansa, minulla kaikki hyvin täällä, ja sinne ne sitten lähti. Oli vähän orpo olo sitten yksin heräämössä... Ei ollut vauvaa eikä miestä rinnalla.

Nyt on kaksi päivää kulunut noista tapahtumista. Oma toipuminen lähti aluksi hyvin käyntiin, ei suuremmin haavakipuja. Sitä vastoin aivan karmea olkapää kipu (spinaali puudutuksen sivuvaikutus). Siihen piti ottaa kipulääkettä ennemmin kuin haavakipuun. Lisäksi turvotukset ja korkea verenpaine jatkui, olen nyt verenpaine lääkityksellä ja edelleen seurannassa sairaalalla. Pelkäävät synnytyksen jälkeistä raskausmyrkytystä. Joo kyllä, se voi tulla jälkikäteen myös. Vähän masentunut olo tuon vuoksi, mutta minkäs teet.

Tyttö tsemppasi myös hyvin ekan vuorokauden. Se sai vähän ylipaine happihoitoa ja tippaa teholla, ja sitten jo seuraavana päivänä pääsi "letkuista" eroon. Nyt opetellaan syömään. Saamme käydä miehen kanssa 3 tunnin välein ruokkimassa häntä teholla pullon kanssa, kaikki opettelemme tätä uutta elämää. Itse olen pumpannut rintoja ahkerasti, mutta omaa maitoa ei ole vielä näkynyt... Tyttö on vähän laiska syömään ja nukahtelee, joten ei ole päässyt vielä pois sieltä teholta. Huomisen verikokeen perusteella saattaa joutua vielä sinivalo hoitoonkin, jos bilirubiini arvot on koholla.

Kuitenkin, kaiken tämän takkuamisen jälkeen HÄN ON NYT TÄÄLLÄ. Olemme niin kiitollisia ja onnellisia, että mitään suurempaa hätää ei ole. Tyttö on niin kiltti ja suloinen, että voisin vain tuijottaa häntä tuntikausia... Sydän on ihan pakahtua rakkaudesta ja ylpeydestä :) Kyllä kaikki on ollut tämän arvoista!

Tsemppiä kaikille loppuraskauteen! Käyn vielä varmasti täällä seuraamassa miten teidän kaikkien taival etenee, ja jos joku aloittaa sen vauva pinon, niin sinne sitten jatkamaan tarinaa!!! Nyt keskitytään vielä toipumaan sektiosta,

Sekä Dreamer että pieni pakkastyttöni
 
Hey kaikki,
En nyt mitään komentti jokaisille mutta olin lukinut kaikki :)

Onnea hirmuisesti ´Dreamer tuli oiken Kyyneleet kun luki sun kaikki tapahtuneesta, muistellen nyt ku puoltoista vuotta sitten tapasimme insiminaatio palstalla ja nyt meillä on on vauva, vaikka on ollut rankka matkaa mutta nyt ovat jo maailmassa kiitos Jumalasta.

Mangu kiva kuula sinusta ja tsemppiä.

Scarlet oi mitään ihanaa toivotaan että vauva nyt pyssy ja raskaus mene hyvin ja tervetuloa .. halaus täältä.

Ladyblue toivotavasti vauva tule pian, mulla on tullut turvotus tasan kerran ennen vauvan synty mutta sen jalkeen mulla oli aikamoine turvotus meni ohi noin viikon synytyksen jalkeen.

Susirouva kohta vauva tule todella ihana.. siteet minulla ei ole kun toi Always night ja minulla ei ollut paljon vuoto ainostaan kolme päivä synytyksesta tuli mutta ei edes runsas. kai se riipu mutta sairaalassa niitä iso siteet ainakin , mun mies kun naki ison siteet niin se sanoi että olin niin kuin mummo hahahaha:)

Haaveilija miten vauva voi? meillä itke vähän ja nukuu syö joka kolme tuntia mutta nukumisen on vaikea hän itke ennen kun saa nukutua muuten on kilti:) vatsa vaiva on harvoin, syötän enemänkin mun rinnasta vaikka on vieläkin hullun kipeä kun hän imee, olin lisänyt maitokorvikke Nan maito..mitäs sinne..minulla on myös rinta tulehdus 4 päivä itken kivusta. Huomenna meillä neuvola ja Keskiviiko pienille laitetaan siitä sydän monitori 24h voi pärkä pikkuinen:( mutta silloin tietämme että kaikki ylimäärät sydän lyntti vahene kun oli noin 16% pelkän joka ikisen päivä mutta uskon Jumala että hän valvo vauvani..nyt vauvalla on nälkä jatkan taas..kertomassa toisen kerran..

kaikille tseppiä odotusta:) halaukset

ps. jos joku aloita uuden palsta vauvan johdosta niin olis hyvää toki tämä palsta on minulle todella tärkeä olette ihania ja rakkaita, aion laita cd:lle tämän palsta ja säästän sen.. tuhaneet kiitokset teille kun olette tukina tämän matkan..<3

Mirdav ja Vincent Robert
 
Dreamer, Onnea koko perheelle pikkuisesta prinsessasta :heart: Näin ne unelmat meillä itsekullakin alkaa pikkuhiljaa toteutua :)

Mirdaville tsemppiä huomiselle!

