Tammikuu2008*LOKAKUU*

nuuskis: otahan rauhallisesti

Meillä viikonloppu menee rauhallisissa tunnelmissa, jos vaikka makkari saatais muutettua valmiiksi ja sit pitkästä aikaa vaan toisistamme nauttimista :heart:

Mulla oli kans joku viikko sitten tosi hiljanen päivä masussa, ja meinasin jo huolestuakin, mutta sitten illalla kun aikani masua tökin niin sieltä tuli vasta isku :LOL: ja sitten taisikin joku nyrkkeily matsi siellä alkaa.
Tänään huomasin et kelan sivuilla oli päätös ja täytyy sanoa et oon tosi tosi tyytyväinen, vihdoin jotain hyötyä siitä työmäärästä mitä pari vuotta sitten tein.
Kovasti oon yrittäny pähkäillä et mitä kaikkea sitä nyt oikein pitää hommata, siis muutakin kun vaatteet ja noi iso jutut. Kun tuntuu et on niin paljon kaikkea pientä..rasvoja, tutteja, kannattaako rintapumppu ostaa valmiiksi jne..

Pippurille vielä kiitos kahviseurasta, ja mikäli täällä on muita pk- seutulaisia niin eikös mennä ensikerralla isommalla porukalla?

Ihanaa viikonloppua kaikille :heart:

Jenni & Hajis 25+3
 
Cattie oli kyselly valmennuksista ja meillä ois neuvolan kautta luultavasti marraskuun puolella valmennukset, mutta me mennään Kättärin Haikaranpesään, niin siellä omat valmennukset marraskuun kahdella viimeisellä viikolla. Onko täällä monella perhevalmennusta? Ainakaan meillä neuvolassa ei ole siitä mitään puhetta ollut ja luulisi että jotain siitä olisi jo sanottu kun näillä viikoilla mennään. Eiköhän sen jo kohta pitäisi alkaa jos siis sitä järjestetään ollenkaan. Luulen että vantaalla ei sitä ole :|

Kuumemittareista, niin minun mielestä ihan tavallinen mittari on paras pienelle vauvalle. Täytyykin uusi sellainen nopeasti mittaava ostaa.

Saa nähdä mitä sitä viikonlopuksi keksitään. Huomenna taidan lähteä vähän shoppailemaan, jos jotain kivaa tarttuisi mukaan ja jos sunnuntaina on hyvä ilma voisi pyytää miehen veljen perhettä mukaan ja lähteä katsomaan mitä maalaismarkkinoilla on.

Niin ja JenniS, kiitos kahviseurasta, otetaan taas uusiksi joku päivä. Ja tosiaan jos täällä on muita pk-seutulaisia niin mukaan vaan ensikerralla :)

Mukavaa viikonloppua kaikille :wave:

Pippuri ja Onnimanni 26+2
 
Heips,

Viikonloppusuunnitelmista: Muuttohommia. Tai lähinnä siivousta vielä. 2 päivää oon jo siivoillut ja oon ollut iltaisin kyllä tosi kipeä. Huomaa, etten ole tottunut seisomaan koko päivää... Luulin, että näiden lasten kanssa touhuaminen olisi jo jonkinlaista verryttelyä, mutta mitä vielä :LOL: Mun sisko tulee huomenna avuksi, joten joskohan saataisiin siivous päätökseen ja sitten vaan siirtelemään tavaroita. Torstaina miehen työkaverit tulevat siirtämään huonekalut ja sitten pitäisikin jo asua uudessa kodissa :)

Pinnasängyn suojasta: Mulla on siskon tekemä (siltä pinniskin lainassa). Siinä on n. 2cm vaahtokumi (siis sellainen ohut patjatyyppinen, mistä on leikattu sopivan kokoinen palanen), mikä on päälystetty kivalla kankaalla. Jos aikaa (ja intoa...) riittää niin ajattelin ostaa siihen uuden kankaan. Todennäköisesti käytetään kuitenkin noita vanhoja :) Mä oon tykännyt tosta vaahtokumista, kun se on isommalla lapsella napakka siinä sängyssä ja pehmeämpikin, kun iskee päätänsä pinniksen reunoihin.

Mukavaa viikonloppua kaikille!

Jimena 26+6
 
Tosiaan tänään kävin neuvolan tätiä morjestamassa. Kaikki oli ok, jopa verenpainekin oli noussut melkein normaaliksi. Sanoinkin että tosi hyvä olo ollut. Ainut harmi on kun vauva majailee tosi alhaalla luita vasten. Että alapäähän vihlaisee aina siloin tällöin, mutta eipä tuo menoa haittaa.

Hiljaisista hetkistä mahassa ollut puhetta. Tää meidän vauveli on aikas hiljanen tapaus välttämättä en tunne liikkeitä päivän aikana ollenkaan. Yöllä kun herään noita vanhempia muksuja paijailemaan niin silloin vauvelikin intoutuu potkimaan samoin näin iltaisin yleensä muljailee. Neuvolassa intoutui kuitenkin potkimaan niin ettei sydänääniä meinannut kuulla sen töminän alta.

Mulla on nyt edessä tää kelan paperien täyttely. Häen ä-rahaa viimeisen puolen vuoden työtulojen perusteella katotaan miten käy. Äitiysavustuksen otan rahana ja ajattelin siitä investoida turvakaukalon vauvalle.

