**TAMMIKUU2008**joulukuu

Voi Piku :hug: Toivotaan että olisi sitten geneettistä.
Meillä ilmeisesti isokokoisuus geneettistä..
Jänskättää Suti, kummalle vuodelle menee =)

Käytiin äsken kävelemässä lähokaupalla ja voi viude nyt ottaa selkään, AAAUUTS!

Eipä ole maksa-arvoja mulla otettu.. Pitäsköhän ehdottaa sit maanantaina neuvolassa. Keinolla millä hyvänsä ajoissa tutkittavaksi. :D Mutta huoli nousee tunti tunnilta, kun en ymmärrä miten se taysin lääkäri voi pelkän lähetteen perusteella siirtää viikolla etiäpäin, mitä toinen lääkäri meinasi, ja tämä toinen lääkäri on minuu useammin tutkinut ja tietää taustat. Onko tämä taysin lääkäri muutakun katsonut lähetteen ja vaan päättänyt et se riittää.. No onhan siä varmasti myös kiirettä näitten pyhienkin takia mut silti..

Cattie taas ja ananas-purkki kourassa =)
 
Saapis:ei ole maksa-arvoja otettu mut en mä usko että itsellä niissä mitään...aika vähäistä mulla ollut kutina eikä läheskään koko ajan.

Närästys tässä vaan pahenee koko ajan kun ei osaa pysyä erossa herkuista ja hiilihappojuomista :whistle:

Vai ei Sitilla nyt sen enempiä ollukaan,mut veikkaan että kohta rytisee sielläpäin
:D
 
Heips!

Piku: juu, kyllä sun kannattaa mun mielestä lähtee jo vaikka heti, kun niitä suppareita tulee jokseenkin säännöllisesti, vaikka harvemminkin kuin 5 min välein.. Mä olen nähnyt noita pienikokoisia täysiaikaisia. Aina ei löydy mitään selitystä pienelle koolle. Joskus tietysti istukka onkin sitten ollut jotenkin "huonon näköinen" tms, vaikkai ultrassa sitä ole näkynytkään. Äidin tupakointi ja muut päihteet tekee pienen koon, mutta on tosiaan muutenkin ollut. Alle kaksikiloiset ainakin meidän sairaalassa tulevat automaattisesti keskolaseurantaan, vaikka viikot olisivatkin hyvät. Ja kotiinlähtöpaino on yleensä se n 2 kg myös. Pari kertaa muistan, et joku on lähtenyt karvan alle ton 2 kg...

Mitähän Onskulle kuuluu? Ja Afulle?

Uudenvuoden vietosta: Me ollaan kotosalla. Kaupungin ampumat tulitteet käydään katsomassa, ne ammutaan jo lapsiystävälliseen aikaan ennen vuodenvaihdetta. Kaveriperheen luona ehkä ennen sitä käydään mussuttamassa sipsejä, perunasalaattia ja nakkeja... Ja mä toivotan tän tulokkaan tervetulleeksi kans... Tänään oli aamupäivällä tosi tukala olo, tuntu siltä, et se tunkee ulos tuolta peräpäästä.. Ilmeisesti tää on nyt sisariaan paremmin laskeutunut ja kiinnittynyt, kun en muista, että tältä olis silloin tuntunut. Ja sukkapuikolla on tökitty kans. Nyt iltapäivällä ei ole enää ollu samaa tunnetta, vauveli vaan liikkunut melko vilkkaasti.

Mä heräsin eilen kans kesken päikkäreiden siihen, että jalkapohjaa kutitti. Hetken päästä kutitti toista, sit myöhemmin vielä rintojen välistä. Tuli heti kyllä Saapis mieleen... Mutta tänään ei ole kutissut ollenkaan. Kyllä mä menen sit kokeille, jos tota vielä tulee. Kait se kutina yleensä on ihan kunnollista, et en usko, et mitään on, mutta poikkeus se vahvistaa säännön, näinhän se Saapiksella meni..
 
Heippa. Minä olen täällä taustalla taas vaan hillunut...
Kovasti on tapahtunut teille...vauvoja jo syntynyt ja toiset odottaa isoa vauvaa ja toiset hurjan pieniä.