Scarleth Onnea plussasta ja tsemppiä kovasti odotukseen :)

(.) Vajaa kolme viikkoa olisi enää töitä jäljellä. Voi että kun on odotan äitiysloman alkua! Pitäisi etsiä lipastoa tms vauvan vaatteille. En viitsisi pestä ennenkuin saan ne sitten järjesteltyä johonkin. Pinnis odottaa maalausta. Hankinnoista puuttuu enää turvakaukalo ja sitteri sekä jotain pientä hoitotarviketta. Onko vinkkejä mikä olisi hyvä kuumemittari?

LadyBlue meidänkin pitäisi hommata itkuhälytin jostain. Mies alkoi jo haaveilemaan sellaisesta mikä lähettäisi kuvaa iphoneen tai ipadiin ;) Hifistelyä, mutta toisaalta onhan tätä jo niin kauan odotettu, että kaipa sitä voi vähän hurahtaakin :)

Susirouva, minä olen välillä haikein mielin, kun ajattelen että onko tämä viimeinen raskaus. Meillä olisi pakkasessa neljä alkiota. Välillä tulee olo, että en henno olla vielä yrittämättä...enhän voi "jättää pakkaseen", mutta kyllä ikäkin alkaa välillä mietityttämään, että kuinka sitä jaksaisi. Mutta odotan, että saan tämän ensimmäisen murusen syliin ja katsotaan sitten mitkä on aatokset.

Milloinkohan saadaan seuraava tuhiseva nyytti meidän ketjuun :)
 
Susirouva ei kannata olla huolissaan siitä, että vauva ei ole vielä laskeutunut tai kiinnittynyt, se ei kerro mitään siitä milloin vauva syntyy. Mulla on siskolla laskeutunut vauvat vasta synnytyksessä ja molemmat synnytykset ovat olleet ns. normaaliin aikaan ja yli ei ole mennyt. Vaikka kyllähän tässä miettii kokoajan, että jos vielä joutuu sen 2 viikkoa yliaikaa odottamaan, niin hermot menee :D

Dreamer aivan ihanaa että olette kaikki kunnossa nyt, vaikka tietenkin se sinun raskausmyrkytys on ikävä asia. Toivottavasti pääsette pian tytön kanssa samaan huoneeseen. Aivan ihanaa kuitenkin että kaikkien vaikeuksien kautta olet nyt saanut sen toteutuneen haaveen vihdoin viereesi <3

Mirdavinkin vauvaelämä kuulostaa ihanalta ja eiköhän pienokaisen sydänasiakin ole kunnossa. Nuo tuollaiset sivuäänet/lisälyönnit on usein melko harmittomia tapauksia. Itse työssäni noita paljon kohdannut ja jos olisi jotain kovin vakavaa olisi vauva jo ollut isommissa tutkimuksissa. En olisi liian huolissaan. Nauti nyt vain ihanasta vauva-ajasta. :)

Scarleth toivottavasti kaikki menee nyt hyvin. Itsekin vielä panikoin vaikka viimeiset viikot menossa. Viime syksyn keskenmeno käy aika-ajoin vieläkin mielessä :/ ja menettämisen pelko tätä pikkuista kohtaa kasvaa silloin ihan järjettömäksi. Mutta kaikella on tarkoituksensa. Toivon sinulle kovasti voimia ja toivottavasti osaat myös nauttia ja iloita tästä raskaudesta!!

Neulatyyny me ostettiin hyvä lipasto vauvan vaatteille ikeasta. Laatikot juuri sopivankokoisia kaikille pienille ihanuuksille :) jaksamista viimeisille työviikoille ja ihanaa pesänrakennusaikaa!!

ON odottelen täällä aikaa äitipoilille, eilen laitettiin neuvolasta sinne lähete verenpaineen ja turvotuksen vuoksi. Muita RM:n oireita ei onneksi ole, paitsi ihan hirveä olo. Mulla on sellainen kiristävä tunne joka puolella ja heikottaa :/ onneksi vauveli liikkuu yhtä aktiivisesti, niin ei tarvi sentään liikelaskentaa tehdä. Nyt olen siis taas levossa. Eli en saa rehkiä, ettei verenpaineet nouse. Neuvolassa meinasivat että joko laittavat äitipolilta kotiin odottamaan tai sitten käynnistävät, riippuu lääkäristä. En osaa oikein ajatella mitä tahtoisin, toisaalta en halua käynnistystä, mutta en myöskään halua ottaa riskiä siitä että raskausmyrkytys pahenisi. No, lääkärit saa päättää.