Nyt meikäläinen lähtee nukkumaan että jaksaa huomenna töissä
Maximilan ja vauva 23+5
 
Sain tänään vastauksen pissakokeesta ja puhdas se oli. :whistle: Mulla on ollut korvakuumemittari kovassa käytössä silloin kun nää isot ipanat, 16,18 oli pieniä ja kyllä mä tykkäsin kovasti siitä. Mittasin tyttöjen normaalilämmöt sillon kun ne oli terveitä ja merkkasin ylös ja niihin oli sit helppo ja nopea verrata kun kipeitä olivat. Tais olla toisella 37,5 ja toisella 37,6. Nyt mua kiinnostais se infrapunamittari joka mittaa otsasta yhdessä sekunnissa. Kyllä se perinteinen varmasti tarkka on mutta jotenkin en mielelläni sellaisella tykkää pieneltä vauvalta mitata. Yksi kätilökin aikoinaan oli sitä mieltä että pinelle vauvalle pitäisi tehdä mahdollisimman vähän "ylimääräisiä" toimenpiteitä. Mulle tuli kanssa tänään äitiyspakkaus ja tykkäsin kans kovasti vaatteista mitä siellä oli ja se talvihaalari oli tosi säpö. Tokihan nuota pieniä vaatteita olis löytynyt omasta takaakin mutta jotenkin vaan tuntuu aina yhtä kivalta saada se laatikko =) tämä siis jo viides laatikko mulle.
Tuleva synnytys on alkanut jännittää, jopa pelottaakin ja tässä olen miettinyt pitäisikö pelkopolille lähteä puhumaan tuntemuksista. Viimeisin synnytys oli vaikein ja kaiketi siitä on jotain pelkotiloja jäänyt kun synnytys on niin useasti mielessä. Täytyy ottaa reilun viikon kuluttua neuvolassa puheeksi, toivottavasti ei ole vielä liian myöhäistä saada apua siihen. Hyviä viikonloppuja kaikille mammoille tasapuolisesti toivottelee mamelimuu ja toukka 24+6







 
Tervehdys kaikille pitkästä aikaa!
vähän on lopahtanut tämä kirjoittelu ja lukupuolellakin on tainnut osa tarinoista mennä ohi...Kiva,että uusi pino on saatu pystyyn ja uusiakin tulijoita riittää!

Jotenkin on itsellä ollut väsähtänyt olo.Ajattelinkin ensin sen johtuvan matalasta hempasta,mutta neuvolassa mitattiin ja oli päälle 130.Eli ei sitten sieltäkään löytynyt syntipukkia.
Tosin kyllä tämä arjen pyörityskin vie voimia(neljä lasta),vaikka en töissä olekaan.Kuitenkin päävastuu näistä hommista jää mulle,kun mies on paljon töissä,enimmäkseen illat ja viikonloput.Eipä siinä aamustakaan saa itselleen pitkiä unia tai muuta.

Supisteluista kun oli puhetta,niin itsellänikin on alakanut supistella jo ihan kauppakassien nostelun jälkeen.Virallisesti mun pitäis mennä töihinkin nyt lokakuun loppupuolella,kun nuorimmainen täyttää 3v ja hoitovapaa loppuu.Mutta homma vanhainkodissa ei taida olla kovin turvallista runsaine nosteluineen tässä tilanteessa.Ei minulle,vauvalle tai vanhuksellekaan!
Nyt ois tarkoitus lähteä kirppiksiä koluamaan,jos vaikka jotain kivaa löytyis tulokkaalle tai muille lapsille.

Hyviä viikonloppuja kaikille!

nintendo 23+1
 
juu anteeksi vaan omasta puolestakin kun ei ole kaikkien kirjoituksia tullut kommentoitua.tuntuu että sitä kirjoittaa vaan omasta navasta...

viikonloppua täällä vietetään ihan normaaliin tapaan ja ihanaa kun saan vielä pitää loman perään eli menen vasta 1.5 viikon päästä töihin.lepo tulee todella tarpeeseen, olen ollut niin äkäinen ja kärttyinen kun on påitänyt jaksaa pyörittää tätä rumbaa.mies auttelee kiitettävästi mutta silti olen tuntenut olevani ylirasittunut.tiistaina sitten lääkärissä saa jutella ja pytää hänenkin mielipidettään tilanteesta.itse olen sitä mieltä että jonkinlaista sairaslomapätkää pitää kyllä ennen äitiyslomaa saada...

vatsavauveli liikkuu aika ahkerasti mutta ei häiritse mua yöllä.jos esikoinen nukkuu hyvin niin mä en kyllä yöllä heräile myöskään.nukun kun tukki.
kovasti sitä vaan odottelee jo kääröä syliin vaikka se tuntuukin välillä epätodelliselta.synnytys sinällään ei kauheesti mietitytä mutta sitä vaan toivoo että kaikki menis tällä kertaa edes vähän niinkuin on kuvitellut...
saa nähdä miten fiilarit kehittyy kun synnytys lähenee.

miten teillä muilla?MIETITTEKÖ JO SYNNYTYSTÄ????
 
Heippa myös täältäpäin...

