**TAMMIKUU2008**joulukuu

Onnea tahtoo äidiksi :flower:

Johnu: tehtiinkö sulle painoarvio käsikopelolla vai ultralla? Laskeskelin tuossa että mulle tehtiin rv 32+4 (eli 11 päivää aikaisemmin kuin sulle) ultralla painoarvio (kahteen kertaan, eri lääkäri ja eri laite) 2072g ja se asettui ihan keskikäyrälle=näin itsekin käyrästön. Eli jos sulle kuitenkin arvioitu 2.2.kiloa niin se voi hyvinkin olla että lapsonen on ihan tavallisen kokoinen, arvioitahan nuo vain on!! Ja kasvaahan ne vauvat kuitenkin yksilöllisesti! Toivottavasti saat joulusta nautittua! Voimia sulle!
 
Onnea tosi paljon tahtoo äidiksi! :flower: trinsessa-tilikin on nyt avattu:D

Täällä ollaan joku aika sitten kotiudutta kaupungilta ja muutama lahja taas tarttui mukaan. Ja Aatolle TAAS vaatetta :saint: Jos noi sitten laittais pojulle päälle ku kotiudutaan. Laitan vaikka huomenna kuvaa.. :heart:

Meillä mä ostan valmiit laatikot, ku niitä ei muut syö ku minä, pojat ehkä maistaa mut siinä se. Muutenkaa en ajatellut kotiin ostaa kuin porkkalaatikkoa sekä maksalaatikkoa (mies sitä ehottomasti haluaa). Muilla laatikoilla herkuttelen vanhempien luona missä syödää varsinainen jouluateria.

Mutta nyt Sydänjään pariin, mies meni nukuttaan pojat niin saa ite huokasta soffalla :heart:
 
Johnu:en nyt sen kummemmin osaa kommentoida tuota painoasiaa mutta mun kaveri ja sen mies ovat pitkiä ja tuntuu että raamit olis riittäneet "isojen" vauvojen tekoon mutta kaikki 3 poikaa olivat syntyessään suunnilleen l.a kieppeillä "vaan" 3kg.musta se oli vähän ihme kun ovat itse "isoja".ehtiihän sinun vauva vielä kasvaa.
 
Onnea tahtoo äidiksi :heart: Nyt sitten olet äiti =)

Tänne on kovasti taas tullut tekstiä, päivittäin käyn lukemassa, aina ei jaksa ite kirjotella.

Sykkeistä on ollut kovasti puhetta. Meillä on ultrassa 2 kertaa sanottu, että tyttö siellä on ja sykkeet on pyörineet siinä 140 paikkeilla. Joten ei kyllä voi sykkeen perusteella mun mielestä sukupuolta päätellä. Ja onhan se niin, et pääasia on että vauva on terve, oli sitten tyttö tai poika :heart:

Täällä masussa käy kova koipien oikominen, tekee pirun kipeetä. Välillä maha menee kovaksi ja mulle tulee tosi huono olo, oisko sitten harjotussupistuksia?! Vaikee ite sanoo, onko nuo suppareita kun esikoista tässä odotellaan.
Lääkärineuvolassa olin torstaina ja kohdun suu on pehmentynyt ja kanavaa on noin 2 cm jäljellä. Painoarvioo tai mitään synnytytstapajuttuja ei lääkäri kertoillut. Muuten onkin kaikki kivasti, ainoo mitä ihmetellään on kovasti laskenut hemoglobiini. Nyt se oli vaivaiset 111 ja taas on alotettava rautatabut. Hemppa ei kuulemma normaalisti enää raskauden loppuvaiheessa laske...

Joku täällä muuten noista rautatabuistakin kirjotteli että ne pitää ottaa tyhjään vatsaan. Minä sain sellasen ohjeen, että ennen ja jälkeen tabua ei saa maitotuotteita kahteen tuntiin nauttia. Ja appelsiinimehun kanssa ois hyvä se ottaa, jotta imeytyy kunnolla.

Voikaahan mammat paksusti =)

Carla ja tyttö 37+5
 
Onnitteluja TAHTOO ÄIDIKSI :flower: !Myös muille jo synnyttäneille ja sinne matkaaville.
Tässä lukiessa alkaa tulla jo aika malttamaton olo,vaikka omaan laskettuun aikaan on periaatteessa vielä kuukauden päivät...