Käytiin eilen ostamassa kaikki loput vauvan tarvikkeet, joita ekoina päivinä tarvitsee ja voi kamala kun noin vaipat on pieniä <3 aivan mahdottaman pieniä ovat :) Nyt sitten vaan odotellaan..

Jännäillään samalla kuka ketjusta saa seuraavaan nyytin? :)

LadyBlue ja valmis pikkutirri rv 38 *POKS
 
  • Tykkää
Reactions: Susirouva
Heippa!

Täällähän alkaa tosiaan tapahtua pikkuhiljaa toden teolla; monilla on pitkä odotus päättymässä ja kokonaan uusi taival alkamassa......kiitos Dreamer liikuttavasta synnytyskertomuksesta! Toivottavasti sunkin tila alkaa tasaantumaan; mulle oli ihan uutta tietoa, et toi RM voi iskeä synnytyksen jälkeenkin....

Scarleth: onnea plussaamisen johdosta! Päivä kerrallaan kohti maalia:)

LadyBlue: jännät ajat sulla; toivottavasti huono olo helpottaa pian! Uutisia odotellen.....

Peppi: ketjulaisten listaa silmäillessäni tajusin juuri, että sullakin h-hetki koittaa OYS:in päässä; tsemppiä tähän odotuksentäyteiseen syksyyn:)

Itteä jännittää jonkun verran, että kuinka ruuhkaista OYSissa tulee olemaan, jahka osastolle pääsee....kesä on ilmeisesti ollut ennätysmäisen vilkas ja vielä alkusyksykin.Me ollaan toivottu perhehuonetta, mutta saa nähdä, mikä on ruuhkatilanne...Onks teillä muilla oysilaisilla mitään tietoa tilanteesta???

Susirouva: kummasti sitä mieli tosiaan harhailee sinne tulevaisuuteen; meilläkin on varastossa pari blastoa siellä etelässä; saa nähdä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Jos elämä menis haaveiden mukaan, niin 2 lasta olisi tosi kiva juttu, mutta tällaisia haaveillessa pitää aina ravistaa itsensä "hereille" ja elää tätä hetkeä. Kun nyt tuon typyn saisi turvallisesti maailmaan tuolta uumenistaan...

Sattuiko teistä kukaan muuten näkemään viime lauantaina YLE Teemalta tullutta Vauvat-dokumenttia, jossa seurattiin 4 eri puolilla maailmaa syntyneen lapsen elämää 1. elinvuoden ajan? Siinä oli edustettuina Yhdysvallat, Namibia, Mongolia ja Japani. Olipa kyllä silmiä avaavaa nähdä, kuinka erilaisissa olosuhteissa lapset kasvavat ja silti he ovat samankaltaisia ympäri maailmaa...

Mulla oli eilen viimeinen neuvolakäynti ennen h-hetkeä; oli aika jännä olo siinä vastaanotolla. Klup! Päivät vähenee....vastahan sitä oli eka käynti, josta lähti pää pyörällä kädet täynnä infoa ja oppaita tulevaa odotusta varten...


Mangu & Pingu 38+3
 
Mangu: Kiitos. Minäkin olen miettinyt, että olisi kiva päästä sinne perhehuoneeseen, mutta saa sit nähdä mikä tilanne on joulukuussa. Tsemppiä viimeisiin viikkoihin. :)

ON: Mie sitten narahdin niistä sokereista. En nyt hirveästi, mutta kuitenkin. Paastoarvo oli 4,6 (yli 5), 1h 10,3 (10) ja 2h 9,3 (8,6). Hain tänään tuon ruokapäiväkirjan ja nyt odottelen soittoa sinne diabetes-hoitajalle. Olin aika maassa sen soiton jälkeen, mutta onneksi mieheni tuli sitten kotiin ja olokin parani heti, kun pääsi jonku kanssa tuosta asiasta juttelemaan. Yksi asiat tuntuvat tuhat kertaa pahemmilta, kun ne loppujen lopuksi ovat. Mutta hyi, että inhottaa ajatus jo siitä, että pitää sitten pistää monta kertaa päivässä sormeen itseään. Pidän kyllä huolen, että en joutuisi siihen insuliinihoitoon, koska sitä mie en kyllä ainakaan pysty pistämään. Miehenihän pisti minuun kaikki ne lapsettomuushoidon pistokset. Mutta olen nyt laskenut, että päivän hiilari määrät jäisivät keskimäärin sinne 200 grammaan eli ei kait tuo niin paha määrä ole. Tänään tulostin ne Käypähoito-sivun ruokaohjeet ja koitan elää niiden ohjeiden mukaan. Aamupala tulee kyllä tekemään tiukkaa, jos täysin tuota ohjetta seuraan, koska kokeilin syödä tänään vain kaksi leipää aamupalalla ja yhden nektariinin, niin jo kahden tunnin päästä olin niin nälkäinen, että vedenkeittimen odottelu tuntui ikuisuudelta. Söin sitten välipalana puuroa ja olo heti parani.