Nyt on mullakin ollut hiukan väliä, kun olen viimeksi kirjoitellut. En oo oikeen ehtinyt olla koneen äärellä. Mä en noista supistuksista tiedä yhtään mitään, kun aiempaa kokemusta ei ole, mutta välillä vatsassa kyllä tuntuu (ja "sattuu") todella ihmeelliseltä. Tänäänkin töissä menin erästä mammaa hiukan auttamaan nousemisessa, kyllä vatsa tuntui sen jälkeen oudolta. Mun tarttiskin nyt vaan petrata enemmän ja lopettaa turhat nostelut töissä... oon vaan niin penteleen itsepäinen
:kieh: enkä oikeen kehtaa muilta apua pyytää, vaikka kaikki töissä mun tilanteen tietää ja ovat valmiita auttamaan. Nyt mulla on ollut aika paljon neljän päivän työputkia, joiden jälkeen yksi vapaa. Tuntuu, että on jotenkin ihan loppu työpäivien jälkeen, vaikkei mitään kummallista ole joutunut tekemäänkään. Kauhulla aina odottelen seuraavia työpäiviä, että miten jaksan (ja viikkoja on 24 eli vielä pitäis jaksaa ja KAUAN!)
Talviloma mulla on marraskuun lopulla ja sitten jo alkaakin äippäloma.

Perjantaina kävin muuten siellä työterveyshuollon fysioterapeutilla suositteli issiaskipuun kävelyä, uintia, vesikävelyä (jos siis kipu antaa myöden) ja sain muutamia hyvän oloisia "jumppaohjeita" jotka sopii vauva vatsaisille...niitä tarttis nyt sitten alkaa tekemään, kun vaan saan itseä niskasta kiinni.

Synnytystä en ole kauheesti miettinyt, koska olen ajatellut että sitten mua vasta alkaakin pelottaa ja jännittää. Mulle on parempi etten niin kauheesti ajattele sitä etukäteen. Toki kaikkea muuta oen miettinyt kun sairaalassa oloa ja miten siellä pärjään...

Niin mitä mieltä oikeesti ootte tosta rintapumpusta? Kannattaako ostaa, entä onko jotakin eroja?

Nyt saunomaan :)

24+2
 
mä en itse aio rintapumppua ostaa.edellisellä kerralla mulla oli lainassa ja ei mulla herunut siihen pumppuun mitään.parhaiten sain maitoa talteen lypsämällä ennen imetystä ja imetyksen aikana mulla oli maidonkerääjä johon hyvin herui kun imetin toisesta rinnasta.

 
....luuttuan lattioita ja luudalla lakasen, vai miten se nyt menikään. Olinpa tänään töissä ja jalkojen päällä koko 7 tuntia, no sittenhän se kostautui sillä, että kotona piti nostaa jalat ylös ja nukkua ne parin tunnin unet. Onneksi poika on mummolassa yökylässä niin sei ihan hyvällä omalla tunnolla olla vaan. Eli johtopäätös on se, ettei se kroppa enää kestä, ja arvatkaa kun toi mahakin on viikossa pamahtanut sellaiseksi palloksi ettei tosi.

Ja myönnän ettei ne limsakorit joita töissä nostelin niin olleet tyhjiä :ashamed: :ashamed:

Perjantaina oli lääkäri ja kaikki oli kunnossa, sanoi vain että jos tuo supistelu jatkuu niin lomalle vaan makamaan. Ja mitä minä ikiliikkuja teen jos sänkyyn joudun, teen teidät hulluksi kirjoittelemalla tänne :LOL: :LOL: Ja nyt on kuulkaa mun tyttö tunne vahvistunut entisestään ja sykekin oli vain 135 neuvolassa. Mutta katsotaan onko tunne yhtä hyvä kuin ekasta, joka on siis poika. Maanantaina olisi se kirottu sokerinrasitus, täytyy muistaa tehdä eväät sinne mukaan, että saa heti kun mahdollista niin vedettyä ruisleipää naamariinsa. Mites muilla kohtalontovereilla on rasitukset menneet???????

Mä tein eilen sellaista aivan sairaan ihanaa VALKOSUKLAABROWNIETA....ja sen kanssa vähän kermavaahtoa. Voi pojat että ne kilot kyllä tulee ihan huomaamatta. Onneksi tähän mennessä on tullut vasta 2,3 kg eli voi vielä hetken nauttia herkuista.

Mites meinaatte joulua viettää?? Me taidetaan olla ihan kotona, kun luultavasti tämä hätähousu syntyy joulun ja uudenvuoden välillä. Tuntuu olevan hätäisempi kin veljensä joka meni reippaasti yli lasketun ajan, silloin mä kolasin lumia hiki hatussa samana päivänä kun oli laskettu aika. Ei siis kolaamiset tehonneet :kieh: :kieh: Ja olen jo vähän lahjojakin miettinyt, ettei jäisi taas kerran viime tippaan, mutta onneksi se helpottaa kun on äippälomalla joulukuussa niin voi rauhassa käydä kattelemassa.

Olettekos miettineet isäinpäivälahjaa?? Mä ajattelin ostaa meidän iskälle konserttilipun sen lemppari esiintyjän konserttiin, tulee kyllä Suomeen vasta ensi vuoden puolelle, mutta samapa tuo.

