Joulukuun pikkuiset ihmeet 2017 *MEIDÄN KUU!*

@aprikoosinkukka Hurjan isot tsempit käynnistyksen. ☺

Kurkkukipu on poissa ja niin on äänikin. Hyvin hyvin huonosti tulee ääntä, mutta toisaalta parempi sekin kuin se järkyttävä kurkkukipu.
Mies tossa naureskelikin, että mulla on tällä hetkellä hyvin seksikkään käheä ääni.
Mutta onneks ollaan voiton puolella.

@Surusilmät ihanaa, että pääsitte viimein koko poppoo kotiin.
Ja nyt toivotaan, että saatte ollakin kotona, ettei arvot nouse.

Amanda 40+2
 
@Henriette kurjan kuuloista nuo lapsen allergiat :(

@Hilma Hui kun siellä ollaan jo niin isoja :love:onneksi (imetetyt) vauvat ei kai voi liian lihavia olla :)
meillä molemmat lapset ollut pikkuvauvoina aika pulleita, mutta myöhemmin alkanut käyrät sitten toiseen suuntaan menemään.

@Lumi87 auts tuo haava :(

@aprikoosinkukka paljon tsemppiä käynnistyksen, kohta on vauva sylissä :love:

@Surusilmät ihanaa, että poika pääsi kotiin!

@Vihersmoothie kuulostaa kyllä siltä, että lähtö on hyvin lähellä :barefoot: millainen päivä ollut?

@-Amanda- Kiva, että kurkku ei enää kipeä! Toivottavasti äänikin pikkuhiljaa palaa :)

Eilen vietettiin kotona kaveriporukalla jonkin näköisiä pikkujouluja, ja täytyy sanoa, että kalat ja maksalaatikko kyllä maistui paremmin kuin hyvin pitkästä aikaa :ROFLMAO:Joinpa parin vuoden tauon jälkeen yhden oluenkin, kun normaalisti pyrkinyt alkoholia imetysaikana välttämään :whistle:
Huomenna pitäisikin sitten lähteä vauvan kanssa viimeiset lahjat ostamaan, kun ei sitten kuitenkaan tullut niitä ajoissa hankittua..
 
Täällä tuli aamupäivällä limatulppaa ulos ja ruskea vuoto jatkunut. Kipeitä supistuksia taas nyt iltapäivällä/illalla vaihtelevasti n 20-30 min välein, välillä tiheemmin ja välillä harvemmin, saa nähdä säännöllistyykö tuosta vai ihmetelläänkö vielä huominenkin.. :cool: Varmistelin vielä synnäriltä että tuo vuoto on normaalia ja siellä vastasi tosi mukava kätilö, tuli hyvä fiilis siitäkin. Jännän äärellä kun jouluvauvaan on nyt hyvät tsäänsit mut voihan se olla että paikat kypsyvät vielä päiväkausia. Sairaalakassi pakattu ja lakupussi odottaa jo korkkaamista :) Tule nyt jo!!

Vihersmoothie 40+4
 
@aprikoosinkukka oi, onkohan siellä vauva jo maailmassa? :love: Jos ei vielä niin paljon tsemppiä käynnistykseen ja synnytykseen!

@Surusilmät varmasti paras joululahja, että pääsitte kotiin! Toivottavasti arvot ei lähde enää nousuun ja saatte jäädäkin kotiin. <3

@Nanna-87 mitä sinne kuuluu? Toivottavasti olet jo päässyt synnyttämään! Ja @-Amanda- llakin tosi jännä joulu kun laskettuaika ylitetty.

@Vihersmoothie mites siellä yö mennyt? Sulle toivotan säännöllisiä supistuksia ja synnytyksen käynnistymistä, jos ei vielä ole käynnissä. :whistle: Nyt on kyllä jännät päivät että miten käy jouluvauvojen, mulla on sellainen olo, että tähän ketjuun syntyy yksi jouluaaton vauva.