Varapäreitä tosiaan kaivattaisiin täälläkin!Olo on tosi väsynyt ja meidän kuusivuotiaalla neitosella on joku aivan järkyttävä uhmakausi menossa.Mulla meinaa konstit loppua ja niin vihaisia ajatuksia on pää täynnä ettei uskoisikaan.

Oma olo on tosi väsynyt.En tiedä kuinka paljon vaikuttaa toi sokeritasapainon heittelehtiminen asiaan.Myös hemppa oli laskussa viime neuvolakerroilla ,oli 115.

Huomenna olis taas kokoarviota äitiyspolilla.Jokseenkin turhauttavaa ravata siellä näinkin tiuhaan,kun mitään erityisempää eivät kuitenkaan vielä tässä vaiheessa tee.Mutta sinänsä ihan ok,koska onpahan itse stten selvillä mahdollisista muutoksista supistelujen jälkeen.Tosin mä en helposti tunne/miellä noita supisteluja...

Nyt on vähän saanut jo vauvarompetta haalittua esiin.Kaivoin tuossa pinnasängyn esiin ja kokosinkin sen jo tuonne makkarin nurkkaan.Ahdasta tulee olemaan,mutta minkäs teet,tilaa ei pahemmin ole tarjolla muissakaan huoneissa.Vaatteitakin on tullut pestyä ja viikattua kaappiin,mietinpä vähän jo ennakkoon niitä kotiintulovaatteitakin vauvalle.Jotenkin on sellanen olo,että jos aiemmin kuitenkin päättäis syntyä...toiveajattelua,vaikka aikaisempien mukaan olettamuksena on ainakin terveydenhoitajan mukaan,että käynnistelisivät varmaankin 38 vko:n jälkeen.Tiedä tuota.

Jouluruokien suhteen ajattelin kokeilla niitä s-lehden ruokavinkkejä eli punajuuri ja bataattilaatikoita/paistoksia.Meillä se on melkeimpä minä,joka niitää perinteisiä lootia söis,joten nuo uudet tuulahdukset vois paremminkin tehdä kauppansa.Ainakin osa lapsista tykkää muutenkin punajuuresta,joten maistaa ainakin uskaltaisivat.

Tässäpä nämä päälimmäiset.


nintendo 34+4
 
Onnea tahtoo äidiksi koko perheelle, nyt on pikku prinsessa sitten sylissä tuhisemassa!!! :heart:


Mulle soittivat tänään sieltä ä-polilta ku lupasivat sillon perjantaina ku sinne soitin niin selvitellä asiaa ja kätilö joka soitti sano että ei oo siellä lähetettä.. ja sanoin sitte hänelle että olin jo ite aamulla soitellu neuvolaan ja kerroin myös että ei suostunu tää toinen äitiyanlatäti sitä lähetettä kirjottamaan, niin oli kätilö tosi ihmeisään toiminnasta!! Ku sano mulle vielä että ois hyvä kun lähetteen sais sinne tänään niin lääkäri pääsis sen katsomaan heti aamulla kun huomenn ailta päivällä ei ole ä-polilla si lääkrit enään paikalla...
Että saisin tälle viikolle sen ajan. No mä sanoin että yritän vielä sieltä neuvolasta saada sen lähetteen.
Esikoisella oli tänään influenssan kakkos rokotus klo: 13.00 ja siellä si otin puheeks tän lähete homman ja kerroin myös sen että olin sinne ä-polille ollu yhteydessä ja että sielläkin ihmeteltiin neuvolan toimintaa niin se täti suostu si tekeen sen lähetteen! Toivottavasti on siis tehnyt sen!
 
Snif :'( Niin ne vain alkaa nää tammikuisetkin syntymään. MIettikää ei enää kauaa tartte odotella. On se vain niin ihanaa saada nyytti kainaloon!!!! :heart:

Johnu: KAverilla on heittänyt nuo painoarviot kilolla, joten siinä saattaa olla tosiaan suurikin heitto. Onkos teillä tiedossa kumpi tulee, jospa se onkin pieni tyttönen. Onhan tuossa vielä 6 viikkoa aikaa kasvaa ja jos vaikka sen 200g/vko tulee painoa niin hyvän kokoinen ehtii tulla.