Mutta nyt mä olen ihan tarpeeksi laittanut tekstiä tälle kerralle, joten se on moro kaikille

Nuuskis ja potkujoonas (28+3)
 
Lauantai ehtoota.
Täällä on taas ihan "intona" siivottu, silä huomena taasen asuntonäyttö.
Jospa tällä kertaa tärppäis...
Ukonkin sain kotio eilen. Ihanaa! Kova ikävä jo olikin. Huomena lähdetäänkin sen mukana Tampereen suuntaan ja ollaankin koko viikko poissa kotoa, välillä mummun ja taatan, välillä mummun ja ukin ilona. Taatalla ei ole nettiyhteyttä, että melkein koko viikko joudutaan olemaan nettipimennossa. Saa nähdä paljonko on teidän kuulumisia luettavana, kun kotiin palaillaan...
Afu -82: sulla taitaa noi yksinäiset viikot olla vähissä, kun olet jo vuokra-asuntoa päässyt siivoilemaan. Koskas muutatte? Me ollaan nyt siellä Tampereen seudulla asuntoja siis kierrelty ja luultavasti se uusi koti aikanaan löytyy jostain siitä naapurikunnista. Tällä hetkellä vahvimpina vaihtoehtoina on Pirkkala, Nokia ja Ylöjärvi. Mutta mitään siirtoa ei uuden hankinnalle uskalleta tehdä, ennen kuin tästä omasta tulee edes joku tarjous. Joten saa nähdä kauanko tämä meidän asumusero kestää :(
Sokerirasitustestiin täytyis aikaa varailla ton mummulaviikon jälekiselle viikolle. Plääh! Ekassa raskaudessa en tuohon ihanuuteen joutunut, mutta olen kuullut, ettei se ihan kauhean mukava kokoemus ole. No kaippa tuosta selviää. Neuvolasta en sitten saanut minkäänlaisia ohjeita tuonne testiin menosta. Neuvolatäti käski vaan ite varata ajan ja sano, että mulle on sinne lähete. Kävinpä äsken Hus:n sivuilla etsimässä puhelinnumeroo ja samalla lueskelin noita paasto-ohjeita. Mun mielestä olis voinut neuvolatäti hiukan paremmin asiasta evästää.
Rintapumpusta: Senkin tarve lienee yksilöllistä. Eräs ystäväni minua kehotti hankkimaan moisen vehkeen jo ennakkoon. Hänellä kun oli rinnat tursunneet maitoa, kun oli sairaalasta kotiin päästy ja ilman pumppua ei olisi selvinnyt. Minulla ei koskaan maidon "ylituotantoa" ilmennyt ja hyvin olisin ilman pumppuakin selvinnyt. Jonkinlainen käsikäyttönen halppishäkkyrä mulla oli (olikohan Emma), enkä tykännyt siitä yhtään! Parmmin sain maitoa irti käsin lypsämällä. Ja kaikkein paras "rintapumppuhan" on se ikioma käärö. :)
Isänpäivälahjasta: Tekis mieli tehdä jotain tuon esikoisen kanssa ite. Tällä hetkellä olen mietiskellyt, että leivottais ehkä pullaa, siitä kun tuo isukki kovasti pitää ja yleensä en kauheesti kuitenkaan leivo. Sitten ehkä ostan vielä sen suosikkikirjailijan opuksen (=klassisen tylsää).
Joulun vietossa meillä on perinteenä viettää aatto miehen vanhemmilla ja joulupäivänä mennään minun vanhempieni luokse. Miehen pojat ovat koko ikänsä viettäneet joulua mummun ja ukin luona, joten siksi ollaan haluttu pitää tämä järjestely. Eiköhän näin siis tänäkin jouluna.
Huh! Onpahan hassua ajatella nyt jo joulua. Vaikka eihän siihen oikeastaan ole enää paljoakaan aikaa. Ja toisaalta mulla on joulu kyllä mielessä koko vuoden - ostelen lahjoja (monesti erilaisista alennusmyynneistä) pitkin vuotta. Siten ei tule lahjojen kanssa joulupaniikkia ja kustannuksetkin jakaantuu mukavasti eri kuukausille. Ja lahjoistakin tulee usein henkilökohtasempia, kun niitä ostaessa ajattelee todella saajaa, eikä tule ostettua niitä "tuikkulyhty, kun en nyt muutakaan keksi" -tyyppisiä lahjoja.
Kuinkahan moni meistä viettää joulua jo käärö kainalossa? Hmm! Ite luulisin, että ensivuoden puolelle synnytys menee. La on kuitenkin vasta tammikuun lopulla ja esikoinen ainakin meni melkein kaks viikkoa yli. Vaikka onhan tää raskaus tietenkin ihan oma lukunsa eikä pitäis olettaa että asiat menee samoin kuin viimeksi.
Synnytystä en ole kovastikaan miettinyt. Kaippa tuo jotenkin tuolta jossain vaiheessa ulos tulee :) Esikoisen kohdallakaan en miettinyt liikoja. Hankin kyllä tietoa erilaisista vaihtoehdoista (esim. kivunlievitys, ponnistusasennot ym.), mutta mitään valmista suunnitelmaa en synnytykselle laatinut. Päätin ottaa kivunlievitystä, jos siltä tuntui (aluksi ei tuntunut, mutta loppua kohden rupes kyllä tuntumaan :) ) ja luotin täysin kätilöiden ammattitaitoon ja neuvoihin. Itelleni jäi kyllä hirmu hyvät fiilikset synnytyksestä.
Pippuri: käsittääkseni noi neuvolan järjstämät valmennukset on niitä perhevalmennuksia. Me käytiin juurikin Vantaalla esikoisen aikana noi neuvolan valmennukset, joista ekassa käsiteltiin synnytystä ja tokassa elämää vauvan kanssa. Me päästiin myös kättärille tutustuessa semmoseen ryhmään, missä oli sellanen pienimuotoinen valmennus samassa. Sen anti oli omasta mielestä tota neuvolan valmennusta parempi. Jo se, että synnytyksestä puhuttiin siellä aidossa ympäristössä (oltiin yhdessä synnytyssalissa) teki asiaa jotenkin konkreettisemmaksi. Uskon siis, että saatte sieltä Haikaranpesän valmennuksesta yhtä hyvät eväät (ellette paremmatkin) kuin neuvolan valmennuksesta.
Jopas tuli taas tekstiä. Kun harvoin kirjottaa, niin täytyy jaaritella sitten olantakaa. =)

