**TAMMIKUU2008**joulukuu

Nonii, neuvolassa käytynnä..

rv 40+0
paino: +125g/vko *tuuletus*
rr: 126/66
pissa puhas
sf-mitta: 36cm
rt
syke/liikkeet: +/++

Elikkäs kaikki hyvin. Aatto köllöttelee edelleenkin tosi ylhäällä, lantioluiden yläpuolelle. Tämä terkka antoi masukopelolla arvion n4kg:n maha. Kovasti mietittii, pohdittii ja puitiin, milloin seuraava neukka-aika, kelle ja kuka laittaa lähetteen yms. Tämän terkka kyllä suosi että alettais käynnistelemään jo ennen kuin rv42 on täynnä.
Noo, maanantaina sitten omalla terkalla käymään samalla ku käytän kuopusta 3v neukassa. Sitten se saa päättää et laittaako lähetettä itse vaikko lääkäri vai mitä, menin itekki ihan sekaisin et kui tässä nyt sitten käy. Oma lääkäri ku ei ole ens viikolla paikalla, vasta 7pvä ja tämä terkkari oli sitä mieltä että jo tuoloin ois jo hyvä olla näytillä/käynnistyksessä polilla. Mutta nyt eikun jatketaan odottelua. Oli terkka mun kanssa samaa mieltä että ku Aatto kerran kölliin näinki ylhäällä, tuskin sieltä omin avuin tuleepi pois.

Mulla esikko ei ollu niinkään iso, oli syntyessää 3650g, mutta tämä nuorempi olikin sitten jo 4280g. Nyt ei kuitenkaa tohtis oottaa yhtä kauaa (3vko) että joskos se sattuis tuleemaa ja sitten vasta käynnistellä, taitais Aatto olla jo siinä vaiheessa sitte 5kg.. |O

Peukaloinen, miksi sulla on päädytty sektioon?

Mutta kyllä nyt ramasee, ei tuo kävely enää nii keposesti mene..Lonkkia särkee, masu pinkeenä yms..Pakko kävästä oikaseen. Käytetään siskon vierailua hyväksi.. :D

Saaru Aattoa odotellessa..
 
Nyt tulee vaan ruikutusta, sorry!

TAYS:sta tuli jo kirje tänään, mutta se aika on vasta 11.1 eli laskettuna! Sen piti olla viikon sisällä, ni mietin tässä vaan että kun kerran sen koon takia pitäs sinne mennä, jos tää heppu on nyt jo 4 kilonen ja kasvaa sen 600g/2vk ellei enemmänkin loppuvaiheessa, niin aika isoksi ne sen sit päästää kuitenkin. No just tätä mä kyl mietinkin, et ne TAYS:ssa ihan eri linjoilla kun nää neuvolalääkärit ja th:t.. Mä varmaan sit synnytän sen 5 kilosen ja jossain vaiheessa ne hokaa et ei se mahdu ja sit tapahtuu vaikka mitä! ÄH! Ketuttaa vaan aika kovasti ja pelottaa tietysti, varsinkin kun luotan niin tähän lääkäriin millä kävin.

Eilen sitten tuli pelästyttyä aika kovin illalla, kun parvekelasi tippui! Älkääkä vaan kysykö miten se on mahdollista. Soitin tänään siihen firmaan ja haukuin niitä jonkun verran kun niitä ei ole korjattu vaikka homma piti hoitaa jo huhti-toukokuussa.. Nyt meen kyllä rauhottuun ja ajattelin jopa mennä hampparille tänään.

HUH helpotusta, kun voi kirjottaa johonkin.