Tänne kuuluu ihan mukavia. Pientä limailua (oisko limatulppa irtoilemassa?!) oon tänään bongaillut ja vatsa menee pinkeeksi välillä. Mitään isoja supistuksia ei ole tullut, joten tuskin tässä synnyttämään limoista huolimatta ollaan menossa...Laskettu aika on kuitenkin jo käsillä (2. pvä ) ja kovasti täällä jo pienokaista odotetaan.
Neuvolassa perjantaina täti sanoi, että tuskin on mitään jättilästä tulossa, vatsan koosta päätellen. Ihan alakäyrällä mennään sf-mitan mukaan ja mun masu on edelleen söpön pikkuinen. Kovasti masussa myllätään, välillä vihloo oikein kunnolla tuonne alakertaan :eek: Yhtenä iltana tyttö monotteli 3 tuntia yhteen soittoon!! Virkeä likka :heart:

Mites muuten, onko niin, että kun pää on kiinnittynyt niin pissaamisen tarve ei oo enää niin pakottava??? Ku itellä tuntuu siltä, että vessassa ramppaaminen on vähentynyt. Että oisko pää sitten kiinnittynyt...

Jännäillään nyt, kuka sen vuoden ekan kerkiää pyöräyttämään =)

Carla ja tyttö 39+3 (syntyis jo...)
 
Heips

Tuolta helmikuisista käyn lukemassa teidän kuulumisia ja olotiloja, malttamaton itsekin jo oman nyytin saamisessa, mutta 2-3vkoa vois vielä odotella kasassa.

Piku
Toisaalta oma järki ja lääkäritkin ovat veikanneet että pienuus on geneettistä, koska painoin itse täysaikaisena vain 2460g , mutta kun ei voi olla varma...eli haluaisin kuulla et onko teillä kokemuksia tälläisista tapauksista?
En voi omasta puolesta sanoa mitään, mutta ystävälleni syntyi juuri toinen tytär. Tämä äiti on itse pieni, reilusti alle 160cm ja isäkään ei iso ole, molemmat myös syntyessään pienikokoisia. Esikoinen syntyi rv39+ 2.9kg ja tämä toinen neiti rv38+ 2.7kg. Sf-mitta oli koko ajan alakatkoviivalla ja joskus rv36 muistaakseni painoarvio oli vasta 2.2kg. Heillä tämä pikkuruisuus on ihan geeneistä kiinni. Terveitä ovat kaikki :) . Jos nyt yhtään lohduttaa :hug: . Ymmärrän huolesi, toivotaan, että kaikki menisi hyvin.
Ja noista supisteluista olen samaa mieltä dinomamman kanssa. Lähde vaan aikasemmin kuin se suositus ensikertalaisilla.

Jännäilen välillä täällä teidän mukana, kuka saa seuraavan vauvelin, jos ei haittaa? Itselläni la helmik. alussa, mutta veikkaan vahvasti tammivauvaa, siksi on nii mukava käydä lukee teidän tuntemuksia =) .

:heart: nelli&pulla-poika 34+2

*muoks*

Carla
Mites muuten, onko niin, että kun pää on kiinnittynyt niin pissaamisen tarve ei oo enää niin pakottava??? Ku itellä tuntuu siltä, että vessassa ramppaaminen on vähentynyt. Että oisko pää sitten kiinnittynyt...
Mulla ainakin nyt on päinvastoin, kun vauvan pää on jo kiinnittynyt ja laskeutunut muutenkin. En muista, miten oli kahesta aikasemmasta odotuksesta. Kauhee on paine ja meloni alapäässä painaa virtsarakkoa entistä enempi. Mutta voi kai tuokin olla yksilöllistä :)
 
