Joulukuun pikkuiset ihmeet 2017 *lokakuussa*

Lista joulukuun odottajista

LA / nimimerkki / ikä / monesko lapsi / synnytyssairaala / sukupuoli

13.11

Iltatähti17 / 27 / 3 / TAYS

30.11
noora.I / 25 / 1

2.12
MomToBeM / 25 / 2

3.12
nellinu / 29 / 3

4.12
Hilma85 / 31 / 1 / poikalupaus

7.12
Henriette / 30 / 3 / TAYS / poikalupaus

9.12
mimmi92 / 25 / 3 / HYS / tyttölupaus

11.12
ritsalaari / 32 / 1 / poikalupaus

12.12.
Susu90 / 27 / 1 / tyttölupaus

13.12
Surusilmät / 28 / 3 / poikalupaus
likka90 / 26 / 1
Martuulia / 31 / 1

14.12
Nanna-87 / 30 / 2 / K-SKS / tyttölupaus

18.12
aprikoosinkukka / 25 / 1 / tyttölupaus

19.12
vihersmoothie / 34 / 1

20.12
-Amanda- / 23 / 1 / SATKS / tyttölupaus

31.12
Lumi87 / 30 / 2 / poikalupaus
Shara / 27 / 1 / tyttölupaus

1.1
Nems / 21 / 2 / poikalupaus

Edelliset keskustelut;
https://kaksplus.fi/threads/joulukuun-pikkuiset-ihmeet-2017.2488887/

https://kaksplus.fi/threads/joulukuun-pikkuiset-ihmeet-2017-toukokuu.2490232/

https://kaksplus.fi/threads/joulukuun-pikkuiset-ihmeet-2017-kesaekuussa.2491092/

https://kaksplus.fi/threads/joulukuun-pikkuiset-ihmeet-2017-heinaekuussa.2491906/

https://kaksplus.fi/threads/joulukuun-pikkuiset-ihmeet-2017-elokuussa.2492739/

https://kaksplus.fi/threads/joulukuun-pikkuiset-ihmeet-2017-syyskuussa.2494007/
 
Viimeksi muokattu:
@Lumi87 aika pitkään kuitenkin olet pystynyt juoksemaan! (y) kuulostaa ihanalta tuo äiti-tytär aika, suuri muutos kuitenkin myös esikoiselle tulossa sisaruksen myötä :love:

Kävin eilen hakemassa lastentarvikkeesta babyboxin ja yllätyin positiivisesti sisällöstä, kun oli parempi kuin viimeksi, nyt siellä oli muutaman näytejutun lisäksi kokonainen 1 koon pampers vaippapaketti ja aventin (vihreä i love mom) tutti, joten nyt on sitten tuttikin varalta, jos tälle sattuisikin kelpaamaan :)
Hui ja ensi kuussa saakin jo ensimmäiset vauvat alkaa syntymään :barefoot: toivottavasti ei tässä kuussa kuitenkaan vielä kenellekkään, mutta silti jo hyvillä viikoilla kaikki (y)
Listan värit korjaan jossain vaiheessa, kun jostain syystä katoavat aina uuden tehdessä :cautious:

Mimmi 30+1
 
Eipä ole hetkeen tullut tänne kirjoitettua!

@Lumi87 oon niin kateellinen miten hyvin pystyt vielä liikkumaan! Mulla alkaa iskemään epätoivo kun oon tykänny lenkkeillä monta kertaa viikossa koirien kanssa metsässä, mutta nyt pystyn kävelemään vaan rauhallisia puolen tunnin lenkkejä ja niidenkin jälkeen oon ihan kuollu:eek:

Multa tulee nyt kanssa aika valivali viesti koska tää oma olo ahdistaa niin paljon:cry: oon nyt muutaman viikon taistellu sykkeiden kanssa ja viime viikon olin sairauslomalla. Syömisen jälkeen sykkeet on levossakin 120-130 tasoa ja jos erehdyn yrittää seistä ni saattaa kivuta melkein 160 asti :poop: sykkeet on toinen syy miksi liikkuminen on hankalaa.. Nyt ensi viikon olen vuosilomalla ja 6.11 alkaisi äippäloma.. Epäilen että jos sykkeet on samaa tasoa viikon päästä niin on turha haaveilla töihin pääsystä.

Nukkuminen on kanssa ollu täällä välillä hankalaa. Unet on levottomia, pissalla saa juosta, närästää ja muutenkin tulee heräiltyä paljon. Silti toisinaan tulee nukuttua kun tukki ja tänään heräsin vasta puoli 11 :eek::eek:yleensä herään ennen yhdeksää:ROFLMAO:

@Amandan isyyspakkauksesta inspiroituneena aloin itsekin suunnitella pakkausta minkä ajattelin antaa miehelle isäinpäivänä:love:

Ajattelin huomenna mennä uimahalliin kokeilemaan vesijuoksua jos löytyisi joku liikuntamuoto mikä ei tuottaisi kipua ja pitäisi sykkeet kurissa:rolleyes:tosin pitää mennä ensin uikkariostoksille kun ei noi normiuikkarit taida enää ihan mahtua päälle :LOL:

Susu90 ja masu-asukki 29+5 (apua kohta jo 30 viikko alkaa!!!) :love:
 
Kiitos @mimmi92 uudesta pinosta. ☺

Ja viime, sekä edellisenä yönä unta 5 tuntia...
Ja varmaan näiden unien takia oon katsonut ihan väärin äitiysloman alkamispäivän.. sen alkamiseen on nyt siis vielä 43 päivää.
(Nyt oli pakko laittaa laskuri, että pysyn mukana.)