Parasta tässä päivässä on kyllä ollut taas pikkuisen potkut. Vaikka ne tuntuvatkin välillä vähän ikäviltä, niin varmasti niitä tulee ikävä, kun pikkuinen syntyy. Tähän asti raskaus on ollut kyllä ihanaa aikaa ja olen vain ihastellut vatsaani aina kun peilin eteen olen eksynyt. =) Mutta tällä hetkellä en uskalla ajatella toista lasta, vaikka meilläkin on 8 alkiota pakkasessa. Olen onnellinen, kun saan tämän lapsen syliin ja loppuu se ruuan kyttääminen. Pitää katsoa sitten miltä tuntuu, kun on vauva-aika ohi. Kaverini jo pelotteli, että sitten kun lapsi syntyy, niin jää parhaimmat jouluruuat eli lanttulaatikko, suklaa ja glögi syömättä ja juomatta, kun nuo ruuat aiheuttavat usein vatsavaivoja vauvalle. Olen ajatellut, että pitää ottaa noista ilo irti sitten marraskuussa jo, että ei harmita niin paljoa enää sitten, kun vauva on syntynyt. Normaalistikin aloitan jo joulukuun alussa varsinkin glögin ja lanttulaatikon syömisen, joten pitää vain aloittaa hitusen aikaisemmin tänä vuonna. :whistle:

Peppi1981 ja Sykerö 28+1
 
Voi miten ihanaa kuulla teistä Dreamer! Varmasti mielettömän ihanaa kun tyttö on vihdoin täällä :heart:!

Mirdav, sinä et kyllä ole päässyt helpolla :(. Onneksi teillä on ihana vauva, vaikka olet kyllä joutunut fyysisesti ja henkisesti tosi koville. Nyt varmasti ne sinun isot tukijoukot on ollut tarpeen. Toivotaan tietenkin kovasti että kaikki on hyvin vauvanne sydämen suhteen, ja niin uskonkin että on :heart:. Tuo ihana pikkuinen!
Menen muuten nyt sitten niillä yösiteillä. Ostelen isompaa "lautaa" jos tuntuu että on tarve. Voin kyllä vaan kuvitella että minkälaista on olla jonkun tenan kanssa..:|. Toivottavasti minäkään en niitä tarvitsisi. Vaikka pieniä murheitahan ne nyt on kuitenkin.

Neulatyyny, ostin ihan perus kuumemittarin (digi tietenkin) lastentarvikeliikkeestä. Niitähän on vaikka mitä hienoja tuttiversioita yms. Kaverillani on joku sellainen, ja hyvin toimii. Itse en tiedä onko sen rahan arvoinen kuitenkaan, joten aion pärjätä ihan tavallisella. Ikeassa on tosi paljon hyviä lipastoja edullisesti joihin vauvan vaatteet saa kätevästi. Sellaisen ostaisin jos nyt uudestaan päättäisin niistä, itse ostin käytettynä hoitopöytälipaston ja pinniksen, ja vähän harmittaa. Se lipasto kun on vähän huonosti aukeava, toisin kun ne Ikean lipastot. Ja valikoimaa oli tosi paljon. Yleensä en muuten Ikeaa suosittele, enkä osta, mutta myös kaverillani on sieltä sellainen, ja toimii tosi hyvin. En sitten tiedä onko teillä edes mahdollisuutta mennä Ikeaan. Mutta siinä pari ajatusta.

Sellaista vielä, että on muuten sitten vähä petollista tämä äitiysloma...sitä kuvittelee että aikaa on tehdä vaikka mitä, mutta vaikka minä ostelin paljon jo etukäteen, niin tuntuu ettei päivät riitä eikä ole tarpeeksi pitkiä. Sitä kun ei oikein jaksakaan enää samalla tavalla olla liikkeellä kuin "normaalisti".

Olenkin nyt rehkinyt koko viikon, joka päivä ihan kamalasti. Iltaisin tuskin pystyn kävelemään, ja öisin sormet jäykistyy niin etten saa niitä juuri yhtään koukkuun. Olen tehnyt nyt lähes kaiken mitä olen ajatellutkin tekeväni ä-lomalla. Pakkanen on vielä sulattamatta, ja se amme ostamatta...ja myös sairaalakassi pakkaamatta. En vaan ole ehtinyt vieläkään kaikkea tekemään. Mukavaa on olla ollut ä-lomalla, outoa että se tuntuukin ihan luonnolliselta jäädä kotiin kun mies lähtee töihin.