Voikaatte hyvin. Tämä täällä vaikenis ja olis hiljaa nyt seuraavan viikon :)

T: S + kakkosnelonen 24+0

 
Pitäisi mennä nukkumaan, kun jalat on taas ihan väsyt siivoamisesta.

Me ollaan joulu kotona. Ollaan yleensä oltu vuoro vuosin mummolassa, mutta viime jouluna päätettiin ekan kerran viettää joulua kotona omalla porukalla. Mä olin sitä halunnut jo aiemmin ja kivasti meni viime joulu. Toivottavasti siis pysytään edelleen tällä kannalla :) Cittarissa näköjään laittoivat jo jouluvaloja hyllyyn eli kyllä se joulu sieltä lähestyy :xmas: Jännää tosiaan nähdä, onko meistä jollain vauva jo jouluna sylissä. Mä veikkaan, että meillä mennään taasen 2-5 päivää yli la:n.

Rintapumpun saan siskolta lainaan. Kakkoselta en muistaakseni sitä tainnut käyttää kertaakaan (paitsi yritin käynnistellä synnytystä pumppaamalla sillä etukäteen :ashamed: ) Esikoiselta tarvitsin siinä vaiheessa kun imetys loppui niin oli pakko nousta yöllä pumppaamaan rinnat tyhjiksi kun sattui niin kamalasti.

Synnytys on käynyt täällä jo useasti mielessä. Lähinnä pohdin sitä, että otanko epiduraalin vai en, jos on valinnan varaa. Ja toivon sitä, että kun mulla on takana kaksi onnistunutta alatiesynnytystä niin tämäkin sujuisi yhtä hyvin. Olen hyvin leikkauspelkoinen ja pelkään sectiota tosissaan...

Täällä Espoossa oli 4 perhevalmennusta neuvolan kautta (2003), joista 3 oli kummallekin vanhemmalle ja 1 pelkästään tulevalle äidille. Sitten oli Jorviin tutustuminen. Sinne mä en halunnut, kun se tuntui jotenkin pelottavalta nähdä, missä kaikki tapahtuu. Halusin nähdä paikan vasta kun sinne mennään.

Täällä on vauva hikannut nyt illalla valtavasti :) Hikkaako muiden vauvat?

Nyt nukkumaan.

Jimena 27+0
 
Sunnuntai aamua kaikille,

Täällä huutaa formulat taustalla, meillä ukko on innokas formula fani ja käy ainakin kerran kaudessa paikan päällä kuuntelemassa sitä mölinää. Mulle formuloiden äänet on hyvää unimusiikkia, ei kauaa tarvitse kuunnella kun tulee uni.

Jokos täällä joulua mietitään? Mullakin on käynyt joulu mielessä jo moneen kertaan. Tänä jouluna toivon, että voitaisiin olla ihan kotona, ettei tarvitsisi lähteä minnekkään. Yleensä ollaan vietetty joulu miehen vanhempien luona, mutta veikkaan että joulukuussa on jo sen verran tukala olo, ettei oikein jaksaisi? Toivottavasti siitä vaan ei tule appivanhemmille paha mieli, jos jätän kemut väliin. Mielelläni katselisin kaikessa rauhassa pari hyvää elokuvaa ja rentoutuisin.

Meillä on masupotkija ollut pari viime päivää tosi rauhallinen ja olen yrittänyt tehdä sitä liikelaskentaa ankarasti. Ongelmana on vain se, että jos menen pötköttämään tunniksi, niin en tosiaankaan pysy hereillä tuntia, hyvä että 15 minuuttia. Jos rauhallisuus jatkuu, niin täytyy huomenna soittaa neuvolaan josko voitaisiin kuunnella niitä sydänääniä varmuuden vuoksi.

Muuten täällä maailma makaa mallillaan. Pinnasänky haettiin perjantaina, mutta vielä ei ole tarkoitus sitä kasata... Ehkä joskus marraskuussa?