Eikös Saaru tänään saanut mennä kassien kanssa sairaalaan ja ilmottaa että tänään on se SE päivä :LOL:

Vihanen Cattie ja Osku 38 :heart:
 
Saaru, mulla ensimmäinen synnytys eteni ihan normaalisti kunnes oli sen 10cm auki... vauva ei laskeutunut niin että olis tullu sitä ponnistamisen tarvetta.. sitä odoteltiin aikansa ja kun ei asia edennyt niin piti tehdä sektio. Toista vauvaa odottaessa synnytystapa-arvioinnissa lantio kuvattiin ja vastaus oli että "sinusta ei mahdu kuin kirppuja vauvoja tulemaan"... lantio alaosasta liian ahdas, joten mun kohdalla normaali synnytys ei onnistu :( mutta täytyy olla kiitollinen siitä että vauvoja kuitenkin onnistuu saamaan vaikka ei normaaliin synnytykseen pystykkään :)
 
Neuvolassa käyty. Rv 36+6, pissa puhdas, painoa 306g/viikko, yhteensä 1,8kg, rr120/74 sit se mitta 34. Uutta aikaa ei terkka enää antanut kun ens keskiviikkona on sinne äitipolille meno ja luultavasti se käynnistys edessä. Vauvan pääkin vielä liikkui joten tuskin nyt syntyy tän vuoden puolella, toivonkin että tammikuulle menis. Hitsi kun tuo synnytys jännittää ja pelottaa vaikka viides tulossa. Jotenkin sitä ajattelee että miten sen kivun kestää ja jaksanko ponnistaa. Kuntokin on ihan olematon kun liitoskivut vaivanneet pitkään eikä liikkumaan ole päässyt. Toisaalta toivoo kovasti näkemänsä vaavin mutta toisaalta jännittää niin hirveesti. Kuitenkin jokainen synnytys menee omalla painollaan eikä etukäteen voi tietää mitä on tulossa. Ehkä tuo pelko jäi viimeisimmästä synnytyksestä kun vauva ei ollut yhtään laskeutunut ja pää oli tulossa väärässä tarjonnassa ja ponnistusvaihe oli synnytyksistäni pisin,25min, vaikka lyhythän tuokin on. Sit mulla kans kätilö otti niin hitaasti lapsen että tuntuu että halkeen, tosin ei tarvinnut tikkejä sen jälkeen ja toivuin nopeasti. Mutta joo tämmöstä höpinää. Hitsi kun mä en osaa kirjottaa kun yhteen pötköön nää sepustukset. No ehkä sen voi laittaa tän iän piikkiin kun en niin paljoo näillä tietokoneilla oo leikkiny. Hyviä vointeja mameille ja masuille, kohta alkaa jakautumiset urakalla kun vaihtuu meidän kuukausi =)
 
Cattie, täälää toinen joka varmaa joutunee puskemaan sen 5kg vauvan.. Kaikki niin puhuu ristii, toiset huolehtii Aaton koosta ja käynnistyksestä toiset taas on "kahtellaa" linjalla..Koita tässä sitten ite pysyä järjissä, varsinki ku mitää merkkejä ei tulevasta synnytyksestä näy. Että todennäköisesti käynnistys on edessä. Piti vielä tässä yks päivä kattoo mtv3 fakta-kanavalta riskitapauksia sarjaa, jossa oli kaikkia riskisynnytyksiä ja yks sattu olemaan sitten semmoinen et liian isoa vauvaa koitettii pakertaa alakautta, jumiin jäin ja kaikkee ikävää |O Ihan paniikki nousi itelläki..Pitiki mennä semmosia katteleen etes tässä tilassa.
Toi oiskin kätevää ku vois vaa lompsia sinne sairaalaan et "hei, mä tulin synnyttään:D"

Mullaki nyt vaa menee jankkaamiseksi tän käynnistyksen sekä koko asian kanssa, mitä enemmän menee yli ja ihan epätiedossa ollaan ainakin maanantaihin että millon ja mitä, niin kerkiää kaikenmaailman juttuja miettiä ja kehitellä omassa päässä..
Mä kuiten ite toivoisin että ajoissa käynnisteltäis ja syntyis alakautta eikä sitten vaa odotella ja lopulta sattuu jotain tai leikataan..*valivalivali*
koittakaa jaksaa mua... :ashamed:

Nyt tullu ihan kummallisia selkäpoltto/kramppeja, pikkasen tuntuu että supistais mut sitten alaselkää tulee kauhia pakotus, polttaa, kramppaa.. En muista et ois aikasemmin suppaillu ainakaa tuollai. Mä jo heti panikoin että istukka irtoaa, ku son takaseinässä.. :headwall: *musta on kai tulossa ihan seko*

 
Onnea Saaru eräpäivästä! Hieno saavutushan se on päästä laskettuun päivään saakka! Oikeudenmukaistahan se olisi, että sä pääsisit tässä seuraavana nyyttiä hakemaan. Jaksamista!