LadyBlue, kiitos tuosta mitä kerroit, se helpotti kun niin en haluaisi että menisi yliajalle. Vaikka eihän siitä silti mitään takeita ole, voi mennäkin, mutta nyt en odota sitä oman oireettomuuteni suhteen. Itse asiassa th sanoi tiistaina tuota ihan samaa, että kaikille ei tule ennakoivia supistuksia, ja kaikilla vauva ei laskeudu kun synnytyksessä.

Aika jännät paikat sinullakin siellä! En osaisi itsekään päättää että "ottaisinko" käynnistyksen vai en. Kiva että sinulla on muuten asiat hyvin RM:n suhteen. Ja veikkaan muuten sinua seuraavaksi synnyttäjäksi :rolleyes:.

Mangu, toisaalta aika on mennyt nopeasti, mutta toisaalta musta tuntuu että olisin ollut raskaana kaksi vuotta :D.

Katsoin sitä vauvat dokumenttia youtubesta vähäsen. Oli ihan mielenkiintoinen vaikkei siinä mitään puhuttukaan.

Peppi, sitten vaan syynäät sitä ruokavaliota :). Sinun itsekurilla se varmasti onnistuukin. Itsestäni en voisi sanoa samaa. Teillähän on tosi hyvä tilanne pakkasessa!!!! Mutta tosiaan, ei sitä oikein etukäteen kauheasti kannata miettiä niitä. Nyt vaan odotellaan nämä vauvat ja ollaan näistä onnellisia :). Minäkin olen miettinyt, että tuleekohan potkuja ikävä.

Nyt pitää taas mennä. Ihania aurinkoisia päiviä teille kaikille!

Susirouva ja sudenpentu 37+2
 
Susirouva: mulla on kans sormien nivelet tosi kipeet ja yön jälkeen en saa koukkuun sormia ilman itkua.. Tosi pahasti nestettä nivelraoissa ja huuhtelenkin jäävedellä käsi monta kertaa päivässä..

Täällä supistelee kovasti mutta ei ole säännöllistä..

Ladyblue ja pikkutirri rv 38 +2
 
Halusin vain tulla viela kertomaan, etta paasimme kotiin sairaalasta!! :)
Eka yo meni tosi hyvin, tytto soi kohtuullisen hyvin kaikilla ruoka-ajoilla (meilla on aikataulu mukana sairaalasta) ja nukkui kiltisti. Vain kerran oli vahan itkua klo 22-23 valilla, ja siihenkin auttoi maitopullo! (who would have known? hahaha)
Vauvailu jatkuu siis hyvissa merkeissa meidan perheessa ja omakin vointi hyva. Verenpaine laakitys jai toistaiseksi paalle, mutta katsotaan paasisko siita jo eroon piankin. :)
 
Mangu ihan pian näet jo vauvan! Mahtaa siellä olla jo aika jännittävä viikonloppu! Toivottavasti saatte perhehuoneen, me ei saatu ja tosiaan läksinkin sitten seuraavana päivänä jo kotiin...

Dreamer onpa hienoa kun pääsitte jo kotiin! Pieni on sitten alkanut ilmeisesti syömään hyvin :D Aika kuluu vauvaa ihmetellessä tosi nopeasti ja kohta teidänkin pieni on jo paljon isompi! Hyvä et RM ei pahentunut!

Ladyblue Tsemppiä vielä! Loppu häämöttää jo ja oikeasti sitä masua vielä kaipaakin...

Pepille voimia ja itsekuria! ;)

Susirouva niinhän tämä meidänkin typy laskeutui vasta synnytyksessä, siksi kai ponnistusvaihe oli vöhän pitkän puoleinen. Mutta hyvä mieli jäi silti synnytyksestä! Luotat vain kehoosi!

Mirdav Au, tosi kurjalta kuulostaa tuo sun imettäminen. Varmasti tekee kipeää! Minäkin söin aluksi ihan särkylääkettä kun nännisdä oli tooosi kipeä haava. Nyt ongelmana on liika maidon tuleminen, pieni oikein suuttuu välillä rinnalle ja se aiheuttaa ilmavaivojakin vauvalle. Muutenkin illat hän on itkenyt kovasti masuaan, itseäkin on ihan itlettänyt kun toinen on niin surkea. Päivät ja yöt kuitenkin tyytyväinen vauva, 2-3 tunnin välein syö. Nyt olen vältellyt monia eri ruoka-aineita, ja ainakin tänään oli parempi ilta!! Tosi tarkkaan saa omat syömiset nyt vahtia. Meilläkin on sydämessä sivuääni ja sitä seuraillaan. Aivan ihania hymyjä tyttö on väläyttänyt tissille, ei vielä vastavuoroisesti. Hän onkin niin ihastunut tisuiluun, ettei tutti tai pullo kelpaa ollenkaan joten minun menot on aika rajatut, kun mitään ennustettavaa päivärytmiä ei vielä ole. En ole tosin viitsinyt nyt kauheasti panostaa opettamiseenkaan, kun nuo masuvaivat on olleet niin hankalia. Ihan koliikkiakin jo pelättiin. Mitta tiedättekö, on tuo pinnasängystä kuuluva tuhina vaan niin ihanaa :)