@mimmi92 kiirelähdöt on hirveitä. Ja mä vielä ihmettelin töissä työkaverille, että yleensä ehdin ajoissa töihin.

Mä oon ihan kokonaan unohtanu koko joulun vaikka kyseessä on mun lempijuhlani.
Täytyy varmaan itsekin aloitella järjestelyt jo piakkoin. Ja etsiä ulkona paikkoja jouluvaloille.
Tai lähinnä lahjat täytyy ostaa, eipä kai siinä meillä muuta.
Jännä ajatella, että jouluna meillä voi olla jo vauva kotona, ollaan synnärillä tai sitten hyvin tukevasti raskaana.
Mutta jos ollaan tukevasti raskaana, niin tarkoitus olis olla jouluna koko perheen kanssa joko täällä meillä tai sitten toisen siskon tykönä, ei olla siis vielä päätetty, että kummassa ollaan. Paikalla siis meijän lisäks mun siskot ja heidän lapset sekä äiti.
Joulupäivänä ollaan sitte anoppilassa.

Mut joo, täällä sitä ollaan, kello on yks ja herätys soi seitsemältä..
Mä just pyörisin kaks tuntia sängyssä, sit oli pakko nousta vessaan ja juomaan.

Me tehtiin eilen miehen kanssa 7km kävelylenkki ja voin sanoa, että niiden muutamien harjoitussupistuksien lisäksi, selkä ilmoitti olevansa olemassa.
Mutta pystyin sen jälkeen vielä hetken polkemaan kuntopyörällä (toki menin sen mukaan, että tuliko harjoitussupistuksia ja mitä selkä sanoo.)
Sen jälkeen saunaan ja ai, että kun oli hyvä sunnuntai (selkäkin antoi anteeks ton liikkumisen.) Unohtamatta hyvää ruokaa.

Meillä on hyvin muuttavainen perhe, keväällä muutti toisiksi vanhin sisko, kesällä me ja nyt syksyllä sisko miehensä ja lapsiensa kanssa.
Me ollaan luvattu miehen kanssa mennä auttelemaan nyt tulevana viikonloppuna vähäsen. Mies enemmän kantoavuks, mä ruoka-avuks.

Mut joo, jos sitä taas pyörimään sänkyyn ja kattoo josko sais ees muutaman tunnin nukuttua.

Hyvää alkavaa viikkoa! ☺

Amanda 28+5
 
Mua vähän surettaa joulun "menetys", kun siinä kohtaa tosiaan on jo joko pieni vauva tai odotellaan vauvan syntymistä. Meillä on ollut perinteenä viettää pitkä joululoma mun vanhempien luona, mutta he asuvat maalla ja sen verran kaukana lähimmästä kaupungista ettei sinne kyllä nyt uskalla lähteä. Nökötetään siis varmaan vaan kotona, eikä meillä ole mitään omia, kahdenkeskisiä jouluperinteitä. No, vuoden päästä sitten.

Maanantait on kyllä nykyään pahimpia päiviä, kun en osaa olla miettimättä sitä kauheaa työmäärää mikä viikon aikana odottaa. Täytyisi tosissaan harkita sitä sairausloman hakemista, kun mulla(kin) on syke koko ajan hirmuisissa lukemissa vaikka olen ihan levossa, ja muutenkin tuntuu että koko ajan on kropassa päällä sellainen stressitila jota en osaa purkaa.

Positiivisena asiana pissanäyte oli puhdas, eli ei ole VTI:tä (joka olisi aiheuttanut ne viikon takaiset supistelut).
 
@Shara meillä menee myös noin kuin @Vihersmoothie kirjoitti, eli neuvola hoitaa kaiken raskauteen liittyvän ja työterveys muun. Eli esim. liitoskivut ja supistelut on neuvolan asia mutta rasitusvammat ja väsymys työterveyden.

@Susu90 mulla vähän samat fiilikset tosta koirien kanssa liikkumisesta, mutta kun ei onnistu niin ei :unsure: sienimetsään pitäisi päästä, mutta en tiedä kuinka se onnistuu :LOL: onko ne neuvolasta keksinyt mitään syytä sykkeille?
@Lumi87 hieman olen kateellinen että pystyt vielä liikkumaan noinkin paljon :)

Babyboxi haettu ja Ikea-maratonilla käyty. Oli kyllä ihan viimeiset hetket lähteä sinne, hyvä että jaksoi kävellä ja ne säryt eilen :( piti vielä iltapäivällä käydä hieromassa pari koiraa, hyvä kun lattialta pääsi ylös :ROFLMAO: vaikka oikeista töistä onkin sairausloma niin näitä hommia on tarkoitus tehdä niin pitkään kuin mahdollista.

Joulua ei ole kamalasti tullut mietittyä. Tavote toki olisi että meillä on muutaman viikon- kuukauden ikäinen ja siinä ja siinä että viitsitäänkö mennä mun vanhemmille joulun viettoon kuten aiempina vuosina, siellä on mun sisarukset lapsineen ja kamala hälinä tietysti, mutta aina hyvät ruuat ja jälkkärit, vai miehen vanhemmille (anopin joulupöytä on aika tylsä), vai ollaanko me kotosalla.. Ehkäpä me ratkaistaan tämä vasta sitten kun se on ajankohtaista :p

Hilma 31+0
 
Näin se varmasti sitten meilläkin menee @Hilma85 ja @Vihersmoothie , kiitos täsmennyksestä. Oon vaan vähän ennakkoluuloinen, kun tosiaan aiempi työterveyslääkäri oli niin kauhea nainen. Olin hakemassa lyhyttä sairauslomaa kun olin kauheassa nuhakuumeessa (ja töissä pienessä toimistossa jossa työpisteet on ihan vierekkäin eli en varmasti mukavaa työseuraa), niin lääkärin kommentti asiaan oli että "periaatteessahan virustaudissa voi kyllä mennä töihinkin". Sain sitten juuri ja juuri sen päivän saikkua kun olin sen lääkärikäynnin takia jo muutenkin myöhässä töistä. No, ehkä uusi työterveyslääkäri olisi ymmärtäväisempi tapaus, kun varmaan kroppa (eli pulssi ja luultavasti verenpainekin) näyttäisi sen etten voi ihan hyvin.
 