Voikaa hyvin, tää lähtee valmistautumaan työpäivään

t. pötkylä ja pikkuElvis 25+3
 
Ompa kivaa että nyt on tullut tekstiä:)
Joulua meillä vietetään kotona, anoppilassa ja mun vanhemmilla. Jouluaattona mennää anoppilaan aamupuurolle ja jouluateria syödään siten mun vanhemmilla, jonne tulee mun kaikki sisaruksetkin perheineen. Siellä myös vierailee joulupukki. Illaksi/yöksi tullaan sitten kotia. Anoppi on kyllä sinnekin kosiskellut yöksi, mutta saa nähä missä voimissa sitä silloin ollaan. Ja toisaalta on ihana tulla sitten kotiin rauhoittuun kun koko päivä ollaan oltu liikkeillä.
Isänpäivälahjaa en ole vielä edes kerinny ajatteleen..Saas nähä mitä keksii. Kiva kyllä kuulla mitä muut keksivät/laittavat. Jos sais itekki uusia ideoita.
Mä oon ajatellut sijoittaa Aventin rintapumppuun, olen kuullu siitä vain hyvää. Ja jonnin verran mulla pumpulla on ollu aikasemmin käyttöä ja tosivaivalloinen oli se ainun pumppu. Raskas ja mulla huonosti "imi". Täällä Aventin pumpun saa Baby Stylesta 49e.
Meillä taitaa jäädä kaikki perhevalmennukset väliin, kaikki on arkisin illalla, jolloin minä olen töissä. Neukassa kattelin sitä listaa, ne ois mulla jo marraskuu alussa. Mutta onhan noissa jo käyty ja tuttua hommaahan tämä jo on :D Synnytystä olen kans miettiny, viimesin synnytys oli nopeempi ja helpompi, silloin käynnistettiin synnytys ja ilokaasulla ja spinaalilla mentii. Sitä olen kovasti pohtinu että lähteeköhän synnytys tällä kertaa iteksee käyntii vai käynnistelläänkö taas. Kuopus syntyi sitten 3vk yliaikasena. Toivotaan että jos ylimenee, niin ei kuitenkaa noin pitkästi. Itellä vahva tunne kuitenki että tammikuussa vasta synnytellään.

Eilen käytii poikien kaa mökkitalkoissa ja eihän siellä osannu olla tekemättä mitään.. Haravoitua tuli jonniverran, mutta koitin kevyesti rapsutella. Kunnolla koitin laittaa vaatetta päälle, mutta pikkasen tais kuiten kylmä päästä ku illalla oli taas jalat jumissa. Ja tänää häntäluuhun pistää ja vihloo :ashamed:
Tänään mennään sitten iskäpapan syndekaffeille. :heart:

Saaru ja Aattomiäs 28+2
 
Aamupäivää mamit.
Synnytyksestä te aikaisemmin synnyttäneet, joilla on väliliha leikattu/revennyt. Onko teillä parantunut se hyvin synnytyksen jälkeen? Luin täältä jostain, että joillakin on ollut repeytymisen seurauksena vessassa käyntiongelmia. Onko se ihan yleistä vai ihan yksittäistä? Ei mua muuten synnytys mietitytä, mutta toi välilihan repeytyminen on ruvennut ahdistamaan hirveesti. Sitten mietin pakkomielteisesti, että vauva kuristuu napanuoraan ja etten osaa ponnistaa oikein, synnytys ei etene mihinkään. :eek:
Me vietetään joulu mun äiteen tykönä. Ellen tietty ole silloin laitoksella, toivottavasti kuitenkin menee ainakin joulun yli. Tosin miehen suku kokoontuu joka aatto isovanhempien luo riisipuurolle, mutta mä en todellakaan ole menossa. Jään sen suvun hommeleista erittäin mielelläni kokonaan pois. (Appikokelaat eivät edelleenkään ole kiinnostuneita vaavista ja ukon isä on vieläkin vihainen asiasta. ) Haistakoot jotain ikävän hajuista!
Käytiin eilen ostamassa vaunut. Siis sellaiset 50-60- luvun brittiläiset Silver crossit. Olin alunperinkin halunnut sellaiset, mutta kun niitä ei mistään löytnyt niin ostettiin sitten retrovaunut. Noita vanhoja Silver crosseja ei oikein tahdo täältä Suomesta saada mistään. Saksasta ja briteissä olisi ollut kyllä valikoimaa joka lähtöön, mutta kun ne eivät niitä halua lähettää muuta kuin oman maansa sisällä. Multa tuli perjantaina ihan vieras mies kysymään, että tarvinko vaunuja. Voi jukupliuta, sillä oli just sellaset mitä mä hain! Ne on tummansiniset ja isot. Nämä nykyajan vaunut on pieniä ja ahtaita. Siis ihan totta, ketä niihin pitäisi mahtua! Silver crosseissa on isot renkaat, voi sotkea eteenpäin vaikka 30- senttisessä hangessa. Koppaosa on peltinen. Ei siis todellakaan mitään kertakäyttökamaa. Sain ne vielä tosi halvalla, vain 250?. Niiden arvo on kyllä paljon enemmän. Ne jää mun sukuun perintökalleudeksi B)

Niin, ja älkää nyt repikö itteenne niiden tavaroiden yms kanssa. Hyvällä omalla tunnolla vaan käskytätte muita. Moon sen verran häveliäs luonne, että ihan törkeesti juoksutan muita. Kaverini sanoikin joskus mulle, ettei kellään ole tollasta pokkaa, kuin mulla. Pitää paikkansa..