@Shara muistankin että kirjoittelit siitä haavasta. Täytyy joo olla varovainen, inhottava paikka kun mitä vaan vaatetta pukiessakin tarvitsisi kättä avuksi ja vahingossa osuu välillä jonnekin, eilenkin kaupassa ihmiset käveli päin. Nyt alkaa pahin kipu hellittää, oli varmaan turvotustakin ja ompeleet kiristi. Vaikea tehdä mitään kotihommia, joten miehelle jäi loput siivoukset.

Mullakin kaikkia outoja kipuja tullut liikkuessa. Vaikea uskoa, että reilu viikko sitten kävin vielä aktiivisesti jumpassa, tai sitten nää ongelmat tuli juuri siksi kun ei pääse enää jumppaan. Kävellessä viiltelee oikeaa nivusta niin että täytyy pysähtyä kun kipu on niin kova. Ei tunnu aina eikä jatkuvasti, eilen käveltiin esikoisen kanssa kirjastoon reippaasti 1,5km, mutta takastulomatkaa tehtiinkin pitkään ja hartaasti...

Mulle alkaisi nyt myös vähitellen riittää. :) Aktiivisena ihmisenä ottaa pääkoppaan koville, ettei voi edes kunnon kävelyllä käydä. Mitään merkkejä lähestyvästä synnytyksestä ei ole ollut, kaikki menkkakivut ym. loppuneet jo useiksi päiviksi. Melkein hermostuin miehelle kun se sanoi toivovansa tammikuun lasta. Mäkin oon tähän asti toivonut mutta en jaksa näitä kipuja.

Lumi 38+6
 
Täällä aika helvetillinen yö takana, supistuksia 10-30 min välein, yks tunnin tauko. Ja on todella kipeitä. Mutta ei tihene vaan vaihtelee, todella turhauttavaa. Pitää nyt toivoa että alkaisi tulla tiheämmin, muuten menee Joulu aika tuskaisissa merkeissä. Taidanpa kohta ottaa TENSin käyttöön, ootteko muut hankkineet/vuokranneet?

Hyvin väsynyt Vihersmoothie 40+5
 
@Vihersmoothie tsemppiä! Mulla on tens vuokrattuna ja odottaa käyttöä. Kannattaa kyllä laittaa se toimintaan kun noinkin tiheästi ja kipeästi supistaa. Kerro sitten kokemuksia tensistä, ja toivottavasti supparit säännöllistyy eikä tarvitse kovin montaa päivää kärsiä! <3
 
@Henriette kurjia nuo lapsen allergiat. ☹

@Hilma85 Siellä kasvetaan kyllä hyvin. Mutta eikai vauvat voi olla liian lihavia, tai mun mielestä on jotenkin hölmöä ajatella, että kuukauden ikäistä lasta sanottais lihavaksi tai muuta.

@Lumi87 ai, kun kuulostaakin pahalta tuo haava. ☹

Ja täällä on sama, kun ei pysty normaalisti liikkumaan niin alkaa käydä (vähän) hermoille. Jotenkin mä vaan kaipaan sitä, että voi laittaa musiikit soimaan ja lähteä juoksemaan.

@Vihersmoothie kuulostaa siltä, että ei sielläkään lähtö kovin kaukana voi olla. ☺
Täältä tulee puhurilla synnytyksen käynnistymis tuulia .
Kannattaa ottaa TENS käyttöön, jos siitä on apua kipeisiin supistuksiin.

@mimmi92 Eiköhän se sieltä pikku hiljaa palaile.
Mies on ainakin tyytyväinen tästä vallitsevasta hiljaisuudesta, kun vaimo ei voi pahemmin puhua.

@aprikoosinkukka joko siellä on vauva kainalossa?

Täällä on tehty nyt viimeisetkin siivoukset, ja miten musta tuntuu, että oon koko ajan siivoamassa..
Viimeiset lahjat on paketissa (eilen tuli postissa vielä muutama pieni paketti.)
Ja nyt voi tyytyväisenä istua sohvalla ja rauhoittua.
On muuten hauskaa kuunnella miehen kiroomista makkarista, hän yrittää paketoida lahjaa/lahjoja.