Jotenkin taas hieman helpotti, kun purki teille vaikkakin näin netin kautta, mut on se jotenkin aina eri puhua toiselle raskaana olevalle...
Niin sen tiedänkin että nää "nautintoaineet" vaikuttaa kokoon, mutta mun kohdalla ei onneksi niillä ole osaa eikä arpaa.. :) Olen jo henkisesti valmistautunut siihen että meidän vauva joutuu varmaan seurantaan, etukäteen jo inhottaa jos pitkään aikaan ei pääse sit meidän viekkuun kotiin. Mutta tottakai kun se on sit vauvan parhaaksi, niin sen kyllä hyväksyy..Noista suppareista, kun sit esim. eilen välillä tuli niin selviä supistusksia ja sit välillä vähän jouduin "arvuutteleen" et onko supistus vai mikä, niin sitten miettii ettei vielä lähde..ja sitku ne saattaa loppua kuin seinään, eikä sit ku nukahtaa niin ei enää herää niihin...no katsellaan tilannetta :)
Uutena vuotena varmaan mennään ampumaan muutama raketti jos jaksaa ja sitten varmaan syödään herkkuja =) Meillä on aina vietetty uus vuosi aika samalla kaavalla, menty jonnekkin meren jäälle ampumaan muutama raketti, ei tykätä esim lähteä minnekkään kaupungille, ku siellä on vaan kaikki "hullut" liikenteessä :D
Maksa-arvoista: mulla otettiin ne kun mainitsin että hieman jalkapohjia kutisee, ei kutissut mitenkään edes joka päivä, ne oli onneksi ihan ok, se tästä ois taas puuttunut, mut olen sitä mieltä että aina parempi varmistaa, niin ei tarvi kotona arvuutella ja miettiä..
Hb on mullakin ollut koko raskauden ajan hyvä, ei oo nyt edes loppuajasta tarkistettu.
 
Ei haittaa Nelli yhtään, käy ihmeessä vaan täällä. Kyllä mäkin olen nyt viimeaikoina käynyt lukemassa sekä joulukuisten- että teidän pinoa. Ei tässä nää vauvat järjestyksessä synny, ja samantyyppisiä vaivoja löytyy jo kaikista kolmesta pinosta olevilla mammoilla...

T: dinomamma ja etana rv 37+6
 
Siis en mä pelottele ketään,mut mua ei tosissaan kutissu ees joka päivä eikä koko ajan vaan sillee välillä kutitti sieltä ja toisena täältä... enkä tiiä liittykö se oikeesti se kutina sitte siihen arvoon... Mut jokatapauksessa, vähän sieltä ja täältä eikä ees joka päivä ja silti ne oli ne arvot pielessä...
Että herkästi suosittelen ne kuitenki mittaamaan, eihän siinä oo muuta ku että käynnistävät sitten aikasemmin... eivät halua pitkittää yli 38 viikon jos on arvoissa vikaa, näin mulle sanottiin... Siitä ku ei oo äidille haittaa, vain vauvalle...

Sen koommin ei oo muuten kutissu, vaikkei mun arvot oo vieläkään kohdillaan...
 
Juu, täällä ollaan jo kans laskeuduttu, kiinnittymisestä en oo varma. Mut, kummasti on vessareissut vähentyneet...Hassua sinänsä. Ku likka oikein myllertää mua vihloo ihan tajuttomasti tonne alapäähän. Mut muuten ei kyl mitään kummempia painontunteita tms ole. oonkohan jotenki outo...Tai siis mun värkkini :LOL:
 
Juu, hei munkaan ei tarvii enää käydä veskissä ihan koko ajan. Yölläkin ehkä vaan 2 kertaa, mikä on mulle normaalia muutenki. en tiä sit mistä tuo yrittää ulos, tai mikä mun anatomia on, kun tosiaan tänään tuntunu siltä, et tulee ulos tuolta viimisesta reiästä :LOL: Ja siis perjantaina terkka sanoi, että pää on jo kuopissaan, eikä hirveesti enää heilunu.
 
Carla oo tyytyväinen vaan :D . Kyllä se paineentunne siinä ponnistaessa viimestään ilmenee :LOL: .

Pakko tosta vatsan toiminnasta mainita, kun täällä tuntuu monella toimivan vatsa oikein hyvin. Mulla toimii kans, liiankin :x . Mutta ummetus on kyllä niin kauheeta, että mieluummin näin päin! Kamun synnytys muute alko iha yllättäen sillä, että alko vaa yöllä paskattaa, istu sit yön veskissä ja sitä myöte vähä häpyluuta painoi. Ajatteli, että perätila vauva vaa ärsyynty ähkimisestä. Supistellu ei juurikaan. Aamulla kuitenkin oli jo amblanssissa ysiltä ja kiirreellisellä sektiolla synty tyttö 10.24. Ja supistukset alko kunnolla vasta siinä klo ysin maissa ja auki oli 4cm laitokselle päästyä.
Nii se vaa voi yllättäenkin alkaa. Kivahan tuo ois, jos välttys kipeltä supistuksilta ja paikat avautus muilla tavoin :)
 
carla: Mulla taas niin päin, että vois istua pöntöllä vaikka koko ajan. Ylös kun nousee, niin pissattaa jo uudestaan. En ees muista milloin olis yö mennyt alle 5:n vessareissun, yleensä saa käydä 8-10 kertaa, että nuku siinä sitten jossain välissä.. :whistle:
 