Itsellä maksa-arvot saatu laskuun lääkityksellä. Sappihappoa vielä ootellessa keskiviikkoon asti, mutta eiköhän sekin ole jo parempaan päin kun ei niin paljoa enää kutise. Toivoa on vielä synnyttää ihan ilman käynnistelyjä. TOisaalta pelottaa, että tuon poijan sydän pyshtyykin. Ja vielä joulu tulossa, eikä pääse alku viikosta tarkistamaan maksa-arvoja. Juu-u. soitan kyllä herkästi äitipolille jos jää vaivaamaan. Ei viiti pilata stressaamalla koko joulua.

Lellu rv37+2 :heart:
 
Mulla kanssa hirveä väsy ja pinna palaa helpommin sen takia. Osa syy voi olla kun ei sitä hyvää asentoa löydä nukkumaan mennessä, mut osansa on silläkin että mulla on joka raskaudessa Hb laskenut vasta kun viikkoja on ollu lähemmäs 30 ja ylikin. Viimeks se oli 114 ja viikoja oli tuolloin 29+5. Joka kerta on menty lähelle 100 ennenkuin on synnyttämään lähdetty. Eikä se pirskale nouse vaikka minkäläisia rautatabuja tai nesteitä ottais lähes "yliannostukseen" asti. Alimmillaan ollu Hb 96 poikaa varttuessa kun viikkoja oli 36 ja siitä sitten synnytykseen asti.
 
Halinappi: hyvä, että ä-poliasia näyttää nyt menevän eteenpäin!

Meillä ei ole vielä kertaakaan ollut kotona joululaatikoita (2 joulua vasta takana omassa kodissa vietettynä ). Lapset ei syö, mies huonosti ja enkä mäkään niitä ahmimalla ahmi. Mä tykkään rosollista ja kun mies ei sitä syö niin mä sitten syön yksinäni sen koko satsin minkä teen :kieh: No, eipähän oo ainakaan turhan kaloripitoista. Anoppi sanoi tekevänsä tänä vuonna meille porkkana- ja lanttulaatikon, kun kerran on tulossa käymäänkin juuri ennen joulua. Miehelle se lähinnä ne tekee... Mies raukka kun ei näytä niitä muuten saavan :whistle:
 
Onnea tahtoo äidiksi :flower: Voi hitsi kun tää nukkuminen on nykyään mitä sattuu. Sitä heräilee veskiin ja ei sen jälkeen unta millään. Päivällä kyllä nukuttaisi mutta kohta parivuotias pojanviikari pitää äidin kiireisenä. Torstaina olis äitipolilla käynti koko ja synnytystapa-arvio. Pari viimeisintä lasta käynnistetty ja luulen että niin käy tässäkin, vaikka mieluummin ottaisin normaalisti käynnistyneen synnytyksen. Kivut jotenkin kovempia käynnistyksellä. Toki tämä toukka pelästytti jo viikolla 32 kun supisteli kipeästi ja tarkistuksella tuli käytyä, paikat pehmenneet mutta kiinni kohdunsuu kuitenkin. Mitäs te äitylit meinaatte rokotusten suhteen tehdä, tai k-vitamiini piikin suhteen joka tulee heti vastasyntyneelle. Jostain luin että se annos minkä vastasyntynyt saa ylittää reilusti suositusarvon. Muutenkin rokotusten suhteen ollaan ehkä kallistumassa siihen suuntaan että meidän vauva ei rokotuksia saisi. Pojalta jätettiin nyt mpr rokotus pois kun siitä on niin ristiriitaista tutkimustietoa ja sitä yhdistetään kaikenlaisiin vakaviin tauteihin. Meillä ainakin kaikki lapset reagoineet aina herkästi rokotuksiin vaikka nykyään niistä pitäisi harvoin tulla mitään. No tämmöisiä miettii tää äiti tähän aikaan yöstä. Hyvää joulunodotusaikaa odottaville tasapuolisesti :xmas:
 
Huomenta |O

Ei sitten uni enään jatkunut, kun heräsin vessareissulle ehkä tuhannennen krran yön aikana, laitoin sit puuron ja lämmitin glögiä, täytyy viä koittaa uusiks kohta.. Vaikka kuuluuhan jo tähän aikaan hereillä ollakin :ashamed:

TOivottavasti Pikkuinenko löytyy ratkaisu synnytystapaan pian. JOs sektio tulee, niin eikös se suunnitella aina pikkasen etukäteen, riippuen tietysti miten sun aikasemmat synnytykset menny.