Haaveilija ja pallero 4 vko
 
Viimeksi muokattu:
Pikaisesti omaa napaa kiireen keskeltä: muuttokuorma vaihtoi kaupunkia eilen. Sitä edelsi siis viikko tiukkaa pakkaamista ja nyt tänään ollaan purettu kiukulla. Oon kuitenkin pyrkinyt lepäämään aina välillä, ja mennyt heti pitkäkseni n.tunniksi jos on tullut kipeä supistus tai muuten tuntunut siltä että nyt pitää levätä. Säikähdin kuitenkin tänään ihan kuollakseni kun iltapäivällä kolmeen otteeseen lorahti housuihin jotain kirkasta, hajutonta nestettä sen verran paljon, että tunsi että nyt valuu jotain. Soitin sit hädissäni äitipolille josta antoivat "pistä side ja tarkkaile pari tuntia, ja jos jatkuu niin tuu näytille" -neuvon (ihan ystävällinen kätilö kyllä osui puhelimeen). No ei sitä vuotoa enää sitten tullut sen puhelun jälkeen, joten ehkä se oli jotain hassua valkovuotoa. Ei meikäläisen vuoto oo kyllä tähän asti ikinä tollasta ollut mutta kai se voi muuttua. Nyt on vähän rauhallisempi olo kun ei mitään oo enää tapahtunut mutta hikoilin kyllä vaatteet märiksi odottaessani et TYKSistä vastataan :O Pitää nyt ehkä varmuuden vuoks rauhoittaa tahtia hiukan, viikot kuitenkin niin vähät vielä ettei pienen tarvis lähtöä tehdä ihan vielä ainakaan...

Rödluvan ja Beetakingi 27+0 *poks poks*
 
Tsemppiä Mangulle H-hetkeen :)

Rödluvanille onnea uuteen kotiin :flower:

Dreamer, ihanaa kun olette päässeet kotiin! Kaikkien koettelemusten jälkeen hän on nyt siinä :heart:

Tällä hetkellä tuntuu, että aika menee hirmu nopeesti. Alkaa jo pelottaa ehtiikö saada kaiken valmiiksi. Olin ajatellut, että kun äitiysloma alkaa niin sitten teen kaiken valmiiksi. No nyt alkaa olo käymään sen verran tukalaksi, että kuin mahtaa käydä. Minulla ollut kohta viikon verran sellaine olo, että happi loppuu! Välillä henki oikein vinkuu ja joutuu haukkomaan happea. Mahtaako poitsu painaa jotenkin keuhkoja?! Mutta kaikesta huolimatta on tämä masu sitten ihana :)

neulatyyny ja nuppis 33+0 *poksuu*

muoks* pitääpä mennä käymään Ikeassa :)
 
Viimeksi muokattu:
moikka!

Dreamer ihanaa että olette päässeet kotiin <3 oikein mahtavaa vauva-aikaa sinulle!!

Neulatyyny jos vauva vain laskeutuisi niin sun olokon helpottaisi.. Mulla ei koskaan ole ollut tuota ongelmaa, kun vauva on ollut laskeutuneena ja kiinnittyneenä viikolta 27, mutta olen kuullut muilta että maha voi painaa keuhkoja tosi rankasti ja vaikeuttaa hengittämistä. :/

Rödluvan hyvä että saitte muutettua: onnea siis uuteen kotiin. Tuosta lorahtelusta, mullakin on ollut sitä tosi aikaisin ja olen kans pelännyt lapsivesien menoa, mutta se tosiaan on vaan valkovuotoa joka on melkein kuin nestettä. Mulla oli seuraavanlainen ohje : tee alapesu, laita puhdas side ja sen päälle paperi. Jos vutoo imeytyy kokonaan paperiin voi olla lapsivettä (haisee muuten spermalta), jos paperin pintaa jää jotain on tod.näk valkovuotoa. Eli ihan harmitonta varmaan on se vuotelu ollut.