Limatulpasta: Mulla esikoisesta irtosi 4 päivää ennen syntymää, mutta kakkosesta ei irronnut lainkaan. Kummatkin lähteneet käyntiin supistuksilla.

Ultran mitoista: Mulla on joka kerta ollut vähän isompi vauva mittojen mukaan, kun mitä uä antaa lasketuksi ajaksi, silti kummatkin edelliset ovat menneet yli la:n. Nyt myös ihan samalla tavalla, joten yli mennään varmasti. Toivottavasti vauva kuitenkin syntyisi rv40+ , kuten sisaruksensakin ettei pidempään yli mentäis.

Pikkuinenko: Myös täällä samanlaisia fiiliksiä, kun tämä on viimeinen kerta raskaana. Ei enää koskaan tätä tukalaa oloa ja vähän haikeana siis... Todella ristiriitaista sen kanssa, että olisi jo valmis synnyttämään ja luopumaan näistä vaivoistaan :D

Cattie: :hug:

P.O.A.: Joillakinhan se suoli tyhjenee ennen synnytystä. Jospas sullakin! Mä oon kans juossut tuolla vessassa isolla hädällä jo monta päivää monesti päivässä, mutta liekö jouluruokien vaikutusta. En uskalla edes ajatella, että tämä vauveli syntyisi ennen la:ta ettei ne päivät la:n jälkeen tuntuisi niin tuskaisen pitkiltä.

Supistuksia tulee taas, välillä 1 tai 2 vähän napakampaakin, mutta muuten ihan samalla tavalla mennään kuin ennenkin. Toiveikkaimpina hetkinä kuitenkin olen sortunut ajattelemaan, että vauva voisi olla sylissä jo ensi viikolla, kun la on jo ylitetty. Yhdellä päivällä tosin, mutta kuitenkin :D No, katellaan ja odotellaan. Eipä tässä paljon muuta voi ;)

Jimena 38+6
 
On taas niin paljon asiaa porukka kirjoitellut etten edes muista mitä piti kommentoida..

Saaru:lähtölaskenta alkanut..suututtaa sun puolesta kun joka puolelta saat eri kommenttia.olis kyllä kohtuullista että ottaisivat ajoissa käynnitykseen.mutta ei mullakaan ekassa raskaudessa ollut mitään oireita l.a:n tienoilla ja silti tyttö syntyi itsekseen 41+1.toivoa on sullakin.mut onko se sit niin että kun ei ole yhtään Aatto laskeutunut niin meinaavat ettei mahdukaan??

Supistuksista:mulla on noita suppareita tasaiseen tahtiin varsinkin liikkeellä ollessa,ei kipeitä mutta sellaista polttelua,puristusta ym.mulla ne ainakin oli synnytyksessä alkuun just tällaisia mutta kipeempiä.mulla oli supparit enemmän selän puolella.

Limatulppa:itse pongasin sen sellaisena verensekaisena limaklönttinä ja tyttö syntyi siitä 3vrk kuluttua.epäsäännölliset kipeät supistukset alkoi siitä ja limaa tulikin sit koko ajan sen jälkeen loppuun asti.

Muuten on täällä voinnit ennallaan mutta väsymys vaan pysyy ja pahenee ja lisäksi ovat alkaneet nivuskivut.häpyliitoskin säteilee enenevästi.
 