Mutta täällä vietetään erittäin todennäköisesti joulu kotona.
Vauva potkii vissiinkin hyvin tyytyväisenä yksiössään.
Kieltämättä tähän edessä olevaan masuun on vähän ärsyyntynyt, mutta sekin johtuu vaan siitä, kun ei pääse pahemmin taipumaan niin sukkien ja kenkien laitto ei oo helpoimmasta päästä. Puhumattakaan varpaankynsien lakkaamisesta. :D

TENSiä ei ole hankittuna eikä vuokrattuna. Mutta kai ilman sitäkin pärjää.

Amanda 40+3
 
@Hilma85 siellä tosiaan kasvetaan hienosti. :) mun tyttö oli vauvana melkoinen michelinukko ja taaperonakin tosi pyöreä, mutta niin vaan on nyt niin hoikkanen tyttö vaikka ruoka maistuukin erittäin hyvin, kun myös liikkuu paljon ja tietysti kasvaa. Mustakaan pienet vauvat ei voi kyllä lihavia olla. <3

@-Amanda- taatusti selviää ilmankin tensiä. :D Mä en ekassa synnytyksessä ollut edes kuullut kyseisestä laitteesta ja aika vähän taitaa olla käytössä ylipäätään, kun terkkarikaan ei neuvolassa osannut oikein mitään kertoa. Nyt sattui eteen helppo vuokraus niin ajattelin kokeilla, kun parilla tutulla hyviä kokemuksia.

Ja just sama että inhottaa kun kengätkin niin vaikea laittaa, vaikka se johtuukin enimmäkseen siitä että on nilkoissa sen verran turvotusta ettei meinaa mennä talvikengät jalkaan.

Nyt saa joulu tulla. Haudalla käyty, kauppaostokset tehty, lahjat paketoitu ja kaikki muutenkin valmiina. Ihanaa joulua teille kaikille vauvoilla tai mahalla! :love: Mä odotan jännityksellä vauvauutisia täältä!
 
@Lumi87 mulla se johtuu siitä, että masun kanssa on niin pirkuleen jäykkä. Normaalisti kun taittuu millasen asentoon tahansa niin nyt ei.
Me tultiin hetki sitten saunasta ja sanoin miehelle, että saa kohta lakata mun varpaankynnet. Ei ole hänen lempihommaansa (+en sais kertoa sitä kenellekkään. )

Täälläkin käyty tänään jo haudalla. Ja muutenkin kaikki on valmista.
Vaikka joulua nyt siskon luo mennäänkin viettämään.

Jännityksellä vauvauutisia odotellaan. :)

Ihanaa joulua kaikille (sekä myös masuille, että vauvoille)! :) ❤

Amanda 40+3
 
Tyttömme syntyi juuri sopivasti jouluksi 23.12. illalla (rv 40+5) 3300g, 47 cm.

Pieniä alkuvaikeuksia hengittämisessä, mutta on päässyt jo pois tehovalvonnasta ja kaikki hyvin. ❤ Palaan kirjoittamaan enemmän paremmalla ajalla. Hyvää joulunaikaa kaikille!
 
Täältäkin nopea päivitys, Meidän poikavauva syntyi aikaisin jouluaattona 24.12 . Painoa n 3700g ja pituutta 53 :love: Synnytys oli hieman dramaattinen kun menetin pari litraa verta mutta on tuo kaveri sen verran ihana että kaiken tämän arvoista. Tulen myöhemmin kertomaan enemmän!

Vihersmoothie, ei enää rv:lla laskemista!
 
Hurjan paljon onnea @aprikoosinkukka
@Vihersmoothie sekä @Nanna-87
Kertokaahan enemmän kun jaksatte. ❤☺

Nyt niitä vauvoja tuli kunnon rysäyksellä.

Joulu nro 1. Vietetty. Nyt ollaan viettämässä joulua nro 2.
Ruoka oli jälleen maistuvaa vaikka se perinteinen punaviini jäi nyt pois. Tuli vaan jälleen kerran syötyä ihan liikaa.