ON täällä on toiveikkaana odotettu että synnytys käynnistyisi. Kävin perjantaina sairaalassa neuvolan lähetteelle. Eli äitipolilla sen RM epäilyn vuoksi. Lievä RM on nyt diagnoosi ja pääsin kotiin seuraileen tilannetta. Lääkäri teki sisätutkimuksen ja yllätys ylltys n. 3cm auki ja kohdunkaulaa ei ollut enää jäljellä, venytteli ja vanutteli oikein kunnolla ja lupasi että viikonloppuna tulen synnyttään. No supistuksia oli tosi paljon perjantaina ja lauantaina vaan sitten ne loppuivat.. vaikka kuinka olen jumpannut ja tehnyt vaikka mitä. Noh, onneksi mulla on huomenna uusi aika ja siellä keskustellaan nyt sitten käynnistyksestä jos salissa on tilaa.. eli pitää toivoa että olisi.

Limatulppaa mulla on vähän tullut nyt ulos, mutta sitäkin voisi tulla enemmän. Saapa nähdä mitä se lääkäri huomenna tuumaa..

Vauva myös ultrattiin ja masussa kaikki on mainiosti, painoarvio oli 3400g, eli aika isoksi on kasvanut ja jos nyt siitä laskee että LA on 29.9 ja 2 viikkoa menisi yli niin auts, iso vauva olisi. Mutta toivon nyt että ei päästetä ihan noin pitkälle menemään.

Voin muuten kertoa että kävi aivan älyttömän kipeää se kohdunkaulan venyttäminen, että saipa vähän esimakua tulevasta.

Tänneppä ei muuta..

LadyBlue ja yksiössä viihtyvä pikkutirri rv 38 + 6

tai siis todellisuudessa viikot on 39 +2 mutta neuvolan täti mokan takia neuvolakortissa on 2.10 LA vaikka hedelmöityksen perusteella olisi 29.9
 
Viimeksi muokattu:
LadyBlue olen nyt myös kokeillut tuota kylmää vettä niveliin. Yksi sormen nivel naksuu edes takas ällöttävästi. Ihan kuin en enää edes pysy paikallaan :x.

Tosi ihana kuulla Dreamer että olette saaneet työtön kotiin :heart:. Ajatella, nyt se on sitten teilläkin totta ja kaikki raskaus ja synnytyskoettelemukset takana! Tulepa kertomaan kuulumisia kun vaan jaksat. Teidän jo vauvan saaneiden kokemuksia on todella kiva lukea.

Haavelija, ihana sinun neljäviikkoinen :heart:. Oli hyvä kuulla että omalla ruokavaliolla voi noin paljon vaikuttaa. Ja kiitos kauniista sanoistasi :flower:. Niilä on merkitystä.

Huh huh Rödluvan. Tosi rankkaa muutella raskauden aikana. Onneksi olette suoriutuneet siitä nyt, vaikka paikoille laitettavaa varmasti vielä on vaikka kuinka? Mulla on muuten aina sama juttu, että kun kävelen pitkiä aikoja, tai teen jotain fyysistä kuten ostosreissuja tai siivoamista, niin silloin valkovuodon määrä lisääntyy. Tai siis lorahtaa kuvailemallasi tavalla. En ole kyllä oikein ajatellut että se muuta olisi kuin valkovuotoa, mutta myös siitä vähän pelästyy, että onko "urheillut" liikaakin. Ja on muuten ollut tosiaan ihan kirkasta nestettä. Kyllä niitä lepotaukoja ihan selkeästi alkaa tarvitsemaan raskauden edetessä. Sellainen pari tuntia on ihan maksimi minulle tekemisissä nyt tässä vaiheessa. Kävelyssä tunti.

Neulatyyny, äitiysloma on ihan petollista aikaa :D. Sitä tekemistä kun riittää joka päivälle, eikä oikeasti jaksa enää puurtaa samaan malliin kuin normaalisti. Kävinkin tuolla toisessa ketjussa kertoilemassa, että mielestäni kanntattaa vaan alkaa tekemään hankintoja kohtalaisen alussa, koska myöhemmin ei enää jaksa, ja sitä hankittavaa ja tekemistä on yllättävän paljon vaikkei mitään erikoista hankkisikaan. Mutta kun kaikki pitää vielä pestä ja silittääkin...sitten on vielä normaalit kodin siivoukset, ja usealla meistä varmasti on järjestelemistä että saa tilaa vauvan tavaroille kaappeihin.

Kävin myös Ikeassa perjantaina. Sieltä on tullut hankittua jotain pientä. Niistä valkoisista lipastoista pidän, joita on hoitopöydäksikin tarkoitettu. Harmittaa etten sellaista aikanaan hankkinut. Nyt meillä on vähän tylsä rimpula hoitopöytä, käytettynä ostettu. Tai muuten on hyvä ja nätti, mutta lipastot aukeaa vähän huonosti, eikä ole niin tukeva kuin ne Ikean lipastot. Vielä aion käydä ostamassa sieltä ainakin niitä unipusseja. Meillä on vieläkin se amme hakkimatta. Muuten alkaa olemaan jo kaikki hankinnat tehty. Ja on muuten vieläkin se sairaalakassi pakkaamatta. Tällä viikolla väsään sen kasaan kun otan taas auton päiväksi käyttööni. Tänään on vaan rauhallinen kotipäivä, taidan pestä uunin. Joka nurkan olen muuten nyt nuollut. Pakastinkin on sulatettu. Vauva pääsee kyllä todella puhtaaseen ja siistiin kotiin!