HeMa Edellisessä raskaudessa epäilivät tuota ettei mahtuis tulemaan ku tiedettiin että yli 4kg vauva tulossa. Tarkoitus oli kokeilla käynnistystä ja perjantaina oltais sitten sektiolla otettu ulos, mutta hyvin se putkahti aamutuimaan. Nyt kuiten tiedetään että hyvin käynnistyy mulla epäkypsästä tilanteesta ja mahtuu tulemaan ainakin suunalleen semmoinen 4,5kg vauva. Luulisin. Ku kuiten mahtui suht hyvin tuleemaa toi kuopuskin vaikka oli sen 4280g. Mut isompaa ei oikee uskalla lähtee koittaa..
Ne vaa pohtii että mulla jostain syystä vaan ei laskeudu että pääsis vauvan pää painamaan/tekemään painetta kohdunsuulle yms että lähtis käynnistyy itekseen toi synnytys. Sitä ei tiedetä miksi ei laskeudu.. Jospa sitten maanantain jälkee olis viisaampi ja sais jonku ajan jonneksi, toiveikkaina koitan olla siihen asti.

Mullaki esikko syntyi 41+1, mutta silloin oli kuiten hiukan laskeutunu sekä paikat pehmenneet yms, pikkuisia merkkejä alkavasta synnytyksestä oli kuitenni. Edellisestä niin ku nytkin niin ei ole vielä mitää siihen viittaavaakaa..
 
Neuvola terveisiä täältä

RV 35+2
painoa tullut noin 600g/vko yht nyt tullut 13.5 kg ekasta neuvolasta.
Turvotus + kuten arvata saattaa
HB edelleen laskenut oli enää 104, mutta sekään ei ole yllätys vaikka raskaus multitabsia ja nestemäistä rautaa on nautitti säännöllisesti. Sanoin sitte terkkarille, että enempää en niihin rahojani tuhlaa kun eivät kerran imeydy niin ei väkisin. Sama homma ollut joka kerralla.
sf-mitta oli kasvanut 4 cm viime mittauksesta, vkolla 32+0, ja oli nyt 31.5. vaikka musta tuntuu että taivun jälleen paremmin et ehkä olis alempana tuo pää.
Liikkeet ++
Pissa puhdas
ja syke siinä 140 luokkaa

Ja mulla on sitte ihana toi neukka täti kun ei tuosta painonnoususta ota stressiä, sanoi että eihän toi ole edes paha. Mun lääkäri onkin sitten jäänyt pitkälle sairaslomalle joten yritettiin metsästää uudelle aikaa. Sain sen sitte 10.1. Saa nähdä kun tuo lääkäri on niin tarkka että voi olla että otatuttaa tarkemmat verikokeet tuon hb:n takia sitten jos edelleen laskee.
 
Heissan pitkästä aikaa!
Paljon onnea myös täältä kaikille vauvautuneille! :flower:
Me käytiin tänään sitten kättärillä ylimääräisessä ultrassa. Siellä katsottiin vauvelin kokoa(syy miksi lähete kuukausi sitten saatiin). No koko oli oikein sopiva. Paino arvio oli 3150g ja vastaa viikkojansa. Kaikki muutenkin oli normisti paitsi että, hän on tulossa jalkatarjonnassa ulos...

No nyt sitten saatiin uusi aika ensi keskiviikolle ja siihen mennessä pitäisi päättää halutaanko alkaa yrittämään käännöstä! Lääkäri kuitenkin oli jo nyt sitä mieltä, että se ei tulisi auttamaan ja että keisarinleikkaus olisi paras vaihtoehto. Hieman mietityttää asiat, mutta vauvan parasta on kuitenkin ajateltava. No mietitään viikonlopun ja uuden vuoden ylitse. Onko jollain kokemuksia??

Säihky ja mini-me 36
 
No niin, täälläkin on nyt käyty neuvolassa.

Paino oli laskenut!!! :eek: Ennen ollut vaan nousussa. -100g. Vaikka oli ne joulusyöpöttelyt suklaineen päivineen.
Turvotus +/- ananas ja jalkojen pitäminen ylhäällä on laskenut tän parin päivän aikana tota turvotusta, onneksi.
rr 128/89
Pissa puhtoinen
hb 122 sekin oli sitten noussut, vaikka en oo ottanut rautaa pariin viikkoon...
Sf 35
Rt, sykkeet 130+ ja liikkeet ++

Terkan mielestä kyse oli limatulpasta, joka oli tossa aamusella lähtenyt. Se oli siis sellanen kirkas, mut ei ollut mitään veriviiruja tai rusehtava tms. Niitä tulppiakin on sitten ilmeisesti montaa sorttia. Kerjäsin sitten tippa linssissä sitä käynnistystä. En vaan pystynyt pidätteleen sitä itkua :ashamed: Koita siinä sitten selittää, et mikä on vaivana, kun pala on kurkussa. Antoi mulle ajan ens viikoksi lääkärille, joka sitten katsoo, et onko paikat riittävän kypsät käynnistykselle. Hirveesti ei ainakaan yli anneta mennä. Mikä helpotus..
 
heipsan taasen!