On se vaan ihana katsoa lasten iloa jouluna. Ja ajatella, että ensi jouluna meillä on oma lapsi masun ulkopuolella viettämässä joulua. ❤

Muutama pieni supistus eilen tuli tohinan myötä, mutta vielä hyvinkin yhdessä koossa ollaan.

@mimmi92 Olisinkin. :) Mä en tiedä miksi mulla on sellanen kutina, että joku ottaa varaslähdön ja syntyy ennen meijän bebeä.
En kyllä varmaksi sanois, voihan se käydä ihan päinvastoinkin.

Ollaan vielä täällä anoppilassa ja kyllä nyt on taas vuodeksi saatu jouluruokaa kerrakseen.
Anoppi odottaa hyvin malttamattomana kyllä lapsenlapsen syntymää, kun tänne tultiin oli anoppi vähän "pettynyt" siitä, että tänne tultiin yhdessä koossa eikä oltu synnyttämässä. Ei siis oikeesti ollut pettynyt mutta odottaa siis kovasti.
Appiukko sanoi saman mitä itse oon sanonut, että tää vauva ottaa äidistään kaiken irti jo ennen kuin on edes syntynyt.

Amanda 40+5
 
Oi, valtavasti onnea @aprikoosinkukka @Vihersmoothie ja @Nanna-87 :love: eli aattovauvoja saatiin jopa kaksin kappalein.

Onko täällä mun lisäksi enää @-Amanda- ja @Shara vauva mahassa?

@-Amanda- sulla väistämättä käy päivät vähiin! Milloin siellä on yliaikaiskontrolli jos tarve ehtii tulla? Toivotaan että syntyy sitä ennen. <3

Mä en yhtään usko että mun vauva tämän vuoden puolella syntyisi, ei ole mitään oloja tai merkkejä ja kauhea meno mahassa vaan jatkuu. Epäilen olevani vika mahakas tässä porukassa, mutta eihän sitä koskaan tiedä. :love:

Lumi 39+1
 
@Lumi87 keskiviikkona on yliaikaiskontrolli, jollei tosiaa bebe oo sitä ennen ilmaantunut. :)

Niin tai sit siinä käy niin, että sä oot vielä synnyttämässä ennen mua. ☺

Kotona viimein. Olipas ihana istua omalle sohvalle löhöilemään ja syömään muutama joulusuklaa. Nyt on kyllä niin täyteen ahdettu kaiken maailman jouluruokia, että onneks seuraavaan jouluun on vuosi.

Vauva tosiaan tuntuu viihtyvän hyvin, tälläkin hetkellä on sen päiväiset sambailut käynnissä, että tuo tulee kohta läpi masun.

Amanda 40+5
 
En kyllä mäkään jaksa uskoa, että ennen vuodenvaihdetta tapahtuu synnytyksen suhteen mitään, vauva tuntuu olevan hyvin tyytyväinen oloihinsa vatsassa.

Joulu meni vähän ankeasti, kun oltiin miehen kanssa vaan kahdestaan kotona eikä tuntunut yhtään jouluisalta. Yleensä ollaan vietetty joulut mun vanhemmilla, mutta nyt ei viitsitty lähteä enää sinne asti reissuun, kun h-hetki on kuitenkin niin lähellä. Eilen mun vanhemmat ja sisko sitten tuli käymään täällä, ja toivat mukanaan jouluruokaa ja herkkuja ja tuli parempi mieli :LOL:

Perjantaina on neuvola, mikä on tässä nyt seuraava konkreettinen odoteltava asia.
 
Kiitos onnitteluista ja onnea muille joulunaikaan synnyttäneille :love: Yritin tässä vähän kirjoittaa synnytyksen tapahtumista. Pahoittelut etten ehdi muiden juttuja tarkemmin kommentoimaan, ainoastaan yleisesti tsempit kaikille. Vaikea kunnolla puhelimella kirjoittaa vauva sylissä, joten juttu on ehkä vähän töksähtelevä:

Torstaina 21.12. kävin neuvolassa ja huomattiin vähän raskausmyrkytykseen viittaavia oireita. Perjantaina labrakokeissa oli myös pientä häikkää. Soittelin synnärille tilanteesta (neuvola meni jo kiinni jouluksi) ja meidät pyydettiin käymään synnärillä tarkistuksessa. Otettiin käyrää vauvasta ja tässä vaiheessa flunssa oli aika paha.