Liikkuminen Tervetuloa liitoskivut, johan niitä on odoteltukin. Eli kävely ei onnistu ilman kipua ollenkaan, semmonen puoli kilsaa menee kevyesti liikkuen mutta ei pidempiä lenkkejä ei sitten millään. Onneksi pyörällä pääsee vielä, se on helpottanut huomattavasti!
Meilläkin on koira, vanha onneksi joten ei niin väliä jos jää toinen kävelylenkki päivällä väliin. :/ Meilläkin onneksi mettää tuossa ympärillä niin sinne on hyvä mennä koiran ja lasten kanssa hiippailemaan :D

Joulu Itse toivon vaan että päästään sairaalaasta pois ennen aattoa. Tyttö oli teholla ja lastenosastolla 11pv syntymän jälkeen joten ekat viikot meni kivasti sairaalassa. Jos nyt käy sama homma niin siellähän me vietellään joulua sitten ihanasti. Ei nappaa kyllä yhtään. Peukut pystyyn että syntyisi lasketunajan puitteissa tai himpun verran aikaisemmin :censored:
Jouluvalot/kaamosvalot laittelen aina lokakuun puolenvälin tienoilla muutenkin, tuo kivasti valoa tänne metän keskellä :D
Joulusiivoukset ajoitan kans nyt kun vielä jaksaa jotain tehdäkkin, tänään yritin imuroida sängyn alta ja ei taipunu tämä mamma enää ei.

Me ollaan vietetty yleensä aatto kotona perheen kesken, joulupäivinä käydään kyläilemässä ja syömässä omilla vanhemmillani ja miehen puolella, molemmat kun asuvat tuossa vajaan 10km päässä.

@Susu90 Ompa kyllä korkeat sykkeet! :eek: Eikö noille ole löytynyt mitään syytä sitten?
 
@Susu90 kuulostaa korkeilta sykkeet! Toivottavasti helpottaa ja vesijuoksu sopii :)

Me ollaan yleensä aattona oltu aamupäivä mun äidillä, jossa minun sisarukset tullut käymään ja illaksi siirrytty miehen vanhemmille muutaman kilsan päähän, koska siellä myös miehen sisarukset lapsineen ja pukkikin tullut käymään. Mummojen luona vierailtu seuraavina päivinä, mutta nyt ei enää ole kuin miehen puolelta elossa. Nythän aattona olisi rv 42+1 eli pahimmassa tapauksessa ollaan häätämässä tyyppiä yksiöstään, mutta saattaa myös olla jo kuukauden ikäinen tuhisijakin sylissä, sen näkee sitten :)

Muok. @Shara kuulostaapa kamalalta työterveyslääkäriltä! Mulla ei noista kokemusta kun työterveys on suppein mahdollinen ja oman terveyskeskuksen kautta lyhyet saikut hoidettu.

Mimmi 30+2
 
Viimeksi muokattu:
@Susu90 toivottavasti vesijuoksu tuntuu hyvältä! Se on kyllä lempeä ja hyvä laji niin kauan kun paikat on kiinni. Hui kun korkeat sykkeet! On kyllä tosi kurja että raskaus tuo mukanaan myös vaivoja, mä liikun paljon ja elän perheen lisäksi urheilulle, meinaa ottaa koville vaikka aika hyvin tosiaan pystynkin liikkumaan.

@Hilma85 kurjaa kun liikunta monelle hankalaa. :( Toivottavasti en kenenkään mieltä pahoita liikuntajutuilla, kiitollinen olen jokaisesta päivästä kun on mahdollista liikkua jotenkin. Löytyikö Ikeasta vauvalle jotain? :) Mahtavaa kun moni teistä niin pitkällä, että todennäköisesti on vauva sylissä jouluna. :love:

@mimmi92 kiitos taas uudesta pinosta. :) Täytyykin tuo babybox itsekin tilata! Liberokerhoon liityin vasta teidän suosituksesta.

@Shara toivottavasti nyt on ymmärtäväisempi lääkäri! Kuulostaa melko uskomattomalta toiminnalta. Mun on vaikea uskoa että kukaan lähtisi epäilemään raskaanaolevan tuntemuksia, mutta onhan noita lääkäreitäkin valitettavasti joka lähtöön...

@Surusilmät toivottavasti saatte tämän vauvan kohdalla vähän erilaisen alun. :love:

Me ollaan jouluaatto lähellä sijaitsevassa anoppilassa. Sieltä ois helppo lähteä synnyttämään kun on esikoiselle hoitajia, mutta kyllä mä esikoisen vuoksi toivon, että saadaan viettää aatto yhdessä. Olen ollut useita jouluja töissäkin niin nyt saisi nauttia rauhassa.
 
En oo pitkään aikaan mitään tänne kirjoitellut. Syyskuu tuntui menevän nopsaa ja aatella nyt on jo lokakuu ja keskiviikkona 30 raskausviikkoa täynnä.
Jouluna ollaan kotona niin kuin joka vuosi, äiti, anoppi ja appi ovat olleet joka joulu kylällä meillä. Välipäivinä ollaan sitten oltu isovanhempien ja vanhempien luona kylässä jossa on samalla nähnyt sisaruksia perheineen. Toivon mukaan meitä on tänä jouluna kolme. Miehen poika tulee tänä vuonna joulupäivänä (on joka toinen vuosi jouluaaton ajan ja joka toinen vuosi tulee joulupäivänä).
 
Oi ihana joulu! Käytiin sunnuntaina jouluostoksilla, kun täältä lukiessani muistin senkin olemassaolon! Muutaman lahjan saatiin jo hankittua. Me tehdään molemmat paljon käsitöitä (puutöitä, savitöitä, kudotaan, virkataan, tehdään koruja...), joten tulee tehtyä paljon myös itse lahjoja.
Tänä vuonna olisi vuorossa joulu anoppilassa, jos vauva voi hyvin ja pystyn istua autossa. Joka toinen vuosi ollaan minun vanhemmilla tässä lähellä, joten toinen vaihtoehto on suunnata sinne. Kotona ei olla vielä oltu yhtään joulua. Ei osata olla ilman muita ihmisiä, eikä meillä ole omia jouluperinteitä enkä jaksa (ainakaan nyt) tehdä jouluruokia. Eikä meille tule tänä vuonna pieneen kämppään edes joulukoristeita tai -kuusta, joten olisin kyllä tosi pettynyt jos ei päästäisi kumpaankaan.

Kurjaa, kun monilla on vaikeuksia liikkumisen kanssa. Tsempit :love: Minä pystyn ihan hyvin liikkumaan ja säryt pysyy itseasiassa paremmin poissa, kun yritän joka päivä vähän kevyesti liikkua. Yöt on edelleen tuskaa, kun lonkka kipeytyy paikallaan olemisesta ja herään kokoajan siihen että pitää vaihtaa asentoa. Toinen heräilyn aihe on edelleen hengitysvaikeudet. Varsinkin makuuasennossa on vaikea saada happea. Minulla on viime raskaudessa todettu uniapnea, havahduin testin mukaan satoja kertoja yön aikana. Nämä siis syynä sille että nukun 9h ja lisäksi päikkäreitä ja kokoajan väsyttää.
Onneksi viimeaikoina ei ole ollut liitoskipuja ja saatiin esikoinen lahjottua joka aamuisella tarralla pysymään omassa sängyssä koko yön. :)

Saatiin vihdoin hiottua ja maalattua lasten toinen sänky ja kasattua ne kerrossängyksi. 4-vee siis yläpetissä ja aivan onnessaan. Lisäksi ostin hänelle patterilla toimivan hohtavan pupun. Voi sitä onnen määrää. :love:
Vielä pitäisi kasata pinnasänky pois kehdon tieltä.

Henriette 30+4
 
@Lumi87 mähän olinkin jo taas unohtanut koko liberokerhon olemassaolon, tai siis naputella vaippapaketeista koodit sinne :D no nyt on sitten taas ilmainen lindexin body tilattu sitä kautta :)

@Henriette hyvä jos siellä säryt pysyy liikunnalla kurissa (y) kuulostaa ikävältä vaivalta tuo uniapnea, onko siihen mitään apuja saatavilla?

Eipä ole muuten itsellä nyt ollut pahemmin kipujakaan, koska flunssaisena ei ole nyt tullut käveltyä pitkiä matkoja. Liitoskivut yöllä noustessa ihan siedettäviä ollut, eikä selkäkään ole vaivannut. Selkeästi rasituksesta johtuvia nuo kivut, mutta pakkohan se on kohta lapsia alkaa taas viemään ihmisten ilmoille, että saavat vähän seuraa muista kuin äidistä.
Toivon kyllä, että esikoinen saisi alkuvuodesta peruutuspaikan kerhopaikkaan tuosta parin sadan metrin päästä :whistle:

Mä en muuten ole erikseen heräillyt ainakaan vielä vessaan. Toki samalla jos muuhun herännyt niin tullut käytyä ja jos uni ei tule niin saakin useamman kerran unta hakiessa käydä.. Kuten viime yö meni sängyssä pyöriessä.. Onneksi lapset nukkuivat melkein 9, joten n. 5h sain silti kuitenkin unta, koska mähän nukun yleensä niin pitkään kuin vaan mahdollista :whistle:

Vauvalle laitoin vaatekaapin kuntoon eilen, nyt voikin sitten aloittaa vaatteiden pesemisen jo kun on paikka mihin laittaa :)

Viikonloppuna kävin kirppikseltä ostamassa itselle ison kasan isompia vaatteita imetystä (ihan norm. paitoja kylläkin) ja myös alkutalvea ajatellen. Omat farkut kun mahtuu ehkä vasta keväällä jalkaan, niin onpahan nyt ainakin muutamat, joiden pitäisi myös mennä heti synnytyksen jälkeenkin kun nytkin mahtui päälle. Äidin luona kun kävin vaa'alla niin oli jo 80kg mennyt rikki :cry: Saas nähdä mitä perjantaina neuvolassa näyttää. Toisaalta jos tulisikin loppuaika 500g/vko niin jäisi kokonaisnousu n. 20kg, johon kyllä olisin ihan tyytyväinen :rolleyes:

Mimmi 30+3
 
Moikka! Viimein tuntuu, että töiden lisäksi ei oo muuta pakollista toimintaa niin paljoa, että ehti muhia odottamisen äärellä ja myös täällä ketjussa. Onpa paljon alkanut raskauskolotukset vaivata täällä. Toivottavasti kaikki on saanut tarvittaessa saikut töistä ja myös puolison ja läheisten tsempit raskausdiabeteksen kanssa puljaamiseen!

On myös kurja kuulla että kovin paljon on univaikeuksia. Se sai olon aika kiitolliseksi, kun meikälle kyllä uni (vielä!) maistuu 8-9 h (jos vaan ehtii tarpeeksi ajoissa uinumaan). Herään kyl joka yö yhden kerran vessaan, mut käyn siellä usein ilman valoja tai melkein silmät kiinni. :LOL: Kerran oon näin seikkaillessani törmännyt vaatehuoneen oveen mahalla ja kerran valokatkaisijaan (joka tietty laittoi koko makkarin valon päälle..).:ROFLMAO:

Mullekin tuli pikkukateus kaikesta liikunnan määrästä! Haaveilen että tällä viikolla kävisin uimassa. Kirjoitinkohan viimeksi, että raskausjoogassa on pari synnytysvalmennuskertaa? Jostain syystä aina kun luen tai kuulen synnytykseen liittyviä juttuja, mua alkaa liikuttaa ihan älyttömästi. Tuollakin olin kyynel silmäkulmassa. En oo surullinen tai pelkää, vaan jotenkin se tuntuu niin mielettömän isolta. Tärkeältä. Ihmeelliseltä. Uudelta alulta. Siellä tehtiin siis myös tosi nastoja rentoutusharjoituksia, joissa puoliso voi jeesiä avautumisvaiheessa.

Työterveyshommista kun juttelitte niin tuli mieleen että aiotteko ottaa influenssarokotteen? En ollu asiaa lainkaan aatellut, kunnes tuli viesti että työpaikalla ois tämä mahdollista ottaa. En oo oikein vielä päättänyt mitään.

Ja joulu! Hauskaa että se on ollut täällä puheissa kun just eilen puolison kans juteltiin että aika vaikea tuumia joulua. Että onko silloin synnyttämässä vai ihan ymmyrkäisenä kaiken uuden äärellä kotona! Sen tiiän että tänä jouluna meillä syödään sushia!

Viimein ollaan myös tehty hankintoja, tai enemminkin saatu kaikkea lähipiiriltä. Mm. pinniksen päälle tulevan "hoitolaarin" meidän kissa otti heti haltuun ja nukkuu siinä makoisasti! @-Amanda- n pikkukisu varmaan kans löytää parhaat nukkumapaikat..!

toivottavasti tässä nyt vähän aktiivisemmin mukana keskustelussa niin ei tuu maratonviestejä..:)

ritsalaari 30+1
 
@mimmi92 uniapneaan käytetään hoitomuotona hengityspainekonetta (sukulaisilla on), laihduttamista tai leikkausta. Mulla oireet loppuu raskausajan jälkeen kun vauva ja kilot lähtee, joten sitä ei hoideta mitenkään. Ei voi kuulemma tietää vaikka kaikilla raskaana olevilla olisi uniapnea, kun sitä ei ole tutkittu. :ROFLMAO:

Mä en ollut kuullut noista ilmaisista pakkauksista. Kävin sitten tänään hakee sen lastentarvikeliikkeestä. Oli kyllä kiva paketti ja tulee käyttöön! Vaukirjan aloituspaketinkin voisin nyt tilata. :LOL: Liberolaukun sain viimeks niin monesti (synnytystapa-arviosta, neuvolasta..), että nyt en taida sitä haluta.

@ritsalaari kuulostaa ihanalta tuo raskausjooga! Ai että nauttisin! Ymmärrän tuon herkistymisen! Mulla oli samaa ekalla kerralla. Ei paljon tarvinnut mulle vauvojen kuvia näyttää, kun olin kyynel silmäkulmassa. :)

Mä en osaa kommentoida tuohon influenssarokotteeseen. En aio ottaa, mutta ei ole kyllä koskaan tullut tilannetta, että sitä olisi mitenkään tarjottu tai ehdotettu.

Henriette 30+5
 
Pari yötä on nyt mennyt täälläkin huonosti nukkuessa, ei tule uni jälleen vaikka väsyttää. Aamulla ollaan sitten silmät ristissä. Mitenhän tuota ollaan sitten imetysrumban jäljiltä kolmen lapsen kanssa? :ROFLMAO:

Influenssarokotteet Itse oon hyvin lääkevastainen/rokotusvastainen ihminen. En ota enkä syö ellei ole pakko. Eli pakolliset hommataan mutta ylimääräisiin/testijuttuihin en koske pitkällä tikullakaan.:eek:

Lastentarvikepaniikki Synnytys lähenee kovaa vauhtia ja kaikki on vielä hankkimatta. Vaatteet tosiaan katsottu läpi ja pesty, mutta ei siellä hirveästi ollut muutakuin housuja. Yöpaitoja vaivaiset 3kpl ja bodeja 5. Ei niillä kyllä pitkälle pötkitä. Harsot, tutit, tuttipullot ja mahd. rintapumppu uupuu vielä.

Pinnasängynreunapehmuste. Mulla on ollut aina sellainen aika ohkainen perusmalli joka ei oo pidemmän päälle toiminut ollenkaan. Lörpähtää tosi nopeasti käytössä. Nyt kattelin Done by Deerin pehmustetta mutta hinta! Siis 80e reunapehmusteesta? :rolleyes::devil:
Tietääkö kukaan saako vastaavaa paksumpaa mallia mistään hiukan edullisemmin? Käytettynä oon yrittäny ettiä mutta ei oo.

Täälläkin taitaa olla tänään rv30+0. :ROFLMAO:
 
@Henriette ahaa, onneksi kuitenkin katoaa mahan lähtiessä!

Influenssarokotteesta en ole vielä tehnyt lopullista päätöstä, mutta ehkä tänä vuonna saatan sen ottaa. En ole influenssaa koskaan sairastanut, eikä kukaan perheestäkään. Esikoisen odotusaikana sen otin kun th sai jotenkin syyllistettyä nuoren esikoisen odottajan. Tytön odotuksessa sitä myös tarjottiin, mutta kun sanoin vielä miettiväni ensikertaan niin asia jäikin sitten siihen enkä sitä itse kysellyt. Mua ei siis oma sairastuminen haittaa, mutta vauvalle olisi kyllä hyvä saada suoja kun taitaa ns. influenssa kaudella syntyä. Tosin kun yrittänyt itse tietoa etsiä, niin ei ihan suoraan ole luvattu suojaa vauvalle, eikä meillä imetyskään ole suojannut perus nuhakuumelta vastasyntyneitä, jota neuvolassa suuresti ihmetelty molempien kohdalla.

Reunapehmuste sen olemassa olon olinkin jo kokonaan unohtanut :D meillä ikean valkoinen, on kai melko ohut. Alkuraskaudessa suunnitelin, että painettaisiin lasten kanssa esim. perunalla ja tekstiili väreillä siihen jotain kivoja kuvioita :) pojalla tämä pehmuste oli siis käytössä, mutta tytölle ei tullut jostain syystä käyttöön ollenkaan.

Täällä myös synnytys ohjelmat yms. meinaa saada tipan linssiin :D jostain syystä kummassakaan omassa synnytyksessä ei sitten kyyneleitä ole tullut. Onnellisena vaan hymyillyt vauva sylissä :love: ei kyllä mitenkään enää malttaisi odottaa!

Vauvanvaatteita pesin eilen yhden (8kg) koneellisen. Siis ainoastaan 50-56 kokoa. Ei mahtunut kaikki kerralla. Eli liikaa on ainakin bodeja (ehkä n. 30!!) Housuja taas ei kyllä ylimääräisiä, joten niitä voisi muutamat hommata lisää, niin ei tarvitse ihan koko ajan olla pyykkiä pesemässä (paitsi että on pakko, muuten täyttyy pyykkikaappi :ROFLMAO:)
Löysin muuten myös vauvalle peiton, Olin kai ajatellut pitää toista peittoa pinnasängyssä lakanan alla vaippa vuotojen yms. varalta, mutta vähän oli näköjään unohtunut. Meillä kun nuo patjan kosteussuojukset ei joko yleensä pysy paikallaan tai sitten hiostavat ja tulee ihottumaa.

Mimmi 30+4
 
@mimmi92 Haluatko lahjoittaa osan vaatteista tänne? :ROFLMAO::ROFLMAO: Joo, no täytyy myöntää että kyllä mullakin oli tytönvaatteita enemmän kuin tarpeeksi, osa jäi melkeen käyttämättä kun oli liikaa. Myin juuri pois likipitäen kaikki likan vaatteet, ihana kun sai kaapeista pois pyörimästä.
Pitäis lähtee vissiin kirpparikierrokselle koluamaan pöytiä, josko löytäis edukkaasti täytettä tulokkaalle vaatekaappiin.

Tämä päivä on menny kyllä ihan harakoille, väsymys on ollu jotain ihan hirveää, tuntuu että lastenkaan kanssa en touhunnut juuri mitään kun tuli vain makoiltua :eek: Huonoäitiolo siis. Noh, huomenna mennään tämänkin päivän edestä, saa kait sitä joskus äitikin mennä sieltä missä aita on matalin :rolleyes:
 
@Surusilmät Mä oon hankkinut ton Done by deerin reunapehmusteen. Onhan se ihan älytön hinta yhdestä pehmusteesta. Mutta tykästyin kans siihen jämäkkään materiaaliin enkä löytänyt ihan vastaavaa edullisemmin. Mulla oli kertynyt Baby Stylen kanta-asiakastilille rahaa ja niillä ostin ton. En varmaan muuten olis raaskinut. Jollyroomin sivuilla oli joitakin paksumman näköisiä pehmusteita myös, mutta ei nekään edullisia ollut. Noi Done by deerin tuotteet on kyllä muutenkin kivoja :)

@ritsalaari Mä aijon ottaa influenssarokotteen, neuvolassa suosittelivat. Mies saa samalla myös.

Tilasin myös babyboxin, mutta en oo vielä ehtinyt hakemaan. Alkaa olla kyllä hyvin tavaraa kertynyt. Joku amme pitäisi vielä hankkia. Stokken flexi bathia oon katellut jo pari vuotta sitten, mutta varmaan ostetaan joku ihan perusmalli.

Mä en oo oikeen jouluihminen, mutta tänä vuonna joululla on kieltämättä ihan erityinen merkitys ja ehkä sitten myöhempinäkin vuosina innostuu eri tavalla lapsen myötä :)
 
Mä oon edellisinä öinä nukkunut aika tarkkaan 5 tuntia per yö, hohhoijaa..

@ritsalaari meijän Pai on ottanut omakseen jo vauvan sitterin. Pinnikseen Pai ei onneks pääse. Vaunut pidetään visusti turvassa kisulta.

Flunssa lähti yhtä pian kuin tulikin, onneksi. Näissä huonoissa yöunissa on jo tarpeeks.

Työt menee läpi vielä suhteellisen hyvin, mutta jos ei kohta ala unta tulemaan kunnolla palloon, niin joko minä romahdan tai joku muu (se, että ketä sitä en tiedä.)

Ainiin, reunapehmuste! Mä oon kokonaan unohtanut sen.
Täytyykin muistaa tässä lähiaikoina katsella sitä.

Influenssarokotteen otan kyllä.
En mäkään ns. Turhia rokotteita ota, mutta koen, että tässä tilanteessa on kuitenkin parempi ottaa kuin olla ottamatta. Mieskin sen ottaa.

Kaikki vauvanvaatteet on pesty ja ne on kaapissa odottamassa.
Ja mitä mä nyt laskin siinä sivussa, niin 50-56 bodyja on kerääntynyt 20kpl.. Mä en yhtään tiedä, että miten noita on kerääntynyt noin paljon ja vain osa noista on meijän/mun ostamia.
Housuja on 10, mekkoja (on niitäkin pitänyt ostaa) 3. Täytyis sukkahousuja myös ostaa, ja ihan perus paitoja kans.

Huomenna on vapaa ja suunnitelmissa on käydä pienellä lenkillä.
Anoppi tulee käymään huomenissa, ajateltiin ihan vaan kahvitella.

Saatiin miehen tädiltä ihana lahja vauvalle.
Hän siis kysyi, että onko meillä vauvalle jo nimeä ja kysyi, että saisko hän tietää sen, kun on tekemässä lahjaa.
Ja no, vannotin hänelle, ettei kerro yhdellekään elävälle sielulle nimeä ja hän lupas olla kertomatta. Joten kerroin.
Hän kävi tänään täällä ja mua harmittaa, että olin töissä niin paljon, olis ollu niin kiva nähdä.
Mutta toi lahjan, se oli aivan ihana! ☺
Vauvan nimellä varustettu ihana peitto. Kyllä meijän vauvaa nyt hemmotellaan. Se on siis ihana. ☺

Täälläkin tulee itkettyä synnytysohjelmille.
Ja varmaan itken vauvan syntymässäkin. Herkkä kun olen.

Mun tekis mieli laittaa jo jouluvaloja, mutta en sitte tiedä onko vielä kuitenkin liian aikaista. Jos yrittäis odottaa ens kuuhun asti.

@Henriette hui, tuo kyllä kuulostaa pahalta. Onneks kuitenkin loppuu, kun maha katoaa.

Ja nyt saunaan!

Amanda & 29+0
 
"Ihanaa" et muillakin on univaikeuksia, ei oo yksin. Mullakin 4h yöunet takana ja ei oikein mitään muuta syytä kun hormoonit ja aktiivinen vauva. Huoh..

Rokotteesta, mä taidan ottaa ja olen pyytänyt isovanhempia ja muita vauvan kanssa enemmän aikaa viettäviä ottamaan myös. Vauva syntyy kuitenkin siihen pahimpaan tautiaikaan ja lähivuosina on ollu aika tiukkoja tauteja ainakin täällä etelässä. Mutta ymmärrän kyllä niitäkin jotka ei ota (y)

Ihanaa että vois alkaa vähitellen pesemään vaatteita, oon hamstrannut vaatteita koossa 50-68 kun on tullu hyviä löytöjä ja alennuksia vastaan. Vauvan vaatekaappi alkaa olla arvokkaampi kun omani eli ehkä olen vähän hurahtanut :whistle:

Mitä olette muuten ajatellet vauvan sänkyvaatteiksi talvivauvoille? Hankin Love to Swaddle kapalopussin koska luin siitä hyviä kokemuksia mutta mulla ei ole mitään käsitystä tarkeneeko pelkästään sillä ja saako edes vastasyntyneen kanssa käyttää peittoa? Jostain luin että tulehtumisvaaran vuoksi peittoa ei saisi käyttää. Te jo lapselliset varmaan naureskelette meille neuroottisille ensikertalaisille :)

Vihersmoothie 29+2
 
@Surusilmät joo en kyllä tajua miten tytölle on noin paljon vaatetta kertynyt.. Ei noita kaikkia kyllä ehdi kunnolla käyttämään. Täytyy kyllä sanoa, jos joku sukulainen aikoo jotain vaatetta antaa lahjaksi, niin mielummin sitten esim. 74cm-80cm :D
Ja niin hyvin ymmärrän tuon huono äiti fiiliksen, nimimerkillä 3 päivään en ole käynytkään ulkona kun vähän flunssaa ja sataa..

Aivot ihan jumissa. Ehdin nukkumaan 1 aikaan n. 30 min ja sitten heräsikin tyttö. Nyt luovutettiin nukkumisyrityksen suhteen ja katsellaan muumeja :D

Meillä name itin vanu?täytteinen unipussi ollut käytössä. Yöpuku alla ja on yleensä riittänyt. Ollut mukava kun jos nukahtanut syliin syöttäessä niin ei ole lämpötila paljoa vaihtunut. Vaipan vaihtoa yöllä kyllä hiukan hankaloittanut.
Omaa peittoa laittanut vauvoille välillä lisäksi n. vyötärön korkeudelle vieressä nukkuessa kun nukkuneet melkein tyynyn korkeudella vieressä ollessa. Myös pinnasängyssä laittanut vähän äitiyspakkauksen peittoa päälle kylmillä ilmoilla. Peitot kyllä alkaneet pysymään päällä vauvoilla vasta n. 1v iässä, muuten aika hyvin potkittu pois jos kuuma tullut.
Poikaa kapaloin alkuun lakanaan/pieneen fleece peittoon kun rajoittui nukkumaan siihen hyvin. Tyttö taas ei viihtynyt kapalossa ollenkaan ja potki ja kiemurteli kunnes pääsi vapaaksi..
Synnärillä muuten vauvat kapaloitu äitiyspakkauksen peittoihin, suosituksista peittojen suhteen en muuten ole mitään kuullutkaan :)