Jo alkaa tämä mamma rauhoittua, vähän purin kiukkua järkkäilemällä tavaroita ja laittamalla pyykkiä yms.. Parvekelaseja tullaan katsoon ens perjantaina, ja lupasivat hoitaa asian kuntoon. Taysiin soitin myös ja ihan siis ystävällisesti kyselin vaan ettei olisi tullut mitään erehdystä kun mulle sanottiin että viikon sisällä mentävä ja yli lasketun ei päästetä. No niin kuin ajattelin niin siellä lääkäri on sitä mieltä että riittää kun katsotaan tilanne silloin laskettuna. Eihän tässä muuta mutta kun huoli rupee oleen kova, että miten isoksi kasvaa ja mahtuuko sitten tulemaan, ja eikö se olis ajoissa hyvä kattoo noi mun lantio mitat kans, vai tarkottaakohan se automaattisesti ku olen 180 cm pitkä että mahtuu syntyyn vaikka miten iso..?? No täytyy ruikuttaa ja kysellä neuvolassa maanantaina.

Täällähän on porukka selvinny tosi pienillä painonnousuilla joulun yli :eek: Ite oon kyllä varma et on sen 2 kg noussu siinä 1.5 viikossa.. :ashamed:

Täytyy nyt toivoa et Osku päättäs ite syntyä hyvissä ajoin, ja mahtuis hyvin alakautta. Joten sss kokeilua vaan, paitsi meillä ei oo saunaa, mut vois kokeilla shoppailua ja sit vois ruveta noita portaita ravaan ylös alas.. Ei muutakun yrittämään, vaikkei niistä kai apua oo..

Cattie taasen
 
Maya78:tuli mieleen että kun kysyit siitä raskausmyrkytyksestä niin kyllä mun käsittääkseni pissan valkuainen ja korkea verenpaine on tärkeämmät oireet kun pelkkä turvotus ja nopea painonnousu.ne antaa tietty viitettä ja ikäänkuin toimivat ekoina hälytysoireina.
mulla ekassa raskaudessa nousi rr ja paino++ sekä oli turvotusta++ mutta valkuaista ei ollut joten ei sitä sitten myrkytyksenä pidetty.laittoivat vaan juomakuurille ja ravasin rr-ja pissamittauksissa joka toinen päivä.siitä ne sit tasoittui.
 
Täällähän mammat on käyneet oikein joukkovoimalla neuvolassa!

Meillä oli tänään myös neuvola jossa ihmeteltiin painonnousua, vajaassa kahdessa viikossa 4.2kg (enemmän kuin mitä koko raskauden aikana on tullut), turvotus on ihan mieletön mutta verenpaine ja pissa puhdas! Muuten kait kaikki hyvin, tämän kertainen neuvolatäti oli sitä mieltä että pötsimönkijä olisi jo aika hyvin kiinnittynyt kun ei päätä saanut heiluteltua.

Cattie ja Saaru täällä kans synnytetään yli nelikiloinen vauveli, jos menee laskettuun aikaan. Mullahan oli se kokoarvio rv 36 ja silloin vauvelin painoarvio oli jo 3.3kg, että huh huh saas nähdä kuinka ensi kertalaiselle käy?

Kotiin tuomisiksi sain neuvolasta verensokerimittarin ja sillä nyt mittaillaan kovasti. Jos arvot ovat kovin sekavat, niin terkka veikkasi että synnytys käynnistetään sitten aikaisemmin kun ei näin myöhäisillä viikoilla enää aloiteta mitään insuliinihoitoja. Pah, olen ihan varma että mönkijä ei tule ulos ennen kuin se väkisin sieltä häädetään!