Tavattiin lääkäri, joka ultrasi ja katsoi kohdunkaulan tilanteen. Sormelle oli auki. Lääkäri kertoi että oireet tosiaan viittaa lievään myrkytykseen, johon ratkaisuna synnytys, koska viikot on jo pitkällä. Kysyi jäädäänkö heti käynnistykseen vai tullaanko aamulla. Päätettiin jäädä ja käynnistys pitäisi aloittaa cytotecilla. Kun kuulin sen niin hermostuin ja otin esiin viimeaikaiset keskustelut aiheesta. Lääkäri vakuutti ettei olisi hätää, mutta mietin olikohan oikea päätös sittenkään suostua.

Päästiin osastolle ja sain illalla pari tablettia. Ei tuntunut kunnolla mitään ja kymmeneltä hoitaja sanoi että jatketaan vasta aamulla. Ajattelin että nukun yön ja mitään ei tapahdu, mies meni kotiin. Kahdelta yöllä alkoi kuitenkin supistella ja kolmelta meni vedet. Viideltä alkoi tulla limatulppaa ja oli jo kipeä olo, käytin TENSiä ja tykkäsin siitä. Odotin, että tulisi kunnolla aamu ja saisi soittaa miehen takaisin (en halunnut häiritä liian aikaisin, jotta ehtii nukkua ja jaksaa olla tukena synnytyssalissa). Ehkä klo 9 aamulla mies tuli takaisin ja olin kipeä ja supisteli usein. Klo 10 aikaan TENS ei enää riittänyt ja sain kipupiikin. Olin ihan pihalla sen jälkeen ja väsynyt koko yön valvomisesta. Lääkäri tarkisti jossain kohtaa ja auki vasta pari senttiä. 12 jälkeen en enää kestänyt ja halusin siirtyä synnytyssaliin saamaan epiduraalia. Sain sen noin yhdeltä ja sain nukuttua tunnin. Flunssa tuntui vielä, mutta ei häirinnyt paljoa. Pelättiin, että epiduraalin takia tarvitsee oksitosiinia, jotta supistukset saadaan takaisin. Ei tarvinnutkaan ja olin jossain vaiheessa 5-6 cm auki. Kivut alkoivat palaamaan ja sain lisää epiduraalia, joka ei enää niin hyvin toiminut.

Jossain vaiheessa kätilö ehdotti kohdunkaulan puudutusta. Sitä ei meinannutkaan saada enää laitettua, juuri ja juuri ehti. Kivut helpotti taas ja alettiin odottaa ponnistusvaihetta. Se alkoi ennen kahdeksaa ja noin puolen tunnin päästä tyttö syntyi vähän sinisenä ja velttona. Kätilö oli ennen syntymää kutsunut paikalle myös toisen kätilön ja lääkärin, koska näytti siltä että vauva piti saada äkkiä ulos imukupilla (sydänäänet laski). Hän kuitenkin ehti syntyä ennen kuin imukuppia otettiin. Vauva lähti heti muualle tutkittavaksi ja mies meni perään. Itse jäin huolestuneena ihmettelemään ja paikattavaksi. Jossain vaiheessa mies toi kuvan vauvasta, hän oli lämpökaapissa hengitysapulaitteessa. Pääsin muutamien tuntien päästä katsomaan vauvaa, mutta piti lähteä yöksi yksin osastolle ja vauva jäi teholle.

Jouluaattoiltana vauva pääsi mun kanssa osastolle ja ollaan siitä lähtien oltu täällä kahdestaan (mies tietysti päivisin käy katsomassa ja auttamassa). En tiedä vielä milloin päästään kotiin, koska vauvalla on tulehdusarvojen vuoksi antibiootit päällä. Ei ainakaan ennen kuin arvot on ok. Synnytyksestä jäi kuitenkin hyvä mieli, vaikka vauvan pärjäämisestä on ollut huolta.