Mimmi 30+5
 
@-Amanda- Ei oo kuule liian aikaista jouluvaloille, meikäläinen laittaa tänään kaamosvalot! Huomenna on synttäritkin mulla joten juhlapäivään hiukan valoa! Sisävaloja en vielä laita mutta tuohon portaidenpieleen pistän kyllä piruuttani jo loistamaan. :ROFLMAO:

@aprikoosinkukka Joo, en kyllä taida raskia ostaa, itselle ei oo kerääntyny tonne bonuksia pitkään aikaan, ei oo tarvinnu käyttää kyseistä liikettä toviin, harmi. :/ Niillä olisikin ehkä hennonnut mutta nyt kai täytyy etsiä jostain hiukan edukkaampi vaihtoehto. Ehkä. On se vaan ihana, oisin halunnu tuolla neuloskuviolla, mutta se on loppuunmyyty, helsingin lastentarvikkeessa oli vielä jäljellä, sieltä saisi tilaamalla :rolleyes: Ehkä mietin vielä ja hakkaan järkeä päähän, on sille rahalla muutakin käyttöä kuin yksi reunapehmuste :ROFLMAO:

Harsot Tietääkö kukaan mistä saa hinta-laatusuhteeltaan hyviä?

Kylläpä aika kiitää, kohta on lokakuu ohi ja marraskuu ovella..sitten voi alkaa jo odottelemaan vauvoja :eek:
 
@Vihersmoothie mulla on kokemusta yhdestä talvivauvasta ja ihan tavallisella yöpuvulla ja peitolla vauva nukkui. On kyllä tosi lämminverinen mun esikoinen ollut vauvasta asti, aina tuntui että oli kerros vähemmän päällä ulkona kuin muilla vauvoilla, että en tiedä oliko siitä kiinni että pärjäsi. En ole osannut edes ajatella, että voisi jotain unipussia katsella, mutta täytyykin pitää kirppiksillä silmät auki. Ja jotkuthan sanoo että ne unipussit rauhoittaa vauvan unta kovasti. :)

Influenssarokotteen sain jo työn puolesta. Ja kyllähän se vauvaakin suojaa influenssakauden yli kun vasta-aineet siirtyy jo odotusaikana vauvaan. Mä olen myös lähipiirille rokotetta suositellut.

Mulla tulee vaatepaniikki kun luen teidän varastoista. :ROFLMAO: Mulla on bodeja ehkä 1*50cm, 5*56cm ja 5*62cm. Housuja ei ole kuin parit niin täytyy ostaa. Taidan äippälomaan asti ostella sitä mitä sattuu kirppiksiltä löytymään ja teen sitten inventaarion ja suuntaan kauppaan hakemaan puuttuvat.
 
Viimeksi muokattu:
Tää näköjään sekoili ja jäi yli puolet viestistä lähtemättä. :oops:

Mitähän mä kirjoitin...

@-Amanda- kurja kun saat noin huonosti nukuttua. Toivottavasti uni löytää sinut, ei loputtomiin kyllä töissä jaksa huonoilla unilla. Musta oli ihanaa esikoiselle pukea nättejä mekkoja vauva-aikana. :love: Ja ihana tuo peitto! Meillä nimi edelleen hakusessa mutta eiköhän se lähikuukausina selkene.

@Henriette mä oon huomannut saman, että itsellä liikunta pitää vaivat loitolla. Jos menee parikin päivää liikkumatta niin selkä alkaa ilmoitella itsestään, mutta kun sopivasti liikkuu pysyy kurissa. Harmillinen tuo uniapnea.

@ritsalaari ihanaa tuo raskausjooga! Mäkin haaveilin mutta ei löytynyt lähialueilta sopiviin aikoihin. Rentoutusmenetelmiä voisi tällä kertaa miettiä etukäteen, esikoisesta lähdin soitellen sotaan ilman mitään synnytysvalmennusta ja synnytys lähti niin rajusti liikkeelle ettei siinä vaiheessa tullut rentoutumisesta mitään kun ei ollut asiaa miettinyt/harjoitellut.

@mimmi92 hurjan aikainen aamu siellä huonoilla unilla. Toivottavasti saat levättyä jossain vaiheessa!

Reunapehmuste on meillä sellainen tavallinen ja ohuehko. Muistaakseni toimi kuitenkin ihan ok. Niin paljon olisi kaikkea ihanaa mutta kun ei raaski ihan kaikkeen panostaa. :D

Mua on alkanut välillä närästää. Heräsin pari yötä sitten siihen, että vatsahapot nousi suuhun asti. Nousin vähän syömään ja juomaan että sain sen poltteen pois. Täytyy varuiksi käydä apteekissa. Muistaako joku ulkoa mitä närästyslääkkeitä saa käyttää?

Mä oon nyt taas pääasiassa nukkunut sikeästi ja pitkään. Välillä on öitä kun heräilen puolen tunnin välein ja saa nähdä miten toi närästys jatkuu. Töissäkin olen jaksanut ihan hyvin, mitä nyt alkaa olla motivaation puutetta jäljellä olevia viikkoja laskiessa. Olisin ihan valmis jäämään jo kotiin. :love: Raskaudesta ja mahasta en sen sijaan olisi vielä valmis luopumaan, nautin kauheasti tästä olosta, on sellainen elinvoimainen ja upea olo.

Lumi 27+4
 

Yhteistyössä