Saaru harmi ettei se teidän Aatto ole tajunnut että tänään on se päivä kun jätetään kotoinen kohtuyksiö! Ihan epäreilua, mutta josko piankin pääsisit käynnistykseen.

Voikaahan taas paksusti
pötkylä ja pötsimönkijä 37+1
 
hohhoh... en ees tiä paljon ootte kirjotellu :eek:
mut nyt miusta ei oo lukemaan..

tänäänn oli neuvola ja paino oli viikossa 200g laskenu syömällä ja löhöömällä :p suosittelen siis :)
sf tais olla joku 32.5-33..
vauvalla on pää alhaalla ja pitäs olla niin tiukkaan kii ettei enää lähe mihkään..

eilen oli ekaakertaa kivuliaiat suppareita täällä.. sekin oli petipuuhien jälkeen.. alko ihan polttaa alaselkää ja kauhee painon tunne alapäässä ja pepussa.. et ihanku vauva oli väärästä reijästä tunkenu läpi :ashamed:
eli enemmän puuhailee niin vauveli pääsee joskus maailman ääriin..

alan ole jo tähän ahistukseen ja hankaluuteen niin kyllästynyt että vois syntyä jo mutta toisaalta taas sit kun vauva on sylissä niin hetkittäin kaipaa masua niin nautitaan nyt tästä kun voi.. mutta tervettullut on kyllä jo :) mielellään tietty tammikuun puolella kun sitten ajattelee tota tulevaisuutta niin helpottaa :)

eilen pakkasin vauvalle sairaalasta kotiintulo vaatteet valmiiks... oman meinaan myöhemmin pakata mutta tavarat vois esillä olla tai ainakin tehä listan että muistaa ottaa tärkeet.. eli kamera ja piuha,aamutossut,verkkarit ja joku paita kun kotiutuu,liivinsuojia,omia pikkuhousuja kun ne sairaalan on kauheet,tietty sukat.. no ei oikeen muuta.. no jos jaksaa niin hygienia kamat eli naaman puhistus aineet.. hammasharja ainakin pakko muistaa..

no mut tässä ei muuta...pitää useemmin käyä kun te nin kovaa vauhtia kirjotatte :)

tähti 37 :attn:
 
Onkohan niistä kolmesta ässästä oikeasti jotenkin hyötyä jollekin? Minä en ainakaan usko.. Tai onhan niistä sen verran, että mies pysyy tyytyväisenä, kämppä siistinä, ja saunominen on mukavaa ajankulua! ;)

 
Turvotus: +
RR: 121/80
Pissa puhdas
Tarjonta: rt
Sydämen syke: +
Liikkeet: ++

Sf-mitta oli pompsahtanut sitten 41cm!!!!!!!!!!!!!!! Nlatäti käsin arvioipainoa ja sanoi ettei ole kuulemma epäilystäkään siitä etteikö vauva ois yli 4 kiloinen!!!!!
Hitsit että alko jännittää että mahtuuko tää kaveri nyt sitten täältä tulemaan ihan luonnollisesti ku la on jo ens keskiviikkona ja ens torstaina 3.1 on vasta ä-polille aika!!! Ellei nyt sitten synny ennen sitä. Vauva oli jo laskeutunut ja pääkiinnittynyt ja sen kyllä tunsinkin jo tossa joulun aikaan että kiinnittynyt on... painaa tuonne alas sen verran...

Halinappi ja masuasukki 39+2
 
Halinappi:varmaan pitää aika hyvin paikkansa että iso vauva tulossa koska mulla sf 36 ja veikkasivat 3600-3800g.esikoinen oli samalla sf-mitalla 3590g ja silloin jo sanoivat että 4kg vauva tulee.

Täällä kanssa pää hyvin kiinnittynyt,saa vielä kuulemma tuntuman mutta alaspäin on matkalla.sen kyllä tuntee kun vessassa saa ravata ja välillä niin kova painontunne.

HeMa 38+3
 
Kauhee jos tää on yli nelikiloinen... alko kyllä pelottamaan vähän tuo synnyttämään lähtö taasen....