Mulla tää jatkuva vessassa juokseminen lienee tuosta ananas kuurista ja vesitankkauksesta, siis mulla on oikeesti kokoa ajan joko vesilasi tai ananaspurkki kourassa, mutta muuten ei mee kyl kohta enään lenkkaritkaan jalkaan :ashamed: Että katja täällä kans yks vessassa istuja, nytkin tarviis mennä jo..

Ei saa pelotella kutinoilla, nyt tuntuu siltä et kutii joka paikka kun luin saapiksen jutun :LOL: Ei vaan täytyy oikeesti seurailla ja puhuu neuvolas jos siltä tuntuu..

Cattie taas nyt veskiin ja sit ananaksen vuoro :x
 
http://i67.photobucket.com/albums/h283/Saapasjalkakissa/Jesse002.jpg
http://i67.photobucket.com/albums/h283/Saapasjalkakissa/Jesse005.jpg

Mä tulin taas heittää teitä kuvilla...

Elkää panikoiko niitten kutinoitten kanssa, mut yks verikoe lisää tuskin on kuitenkaan liikaa? että varmistaa,että se oikeesti on vaan sitä venymiskutinaa.. niin mäkin tein ja tulos oli kuitenki sitten toinen mut apu oli lähellä ja poika sitten maailmassa äkkiämmin ku osasin ajatellakkaa...

Saapis ja Jesse 1vko
 
Dinomamma:mulla kanssa kuule tänään viimeksi tuntui kun olin ulkoilemassa että vauva alkaa tulla tuolta vikasta reiästä.niin kova paine kai alkaa olla että ei kauaa pystyssä auta olla.
vessassa käydessä välillä tuntuu että peräsuoli tulee ulos ja koko lantion alue on tulessa.
vauvan pää oli viimeksi tunnettavissa vielä mutta alempana kun viikko sitten.eli ymmärsin kyllä et olis kiinnittynyt.mitään muuta ei juurikaan sitten tunnu.liitoskipuja ym.niinkuin ennenkin.

itse käyn vessassa kerran yössä yleensä vaikka tuota juomapuolta pidänkin hyvällä mallilla.ihan myöhään en enää yleensä vettä kittaa.

hohhoijaa kylläpäs alkaa mennä niin alapääjutuiksi että :LOL:
 
Ilman muuta saapi vierailla täällä Nelli. Itekkin nyttemmin piipahellu ja kirjoitellutkin muutaman kerran tuonne joulukuisten pinoo, ku virallinen laskettua aikahan mulla oli nyt jo 28.12, mutta odotettavissa olikin että yli paukkuu, nyt vain on kiinni terkkareista sekä äippäpolin lääkäreistä että kuin kauan menee yli..

Mä en niinkää tuota ananasta ole syöny, mutta appelsiinia ja klementtiini menee pussikaupalla. Kauhia säkin ku ostaa niin saa jo melkeen seuraavana päivänä olla ostamassa lisää :p Nytkin vois lähtä kuoriin aplarin iltapalaksi ja ottaa vaikka ison tuopin vettä!

Saa nähä tuleeko tälle vuodelle enää vauvoja meiän pinoo, vai jemmaako kaikki ens vuoden alkuu, sitten kauhia rysä ensimmäiselle viikolle. Onneksi ei kaikki olla samassa sairaalapiirissa :LOL: vois olla tunkua. Vaikka oiskin sitten kiva siellä jatkaa jutustelua, ku ollaan jo näin monta kuukautta täälläki poristu.
Nii ja eihän sitä tiä vaikka joku "hiljasempi" pinolainen pian tuleekin ja yllättää vauva uutisilla..

Nyt aplarille ja töllön eteen, poijaat meni jo yläkertaan nukkumahommiin..

Saaru
 
Kiitos Mirkkuli, rupesi jo pikkuhiljaa tulla vaikka mitä vainoharhaisia aatoksia, kun tunto ei oo palannut tonne navan seudulle.