Nappis ja Abbath 27+2
 
Napsukka: Mulla kummassakin edellisessä synnytyksessä on leikattu välilihaa ja jälkimmäisessä tuli vielä lisäksi pieni repeämä (tyttö tuli avosuutarjonnassa). Mitään ongelmaa mulla ei ole ollut vessassa käynnin suhteen. Jo sairaalassa pyysin vatsaa löysyttävää (+mulla oli luumuja mukana) eli ei tarvinnut ponnistella isolla hädällä vaan hyvin tuli ;) Jatkoin kotonakin luumujen syöntiä ja tarvittaessa otin levolacia niin tarpeeksi löysänä pysyi. Pissalla käydessä suihkutin käsisuihkulla samaan aikaan ja se sujui sillä hyvin. Älä siis suotta pelkää, kyllä välilihan leikkauksen jälkeenkin asiat sujuu :) Siitä ei sitten kyllä ole kokemusta, jos repeää todella pahasti. Toivotaan ettei kenellekään käy niin!

Jos sulla on digikamera niin laitahan kuva niistä vaunuista! Olisi kiva nähdä miltä näyttää :)

Jimena 27+1
 
Alkuperäinen kirjoittaja Napsukka:
Aamupäivää mamit.
Synnytyksestä te aikaisemmin synnyttäneet, joilla on väliliha leikattu/revennyt. Onko teillä parantunut se hyvin synnytyksen jälkeen? Luin täältä jostain, että joillakin on ollut repeytymisen seurauksena vessassa käyntiongelmia. Onko se ihan yleistä vai ihan yksittäistä? Ei mua muuten synnytys mietitytä, mutta toi välilihan repeytyminen on ruvennut ahdistamaan hirveesti. Sitten mietin pakkomielteisesti, että vauva kuristuu napanuoraan ja etten osaa ponnistaa oikein, synnytys ei etene mihinkään. :eek:

Mulla ensimmäisessä synnytyksessä pojalla oli tarjontavirhe, pää ei ihan oikeassa asenno ollut tulossa joten pikkasen kesti se ponnistusvaihe. Imukupilla sitten saatiin pää oikaistua oikeaan asentoo ja poika liuku ulos. Varalta kuitenki leikkasivat (ja omasta mielestä paljon) välilihaa, mutta hyvin se parani, ei sinänsä mitään ongelmia. Toisessa sitten vaikka olikin isompi, niin välilihaa ei tarvinnut leikata, pikkusia repeämiä tuli, mutta niin pieniä että ne parani tosi nopeasti. Pienet repeämät paranee leikkausta nopeammin. Ja turhaa ei kannata huoletia synnytyksen kulusta. Hyvät kätilöt osaa ohjata hyvin:) Ja nehän tarkistaa ku pää on tullut ulos ettei napanuora ole kaulan ympäri. Hyvin se menee!

Saaru ja Aatto
 
no minulla taas tuo välilihan leikkaus toi mukanaan aika pitkät tuskat vessa ja yhdyntähommien kanssa.mulla nimittäin epparihaava repesi viikko synnytyksestä ja eipä siinä sitten muuta kun odoteltiin paranemista kuukauden päivät.yhdynnässä se sitten tuntui liki 6kk.mutta kaikesta selviää..ipä niitä etukäteen kannata miettiä.

me ei olla joulua mietitty mutta itse kannatan hyvin rauhallista joulua lähinnä täällä kotona.voinnin mukaan sitten mennään, kun ei yhtään tiedä mikä se olo on.varmaankin hyvin muhkea!

ihanaa kun saa nyt ensi viikon lepeäillä ja katsella tuota vointia.pitää sitten miettiä kauanko tuolla työssä vielä jaksaa.toisaalta en haluis kokonaan kotiinkaan jäädä koska vielä pitkä aika synnytykseen...aika tulee pitkäksi.

HeMa05 ja vauva 26+5
 
minkä takia nää sunnuntait tuntuu ni pirun tylsille japitkä veteisille... :ashamed: ei o mitää tekemistä ja ulkonakin vaan sataa vettä ja on harmaata.. pläääh... :(

synnytyksestä: itseeni pelottaa ihan hirveesti synnytys, tai ei itse synnytys vaan siihen liittyvät tietyt jutut.. kuten juri tuo välilihan leikkaaminen/repeäminen pahasti... :| ja kaikki eniten mä kammoksun sitä tipan laittoa, ku täällä ainakin laittavat sen kaikille.. mä en voi sietää sitä,se on joka kerta sattunu minuu ni pirusti.. :'(

keskenmenojen kaavinnoissa ovat nukuttaneet mut kaasumaskilla ja sit vasta tökänneet muhun sen tipan.. kohtutulehduksen kun sain sillo -06 kesällä kaavinan jälkee ni sillo joutuivat laittaa tipan hereillä ollessa ja tuskaa oli.. samoin ku samasta raskaudesta olin tiputuksessa ku ei pysyny eväät sisällä.. itkua oon aina väntäny ku se laitetaa.. :ashamed:

mut mulla on nyt tulevana tiistaina se aika sinne synnytyspelko keskusteluun ni katsotaa josko siitä jotain apua saisi.. sektiota pelkään vielä enempi, et sekään ei vaihtoehtona ole kyseessä.. :ashamed:

taidan tsätä lähtee jotain tekee.. jos vaikka hiukset sais värjättyä ku viikon oon yrittäny sitä saada aikaiseksi.. :D

peikko ja poitsu 26+2
 
ompas täällä ollut synnytyksestä puhetta.. ite en sitä oo niinkään miettinyt.. tota talvea lähinnä ottanut vaan :)
mutta ihan hyvät fiilikset kuitenkin jäänyt esikon synnytyksestä. pikkunen kaveri kun oli niin sutjakkaasti tuli ulos käynnistetyllä synnytyksellä :)
että en oo vielä murehtinu.. mutta sit murehdin jos tästä tyttösestä on isompi tulossa (yli 3kg),normaali kokonen siis... sit alkaa pelottaa kun eikko oli niin minimini...

mut eipä tässä muuta....