Nlatäti sanoi että jos ei ole siihen ensviikon ä-poli aikaan mennessä syntyny niin pitää olla siellä ä-polilla kovana ja sanoa että en lähde sieltä ennen ku on nyytti sylissä että tän vauvelin ei kuulemma kokoa tarttis enään pahemmin kasvaa masussa että mahtuis tulemaan ulos..
 
Tsau taas...

Cattie: kyllä kait se niin on, että pienikokoisilta katotaan enempi automaattimesti painoarvioo. Mäkin, 160 cm pääsin esikoisesta painoarvioon muistaakseni rv 37. Eikä niitä aikoja siellä polilla tosiaan ole antaa nopeesti, ellei kyse tosi kiiruusta. Ja täs on tietenki vielä pyhät vieny monta "polipäivää". Mutta, voihan olla, et jos katotaan, et sun vauva on tosi iso, tai lantio ahdas, niin käynnistetään sit samantien sillä käynnillä.

Mutta näitä mä en ymmärrä, että annetaan mennä sitten kaks-kolmeviikkoo yli, jos vauva on jo todettukin yli nelkäkiloiseksi. Mä oon nähnyt noita onnettomia lopputuloksia, mistä Saaru puhui. Solisluu murtuu helposti, ja äitejä käy sääliksi... Isokokoisilla vauvoilla saattaa muuten olla matalaa verensokeria helpommin kuin vähän pienemmillä. Ne tarvii usein lisämaitoa. Niin, kait nuo viisaat synnytysihmiset on todenneet, että on parempi odotella sitä luonnon käynnistystä. Mä oon katsellut sitä sitten vaan niiden syntyneiden lasten vinkkelistä. Kakkosta saadessani mun huoneeseen tuli äiti, jolla oli koko ajan ollu tiedossa, että tulee isokokoinen vauva, mut annettu vaan mennä se kaks viikkoo yli, ennenkuin edes harkittiin käynnistystä. Sit kolmepäivää oli käynnistetty, saatu kohdunsuu viimein auki, äiti ponnistanu ties kuinka kauan, sit lopulta jo vauvanki äänet laskenu, äidillä noussu kuume, ja vauva sektoitu sit lopulta. Painoo yli 5 kg. Kyllä pisti vihaksi sen äidin puolesta!! Onneks vauvalle ei ollu käyny mitenkään. Mä täällä nyt lietson hysteriaa ilmaan, sorry. Mut olkaa naiset tiukkoina, jos teillä on jo todettu isot vauvat!! Kyllähän moni pystyy synnyttään sen viiskiloisenki ihan ongelmitta, että ei siinä mitään, vaikka olis pienikokoinenkin ulkoapäin, jos lantio on hyvä.

t: dinomamma + etana 37+5
 
neuvolassa käyty, painoa ei tullut lisää viikon aikana, pissa ei edes katottu tällä kertaa, vauva sydänäänet ok ja sf NOUSUSSA TAAS!! Se kerkes jo laskea kun vauva laskeutui, mut nyt nousussa, eli ei tullu aikaa äippäpolille... Viikon päästä taas neuvola jos ei synnytys tästä käynnisty, mutta toivottavasti käynnistyy ennen sitä :D Saa nähä, Esikoinen syntyi rv 39+2... hehheh...

PrincessOfAccoja Ali rv39+1
 
Kävin lukee joulukuisten synnytyskertomuksia siinä toivossa, että tietäs sitte lähtee ajoissa kun matkaa tosiaan se vajaa 400km. Ja yksi heistä oli synnyttänyt kotona, kun niin vauhdilla tullu.
Eikä ollu mitään pelottavia tarinoita vaan ihan ok.
Täällä ei kummempia, loikoulupäiväksi mennyt tää päivä.
 
Täällä tämä mamma on ihan irtipoikkiväsy! Tuo aamuinen kävelylenkkineukkaan ja iltanen kaupassa käynti verotti. Vaikka päivällä sainkin nukuttua pikkaset tirsat ku sisko oli täällä sen aikaa poikien kanssa. Nyt kauppareissun jälkeen sippasin uudestaan soffalle.
Alaselkä on ihan rikki ja jonniverran suppailee, mutta ei kipeesti..elikkäs tuskin mitää kummosempaa tapahtuupi. Odotellaan nyt sitä maanantaita sittne vain.