Uuden vuoden aatosta. Lähdetään luultavasti evakkoon tonne about 25 kilsan päähän oikein perämehtään äiteen ja sen miehen mökille niiden kanssa. Vihaan yli kaiken jotain helvetin raketteja ja ylipäätään sitä rätkytystä :kieh:

Voi, kyllä mäkin olisin tyytyväinen jos mulla toimis suoli entiseen tapaan. Turhan usein saan "synnyttää" 20-30 min veskissä. Sekin tapahtuu parin kolmen päivän välein. Kohtuullisen tympäsevää!

Kyllä mä silti veikkaan Accoa vuoden ekaksi. Tai sitten joku yllärinimi tuolta loppukuun odottajista, Dinomamma, Johnu tms. Mut ei kyl taatusti näistä ketä antaa jo merkkejä lähdöstä. Ihan varmaan, uskokaa pois :D
 
Kiitti ku saan tänne kirjotella :) . Tytöt isällään ja hiljaista on mökissä! Persuus juurtunu tähän sohvaan kiinni, telkusta ei tuu mitää ja läppis auki..ni täällähän mä pyörin. Ukkokaan jaksa koko ajan mun juttuja, kun ne on aihealueeltaan synnytys, vauva, synnyty, vauva.. :headwall: :D

HeMa
vessassa käydessä välillä tuntuu että peräsuoli tulee ulos ja koko lantion alue on tulessa.
Valitettavasti joudun yhtymään tohon tunteeseen
:x , not so nice!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
Saapis: Ihana tuo sinun vauva :heart: :heart: :heart: Tuollaista kun katsoo, niin tulee niiiiiin kärsimätön olo, että tahtois kans ite saada jo nyytin masusta pois. Tosi söpö mutrusuu :heart:

Kyllä hän osaakin olla aivan lutunen.... kaikkien päät on saanu sekaisin jopa tuon kivinaaman miehenkin :D
Kaikkine ilmavaivoineenkin hän on kyllä hyvin rauhallinen ja nätisti nukkuva vauva... öisinkin nyt heränny vaan kahden/kolmen tunnin välein unille ja siitä aika helposti nukahtaa uudelleen... päivisin nukkuminen on helpompaa.. mun kaikki lapset on jotain yökukkuja tyyppiä :D
Hauskinta tässä kotona olossa on se, että mies on väsyny aamusta iltaan kun minä painan parin tunnin unilla kaikkea touhuten... :D :D :D

Ai niin kiitoksia kovasti kehuista... =)
 
Minä edelleen yhtenä.... :LOL: :LOL: Meiän Irmeli kun taitaa olla tietämätön et vois jo syntyä. Vaikka ois kyl kiva jos menis ens vuoden puolelle. No joo, tänään ei ole supistellut hirmuisesti, äsken kyllä silleen pikkaisen (lue; istuin hampaat irvessä) nipisteli. No ne on vaan semmoisia harjoituksia :LOL: :LOL: Mutta katsotaan saako noi mitään aikaiseksi.

KYSYMYS; tuntuuko kenenkään muun alapää siltä kuin ois peittoja heilutellu 24 tuntia?? Koska mulla on alapää ihan hellänä, enkä ole todellakaan peittoja heilutellut. Kävellessä tuntuu ihan kamalalta, alkkarit hiertää ja on kuin ois miljoonasti saanu. Kauheeta mun juttuja, mut kun viime raskaudessa mulla ei supistellut eikä tehnyt muutakaan, niin ajattelin vain kysyä viisaammilta.

Neukassa terkka olikin mun kanssa samaa mieltä, että olen kuin ensi synnyttäjä kun en tiedä mistään mitään vaikka meillä yksi lapsi onkin. Siis hän on ihan luomu, mutta tulevaa insinööri ainesta , joten ei supistanut kertaakaan eikä suostunut syntymään sitten millään. Joten en ihan tarkkaan tiedä yhtään mitä tällä kertaa on odotettavissa. Joskis tiedän että supistelee kyllä :LOL: :LOL: Niistä kun ei voi erehtyä, vai voiko??

Mutta nyt meilit lukemaan ja sitten ehkä vähän iltapalaksi marjapiirakkaa kermiksellä :p :p

Nuuskis ja Isku-Irmeli
 

Yhteistyössä