NAsu 25+2
 
Synnytyksestä vielä... Esikoinen syntyi napanuora kaksi kertaa kaulan ympärillä. Mä tosin sain tietää siitä vasta synnytyksen jälkeen. Kaikki kuitenkin sujui hyvin ja nopeastihan ne kätilöt sen saa pois.

Ennen esikoisen syntymää mä pelkäsin eniten juuri välilihan leikkuuta ja tipan laittoa, mutta itse synnytyksissä mä en ole tuntenut kumpaakaan lainkaan! Luonnollista tietenkin pelätä juuri noita, kun ei synnytyskivusta ei vielä tiedä millaista se on. Esikoisen kohdalla mä muistan ajatelleeni, kun kätilö sanoi kätilöharjoittelijalle, että nyt saa leikata, vaan helpotusta, että nyt tää on pian ohi :) Mutta hyvät muistot mulla on kummastakin synnytyksestä. Enkä sitä kipua pelkää, se kuuluu asiaan. Ja se autuuden tunne mikä tulee kun vauva on masun päällä ja kaikki kipu poissa :) Myönnän kyllä, että itse tositoimiin kun taas pääsen niin ihmettelen, miten mä oon taas tähän jamaan joutunut :LOL:

Vähän sekavaa puhetta tuli...
 
Synnytyksestä: täytyy kyllä myöntää, etten ole vielä paljon sitä ehtinyt ajatella. Meillä kun noita muita projekteja on aika lailla.. Ei kyllä ainakaa vielä pelota. Kivusta ja kipulääkityksestä sen verran, että katsotaan sitten miten asiat etenevät. Tarvittaessa voin ottaa kaiken mahdollisen vastaan, mutta ihan kyllä tilanteen mukaan mennään. Ja jos tilanne vaatii sektiota, niin titenkin siihenkin suostun jos vauvan henki on vaarassa tmv. Itse olen ollut mukana opiskelijana suunnitellussa sektiossa instrumenttihoitajana leikkaussalissa, ja kyllä pitää sanoa että vedet siinä tuli silmiin kun se vauva nostettiin masusta ja huuto tuli sen suusta. Oli se vaan ihmeellistä :snotty:

Rintapumpusta: olen ajatellut että sellaisen voisi hankkia. Monet ovat kehuneet sitä ja sanoneet että on tullut trpeeseen. Eihän sitä voi etukäteen tietää mitä kaikkea varmuudella tarvitsee, mutta itse tykkään varautua asioihin jo etukäteen. Tänne on avattu Baby Stylen liike juuri, ja ajattelin käydä siellä huomenna kattomassa mitä kaikkea siellä on. Aventin rintapumppu ainakin heidän nettisivuilla on 49?, joten ehkä sen voisi ainakin ostaa. Myös Brion Primo-turvakaukalo todennäköisesti lähtee mukaan. Eli rahanmenoa jälleen tiedossa :$

Tehyn mahdollisesta lakosta: miten muut suhtaudutte siihen? Varsinkin muiden sairaanhoitajien mielipiteitä olisi kiva kuulla! Itse en ole kovin innoissaani mahdollista lakosta. Mutkistaa vaan asioita :( Työt vain lisääntyvät ja itse olen sellaisesessa paikassa töissä, että meidän yksikköä ei voida sulkea (akuuttia hoitoa). Ei jaksa sitä mahdollista työmäärää ja ilmäpiiriä jota lakon takia olisi tulossa :eek: . Lisäksi meiltä on tiedusteltu halukkuutta joukkoirtisanoutumiseen, mutta itse en ainakaan ole siihen lähdössä --> palaisi lomat ennen ä-lomaa, rahallista tappiota aivan järjettömästi kun olisi 2kk työttömänä ennen ä-lomaa, sekä äitiysraha noin 35% pienempi kuin mitä nyt näyttäsi tulevan. Ahdistaa vain tuollaiset asiat, koska tuntuu että melkein painostetaan juuri tuohon irtisanoutumiseen joidenkin henkilöiden osalta :|

Täällä pikkuinen on alkanut liikkumaan taas melkein entiseen malliin. Tilanne normalisoitui huomattavasti kun päästiin takaisin kotiin (oltiin melkein viikko poissa). On huomattavasti rauhallisempi oma olo kun tuntee ne muljahdukset ja potkut =)

Afu ja mini 24+6 (ei se kyllä enää niin "mini" ole, mutta mies edelleen puhuu ministä koko ajan, että kaippa se sellainen sitten saa olla ;) )
 

Yhteistyössä