Susirouva ja sudenpentu 37+6
 
  • Tykkää
Reactions: LadyBlue
Oho LadyBlue :O! Hurjia juttuja sulla ollut siellä!! En kyllä ymmärrä että miten se limatulppa voi vielä olla paikallaan jos olet jo kolme senttiä aukikin. Nyt mun on pakko myöntää tietämättömyyteni tuon limatulpan suhteen.

Mutta eikö ole hyvä että on tuollainen tilanne kohdunkaulassa ja kohdunsuussa? Tietää ainakin että jotain on tapahtumassa, ja on jo osittain tapahtunutkin. Voi kun pääsisit pian synnyttämään!!! :flower:
 
No enhän mäkään ole varma onko tuo sitä limatulppaa, mutta ei se ole valkovuotoa eikäkllä lapsivettäkään.. Sellaista keltaista sinkuvaa limaa... Googletin asiaa ja vois olla sen perusteella limatulppaa.. No eiköhän se selviä huomenna. Joo olihan se jännä että oaikat oli niin kypsät, tosin onhan mulla supistanut jokapäivä viimeiset 10 viikkoa :) että onko tuo ihme?

Toivotaan nyt että synnytys alkais!!!

Susirouva: mulla kans keskisormen nivel napsuu inhottavasti, johtuu siitä nesteestä nivelraossa..
Muuten meilläkin on amme ostamatta :)
 
neulatyyny, kiitos :) Hapen loppumisen tunnetta on itselläkin välillä, mutta lähinnä selällään maatessa. Jaksamista, sullakin jo loppusuora häämöttää!

Dreamer, onnea hurjasti kotiin pääsystä ja kiva kun jaksoit kuulumisia laittaa! Ajatella, että kaikki meni kuitenkin loppupeleissä hyvin ja nyt teillä on uusi perheenjäsen :):flower:

LadyBluelle ja Susirouvalle kiitos "lorahtelukokemuksista" ja ohjeista! :D Pitää LB kokeilla tota paperikikkaa, on kyllä nyt joka päivä aina silloin tällöin lorahdellut edelleen. Mutta ilmeisesti on sitten todella vaan valkkaria joka on nyt muuttunut nestemäiseksi. Jotenkin vaan tuo supistelu saa pelkäämään ennenaikaista synnytystä. Muuttolaatikoiden purku on sujunut ennätysmäisen nopeasti. Muuttopäivä oli siis 20.9, ja meillä oli silloin 70 isoa laatikkoa + 15-20 jätesäkkiä, ja tänään saadaan jo viimeiset purettua!! Huonekaluja pitää vielä sit siirrellä ja semmosta pikkusälää sijoittaa paikoilleen ja viedä tavaraa varastoon, mutta kyllä voi olla tyytyväinen tähän tahtiin =)

LB, sullahan voi tulla lähtö koska tahansa :O Härreguud, peukkuja täältä kovasti! Susirouva, pakkaa nyt hyvä ihminen se sairaalakassi :) Vai yritätkö käänteismagiaa: jos et pakkaa, pääset synnyttämään lähipäivinä mutta jos pakkaat menee saletisti yliajalle :p Me pyritään ostamaan noi ammeet ja muut isommat härpäkkeet vielä tämän viikon aikana kun miehellä alkaa uudet työt ensi viikolla, mutta juuri nyt on lomalla ja ehtii osallistua. Itsekin varmaan puunaan joka nurkan vauvan tuloon mennessä kun nyt jo alkaa päätä kiristämään tää sairaslomailu ja tekemisen puute. Lähtisin niin mielelläni kaupungille kävelemään ja kiertelemään vaikka museoita tms kun kerrankin ei muuta ole kuin aikaa, mutta kun ei voi. Kävely on melkein se pahin kipeiden suppareiden provosoija.

Kunhan joulu tulee ja vauva - toivottavasti - syntyy niin voi jumalavita kun aion syödä kaikkia kiellettyjä herkkuja ja juoda edes hiukan alkoholipitoista glögiä tms! Hirveät mieliteot nyt kaikkeen mitä ei sais syödä/juoda. Mies veteli eilen graavilohi-vuohenjuustoleipää tyytyväisenä ja itse kuolasin vieressä kateellisena.

Rödluvan ja suuremman kulinarismin estävä Beetakingi 27+2
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä