Hakutulokset

  1. J

    9kk allergiat!!

    Älä nyt ihmeessä mihinkään unikouluun sitä laita, jos on kyseessä noin selvä allergiareaktio. Hankkiudu kunnon lääkärille, joka tietää jotain allergioista ja selostat tilanteen. Ja jätä kokeeksi viljat pois omasta ruokavaliostasikin. Univelka on kamalaa, joten yritä saada jostain siihenkin...
  2. J

    pyöräilykypärä

    Mulle sanoivat jossain pyöräliikkeessä ettei niitä tarvi uusia, elleivät ole kolahtaneet kunnolla tai sitten niin käytössä hapertuneet etteivät olisi enää turvallisia. Lapsilla meillä on uusittu kypäriä aina kun menee edellinen pieneksi eli eskarilaisella on nyt menossa kolmas kypärä...
  3. J

    Help! 3veen pissakammo ykskaks! Miksi??

    Mei on 2v5kk tyttö joka on ihan samanlainen, ei vaan ole vielä kuiva kun ei ajoittain halua tehdä mitään pönttöön/pottaan. En mä kanssa ymmärrä mikä siinä on että kun osaa ja halutessaan meneekin pöntölle aivan ajoissa, niin toisinaan ei sitten voisi vähempää kiinnostaa ja vastaus on sama "en...
  4. J

    Kaipaan kokemuksia, neuvoja, mielipiteitä... Lapset joilla 5v ikäeroa eivät tule kotona lainkaan toimeen.

    Veikkaan et vanhempi on sitä tyyppiä joka ei "luonnostaan" osaa olla pienempien kanssa. Silloin on ehkä helpointa, että vinkkaat itse mitä voisivat tehdä kaksistaan (tai yhdessä sinun kanssasi), ja sitten voi pitää ajat jolloin isompi tekee isojen juttuja eikä ns. tarvitse leikkiä pienemmän...
  5. J

    vinkkejä 4 v uhmaajan kanssa!!

    Kuulostaa niin tutulta, ja voipa melkein veikata että reipas pikkusisarus lyö vaan vettä myllyyn! Meillä kerätään lelut huonoina iltoina niin, että minä otan lelun lattialta ja ojennan lapselle "minnekäs tämä kuuluu", ja se on ihan riittänyt. Pukemisessa voisi kokeilla sitä, että äiti pukee...
  6. J

    Nelikymppisten synnytykset yleensä suunnitellulla sektiolla?

    Mun tuon ikäinen kaveri sai esikoisensa ihan alateitse, vaikka kävi synnytyspelon takia keskustelemassakin. Eli ei ollut puhettakaan suunnitellusta sektiosta iän takia.
  7. J

    Saako kaksosten odottaja kaksi äitiyspakkausta?

    Jos saat samalla kertaa useampia lapsia, äitiysavustustasi korotetaan niin, että saat toisesta lapsesta kaksi, kolmannesta kolme jne. äitiysavustusta. Saat siis kaksosista yhteensä kolme pakkausta tai 420 euroa (ensimmäisestä lapsesta 140 euroa ja toisesta 2 x 140 euroa). Kolmosille...
  8. J

    Jos ollut ongelmia synnytyksessä, miten mennyt seuraava synnytys?

    Ekasta olin 24h synnytyssalissa, synnytys kesti noin 12h, oksitosiinia tarvittiin aika hurjasti, ponnistin 1,5h, imukuppiakin käytettiin ja tikkejä tuli. Hb laski 74:ään. Tokasta olin 50min synnytyssalissa, synnytys kesti 4,5h, mitään kivunlievityksiä en tarvinnut, ponnistin kolme kertaa ja...
  9. J

    4 v. käy jatkuvasti pissalla!

    Meidän poika kyllä käy ensin pariin otteeseen pissalla ennen kuin se kakka lopulta tulee - hän osaa pidättää tuntikausia kakkaansa vaikka se sitten lopulta tulee yhdessä hujauksessa. Mutta ehkä aavistuksen enemmän epäilen tässä sitä ns. korvienvälin vikaa, mistä smau kirjoitti...
  10. J

    Maidon nousu ennen synnytystä

    Kaverilla tuli maitoa jo viikolla 10... Eikä sitten edes imettänyt lastaan!
  11. J

    1v.+2kk; nukahtamisen vaikeus ja kevyt uni

    Loppuviimeks tuohon ei auta muu kuin se, että totutat lapsen nukahtaan yksikseen ja omaan sänkyynsä. Meillä oli samantapainen esikoinen, joka heräs siihen että sänky "huokaisi" kun nousit siitä, tai siihen kun nilkka naksahti, tai paljas jalka nousi lattiasta sihahtaen... Se oli tosi ärsyttävää...
  12. J

    Te, kellä on ollu raskauden aikana matala hb

    Osa oireista voi johtua siitäkin, että vauva on vielä aika ylhäällä ja painaa palleaa ja keuhkoja. Mulla on normaalistikin aika alhainen hb, 125 pintaan. Raskausaikana se lähinnä väsytti ja kräuterblutsaftia vedinkin lähes alusta asti. Ekassa synnytyksessä hb laski 75:een ja kun hoitsu tuli...
  13. J

    Potta pitäsi ostaa mutta mikä näistä?

    Meillä on 1-vaihtoehto. Mä olen tykännyt siitä, että siitä saa pikkukipon pois ja sen pestyä, kun meillä on pienet käsienpesualtaat ja 1-osaisen potan kanssa on vähän hankalaa se pesu. Käsisuihkun kanssa taas en osaa pestä sitä siististi.
  14. J

    Taaperon päiväunien lopettaminen

    Esikoinen lopetti päiväunet 2v2kk iässä ja ihan siitä syystä kanssa jäivät, etten jaksanut pitää hyväntuulista lasta sängyssä tuntikaupalla. Saattoi puuhailla sängyssä omiaan kolme varttia, mutta ei nukahtanut. Illalla meni sitten tunti ja toistakin, ennen kuin nukahti. Kun jätettiin päikkärit...
  15. J

    Arkiaamut kolmen lapsen kanssa?

    Meillä aloitti vajaa 3-vee kerhon sinä syksynä kun vauva oli 6-viikkoinen. Kerho on 8.30-11.30 ja yksin olen viemiset ja hakemiset hoitanut. Nyt "vauva" lähestyy 2 vuoden ikää. Täytyy todeta, että onhan se melkoista säätämistä ollut etenkin päiväunien kanssa. Molemmat lapset ovat aamunvirkkuja...
  16. J

    Vertaistukea! 1v10kk uniongelmat!

    Paljonko nukkuu päiväunia? Meillä oli kyllä samanlaista noin vuoden ikäisen kanssa, ja siitä ei vaan päästy yli kuin ajan kanssa (4kk siinä meni, ja lisäksi vielä syksyisen kellojen siirron aikaan 2 vkoa päälle). Ongelma oli kai se, ettei osannut pidentää yöunia yli 10 tuntiin. Mutta teillä vois...
  17. J

    Hoitovapaa, miten rahallisesti selviää?

    Kotihoidontukeen saa hoitolisää, joka riippuu perheen koosta ja tuloista. Mä olin hoitovapaalla melkein 2 vuotta ja selvisin ihan ok, kuussa meni noin 300e säästöistä, en tinkinyt mielestäni mistään olennaisesta ja maksoin sovitun osuuden perheen yhteisistä menoistakin. Se riippuu ihan itsestä...
  18. J

    Vikkeläraajaisen vauvan nukuttamisesta? :D

    Meil oli kans sellainen viuhtoja, mutta kyllä se osasi nukkua vaikka huitoikin kovasti ja paukutti pinnoja sekä jaloin että päällään... Vauvana jumppasi itsensä aina johonkin nurkkaan. Meillä ei ollut koskaan käytössä unipussia eikä kapaloa. Yöt alkoi nukkua läpi kun alkoi kävellä 10-kuisena...
  19. J

    Käynnistetyn ja luonnollisesti alkaneen synnytyksen kestosta kysymys

    Esikoinen syntyi 11-12 tunnissa, ponnistus 1,5h ja imukuppi. Voitte arvata että oksitosiinia meni... Kuopuksen synnytys käynnistyi itsestään, kesti 4,5h ja ponnistin kolme kertaa. En tarvinnut mitään kivunlievitystä. Onnea matkaan vaan!
  20. J

    Onko ihan normaalia loppuraskaudessa?

    Kait siel on hermo puristuksissa silloin. Muistelisin et mullakin oli tuota ainakin esikoisen aikana.

Yhteistyössä