Toivottavasti Halinappi pääset pian polille :hug:

Johnu Siitä kokoarviosta, niin mullekin kun tehtiin ultralla, niin lääkäri sanoi heti perään ettei tohon voi luottaa (mulla kyse kyllä isokokoisesta) ja luottaa omiin käsiinsä enemmän ja th:n että isompi on. Ei pysty kai näillä viikoilla enään sit kunnolla mittaileen. Tiedä niistä sitten.

Mä en tee joululaatikoita kotio oikeastaan, käydään mun vanhemmilla syömässä. Nyt kokeilin sunnuntaina sitä bataattilaatikkoa ja sitten meinasin että tällä viikolla joku päivä tekis perunalaatikkoa ja herkuttelis sillä :p

Jaahas, jos menis kokeileen saisko hetken viä nukuttua, muuten voi olla melko "tuulista" tällä suunnalla tänään :LOL:

Empä oo muuten miettinytkään koko rokotusasiaa vielä.. hmm.. Täytynee tutkia asiaa.

:wave: Pirtsakkaa päivän jatkoa mammat.

Cattie ja Osku 36+4 :heart:
 
Huomenet!

Onnittelut Tahtoo äidiksi pikkuruisesta tyttärestä

Kiirettä täällä, vaikka kaikki jouluvalmistelut piti olla valmiina :eek: toki muutaman päivän päästä kaikki hössötys on ohi ;) vaikka on sitte ihana viettää joulua kun on saanut kaiken valmiiksi..
Tänään olis sit neuvola..

Kiireen keskeltä :wave: glaudia ja vauveli rv.36+6

Rattoisaa päivän jatkoa mammat!
 
Huomenta |O
Meikäläinen ei kyllä mitään laatikoita jouluksi väsää. Multa jostain syystä jauhopeukalo puuttuu ja muutenkaan en jaksaisi. Meillä on tossa naapurissa kahden perheen yhteisjoulu ja ollaan "jaettu" ruuat. Mä lupasin tuoda salaatit, leivät, kalat ja joulutortut. Tosi kätsä juttu kun ei tartte ite tehdä kaikkea ja kaikenlisäksi ollaan siellä niin ei tartte mitään siivoushässäkkääkään.

On ollut puhetta pinnan kiristymisestä, mulla yllätyksekseni käyny täysin päinvastoin. Tuntuu että pinna on pidempi ja jaksaa noita mukuloiden touhuja paremmin. Tosin kun on jo kaksi niin he jaksavat touhata jo keskenäänkin sen aikaa että kerkee pikku nokoset ottamaan jos väsyttää. Mutta sen tiedän että nuo viimeiset viikot on rankkoja ison mahan ja kahden alle 5 vuotiaan kanssa.

Mutta lähden pian viemään muksuja hoitoon on heidän toisiksi viimeinen hoitopäivä. Sitten jäädään kotiin. Jee! ei tartte enää aamulla lähtee mihinkään :D

Maximilian ja vauva 34+2
 
Huomenta!

En minäkään mitään laatikoita meinannut itse väsäillä, saaroisten laatikkot on ihan hyviä. =)

Painoarviosta: Mulle lääkäri sanoi, että varsinkin silloin jos vauva on jo laskeutunut kunnolla, niin ultralla ei saa kovin tarkkaa arviota, koska se laite laskee sen arvion monen asian perusteella, esim. reisiluun pituuden, pään halkasijan jne.. ja mulla ei esim. sitä pään halkasijaa tietenkään voitu mitenkään mitata kun ei se ees näkynyt siinä ultra kuvassa, kun se on niin alhaalla jo. Käsikopelolla oli tosin samanverran arvio kuin mitä ultra laite antoi, eli 2.9kg.. (vkolla 36+5)
Ylihuomenna mulla on uudestaan synnytystapa-arvio äitipolilla, haluavat varmistaa että mahtuuhan vauva varmasti tulemaan alakautta.

Ja tänään olis taas neuvola, vaikka perjantaina oli viimeksi, vähän turhan lyhyt väli kyllä mielestä, ei ole kuin 4pv vaan edellisestä käynnistä... :/

Katja ja rv 37+5
 
mamelimuu:kyllähän tuo k-vitamiinipiikki on todella tärkeä koska vauvalla ei sitä vielä tarpeeksi ole elimistössä ja voi muuten vuotaa pahasti.k-vitamiini annetaan nimenomaan verenhyytymistä varten.
muutenkin meillä kyllä kaikki rokotukset annetaan,mpr tosin saatan siirtää vähän myöhemmäksi.
kyllä meilläkin esikoinen on ollut herkkä rokotteille.mm.korvakierre tuli mpr jälkeen mutta siitä selvittiin putkituksella.nyt toiset putket jo ja tyttö pysynyt terveenä.
itse en pysty uskomaan että rokotteet niin pahoja on,kyllä niillä yritetään lasten terveyttä edistää ja poistaa vakavat sairaudet.mut onhan se totta että toisilla elimistö menee sekaisin rokotteista ja toisille ei taas mitään muuta kun toivotut vaikutukset :)

Huonosti tuli nukuttua viime yö.tuntuu että puolet yöstä meni asentoa etsiessä.vessassa sai rampata myös ihan mukavasti.kyllä tässä on jo sellainen loppusuora menossa että mielelläni luopuisin jo tästä masusta ja ottaisin asukin syliin.
Huomenna onneksi esikoinen menee hoitoon niin saan laittaa peiton korviin aamulla ja jatkaa unia.olen NIIN väsynyt...
kohta pitäis lähtee neuvolaan.täytyy sitten palata asiaan taas =)
 
Huomenta kaikille! Olen ollut pitkään pois, edellinen kone temppuili aina jostain syystä tämän kaksplus-sivuston kanssa, ei tullut lukemisesta mitään. Nyt on uusi kone ja tällä toimii =)
Nimimerkki varmaan vaihtui, olikohan aikasemmin Niisku tms? Kuitenkin, laskettu aika mulla on 10.1. Kaikki on tähän asti mennyt oikein hyvin, mitä nyt vähän turvotusta nilkoissa ja sormissa.Eikä aivan vähääkään, vaan välillä tosi paljon :| Yön jälkeen sormet ei ees taivu kunnolla...
Viime viikolla oli sairaalassa synnytystapa-arvio ja lääkärintarkastus. Poika sieltä edelleen on tulossa ja kaikki muutenkin hyvin. Ultrasivat siis siellä myöskin. Verenpaineet oli koholla, mutta pissa ihan puhdas. Huomenna neuvola, toivottavasti paineet laskeneet.

Onnea muuten vauvautuneille :flower:
 
ONNEA TAHTOO ÄIDIKSI :flower: :flower: :flower: :hug: :hug:

Mä unohdin jo puolet mitä piti sanoo... :ashamed:
Eli siis joo, joululaatikoista, tykkäisin tehdä itse, mutten onnistu saamaan niistä hyviä, joten ostan Saarioisten ja ne onkin ihan mukiinmenevän makusia =)
Joo, pinna kiristyy täälläkin... Ei jaksais taas yhtään tota lasten koko aikasta nahistelua ja meinaa tulla huudettua oikeen... Saa siis ihan hillitsemällä hillitä omaa kielenkantaansa... :ashamed: :ashamed: :ashamed:

Kietaisupaidoista, ne on mun mielestä tosi huonoja. Ne rullaantuu aina niskaan, vaikka mitä housua pistäisit niiden päälle... epämukavasti ne kuitenkin menee... parhaimmat kietaisut on mun mielestä bodeissa....Ne saa tosi mukavasti päälle ja pois =) Mutta varmasti kovin vauvakohtaisia ja miten ite tottuu =)

Hirveesti voimia ja tsemppiä täältäkin Pikkuinenko:lle (kauhee ku mä osaa tommosia kirjottaa :D :D ) Enkä mä viittiny alkaa taivuttamaan että Pikkuisellekko :D :D (älkää välittäkö munsta...)
Toivon minäkin että sinne sektioon pääset =)

Minäkin täällä tsemppaan Katjaa josko se synnytys vaikka lähtis käyntiin =)
Se tosiaan aika monellakin tahtonu ensin supistella kovinki ja sitte tauko ja sitte varsinainen meno :D Se jotenki kypsyttää se hetkellinen supistelu...?!?

Mulla ois kanssa huomenna nyt sitten neuvola, vaikka just eilen olin ultrassa ja viime perjantaina neuvolassa. Muistan hyvin kuin nää alkaa kohta ottaa nuppiin ku juoksee tuolla. No ensviikolla tuskin on ajan aikaa... ellei sotke sinne loppuviikkoon sitte jotain...Muistaakseni to ja pe oli ihan normaaleja päiviä??? Tai sitte mä oon koko kalenterin kanssa aivan sekasin :ashamed:

No ni, nyt meni ajatukset jonnekki sekasin...
Noh, mukavaa tiistaita kaikille =) =) =)
Saapis ja tiitis... 37+3
 
Huomenia taas täältäkin suunnalta!
Kaustinen on nyt päivitettynä uusin tiedoin:) ja mukavaa että pääsit vielä näin loppuajasta mukaan jännäileen.

Täälä on nukuttu piiiitkä yö. Menin jo 9 jälessä sänkyy ja herättyä tuli miljuuna kertaa, tuntu ettei yö lopu koskaa :LOL: Suhthyvin kuitne sai nukuttua ja aamulla ei väsyttäny herätä, mut kuiten meinaa olla vetelä olo et tulikohan nukuttua sitten liikaa. Koskaan ei ole hyvä :headwall: .

Mutta tässä ne mun eiliset ostokset Aatolle:
Kaulusbody ja velurinen slipoveri sekä veluriset housut :heart:


Nyt kaffen keittoon ja taustalle roikkuu..

Saaru ja Aattomiäs 38+4
 
Saaru:
Ihanat vetimet olet pikkumiehelle hommannut. Noillahan hurmaa kaikki tulevat ex-tyttöystävien vanhemmat ;)

K-vitamiini puistoksen tulee kyllä meidän vaavi saamaan, mutta muita mietitään sitten kun aika koittaa. Kävin _Wikipedian sivuilla katsomassa mitä vastasyntyneiden K-vitamiinista sanotaan ja täytyy sanoa, että oli mulle ihan uusia riskejä liitetty siihen. Tosin onhan sitä joskus sanottu, että maitokin aiheutta syöpää. Jokainen harkitkoon itse miten parhaimmaksi näkee tuon tarpeen. Mulle riittää, että Suomen lastenlääkäriyhdistys, ainakin tuon sivuston mukaan, pitää sitä tärkeänä.
 
Ihanat vaatteet oot taas Saaru löytänyt teidän Aatolle! Muo vähän harmittaa kun ei tiedä kumpi on tulossa, niin ei voi oikein ostaakkaan mitään järkevää. Sellaista unisex rompetta vaan, mutta kivoimmat vaatteet on just joko poika tai tyttö väreissä...

Mä olen jo pitkään herännyt aamuisin heti tossa neljän jälkeen ja olenkin ollut ihan tuskassa kun sitten päivällä väsyttää niin että oksat pois. Nyt olen muutamana päivänä noussut ylös sängystä ja rojahtanut sohvalle ottamaan vähän vauhtia, niin kas kummaa taas nukuttaa. Helposti nukkuu siinä sohvalla seitsemään kahdeksaan asti ja sehän sopii mulle vallan mainiosti.

Kääk, mä en ole vielä edes miettinyt noita rokotusjuttuja. Varmaan pitäisi perehtyä enemmän mitä niistä sanotaan. Mutta niin kuin monessa muussakin jutussa niin ihan varmasti on rokotuksissa hyvät ja huonot puolet, täytyy vaan punnita mikä painaa vaa'assa eniten. Mä itse olen vauvelina meinannut kuolla calmette-rokotuksen aiheuttamaan tulehdukseen ja sitähän ei siis meidän vauvalle tule, eikä ole tarviskaan.

Jahas, tänään olisi tarkoitus puunata ainakin olohuone katosta lattiaan, ja huomenna sitten makkarin vuoro ellen sitten intoudu sitäkin laittamaan tänään. Ihana saada koti kuntoon!

Mukavaa tiistaita kaikille.
 

Yhteistyössä