Mä oon ihan samaa mieltä tuosta 3 ässästä, niistei oo mihinkää (ainakaan mulla ei oo toiminu) Että son miesten keksimä juttu! Ihan samaa mieltä oon katjan kanssa.

Onpa kuiten aika monelle tulossa isohko vauva, toivottavasti kaikilla menee hyvin. Ja ettei tosiaa jouduta "kärsimään" 3vko yli aikaa. Vaikka en ole kovin montaa tapausta kuullut jossa ois niin pitkää odoteltu kuin mulla. Mutta jospa ne nyt uskois mua ku papereista näkee edellisen synnytyksen ja ottasivat mut aikasemmin sisään et pääsis hommiin ajoissa. Ultraahan ne kuiten vielä ennen synnytystä (ainaki mulle sanoivat että tarkistavat koon yms) ja mun kohalla saa varmaa aika luotettavan mitan ku pää on vielä niin ylhäällä et lakimitan saa hyvin. Oon käsittäny että niillä joilla on vauva laskeutunu kunnolla uimiinsa sitä mittaa on hiukan hankala saadaa, jonka takia ei sitten saada täysin luotettavaa arvioita. Mutta peukkuja et kaikilla menis synnytykset hyvin!

Saaru *pökkyrässä*
 
Huh minkä kokosia vauvoja on tulossa, eihän noi enää ole edes vauvoja kun noin isoja ovat. Mullakin kyllä viime ultrassa povasi lääkäri semmoista 4 kiloista, mutta jos on yhtä pitkä kuin veljensä niin katsotaan miten käy.

Mä olen siis päättänyt että jos ennen ensi torstain neuvolaa ei mitään tapahdu niin haluan joko lääkärin katsovan onko paikat missä kunnossa tai sitten äitipolille ajan. Meinaan olla tiukkana, koska mulla ei viime kertaisen jäljiltä käynnistetä vaan leikataan puudutuksessa. Varsinkin jos nää supparit ei ole saaneet mitään aikaiseksi. Enkä kyllä anna käynnistää vaikka jotain olisi tapahtunutkin. Vaan menen suosiolla sektioon. Mulla ainakin viimeksi parani tosi hyvin toi haava enkä ollut edes pahemmin kipeä. Tietysti ihmisten kipukynnys on erilainen ja mulla on aika korkea.

Saaru; taas joku taitaa mennä meidän ohi :LOL: :LOL: Että yritäpäs nyt se Aatto saada ymmärtämään että sinne yksiöön ei ole vielä kukaan jäänyt. Mä olen tänään Irmelille kans yrittänyt sitä jankuttaa. No kävely on lyllertämistä ja kun meinaa hiukankin ottaa vauhtia niin jestas sitä supistelua. Katsoivat tänään rakettikaupassa, kun puhisin ja puhkuin kuin viimestä päivää :LOL: :LOL: Mutta muuten on tää supistelu sitten taas vaimentunut...tai siis siltä ainakin tuntuu.

Nyt kuulkaa yläkerta hiljeni, mä menen ottamaan ruisleipää ja maitoa. Ootteko sitä mieltä et vatsantoiminta on jotenkin erilaista ennen synnytystä?? Mulla on ihan kamalat kaasuvaivat ja vatsa toimii liiankin hyvin. Hah nyt siis alkaa ehkä olla toivoa, Ja PAH!

Nuuskis ja epätoivo-Irmeli
 
Itse en tässä kauheesti osaa pelätä isoa vauvaa,4kg ei musta vielä ole iso mut olishan se kiva pukata maailmaan sellainen korkeintaan 3.5kg niin tietäis ainakin että hyvin mahtuu.niin ja jos tällä kertaa pää olis ihanteellisessa asennossa niin saisin sen ulos ilman imukuppia.

Nuuskis:kyllä on tuo masu kun kaasupallo.aina kun vaavi myllertää niin alkaa olla asiaa toiletin puolelle. :LOL:
 

Yhteistyössä