Omalta osaltani cytotec toimi ongelmitta ja onneksi kerkesin saada sitä vain vähän. Synnytys jatkuikin sitten itsekseen ilman, että aamulla tarvittiin lisälääkkeitä. Syy vauvan huonoon vointiin oli ehkä bakteeri ja taisi olla vähän jumissa.
 
@aprikoosinkukka kiitos synnytyskertomuksesta! Kurjaa, että vauvan voinnista ollut huolta, mutta onneksi kaikki vaikuttaa nyt hyvältä. Kiva myös kuulla tens-kokemuksia! Ihania ensipäiviä teille! <3

@-Amanda- ai sulle huomenna jo yliaikakontrolli! Täällä kuulemma 41+4 jos ei aiemmin tapahdu. Jännä kuulla mitä sulle huomenna sanovat. :)

@Shara harmi että aatto ei ollut niin tunnelmallinen. Voin kyllä kuvitella, olisi kauhea pettymys jos ei joulua pääsisi viettämään lähipiirin kanssa. Meillä lähisuku lähellä niin vietettiin ihan meidän normaali joulu. Kiva että saitte kuitenkin vieraita!

Mä oon ollut aivan älyttömän väsynyt pari päivää. Nukuin yöllä 10h ja päälle tänään kahdet lyhyet päiväunet ja silti tuntuu että olen aivan loppu. Olen nyt lepäillyt kun väsyttää kun jotenkin tuntuu, että kerääkö elimistö nyt energiaa tulevaa varten. Ihanaa kun ollaan oltu lähinnä anoppilassa eikä ole tarvinnut tehdä yhtään mitään muuta kuin syödä ja levätä. Kävin mä sentään tytön kanssa pari kilsaa kävelemässä tänään ja haukkaamassa happea.

Ihanaa olla nyt kotona kuitenkin, ei oman kodin voittanutta, vaikka kyläillessäkin oli mukavaa. Nyt voisi käydä joulusuklaiden kanssa sohvalle. Katsoa vähän telkkaria ja jatkaa yöunille.
 
Käytiin tänään katsomassa se leffa, myönnettäkööt, että en kyllä olettanut, että oltais sitä tapaninpäivänä oikeesti katsomassa. Mutta mä miehelle lupasin (ja ostin liputkin lahjaksi) joten miksei.
No siellä oltiin. Yritettiin mennä sellaisille paikoille, että pääsen muita häiritsemättä vessaan. Onneks sen vajaan kahden tunnin aikana ei tarvinnu käydä kuin kerran vessassa.
Leffa oli hyvä. Vaikka ihan rehellisesti sanottuna ei siihen hirveesti jaksanut keskittyä, kyllä mä sitä katsoin mutta lähinnä ilman ajatusta.

Sen jälkeen käytiin roskaruokaa hakemassa hyvillä mielin ja siitä kotiin niitä tyytyväisenä syömään.

Ja mies on jo nukkumassa, hällä kun on vielä muutama päivä töitä ennen talviloman alkamista.
Mä ajattelin katsoa Netflixistä elokuvan loppuun ja mennä sitten itsekin nukkumaan.

Tosin huomenna miehellä on vähän katkonainen päivä tuon yliaikaiskontrollin ja neuvolan takia. Onneks ovat samana päivänä.

@Lumi87 Joo, huomiselle ne sen laitto ja yllätyin itsekin vähän sitä, että pistivät sen jo heti tohon keskiviikolle. Mutta en valita.
Jännittää kyllä vähän itseänikin.
Mutta huomenna puolen päivän aikaan ollaan viisaampia.

@aprikoosinkukka Kiitos synnytyskertomuksesta. :)
Ikävää, että vauvan voinnista on ollut huolta, mutta ihanaa, että nyt vaikuttaa kaikki olevan hyvin.

Eipä tässä eilisestä sen enempää muutoksia.

Amanda 40+6
 

Yhteistyössä